View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 15:54

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Brum o konstigt ljud 
Author Message

i min Marshall.
Jag provar att ställa frågan här oxå..
Svårt att förklara. Men då jag slår lätt på strängarna så får jag ett spräckt ljud tar jag hårdare så låter det som det ska. Vrider jag upp mastern på 6 och uppåt så brummar det otroligt nästan så att det distar av brummet bara. Det tystnar något då jag passerar 6. Tar man ett ackord vid 6 o över så låter det som om alla högtalare är trasiga. Jag har skiftat i rören men inget hjälper.
Nån som kan ge mig ett förslag på åtgärd?
JMP 2204 handlar det om.
Jag har inte rört nån BIAS om nu nån tror det.
Jag kan försöka maila en ljudfil till nån som är intresserad av att lyssna.
Maildr isåfall.

09 Oct 2008, 17:40
Profile ICQ YIM WWW

svårt att säga så här men en gissning kan vara dålig koppling mellan högtalare och stärk, dvs taskig kabel

lite frågor!
Har du testat gamla vanliga? ta bort förstegs rören och se om det tystnar nånstans? är det tyst när gitarren inte är inkopplad?(även när du drar upp över 6) har du provat med en annan gitarr/Gitarr kabel? annan högtalare?

är fenomenet beroende av vibration? har du provat ställa toppen på golvet? som sagt det kan vara både det ena och det andra, alltifrån dålig lödning till dåliga e-lyter till trafo haveri, är det bra drag i den? dvs går den på normal effekt?

MVH

09 Oct 2008, 21:32
Profile WWW

Man misstänker (som vanligt) trasslande filter-elektrolyter som ofta ger spräckt ljud när man slå an strängarna.
Men brummandet kan vara antingen slutrör som är trasiga. Eller så skulle man kunna tänka sig att e-lyterna till biaskretsen är kassa.
Gissningar.
Skicka gärna ljudfil.
Annars tror jag det är läge för någon rörmockare att kolla på den. Troligen inget allvarligt eller oerhört kostsamt fel.
/Gunnar

09 Oct 2008, 23:27
Profile

Izzy wrote:

Man misstänker (som vanligt) trasslande filter-elektrolyter som ofta ger spräckt ljud när man slå an strängarna.
Men brummandet kan vara antingen slutrör som är trasiga. Eller så skulle man kunna tänka sig att e-lyterna till biaskretsen är kassa.
Gissningar.
Skicka gärna ljudfil.
Annars tror jag det är läge för någon rörmockare att kolla på den. Troligen inget allvarligt eller oerhört kostsamt fel.
/Gunnar

Du har mail.. [8D]

10 Oct 2008, 00:22
Profile ICQ YIM WWW

robbangitarr wrote:

svårt att säga så här men en gissning kan vara dålig koppling mellan högtalare och stärk, dvs taskig kabel

lite frågor!
Har du testat gamla vanliga? ta bort förstegs rören och se om det tystnar nånstans? är det tyst när gitarren inte är inkopplad?(även när du drar upp över 6) har du provat med en annan gitarr/Gitarr kabel? annan högtalare?

är fenomenet beroende av vibration? har du provat ställa toppen på golvet? som sagt det kan vara både det ena och det andra, alltifrån dålig lödning till dåliga e-lyter till trafo haveri, är det bra drag i den? dvs går den på normal effekt?

MVH

Jag kör en Boogie och JMPn genom en headbone och Mesan låter precis som alltid. (Alltså samma kabel till högtalaren via headbonen) Har kört med bara JMPn till högtalaren, ingen skillnad.
Med Det trådlösa systemet och med gitarrkabel raka spåret in i stärkaren har ingen betydelse samma brum då jag drar upp.
Ja den går precis som vanligt, på bra effekt.
Knäpptyst på standby. Är det inga effekter mellan stärk o gitarr så är hon oxå tyst från brummet ända tills man drar på ordentligt.
I förrgår så hämtade jag stärkaren från lokalen och lät hon stå i några timmar i en kall bil till efter skiftet. och det är nu hon börjat jävlas. Tidigare så har hon bara brummat hårt på full volym och full gain. Jag sprayade elspray på rören och tröck i o drog ur dem ur sockklarna nåra gånger igårkväll. Kan det kanske vara det som orsakade detta??

10 Oct 2008, 00:32
Profile ICQ YIM WWW

Tycker verkligen du ska ta din stärkare till en tekniker och få en översyn.

Förutom att det ändå säkert dax att byta alla E-kondingar av åldersskäl så kan ditt problem vara allt från en trasig utgångstrafo till ett pre-amprör som är paj.

Sen är det vettigt att kolla upp en stärkar som börjar bråka som din gör, för att fortsätta spela på den kan göra att fler saker kan gå sönder.

Hade en kund en gång som ringde mig angånde ett sterio slutsteg och sa: tror jag fått kottis i mina slutrör på ena sidan och att utgångstrafon lämnat in på ena sidan.
Han frågade sen kan jag testa med att flytta över rören till andra sidan för att kolla?
Jag svarade tyligt NEJ gör inte det!
Men tror du han lyssnad, nop utan slutade med att testade allafall och brände även den utgångstrafon [B)]

Blev en dyr nyfikenhet kan jag intyga [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

10 Oct 2008, 10:20
Profile

Amp Healer wrote:

Hej TA !

Förutom att det ändå säkert dax att byta alla E-kondingar av åldersskäl så kan ditt problem vara allt från en trasig utgångstrafo till ett pre-amprör som är paj.

Sen är det vettigt att kolla upp en stärkar som börjar bråka som din gör, för att fortsätta spela på den kan göra att fler saker kan gå sönder.

Hade en kund en gång som ringde mig angånde ett sterio slutsteg och sa: tror jag fått kottis i mina slutrör på ena sidan och att utgångstrafon lämnat in på ena sidan.
Han frågade sen kan jag testa med att flytta över rören till andra sidan för att kolla?
Men tror du han lyssnad, nop utan slutade med att testade allafall och brände även den utgångstrafon [B)]

Häls
Owe Johnson
Det är jag som börjat bråka med henne. Hon har fungerat klockrent tills jag bestämde mig för att kolla igenom vad jag behöver för att renovera henne till "nyskick" i kondingsväg. Samtidigt så tänkte jag ta brightcapen och boosta midden med ett 6.8k motstånd. Allt är återställt förutom en silver mica 1000pf över volpotten.

10 Oct 2008, 10:43
Profile ICQ YIM WWW

Jag har fått dina ljudfiler Thomas och lyssnat. Kanon!

Jag har inte sådana där fina analysinstrument som Tubis o andra har, men jag tycker det låter som du har ett kraftigt brum i 100Hz-området. Det ligger kring tonen G på låga E-strängen vilket om jag inte är helt ute och cyklar är kring 100Hz, dvs B+.

Det tyder på att du har problem med filter-kondingarna. Men jag kan givetvis inte garantera det. Ofta när jag stött på problem med filterkondingar har ljudet varit mer spräckt och kommit just när man slår an strängarna. Det här brumljudet ligger ju på hela hela tiden. Men det borde nog ligga där också med volymen på 0. Hm? [B)]

Slutrör som brummar och är på väg att pajja brukar inte låta så konstant och dessutom komma ökande även med volym på 0. Ofta. Ingen regel förstås.

Ni som vet mer - är det så att även filamentet under vissa omständigheter kan ge upphov till 100Hz-brum (alltså en dubblering av grundfrekvensen 50Hz)? Har för mig ha läst det någonstans. Men då är det inte så himla mkt som kan vara paj. Ett rör eller PT:n i princip.

Det kan förstås vara ett jordbrum, eftersom det påverkas av volymen, att du under ditt pillande lyckats sätta något fel eller en kabel som lossat.

Jag röstar för närkontakt med rörpulare, om du inte själv vill börja gräva i den och byta kondingar.

/Gunnar

10 Oct 2008, 10:44
Profile

och boosta midden med ett 6.8k motstånd.

Den där modden får du gärna utvekla

Häls
Owe Johnson

10 Oct 2008, 10:48
Profile

Jag har fått dina ljudfiler Thomas och lyssnat. Kanon!

Jag har inte sådana där fina analysinstrument som Tubis o andra har,

Gratis mannen[:)]
http://www.trueaudio.com/rta_down.htm

10 Oct 2008, 10:51
Profile

Amp Healer wrote:

T.A wrote:

Häls
Owe Johnson
lyfta jorden på midpotten och ett 6.2k motstånd mellan jordkabel o pott.

10 Oct 2008, 10:52
Profile ICQ YIM WWW

Funkar tonstacken som den ska nu då, efter återställning till original?

10 Oct 2008, 10:58
Profile

Amp Healer wrote:

T.A wrote:

Häls
Owe Johnson

Okej då är jag med misstänkte det var nått sånt [;)]

Fast så mycket midboost får du inte med den modden, utan du plattar bara ut kurvan lite mer= mindre middipp.
Tror du får bättre resultat om du ökar diskantkondingen istället eller lägger till en kondin paralellt som du kan ha på swich.

Häls
Owe Johnson

10 Oct 2008, 11:00
Profile

Tubis wrote:

Funkar tonstacken som den ska nu då, efter återställning till original?
Jepp..

10 Oct 2008, 11:03
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:

T.A wrote:

Amp Healer wrote:

[quote="T.A"]

Häls
Owe Johnson

Okej då är jag med misstänkte det var nått sånt [;)]

Fast så mycket midboost får du inte med den modden, utan du plattar bara ut kurvan lite mer= mindre middipp.
Tror du får bättre resultat om du ökar diskantkondingen istället eller lägger till en kondin paralellt som du kan ha på swich.

Häls
Owe Johnson
[/quote]Behöver ingen mer midboost eller så, jag ville bara testa och höra hur det lät.

10 Oct 2008, 11:04
Profile ICQ YIM WWW

Jag sprayade elspray på rören och tröck i o drog ur dem ur sockklarna nåra gånger igårkväll. Kan det kanske vara det som orsakade detta??

Vad för spray? Var det tort innan du drog igång? Har det kanske bivit glapp i sockeln efter juckandet?

10 Oct 2008, 11:05
Profile

är det nån annan som är intresserad av ljudfilerna så maila mig er mail adr. Kan inte klippa in eller kopiera in filerna. Måste maila dem.

10 Oct 2008, 11:07
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

T.A wrote:
Jag sprayade elspray på rören och tröck i o drog ur dem ur sockklarna nåra gånger igårkväll. Kan det kanske vara det som orsakade detta??

Vad för spray? Var det tort innan du drog igång? Har det kanske bivit glapp i sockeln efter juckandet?
Den heter MASTER Kleener Blå.

10 Oct 2008, 11:08
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

T.A wrote:

Glapp i sockeln... Hmm, jag vet att jag tänkte att fasen vad löst o vinglig sockeln är. Inte som på Boogien utan betydligt lösare. Kanske att jag ska prova dra åt muttrarna till socklarna och se vad som händer?!

10 Oct 2008, 11:14
Profile ICQ YIM WWW

Glapp i sockeln... Hmm, jag vet att jag tänkte att fasen vad löst o vinglig sockeln är. Inte som på Boogien utan betydligt lösare. Kanske att jag ska prova dra åt muttrarna till socklarna och se vad som händer?!

Det är inte muttrana utan det som nyper om pinsen på rören som kan vara glapp.
Lite pet på rören när den är igång bör avslöja detta.

10 Oct 2008, 11:18
Profile

Intressant att Marshall o glapp i sockeln dök upp.

Jag hade tankar på starta en tråd just om marshalls bruna socklar och höra om det är fler än jag som ser dessa som en svag länk i dessa stärkare.

Jag är inne på min andra marshall inom kort tid där jag byter ut dessa socklar till bättre ceramiska socklar pga det förekommer överslag och blir gräsligt glappa.

Kul o höra vad andra tycker [:)]

Häls
Owe Johnson

10 Oct 2008, 11:38
Profile

LÖdde om mittenkabeln på volympotten där ena benet på 1000pf capen sitter och nu är brummet borta.
Däremot så finns spräcket kvar.
Provade knacka o trycka på rören men inget hände. Förutom en liten poff när jag tryckte o juckade försiktigt.
Utan gitarr ikopplad i jacket så är den tyst, Oavsett hur högt jag vrider.
Ska prova nya rör som kom idag från LH.
Jag hinner innan jobbet [8D]

10 Oct 2008, 12:53
Profile ICQ YIM WWW

Kan ju misstänka glapp i jordreferensen till ett preamprör vilket då skulle innebära tex gainpotens jordning på det steget.
Eftersom rörets grid går in på mittvipern på poten kommer det vara från den genom poten och ut på jordstiftet till jord.
Kan ju misstänkas vajs här iom att brummet ändrades när du lödde om.
Poten kan ju vara kaputt tom.

10 Oct 2008, 13:08
Profile

oförändrat med nya rör.
Men jag märkte att "spräcket" kommer efter några sek alltså inte direkt. Jag kan lira ett par sekunder innan man hör detta mysko spräck.
I Low kanalen så är det som om den distar men ingen snygg dist..

10 Oct 2008, 14:29
Profile ICQ YIM WWW

Tycker det låter som samma problem som jag hade nyligen och som Izzy, även då, så förtjänstfullt hjälpte till att identifiera. (http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=18747)
Dvs elektrolyterna. Enkelt och billigt att åtgärda om du löder själv och är medveten om riskerna..

10 Oct 2008, 15:50
Profile

Amp Healer wrote:

Hej TA !

Häls
Owe Johnson
Det är jag som börjat bråka med henne. Hon har fungerat klockrent tills jag bestämde mig för att kolla igenom vad jag behöver för att renovera henne till "nyskick" i kondingsväg. Samtidigt så tänkte jag ta brightcapen och boosta midden med ett 6.8k motstånd. Allt är återställt förutom en silver mica 1000pf över volpotten.

det här är väl lite av dagens läge meka din egen stärk filosofi, sen måste nog folk förstå att det är ett läge när man inser att man är besegrad, har du bytt lyter och stärken krånglar!!! lämna in den!!!! antingen kan man inte löda eller så har man vänt polariteten fel,

det värsta man kan göra är att ställa en generell fråga på ett forum utan att säga vad man gjort.

inte för att pissa i dina skor T.A men original frågan handlade varken i e-lyt byte eller bright cap mod, eller att du sprayat nått i den, kan ju vara bra att veta för den som ska laga den

Lämna in den den för en koll!!!!
MVH
Robban

10 Oct 2008, 22:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]