|
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
Galanti wrote: Jo, för att återkomma till f-kassan ... Jag tycker att det är skäligt med en karensdag och 90% i sjuklön från första dagen, men nog om detta ... Nog tycker jag att det är bra att man äntligen börjat jaga fuskare och har uppföljning på långtidssjukskrivningar men som vanligt så går det överstyr. Jag har så sent som i går fotograferat fötterna på en diabetiker som väntar på operation/ev, amputation av sina svullna blålila fötter. Han arbetar för mig på min avdelning och jag har beundrat hans styrka att trots svåra smärtor och stora svårigheter att gå ändå har jobbat halvtid (har till dags dato haft halvt sjukbidrag). Försäkringskassan skickade honom nyligen ett brev där de kort meddelar att han ska gå upp och prova att arbeta heltid, de har gått igenom ärendet och talat med hans läkare han hade för två år sedan och bedömt att han är fullt arbetsförmögen. Detta överklagas och man hänvisar f-kassa till hans nuvarande läkare och skickar in nya intyg med bl.a. hänvisning till att han väntar på operation samt att han har svårt att gå överhuvudtaget. Förra veckan kom beskedet från f-kassa att man har avslagit hans begäran om förlängt sjukbidrag till efter operation och han ska tillbaka till arbetet igen. Deras bedömning grundar sig på att han har ett sittande arbete, jo visst sitter han och monterar men att han har helvetiska smärtor och måste hämta lådor och material och förflytta sig flera gånger i timman i sitt arbete har man bortsett från trots en arbetsbeskrivning. Nu har företaget (edit: och försäkringsrådgivare från facket) engagerat sig i ärendet och bistår med hjälp och där kommer även jag in i bilden med fotograferingen av hans fötter. Nu blir det ytterligare ett överklagande för att han ska slippa mista halva sin inkomst (han kan alltså omöjligen jobba 8 timmar). Detta är alltså resultatet av de nya regeringsbesluten och miljonerna till f-kassans reklamkampanj. Man tror att ett sådant här fall är en enskild blunder från någon inkompetent utredare men sådana här fall är oerhört vanliga och jag hör talas om liknande ärenden varje månad. Jag arbetar iof numera som samordnare för ett företag (samhall) där man samlar upp alla dessa människor som har problem med sjukdomar/skador av ett eller annat slag varför min bild av verkligheten och f-kassa ser lite annorlunda ut än den bilden gemene man har av "krafttagen mot fuskare". Varför måste vi alltid ha " vi mot dem"- myndigheter som trots allt är tillsatta för att hjälpa oss, kan inte infallsvinkeln vara den att de flesta är ärliga människor men att det bland dem kan finnas fuskare. Vad är det för arbetssätt man har när man tvingar sjuka människor ut i arbete och grundar besluten, inte på deras läkare utan på förtroendeläkare och misstro. Nog är det bra att man klämmer åt fuskare men om åratal av utredande och beslutsfattande leder till sådana här arbetsmetoder och myndighetsmissbruk så tappar iaf jag tron på dessa (oavsett vilken regering vi har). Suckar galanti ... orkar faen inte skriva mer om f-kassan... och de som inte är känsliga kan gärna få en bild på mail på ett par fötter som <u>inte</u> kräver en bedömning från förtroendeläkare .... Josh D Ztorsion wrote: Amp Healer wrote: [quote="Josh D Ztorsion"]
Däremot tycker jag inte att de som inte är sjuka ska ha ngn sjukpenning alls. Det finns alldeles för många som har skott sig på oss andra med hjälpa av sjukpenning och TFP parallellt med svartjobb och vanligt jobb. Sånt måste stävjas och det är vi på god väg att göra nu. Ett förändringsarbete som startade under den förra regeringen och just nu slutförs under i stort sett total politisk enighet
Helt enig med dig, MEN om jag förstått saken rätt så ligger det i försäkringskassans uppgift att gör oanmälda besök och till o med spionera på personer man misstänker inte längre bodre ha rätt till sjukersättning och i så fall tycker jag det är försäkringskassan som antingen är för naiva eller inte gör sitt jobb korekt. Personligen var jag tillsammans med en tjej som var långtidssjukskriven för X-antal år sen, och visst hon hade haft en regäl rygg skada och med all rätt skulle ha sjukersättning. Men man undrar vad som hände med uppföjlingen??? För den tjej var mer än kapabel att jobba (hade gård o hästar) under den tiden jag umgicks med henne. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seJorå, F-kassan har speciella enheter som enbart jobbar med att kolla skumma ärenden/sjukskrivningar. Bara i Stockholmsdistriktet finns det et 50-tal tjänstemän som enbart jobbar med detta och det är en verksamhet inom kassan som finansierar sig själv många gånger om. Arbetssättet, vad jag förstår, är att göra spotchecks bland svartjobbare (på krogar och i taxinäringen tex), att kolla skumma sjuk/TFP-mönster, att följa upp "leads" från kollegor inom kassan eller helt enkelt att följa upp en del av alla de anonyma tips från förbannade grannar som dagligen kommer in till F-kassan Betr långtidssjukskrivningar och sjukpensioneringar är dessa också under luppen numera. På 80 och 90talen användes sjukpensioner som ett instrument för att hålla arbetslösheten i schack. Det var betydligt enklare många gånger att sjukpensionera en arbetslös 27-årig knarkare än att försöka få honom på fötter, för att ta ett exempel. Man lyfte samtidigt bort detta "hopplösa fall" från arbetslöshetsstatistiken och fick på så sätt lägre arbetslöshet.. (allt detta min personliga tolkning) Idag vet vi (många) bättre och det är betydligt svårare att bli sjukpensionär om man inte är sjuk på riktigt. Det är ju också så att man idag har en skyldighet att omskola sig om men inte kan fortsätta i sitt ordinarie jobb pga sjukdom eller varaktig skada/invaliditet. Ett exempel skulle tex vara snickaren som blir rullstolsbunden. Han behöver nödvändigtvis inte sjukpensioneras som första åtgärd. Självfallet kan han inte fortsätta som snickare men han kanske kan omskolas till biomaskinist[:)] Ett nytt tänk som syftar till att behålla människor i arbetsgivets värdghet och yrkesstolthet istf att stuva undan dem i evig "sjukdom". <font color="red"><b>För övrigt förbehåller jag mig rätten att debattera annat än gitarrer i ett OT-forum</b></font id="red">[;)]  The beat goes on and I´m so wrong gitarrmissbrukare [/quote] Det var ju några uppmärksammade artiklar om hur benägna folk var att betala skatt. Vi 70talister som växte upp när nedskräningarna var som störst var mest ointresserade av att betala skatt. Vilket inte är konstigt. Jagförstår inte varför jag ska betala över 50% skatt i Sverige när jag bara betalar en bråkdel skatt i Japan MEN får bättre samhällsservice där.
|
| 09 Oct 2008, 07:37 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: daffyd wrote: Oj! Trodde du va påläst ang F-kassan? Försäkringskasan ska ju finnas med som en del i rehabiliteringsarbetet och finnas med som kontakt mellan läkare,arbetsgivare, sjukgymnast o dyl. Snacka om att de finns fördomsfulla människor i detta avlånga land[;)].
Jo, det vet nog dom flesta, men F-kassan ska just vara behjälplig i det sammanhanget. Själva botandet sköter sjukvård, och rehabkliniker. Så blir det ibland i debatter, man märker ord istf att diskutera sakfrågan[;)] Nåväl, för min del kan vi lika gärna ha TryggHansa som sköter våra försäkringar. Spelar inte så stor roll eftersom jag inte fuskar. Däremot tror jag varken det skulle bli bättre eller billigare. Låt iställetF-kassan bli klara med hela omläggningen och döm sedan. Att kasta skit på en organisation som är på knä beroende på politikernas velande är inte speciellt kreativt. Vad många inte vet är att det beslöts för några år sedan att F-kassan skulle få ett nytt datasystem. Detta skulle bli klart ungefär nu, men politikerna beslutade att casha in i andra änden genom att ta bort 30% av personalen 1,5 år för tidigt. Det var främst detta som skapade de enorma köerna och den dåliga servicen. Nu är man i princip ifatt med betydligt färre anställda, tack vare nya system och bättre organisation. Men förtroendet för F-kassan har såklart fått sig en törn på vägen. Banna den som bannas bör, i detta fall regeringarna (den förra <b>och</b> nuvarande)  The beat goes on and I´m so wrong "Nu är man i princip ifatt med betydligt färre anställda, tack vare nya system och bättre organisation. Men förtroendet för F-kassan har såklart fått sig en törn på vägen." Vilket påminner mig om att staten är den tuffaste och kallaste arbetsgivarn av alla[:)] Man få iofsg inte glömma att länder som Sverige har genom FN åtagit sig "plikten" att göra sitt yttersta och bästa för att folk ska kunna vara självförsörjande och ha jobb. Hyckleri någon?
|
| 09 Oct 2008, 07:42 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: HAraldrig; jag vet i stort sett ingenting om sjukvård, Fkassa eller skatt i Japan. Det jag vet däremot efter att ha jobbat i Japanskt företag i många år och besökt Japan många gånger, är att den Japanska kulturen är VÄLDIGT olik den svenska, framförallt när det gäller mygel, fusk och annan brottslighet. Man skulle kanske kunna säga att Japaner helt enkelt är bättre uppfostrade än svensken (i allmänhet)Att sedan toppolitikerna gång på gång beslås med mygel och korruption i Japan är en annan debatt Så ett Japanskt system skulle då knappast passa i Sverige. Först måste vi ändra inställning till fusk, och mygel samt inse att det är oss själva vi rånar när vi jobbar svart, fuskar med TFPn, och när politikerna representerar vitt och brett med skattepengar Mygelsverige växte upp under just den period i svensk historia när vi måhända hade råd att försörja alla myglare. Det har vi inte numera och då får vi faan dra åt tumskruvarna. Det kommer att bli jobbigt för soffliggare och svartjobbare, men är helt nödvändigt IMO  The beat goes on and I´m so wrong "HAraldrig; jag vet i stort sett ingenting om sjukvård, Fkassa eller skatt i Japan. Det jag vet däremot efter att ha jobbat i Japanskt företag i många år och besökt Japan många gånger, är att den Japanska kulturen är VÄLDIGT olik den svenska, framförallt när det gäller mygel, fusk och annan brottslighet. Man skulle kanske kunna säga att Japaner helt enkelt är bättre uppfostrade än svensken (i allmänhet)Att sedan toppolitikerna gång på gång beslås med mygel och korruption i Japan är en annan debatt" Japanska politiker fuskar inte mer än andra. Det är bara det att det uppmärksammas enormt i Japan. Stöld från det kollektiva är nog det värsta tänkbara efter mord och våldtäkt i Japan då de är väldigt kollektiva i både samhället och kulturen. Sen straffas ju Japanska politiker som fifflar rejält. Omedelbar uppsägning och indragen lön samt pension är straffet i de flesta fallen. I Sverige så kan man bli partiledare för det största partiet, ambassadör i Brasilien och andra "hemska straffarbeten". Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela? Men visst skulle vi kunna implementera deras skattesystem. Det vore toppen att få nästan allt man tjänar själv.
|
| 09 Oct 2008, 15:15 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela?
Men visst skulle vi kunna implementera deras skattesystem. Det vore toppen att få nästan allt man tjänar själv.
Jag är nu helt övertygad om att Haraldrig MÅSTE vara en profil som används av flera personer, såsom någon påpekade tidigare i tråden. Argumenten som går stick i stäv med sig själv har vi sett tidigare, men nu kommer en fråga varför Josh(!) exemplifierade med Japan... [:D] Jisses... [:p] /D
|
| 09 Oct 2008, 16:42 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela?
Men visst skulle vi kunna implementera deras skattesystem. Det vore toppen att få nästan allt man tjänar själv.
Jag är nu helt övertygad om att Haraldrig MÅSTE vara en profil som används av flera personer, såsom någon påpekade tidigare i tråden. Argumenten som går stick i stäv med sig själv har vi sett tidigare, men nu kommer en fråga varför Josh(!) exemplifierade med Japan... [:D] Jisses... [:p] /D Kort minne hos somliga: "Det var ju några uppmärksammade artiklar om hur benägna folk var att betala skatt. Vi 70talister som växte upp när nedskräningarna var som störst var mest ointresserade av att betala skatt. Vilket inte är konstigt. Jagförstår inte varför jag ska betala över 50% skatt i Sverige när jag bara betalar en bråkdel skatt i <font color="blue"><font size="4">Japan</font id="size4"></font id="blue"> MEN får bättre samhällsservice där." (Citat Haraldrig) [:D] 
|
| 09 Oct 2008, 17:03 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela?
Jag är nu helt övertygad om att Haraldrig MÅSTE vara en profil som används av flera personer, såsom någon påpekade tidigare i tråden. Argumenten som går stick i stäv med sig själv har vi sett tidigare, men nu kommer en fråga varför Josh(!) exemplifierade med Japan... [:D] Jisses... [:p] /D Kort minne hos somliga: "Det var ju några uppmärksammade artiklar om hur benägna folk var att betala skatt. Vi 70talister som växte upp när nedskräningarna var som störst var mest ointresserade av att betala skatt. Vilket inte är konstigt. Jagförstår inte varför jag ska betala över 50% skatt i Sverige när jag bara betalar en bråkdel skatt i <font color="blue"><font size="4">Japan</font id="size4"></font id="blue"> MEN får bättre samhällsservice där." (Citat Haraldrig) [:D]  JAg syftade inte på tidigare inlägg. Utan enbart det som jag skrev sist. I vilket jag inte skrev ett ord om Japan.. Josh kunde iofsg använt hjärna och refererat till det specifika inläget[xx(][xx(][:(!] Gör om gör rätt[:(!]
|
| 09 Oct 2008, 18:00 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: JAg syftade inte på tidigare inlägg. Utan enbart det som jag skrev sist. I vilket jag inte skrev ett ord om Japan..
Josh kunde iofsg använt hjärna och refererat till det specifika inläget[xx(][xx(][:(!]
Gör om gör rätt[:(!]
Du kan väl inte behöva en hänvisning till ett tidigare inlägg för att minnas vad du själv sagt tidigare i tråden? Nåväl, det var alltså den felaktiga quotningen som var problemet, eller just avsaknaden av densamma. Självklart! Det är en av de jobbigare sakerna på ett forum. Jag misstänker att Josh hade fel på ngn knapp på sin dator. [:D]
|
| 09 Oct 2008, 18:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: Haraldrig wrote: JAg syftade inte på tidigare inlägg. Utan enbart det som jag skrev sist. I vilket jag inte skrev ett ord om Japan..
Josh kunde iofsg använt hjärna och refererat till det specifika inläget[xx(][xx(][:(!]
Gör om gör rätt[:(!]
Ah, det var den felaktiga quotningen som var problemet, eller just avsaknaden av densamma. Självklart! Det är en av de jobbigare sakerna på ett forum. Jag misstänker att Josh hade fel på ngn knapp på sin dator. Eftersom han inte ens refererade så var det något annat som troligen inte klaffade.
|
| 09 Oct 2008, 18:26 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Haraldrig wrote: Eftersom han inte ens refererade så var det något annat som troligen inte klaffade.
I will keep that in mind for future reference.
|
| 09 Oct 2008, 18:34 |
|
 |
|
Slowhand2
|
Är inte det något pinsamt att så här dags se en rubrik där det står vänsterflummare... alltså vi är mitt i en grandiös uppvisning kring hur kapitalismen kan te sig och det är INTE vackert... Kamma hem först en massa luftbubbel vinster, ge sig själv värsta gratifikationer för välgenomförd tömning av allmänna medel och sedan klaga på att marknaden är nu nervös och vill ha statliga pengar... alltså är det verkligen ordet vänster som ska få stå framför tillägget flummare undrar en som är så innerligt trött på "marknaden"... mvh/Slowhand2 Peace - Love & LeftHanded Guitars http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se
|
| 09 Oct 2008, 21:13 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Jag å Daffyd satt å snacka om det här idag,å jag å Daffyd har kanske inte direkt samma grundsyn. Först som sist. Jag är konservativ,men dock inte med svenska mått eftersom jag inte e uppväxt här.(USA bla)
Grejen e att jag anser att man i det här landet,där jag nu bott i 30 år,fanimig fångar mygg å släpper igenom elefanter. Den statliga apparaten e ENORM,å SNACKA om att man kanske skulle ta å sopa utanför sin egen dörr innan man ger sig på lille man/den enskilde. Jag påstår att man gör så för att det e enkelt. Punkt å slut,å resultat för de politiska vindarna som råder e kung.
Nope. Svensk "konsvervatism" ger jag inte ett skit för eftersom den i min mening saknar HUMANISM.
Ta snacket med F-kassan nu. Det e en JÄTTE apparat,å självklart finns däri då olika former av tröghetsmoment. Ngt jag förstår å respekterar i sig. Att man då i rådande stund som skrivs har 50 man som jagar fuskare i stockholm e mig 101% obegripligt eftersom det med mycket enkel mattematik knappast kan vara där F-kassan "blöder" som tyngst. Skitprat kort å gott,å om ngt ett typiskt politiskt slag i luften.
Jag gav mig för ngr år sen efter polisen här i Gbg av olika anledningar(nope..har inte ett skvatt emot poliser i sig,snarare tvärtemot),å det som framkom var rent skrämmande. Som...fullutbildade poliser med full lön som arbetade på "container" avdelningen...deras uppgift var helt seriöst att med polismans befogenhet rulla runt i stan å se till att byggcontainers å liknande var uppställda enl reglemente. Eller.. Chefen för dåvarande enheten för "plåtpoliserna"(hastighetskamerorna). Iom att de för en tid avskaffades var hans tyngsta uppgift ansvaret för kaffekassan på stampgatan....a X antal tusen i lön/mån Eller...hur man anställde en effektiviseringskonsult...som efter X antal hundra tusen i lön i ett halvår kom fram till att tjänstemännen nog borde byta arbetsrum. Yup. Gör det MYCKET enklare för polismannen att gripa ngn skyldig...förstår det.[:D]
Polisen. F-kassan. Osv osv. Same shit different day.
Min högst subjektiva åsikt e att det hela handlar om arbetsmoral å at folk rent generellt faktiskt anser som vi andra. Att det e SUNT att arbeta.En vuxen individ BEHÖVER en sysselsättning,å sysselsättningen i sig är viktigare än lönen. De som inte kan arbeta,kort tid eller för livet,äger vi ett kollektivt ansvar att skydda å värna. Skit enkelt i min bok eftersom arbetshinder kan drabba varenda en av oss.
Tror nog snarare att det handlar om skattetryck för många. Vi VAR en av världens mest välmående nationer en gång. Så är det inte längre,emedans skattetrycket för de förmånerna är detsamma. Tror fan folk regarerar.
Integritet e viktigt. Tilltro e viktigt.
Jag e dock över 40 år,å tror mig iom det-förmätet eller ej-besitta iaf viss livserfarenhet. Ta Daffyd. Vilken idiot som helst kan se att han genuint har ont av att röra sig. VARFÖR skall en människa i hans position ifrågasättas? För att det finns fuskare man kan klämma åt för att vinna ngr hundra tusen vs de MILJARDER vi diskuterar? Snälla söta rara...sätt saker å ting i perspektiv,å det e mkt möjligt att MIN konservatism då visar sig...men Daffyds rätt till integritet å tilltro e iaf för mig 10000ggr mer värt att respektera än om man kan klämma åt ngn som snyltar till sig ngr hundra papp i sammanhanget. Speciellt då folk som Daffyd tack gode gud fortfarande e de som e i majoritet.
En sjuk/arbetshindrad människa in i ngt som liknar ett förhörsrum. Med självkänsla som antagligen einte e vad den borde för tiden. För att ifrågasättas av ngn jävla pajas som tror alla om ont. E det humanism?
Nä fy fan...
|
| 09 Oct 2008, 21:14 |
|
 |
|
ramjac
Joined: 05 May 2007, 22:30 Posts: 763 Location: mitt i småland
|
Josh D Ztorsion wrote:
...
Och att det är lönsamt att ha 50 pers bara i mellansverige som jobbar heltid med att utreda fusk säger väl mer om vår bristande moral än om F-kassans "fascistmetoder". Det är ju inte så att det är F-kassan som bestämmer vad de ska göra på sin arbetstid, det bestämmer våra folkvalda.
[The beat goes on and I´m so wrong
Är det lönsamt? Det har ju belagts gång på gång att siffrorna på "det omfattande fusket" som alliansen lyfte fram under valet och i början av mandatperioden var helt tagna ur luften. Det är pinsamt att se vuxna människor vrida ut och in på sig själva, för att nu i efterhand försöka omtolka sina egna utsagor. Vad hände med att erkänna att man ljugit eller avgå pga bevisad inkompetens? F-kassepersonal som sitter och slösar bort hela dagar på att leta upp medborgare som fyllt i fel på blanketten, och på så sätt fått några hundringar för mycket. Det är inte lönsamt. Nötterna som utnyttjar systemet för rena bedrägerier ska naturligtvis lagföras när de upptäcks. Men de är enligt alla tillgängliga data så få, att den nya given får räknas som ett pinsamt slag i luften. Trist att så många köper paketet bara..
|
| 09 Oct 2008, 22:53 |
|
 |
|
Molle
|
Äh, va faan, skjut alla lata jävla bidragsfuskare som användersig av sjukförsäkringen, A-kassan och andra kvarlevor av vårt socialistiska förflutna. Sen inför vi den gamla fina lagen mot lösdriveri som gör arbetslöshet brottsligt. Då kanske folk äntligen lär sig att prioritera arbete framför att leva lyxliv på bidrag!
(ursäkta, men jag är lite full ikväll. Har varit på middag hos en god vän ikväll med mat och vin! Men ur små barns och fyllehundars munnar får man alltid höra sanningen, eller hur?[;)])
Vägra elgitarr!
|
| 09 Oct 2008, 23:29 |
|
 |
|
ChronicTown
|
ramjac wrote: Är det lönsamt? Det har ju belagts gång på gång att siffrorna på "det omfattande fusket" som alliansen lyfte fram under valet och i början av mandatperioden var helt tagna ur luften. Det är pinsamt att se vuxna människor vrida ut och in på sig själva, för att nu i efterhand försöka omtolka sina egna utsagor. Vad hände med att erkänna att man ljugit eller avgå pga bevisad inkompetens? F-kassepersonal som sitter och slösar bort hela dagar på att leta upp medborgare som fyllt i fel på blanketten, och på så sätt fått några hundringar för mycket. Det är inte lönsamt. Nötterna som utnyttjar systemet för rena bedrägerier ska naturligtvis lagföras när de upptäcks. Men de är enligt alla tillgängliga data så få, att den nya given får räknas som ett pinsamt slag i luften. Trist att så många köper paketet bara..
Sen var det det här med "det har minsann belagts gång på gång" igen... Fakta! [;)] Nåväl, jag känner att jag omväxlande försvarar såväl traditionell höger- som vänsterargumentation här, men... Procentuellt är bidragsfusket relativt begränsat. Omkring 4%¤ av bidragen betalas ut felaktigt, och hälften av dessa felaktiga utbetalningar beror på avsiktligt fusk, resterande två procent är "misstag" från bidragstagare och myndigheter. Eftersom omfattningen av bidragssystemen är omkring 520 miljarder, sisådär 18% av BNP, utgör dock det rena fusket omkring 10,5 miljarder kronor. Det innebär en del sjuksköterskor, lärartjänster, kulturstöd och inte minst höjda nivåer i ersättningssystem om man nu önskar det. Det är med all säkerhet mer pengar än kostnaden för den utökade personalstyrka som eftersöker just fusk. http://www.futdelegationen.se/Standard.aspx?id=360Återigen, dessa siffror måste man tolka och dra slutsatser utifrån och sedan formulera sina åsikter baserat på såväl fakta som sin ideologiska övertygelse, men de är bra att ha i grunden. Det är möjligt att insatsen verkligen är "inte lönsam" och "ett pinsamt slag i luften" om den inte innebär att man hindrar en stor del av dessa utbetalningar. Men hur ska man bäst stoppa dem? Eller ska man kanske låta dem ske, eftersom de är en så liten andel av den stora kakan? Diskussionen är återigen relevant och viktig, men bör baseras på fakta (tycker i varje fall jag)... [8D] /D
|
| 09 Oct 2008, 23:39 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Ersmarker wrote: [quote="Haraldrig"] Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela?
Jag är nu helt övertygad om att Haraldrig MÅSTE vara en profil som används av flera personer, såsom någon påpekade tidigare i tråden. Argumenten som går stick i stäv med sig själv har vi sett tidigare, men nu kommer en fråga varför Josh(!) exemplifierade med Japan... [:D] Jisses... [:p] /D Kort minne hos somliga: "Det var ju några uppmärksammade artiklar om hur benägna folk var att betala skatt. Vi 70talister som växte upp när nedskräningarna var som störst var mest ointresserade av att betala skatt. Vilket inte är konstigt. Jagförstår inte varför jag ska betala över 50% skatt i Sverige när jag bara betalar en bråkdel skatt i <font color="blue"><font size="4">Japan</font id="size4"></font id="blue"> MEN får bättre samhällsservice där." (Citat Haraldrig) [:D]  JAg syftade inte på tidigare inlägg. Utan enbart det som jag skrev sist. I vilket jag inte skrev ett ord om Japan.. Josh kunde iofsg använt hjärna och refererat till det specifika inläget[xx(][xx(][:(!] Gör om gör rätt[:(!] [/quote] [?][?][?] I min värld har du jämfört skatterna m.m. i Sverige med motsvarande i Japan ovan. Inte lätt att titta ett obekant antal inlägg uppåt för att hänga med i dina tankebanor. Men skit samma, den här tråden har gått så många varv nu att jag bara orkar "märka ord". [:o)] Men ändå svårt att låta bli att läsa, uppenbarligen. Thank God it's Friday! 
|
| 10 Oct 2008, 00:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Haraldrig wrote: kjelle wrote: [quote="Ersmarker"]
[quote="Haraldrig"] Sen vet jag inte riktigt hur du fick in Japan i det hela?
Jag är nu helt övertygad om att Haraldrig MÅSTE vara en profil som används av flera personer, såsom någon påpekade tidigare i tråden. Argumenten som går stick i stäv med sig själv har vi sett tidigare, men nu kommer en fråga varför Josh(!) exemplifierade med Japan... [:D] Jisses... [:p] /D Kort minne hos somliga: "Det var ju några uppmärksammade artiklar om hur benägna folk var att betala skatt. Vi 70talister som växte upp när nedskräningarna var som störst var mest ointresserade av att betala skatt. Vilket inte är konstigt. Jagförstår inte varför jag ska betala över 50% skatt i Sverige när jag bara betalar en bråkdel skatt i <font color="blue"><font size="4">Japan</font id="size4"></font id="blue"> MEN får bättre samhällsservice där." (Citat Haraldrig) [:D]  JAg syftade inte på tidigare inlägg. Utan enbart det som jag skrev sist. I vilket jag inte skrev ett ord om Japan.. Josh kunde iofsg använt hjärna och refererat till det specifika inläget[xx(][xx(][:(!] Gör om gör rätt[:(!] [/quote] [?][?][?] I min värld har du jämfört skatterna m.m. i Sverige med motsvarande i Japan ovan. Inte lätt att titta ett obekant antal inlägg uppåt för att hänga med i dina tankebanor. Men skit samma, den här tråden har gått så många varv nu att jag bara orkar "märka ord". [:o)] Men ändå svårt att låta bli att läsa, uppenbarligen. Thank God it's Friday!  [/quote] "Inte lätt att <font color="red">titta</font id="red"> ett obekant antal inlägg....." Nu är det lågvattenmärke men jag kan inte låta bli[;)]
|
| 10 Oct 2008, 00:41 |
|
 |
|
daffyd
|
Intressanta siffror[;)]. Nu va de ju F-kassans såkallade bidragsfusk. Finns de siffror,%, där som skulle göra denna diskussion ännu mer relevant? Alltså hur mycket är Sveriges kostnad för dom som påstår sig inte kunna jobba och som är friska enligt F-kassan Mvh Daffyd Ersmarker wrote: ramjac wrote: Är det lönsamt? Det har ju belagts gång på gång att siffrorna på "det omfattande fusket" som alliansen lyfte fram under valet och i början av mandatperioden var helt tagna ur luften. Det är pinsamt att se vuxna människor vrida ut och in på sig själva, för att nu i efterhand försöka omtolka sina egna utsagor. Vad hände med att erkänna att man ljugit eller avgå pga bevisad inkompetens? F-kassepersonal som sitter och slösar bort hela dagar på att leta upp medborgare som fyllt i fel på blanketten, och på så sätt fått några hundringar för mycket. Det är inte lönsamt. Nötterna som utnyttjar systemet för rena bedrägerier ska naturligtvis lagföras när de upptäcks. Men de är enligt alla tillgängliga data så få, att den nya given får räknas som ett pinsamt slag i luften. Trist att så många köper paketet bara..
Sen var det det här med "det har minsann belagts gång på gång" igen... Fakta! [;)] Nåväl, jag känner att jag omväxlande försvarar såväl traditionell höger- som vänsterargumentation här, men... Procentuellt är bidragsfusket relativt begränsat. Omkring 4%¤ av bidragen betalas ut felaktigt, och hälften av dessa felaktiga utbetalningar beror på avsiktligt fusk, resterande två procent är "misstag" från bidragstagare och myndigheter. Eftersom omfattningen av bidragssystemen är omkring 520 miljarder, sisådär 18% av BNP, utgör dock det rena fusket omkring 10,5 miljarder kronor. Det innebär en del sjuksköterskor, lärartjänster, kulturstöd och inte minst höjda nivåer i ersättningssystem om man nu önskar det. Det är med all säkerhet mer pengar än kostnaden för den utökade personalstyrka som eftersöker just fusk. http://www.futdelegationen.se/Standard.aspx?id=360Återigen, dessa siffror måste man tolka och dra slutsatser utifrån och sedan formulera sina åsikter baserat på såväl fakta som sin ideologiska övertygelse, men de är bra att ha i grunden. Det är möjligt att insatsen verkligen är "inte lönsam" och "ett pinsamt slag i luften" om den inte innebär att man hindrar en stor del av dessa utbetalningar. Men hur ska man bäst stoppa dem? Eller ska man kanske låta dem ske, eftersom de är en så liten andel av den stora kakan? Diskussionen är återigen relevant och viktig, men bör baseras på fakta (tycker i varje fall jag)... [8D] /D Först så lever man, sen dör man!
|
| 10 Oct 2008, 01:23 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Josh. Ja la ett förslag. Att de stora statsapparaterna sopar innanför sina egna dörrar FÖRST. Det "läckage" alla statsapparater har e inte småpengar. Vi talar mångmiljardbelopp. Som jag ser det inte för att effektivisera som det heter i vacker mun,utan för att det är rätt. Moral,etik å vandel e ngt de flesta av oss lärde sig av mormor. När det tex sitter folk på FOA å har 800´ om året för att läsa tidningar å TYCKA e ngt fel. När försvarsmakten renoverar ihjäl byggnader för att ngr månader senare flytta å lämna det hela tomt e ngt fel. När F-kassan jagar folk som ÄR sjuka,istället för att titta inåt med skrutiniserande ögon e ngt fel. När ngt pucko efter 6 månaders TYCKANDE a X antal hundratusen kronor kommer fram till att tjänstemän bör byta arbetsrum e ngt fel. Problemet e inte de enskilda kostnaderna,utan att de summerar. Vi har för jösse namn folk som har betalt för att sitta å SPEKULERA i hur framtida trafik situation kommer se ut för FOAs räkning. (Professorer i logistik-hur fan man nu blir det? Professor i att förflytta ting...mmm...verkar ju vettigt att vi betalt ngn ggn det med) Samtidigt blir det ett jävla liv om att erkänna strejkande å lågavlönade sjuksköterskor ngr tusenlappar mer i lön för att springa benen av sig underbemannat. Förlåt mig om jag har svårt att se konsekvensen.
I de stora offentliga apparaterna är det som överallt annars. När en tjänsteman går från ett rum till ett annat utan mål är det arbetstid som kan användas bättre i microsism,å det är en kostnad. Pengar. Våra pengar.
F-kassan. 15 miljoner på en reklamkampanj av VÅRA pengar..för att ursäkta sig i TV? Tillåt mig le. Att de fan inte skäms.
|
| 10 Oct 2008, 09:06 |
|
 |
|
bjoel
|
Racing wrote: (Professorer i logistik-hur fan man nu blir det? Professor i att förflytta ting...mmm...verkar ju vettigt att vi betalt ngn ggn det med)
Du är emot forskning och utbildning? ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 10 Oct 2008, 09:21 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Ersmarker wrote: <font color="red">Nåväl, jag känner att jag omväxlande försvarar såväl traditionell höger- som vänsterargumentation här, men...</font id="red">
Eller också kanske även ditt konto har flera användare? [;)][B)]  <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">
|
| 10 Oct 2008, 09:52 |
|
 |
|
ChronicTown
|
FenderBender wrote: Eller också kanske även ditt konto har flera användare? [;)][B)]
Hehe, knappast. Däremot får jag som bekant panik över alla jätteallmänna påståenden utan grund, och de kommer från alla möjliga håll här... Det totala avfärdandet av forskning, utbildning, kunskap från ramjac här ovan är väl ett typexempel. Kändes mest som ett allmänt sänkande av samtliga personer, på samtliga positioner, som har andra arbetsuppgifter eller tjänar mer pengar än ramjac själv. Vet inte riktigt hur man alls resonerar vidare utifrån det... [:I] /D
|
| 10 Oct 2008, 10:03 |
|
 |
|
bjornen
|
Racing wrote: Josh. Ja la ett förslag. Att de stora statsapparaterna sopar innanför sina egna dörrar FÖRST. Det "läckage" alla statsapparater har e inte småpengar. Vi talar mångmiljardbelopp. Som jag ser det inte för att effektivisera som det heter i vacker mun,utan för att det är rätt. Moral,etik å vandel e ngt de flesta av oss lärde sig av mormor. När det tex sitter folk på FOA å har 800´ om året för att läsa tidningar å TYCKA e ngt fel. När försvarsmakten renoverar ihjäl byggnader för att ngr månader senare flytta å lämna det hela tomt e ngt fel. När F-kassan jagar folk som ÄR sjuka,istället för att titta inåt med skrutiniserande ögon e ngt fel. När ngt pucko efter 6 månaders TYCKANDE a X antal hundratusen kronor kommer fram till att tjänstemän bör byta arbetsrum e ngt fel. Problemet e inte de enskilda kostnaderna,utan att de summerar. Vi har för jösse namn folk som har betalt för att sitta å SPEKULERA i hur framtida trafik situation kommer se ut för FOAs räkning. (Professorer i logistik-hur fan man nu blir det? Professor i att förflytta ting...mmm...verkar ju vettigt att vi betalt ngn ggn det med) Samtidigt blir det ett jävla liv om att erkänna strejkande å lågavlönade sjuksköterskor ngr tusenlappar mer i lön för att springa benen av sig underbemannat. Förlåt mig om jag har svårt att se konsekvensen.
I de stora offentliga apparaterna är det som överallt annars. När en tjänsteman går från ett rum till ett annat utan mål är det arbetstid som kan användas bättre i microsism,å det är en kostnad. Pengar. Våra pengar.
F-kassan. 15 miljoner på en reklamkampanj av VÅRA pengar..för att ursäkta sig i TV? Tillåt mig le. Att de fan inte skäms.
+ 1 [^] 
|
| 10 Oct 2008, 10:25 |
|
 |
|
daffyd
|
Nä! Att ta 15000000:- för att göra re(oops!)informationskampanj är ta mej fan inte relevant! F-kassan måste ju ha urholket hela informationskassan vid detta laget[:(!]. Fast detta kanske e den enda viktiga re(oops!) informationen för oss samhällsmodborgare? Satt å lekte lite med siffrorna. Denna summa motsvarar 42,8 normala årslöner, Driften av 7,5 fritidsgårdar, samt ettusentvåhundrafemtio begagnade sjyssta Gibson LP Standards och då har jag inte räknat på mängdrabbatten[;)]. Va de inte så Josh, att högste chefen på F-kassan sa upp sig för att hon/han inte kunde ställa upp på denna nya strategi, för att den rent av va inhuman? Mvh Daffyd Josh D Ztorsion wrote: Racing wrote: Josh. Ja la ett förslag. Att de stora statsapparaterna sopar innanför sina egna dörrar FÖRST. Det "läckage" alla statsapparater har e inte småpengar. Vi talar mångmiljardbelopp. Som jag ser det inte för att effektivisera som det heter i vacker mun,utan för att det är rätt. Moral,etik å vandel e ngt de flesta av oss lärde sig av mormor. När det tex sitter folk på FOA å har 800´ om året för att läsa tidningar å TYCKA e ngt fel. När försvarsmakten renoverar ihjäl byggnader för att ngr månader senare flytta å lämna det hela tomt e ngt fel. När F-kassan jagar folk som ÄR sjuka,istället för att titta inåt med skrutiniserande ögon e ngt fel. När ngt pucko efter 6 månaders TYCKANDE a X antal hundratusen kronor kommer fram till att tjänstemän bör byta arbetsrum e ngt fel. Problemet e inte de enskilda kostnaderna,utan att de summerar. Vi har för jösse namn folk som har betalt för att sitta å SPEKULERA i hur framtida trafik situation kommer se ut för FOAs räkning. (Professorer i logistik-hur fan man nu blir det? Professor i att förflytta ting...mmm...verkar ju vettigt att vi betalt ngn ggn det med) Samtidigt blir det ett jävla liv om att erkänna strejkande å lågavlönade sjuksköterskor ngr tusenlappar mer i lön för att springa benen av sig underbemannat. Förlåt mig om jag har svårt att se konsekvensen.
<font color="blue"><b>F-kassan. 15 miljoner på en reklamkampanj av VÅRA pengar..för att ursäkta sig i TV? Tillåt mig le. Att de fan inte skäms.</b></font id="blue">
REKLAMKAMPANJ är det inte fråga om, lär dig skilja på reklam och information vetja Så du tycker på fullt allvar att man inte ska informera om nya lagar och regler som berör de flesta i vårt samhälle? F-kassan har som alla andra myndigheter en förbannad skyldighet att informera oss medborgare om vad det är som gäller. Och vi medborgare har dessutom en förbannad skyldighet att se till att vi har koll på dessa lagar och regler Hur tycker du att våra samhälls-apparater ska sköta sin information om inte via informationskampanj? 15 miljoner motsvarar mindre än 2 spänn per person av de som berörs av de nya omfattande förändringarna i försäkringssystemet..  The beat goes on and I´m so wrong Först så lever man, sen dör man!
|
| 10 Oct 2008, 11:30 |
|
 |
|
ChronicTown
|
daffyd wrote: Nä! Att ta 15000000:- för att göra re(oops!)informationskampanj är ta mej fan inte relevant! F-kassan måste ju ha urholket hela informationskassan vid detta laget[:(!]. Fast detta kanske e den enda viktiga re(oops!) informationen för oss samhällsmodborgare? Satt å lekte lite med siffrorna. Denna summa motsvarar 42,8 normala årslöner, Driften av 7,5 fritidsgårdar, samt ettusentvåhundrafemtio begagnade sjyssta Gibson LP Standards och då har jag inte räknat på mängdrabbatten[;)]. Va de inte så Josh, att högste chefen på F-kassan sa upp sig för att hon/han inte kunde ställa upp på denna nya strategi, för att den rent av va inhuman?
15,000,000 är mycket pengar, ja. Men hur du kan argumentera för att de inte borde spenderas i detta fallet, och samtidigt mena att försöken att få bort fusket (som kostar tio miljarder per år) inte ska genomföras? /David
|
| 10 Oct 2008, 12:24 |
|
|