Klar - eller nästan i a f.
Supro/Valcon anno 1953 är nu byggd (i en gammal Hagström 210 vars nättrafo återanvändes) och provkörd. Låter riktigt mulligt, med massor av basrespons, och allmänt "snyggt" ljud. Tonkontrollen är väl "sådär" effektiv, men vilken kompression! Så as-snyggt den thrashar överdelen av sinuskurvan i 6V6an..lysande. Den riktigt pumpar i slutsteget när man slår an ackord, redan på halv volym, och har massor av sustain. Har hittills testat Strata, passiv bas (får snygg "knorrighet") och slidegura med humbucker (river o sliter på allvar!)...den här verkar vara snorbra till allt! Fattas bara ett test med Green Bullet och ett G-munspel också

Nu ska följande hända:
1) Det finns en liten självsvängning precis när man går på max på volymen. Den ska tämjas, bara jag vet var den uppstår. En skitsak.
2) den noden som matar preampens två steg ska få en fast resistor plus en pot så jag kan "svälta" preampen ner till ca 80-100V. Sen ska det köras munspel på den här lågwattaren!
Kul att se att 210:ans nättrafo klarar jobbet. 319 V på 6V6-anoden är perfekt för den här applikationen, och bara ett par volt från originalschemat (Suprons).
Schemat:
http://www.schematicheaven.com/bargainb ... ly1953.pdfIngångarna ska hottas lite. Den ena ska få högre gallerläcka så det blir mer klös in på preampen (för munspel) på den ena ingången - den med 100K är snorbra som den är.
Just ja - utgångstrafon är en Hammond 125 ESE som jag hade liggande.
Hur går det för Hr Sirius, då?
[:D]