View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 20:49

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Miditråd 2 - tänkte bygga ett midipedalbord.!? 
Author Message

Post Miditråd 2 - tänkte bygga ett midipedalbord.!?
Kanske fel forum egentligen, men eftersom det är fullt ös med den andra miditråden så valde jag att lägga upp en till...

Jag började bygga ett midipedalbord för några år sedan och en arbetskollega skulle hjälpa mig att fixa till midibiten. Sen gick han ju såklart och fick sitt drömjobb, så då föll han bort från mitt lilla projekt och sen har det blivit time-out...

Nu är det så att jag har en stärkare på gång som switchas via midi (bara kanalerna, 1-4), så jag känner mig sugen på att dra igång projektet igen om jag lyckas få lite tid över.

Hur som helst jag har switchar och plåtlåda liggandes ute i verkstan och det som behövs är själva elektroniken och sen ett program till "midiprocessorn". Tanken var att bordet skulle vara uppbyggt ungefär som Rocktrons All Access men det räcker med en fast layout på knapparna och en 3 siffrors display.

Kom gärna med förlsag på vad jag behöver införskaffa för att ro detta i hamn. Hela midibordet kommer att matas med fantommatningen från stärkaren - 9VAC/1A.

04 Oct 2008, 09:21
Profile WWW

Tjena, kommer så småningom gör egna pedaler åt mitt andra lilla projekt. Att ge förslag på hur du ska bygga är lite svårt, men jag har som sagt kärat ner mig i arduino'n pga den extremt lätta programmeringen.

Det är nog det du ska fundera på i första hand innan du väljer vilken plattform du ska bygga utifrån. Pic är mycket använt när det gäller midi men din kunskap i pic assembler kommer vara den begränsande faktorn för hur bra du lyckas. Jag trodde att jag skulle kunna använda mig exklusivt av pic-c men det var knökigt som fasen tyckte jag så jag gav upp. Arduinon är bra så till vida att den passar till oss nybörjare, är enkel att programmera, bränna, debugga och framförallt det finns fantastiskt mycket gratis kåd att kolla igenom och se hur man gör saker. Finns en hel del arduino projekt som gör precis vad du vill åstadkomma i ditt projekt så kör en liten google runda så hittar du nog flera projekt.

http://itp.nyu.edu/physcomp/Labs/MIDIOutput

Där hittar du ett projekt som tar upp midioutput iaf, så ser du hur simpelt det är kådmässigt med arduinon.

http://www.ucapps.de/

Där hittar du riktig avancerade midispecifika projekt, men man kan köpa moduler bara trycka ihop och köra. Kan ju annars vara ett alternativ om du inte vill konstruera själv. Dock låter det overkill och dyrt för en pedal. =)

Hur som helst, om du håller i hatten så kommer jag så småningom göra en pedal baserat på arduinon, iaf när jag får färdigt midi interfacet. Det som kommer behövas för en sån pedal är någon arduinosarna, Arduino nano låter som en bra ide om den ska i en pedal, en optokopplare, knappar, DIL kontakt. thats it.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

04 Oct 2008, 15:51
Profile ICQ WWW

Tack! Nu har jag lite att börja kika på i varje fall... ser fram emot att kolla hur du löser ditt projekt! Det kommer nog att dröja ett tag innan jag själv får tid att ta tag i projektet, så du hinner kanske före... [:)]

04 Oct 2008, 18:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]