|
OT: Inte bara stärkare dör... Forum också, eller?
| Author |
Message |
|
Fotogeno
|
Intressant iaktagelse. Tycker att det är lite stiltje överlag. Bojen känns lite matt fnv, diskanten är lite livligare, antagligen mest pga att det blajjas en hel del. Köp och sälj är det ingen vidare rulle på nån av forumen. Mitt eget bidrag hänger ihop med att dom flesta projekten hamnar på avvakta just nu. Jag köper gärna och har planer men vill också sälja. Som det är nu så är det snudd på bara "bortskänkes" som funkar. Mao så är det meningslöst att annonsera osv.
Bo-Conny Skruvlin
|
| 01 Oct 2008, 12:39 |
|
 |
|
lasse svaj
|
Izzy wrote:
Fördelen med Bojen är att det tillåts olika kompetenser, erfarenheter och åsikter. Och många arbetar med rörförstärkeri utifrån väldigt olika ljudideal, behov, musiksmak osv. Det är såå kul!
Jag har som sagt varit en del på Metro Forum. Där finns Gud (J. Marshall), Jesus George och ett antal upphöjda kloka lärjungar
Ja det är ju intressant och bra att det är lite mer asa-tro här på Bojen. Alltså, gudar finns det - flera stycken, och dom har alla lite olika egenskaper och specialiteter - och ibland är dom överens, men ibland är dom oeniga och "ryker ihop". Desto lärorikare för oss fåkunniga vid ringside... Men visst - det är kanske lite dö-läge nu. Är det <i>finanskrisen"]?
|
| 01 Oct 2008, 13:18 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Fotogeno wrote: Intressant iaktagelse. Tycker att det är lite stiltje överlag. Bojen känns lite matt fnv, diskanten är lite livligare, antagligen mest pga att det blajjas en hel del. Köp och sälj är det ingen vidare rulle på nån av forumen. Mitt eget bidrag hänger ihop med att dom flesta projekten hamnar på avvakta just nu. Jag köper gärna och har planer men vill också sälja. Som det är nu så är det snudd på bara "bortskänkes" som funkar. Mao så är det meningslöst att annonsera osv.
Bo-Conny Skruvlin
Att det inte händer något på köp/sälj har nog mycket att göra med den våldsamt negativa nyhetsförmedlingen. Enligt pressen så borde vi alla ta och gräva ner oss sex fot ner... Detta inte sagt som ett hån åt de personer som faktiskt har råkat illa ut i form av varsel och annat, men det finns mycket positivt också.[:)][;)] Ska se om jag får tid i kväll att starta upp den utannonserade konstruktionstråden, kunde kanske ge lite utmaningar för församlingen. Om ni vill bidra till detta projekts framgång med era kunskaper är jag mycket tacksam.[:I] Om inte annat så är det ju en bra tid att ställa frågor, när vi faktiskt sitter här och gör en lååång tråd om att vi inte får några frågor... /Lennart http://www.specter.se
|
| 01 Oct 2008, 13:40 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Sven Wickström wrote: Izzy wrote: En diskussion om huruvida senpaskondingar låter bättre än nya kondingar, eller om det funkar lika bra med billiga plastgrejor från typ Elfa, skulle på t.ex. Metro Forum inte vara möjlig. Man skulle närmast bli hänvisad till ett besök på psykakuten...
Säljer dom kondingar där? Vilken sort? [8D] Sobril, Citalopram och Remerol. Endast New Stock. Och jättesöta leende expediter i vita rockar hjälper dig till rätta. [;)]
|
| 01 Oct 2008, 14:42 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote:
En diskussion om huruvida senpaskondingar låter bättre än nya kondingar, eller om det funkar lika bra med billiga plastgrejor från typ Elfa, skulle på t.ex. Metro Forum inte vara möjlig. Man skulle närmast bli hänvisad till ett besök på psykakuten...
/Gunnar
Låter spännande, är det att man är psyk om man hör skillnad eller är man psyk om man tycker elfa är kanon? Man kanske skulle in där och ifrågasätta gururna. Ibland har sådana så fel så man blir mörkrädd. [:D] Dom brukar oftast upphöra med inlägg så fort dom inser att dom har fel medans en annan ursäktar sig hur puckad man är när man tänkt fel[:I]
|
| 01 Oct 2008, 17:18 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
tur att vi fortfarande får ha fria åsikter i sverige....[:D] men vem vet ..... FRA/ lagen kansker kapar bojen....... [:D][:D]´ att sluta med musiken det gör jag aldrig om igen... har redan provat det .... sålde av rubbet 1993..... började spela igen 1997.... tappade allt som jag var bra på..... fick lära om mig allt igen .... visserligen så lirar jag inte i band nuförtiden ,,,,,, men hemma drar jag ett par riff i veckan minst.... så ocku lämna inte allt....... men stäng av radion för guds skull[xx(][xx(][:D] den musik som pumpas ut i etern dvs rix/mega..m.m där körs samma dynga dygnet runt... o lyssnar man på sånt skit på jobbet m.m så kan man få allvarliga psykiska störningar[xx(][xx(][;)] som kan leda till totalt musik stop i hjärnan... undrar i fall det finns dokumenterat nån psykisk störning pga dålig (musik) blipp/blopp o data kontrollerad voiceoverjusterad =dålig sångare tillfixad med komprimerad disco vaildunkadunka....pop snöre...[8D][8D][xx(] <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker 
|
| 01 Oct 2008, 19:24 |
|
 |
|
The_marquee_moon
Joined: 11 Jan 2008, 00:47 Posts: 406 Location: Strangeness
|
...och jag som trodde rör var framtiden,-)
Har fått i mig två whiskey efter att ha nattat barnen. Döm mina rader därefter. Frun är bortrest sedan tre dagar och så läser jag om tapppade sugar efter att ha stått i källaren och dräglat över min Sound City 50+ som jag snuvade många på. Min VT-40 får vila tills jag fått nytt hjärta från Fliptops. Det är okej med lite varsam höstdepp och lågkonjunkturvibbar men sån här självoscillering håller inte!
Men.
Till tonerna av Creep med Radiohead undrar jag om det är så att 40-plusarna har insett att de faktiskt inte är 18 längre? Jag är själv 65:a och lever ut drömmar jag hade när jag var typ 18 när jag varken hade kosing eller driv.
Vår sångare la av för att han insåg att han inte var 18 längre. För ett år sedan var det han som ville leva den stora rockdrömmen. Jag tycker han är en looser, med lite för mycket BMI. Det gillade han inte att höra. Jag kunde varit något mer diplomatisk, men livet är till för att levas, och gärna värdigt, vare sig det ger en tinnitus eller inte. Jag tyckte han svek. Kanske svek han bara mig. Kanske är jag loosern, men rocken är ny och de som startade skiten lever och spelar fortfarande, musiken dör inte för att den blir gammal. Min ungar spelar Guitar Hero och de älskar gammal hårdrock, 8 , 6 och 2 år gamla. Tvååringen nynnar till och med till och Smoke on the water ganska tonsäkert. Musik bygger broar vare, så varför inte bygga vackra broar som är rörbaserade? Det är värme!
Gonatt.
P.
|
| 02 Oct 2008, 00:17 |
|
 |
|
Custom Sam
|
The_marquee_moon wrote: [br
Men.
Till tonerna av Creep med Radiohead undrar jag om det är så att 40-plusarna har insett att de faktiskt inte är 18 längre? Jag är själv 65:a och lever ut drömmar jag hade när jag var typ 18 när jag varken hade kosing eller driv.
Vår sångare la av för att han insåg att han inte var 18 längre. För ett år sedan var det han som ville leva den stora rockdrömmen. Jag tycker han är en looser, med lite för mycket BMI. Det gillade han inte att höra. Jag kunde varit något mer diplomatisk, men livet är till för att levas, och gärna värdigt, vare sig det ger en tinnitus eller inte. Jag tyckte han svek. Kanske svek han bara mig. Kanske är jag loosern, men rocken är ny och de som startade skiten lever och spelar fortfarande, musiken dör inte för att den blir gammal. Min ungar spelar Guitar Hero och de älskar gammal hårdrock, 8 , 6 och 2 år gamla. Tvååringen nynnar till och med till och Smoke on the water ganska tonsäkert. Musik bygger broar vare, så varför inte bygga vackra broar som är rörbaserade? Det är värme!
Gonatt.
P.
Man är så gammal som man känner sig, oavsett vad det står i passet. Amen. Ni har säkert själva träffat på 20-åringar som beter sig som de är 70, och 70-åringar som beter sig som de är 20, fast med en lagom dos livsvisdom. Som föregående talare sa det, att livet är till för att levas, inte trygga ihjäl sig framför Bingolotto. "Bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge" har varit mitt motto, och, ja, det har blivit en del trist men oftast en massa kul av det. Vardagsfilosofen Lennart har än en gång berättat några självklarheter...[:o)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 02 Oct 2008, 08:34 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Underbart att denna tråd far iväg så här [:p][:)]
Och är det off topic så är det off topic... eller hur?
The_marquee_moon! Underbart inlägg! Whisky är nog rätt bra... [;)].
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 02 Oct 2008, 09:13 |
|
 |
|
polifemo
|
Sätt igång och bygg lite Hiwattstärkare vettja [:)]
|
| 03 Oct 2008, 15:50 |
|
 |
|
The_marquee_moon
Joined: 11 Jan 2008, 00:47 Posts: 406 Location: Strangeness
|
Sven-Johan wrote:
The_marquee_moon! Underbart inlägg! Whisky är nog rätt bra... [;)].
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
...och förbannat gott ibland![:p] P.
|
| 03 Oct 2008, 18:16 |
|
 |
|
Zacka
|
Tror att det är första inlägget ::
Det gäller att dö ung , så sent som möjligt !!
Mvh Z
|
| 04 Oct 2008, 00:36 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Zacka wrote: Tror att det är första inlägget ::
Det gäller att dö ung , så sent som möjligt !!
Mvh Z
Välkommen till forumet! Det kommer i alla fall nya medlemmar till forumet, så då känns det inte som att vi har helt ointressanta ämnen i våra trådar.[:)] Din tanke om döden har sin knorr, helt klart! /Lennart http://www.specter.se
|
| 05 Oct 2008, 11:45 |
|
 |
|
Ocku
|
zven wrote:
så ocku lämna inte allt....... men stäng av radion för guds skull[xx(][xx(][:D] den musik som pumpas ut i etern dvs rix/mega..m.m där körs samma dynga dygnet runt...
Jo, nu är min sista studiosession avklarad och mina prylar börjar jag lägga upp på sidan http://koti.welho.com/pmanns/salu. Och radion har alltid varit stängd. Jag har aldrig varit en radiolyssnare. Största delen av mitt liv har jag inte ens haft en radio trats att jag jobbade på radio i tre år.
|
| 12 Oct 2008, 08:59 |
|
 |
|
Marshall
|
Ocku wrote: Det är inte bara forum som dör. Också musikintresset kan göra det.
Varför?
<i>Kort svar: "] Jag lärde mig aldrig spela Deep Purples Lazy.
<i>Lite utförligare svar:"] Mitt musikintresse har helt enkelt tagit slut. Jag spelar inte musik längre, jag skriver inte musik längre, jag lyssnar inte på musik längre, jag går inte på konserter längre. Jag berörs helt enkelt inte. Ett schema har upphört vara en skattkarta och det är likgiltigt om det är concertina, AlNiCo eller Rosewood. Eller POD.
Jag kollar bojen ibland men mer för de människor som man bekantat sig med där och inte för musikens eller förstärkarnas skull. Och visst har musikhobbyn gett mig mycket. T.ex. tinnitus.
Vi blev av med replokalen i somras och medan vi sökte ny så mognade insikten att musikintresset har inte funnits på länge men att det tagit en stund att godkänna faktum.
Så nu skall jag faktiskt sälja bort grejorna efter att min studiosession denna vecka är avklarad. Stereon och skivorna har jag redan burit bort för ett halvt år sedan.
I tiderna började man spela för att man hörde Deep Purples Lazy och ville nån gång kunna spela den. Nu är det dags att inse att man aldrig kommer att lära sig spela den. Ibland har man plockat upp gitarren i hopp om att det skall vara roligt igen, men nej. Det är bara tråkigt. Plink plonk.
Allt har sin tid.
Med all respekt! Jag känner dig inte men ser vad du skriver. För mig låter detta som förstarangssymptom på depression. Tinnitus ihop med tappad sug... Känner igen beskrivningen alltför väl. Tycker det stämmer med det som kvällspressen kallar 40-årskris. Man slutar inte äta. Man slutar inte andas. Man slutar inte uppskatta musik. Man slutar inte spela. Såvida inte något annat, allvarligt ligger bakom; därom vet jag intet. Med all respekt. Jag kan bara inte tro på prat om "överlagt beslut"; man bestämmer sig inte för att upphöra vara musikintresserad utan att ljuga för sig själv. Alternativt var intresset aldrig genuint, men så har det inte verkat. Återigen med all respekt. När jag läser Ockus inlägg blir jag beklämd och olustig till mods. Hoppas att hans dysterhet lägger sig fortast möjligt. Hjälp finns. Det verkar vara dags att inse att man kan spela "Lazy" på flera olika sätt och inget är rätt. Allt i livet är inte "Made in Japan" även om man ville det vore. "Made in Finland" behöver inte vara uppåt väggarna. Jag kan förstås ha fel, det har hänt förut. Hoppas ingen blir förolämpad av detta inlägg. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 12 Oct 2008, 11:51 |
|
 |
|
arnenym
|
Ocku wrote: Det är inte bara forum som dör. Också musikintresset kan göra det.
Varför?
<i>Kort svar: "] Jag lärde mig aldrig spela Deep Purples Lazy.
<i>Lite utförligare svar:"] Mitt musikintresse har helt enkelt tagit slut. Jag spelar inte musik längre, jag skriver inte musik längre, jag lyssnar inte på musik längre, jag går inte på konserter längre. Jag berörs helt enkelt inte. Ett schema har upphört vara en skattkarta och det är likgiltigt om det är concertina, AlNiCo eller Rosewood. Eller POD.
Jag kollar bojen ibland men mer för de människor som man bekantat sig med där och inte för musikens eller förstärkarnas skull. Och visst har musikhobbyn gett mig mycket. T.ex. tinnitus.
Vi blev av med replokalen i somras och medan vi sökte ny så mognade insikten att musikintresset har inte funnits på länge men att det tagit en stund att godkänna faktum.
Så nu skall jag faktiskt sälja bort grejorna efter att min studiosession denna vecka är avklarad. Stereon och skivorna har jag redan burit bort för ett halvt år sedan.
I tiderna började man spela för att man hörde Deep Purples Lazy och ville nån gång kunna spela den. Nu är det dags att inse att man aldrig kommer att lära sig spela den. Ibland har man plockat upp gitarren i hopp om att det skall vara roligt igen, men nej. Det är bara tråkigt. Plink plonk.
Allt har sin tid.
Sådär kände jag mig också för 10 år den. När jag återupptog spelandet efter 5-7 år ungefär så kände jag att jag snart var inne i samma tråkiga outvecklande feedbacksfulla, tinnitustjutande oinspirerade musikhobby som inte gav nånting. Vid en spelning la jag alla munspel på brasan som brann utanför lokalen vi spelade i. En gammal kompis såg det och plockade upp dom och undrade vafan jag höll på med. Jag lovade in alla fall att göra en avskedsspelning på Järfälla jazz o bluesfest. Så blev det och nånting hos en av mina medmusikanter den kvällen tände nåt som fick mig att lära mig bygga stärkare och på den vägen har jag fått en massa kontakter som har utvecklat både spel och ton. Snart kanske Jag kan Whammer Jammer? Min motsvarighet till Lazy. Men om jag inte kan den än så har jag ju all tid i världen att lära mig den. Jag är ju bara 52 än[8D][8D] Välkommen tillbaka när andan faller på. Skaffa en annan hobby under tiden. Foto är kul och kreativt, eller måla? eller varför ine fiske? En god ton är wiktigare än vatt
|
| 12 Oct 2008, 15:35 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Ocku wrote: zven wrote:
så ocku lämna inte allt....... men stäng av radion för guds skull[xx(][xx(][:D] den musik som pumpas ut i etern dvs rix/mega..m.m där körs samma dynga dygnet runt...
Jo, nu är min sista studiosession avklarad och mina prylar börjar jag lägga upp på sidan http://koti.welho.com/pmanns/salu. Och radion har alltid varit stängd. Jag har aldrig varit en radiolyssnare. Största delen av mitt liv har jag inte ens haft en radio trats att jag jobbade på radio i tre år. Nu kan man ju aldrig "gå i någon annans skor" men vet att jag själv som 22-åring, efter ett par intensiva år som musiker inte ville se åt en gitarr. Jag spelade hysteriskt fort upp och ner för halsen, men ingen känsla... Efter några månader spelade jag med mina gamla bandkompisar, det var ganska kul. Efter repet var jag själv kvar och stod och letade efter att spela med känsla, inte hastighet. Efter en stund hittade jag tillbaka... Nu har du säkert försökt både det ena och andra redan, men jag kan tänka mig att ett sådant jätteprojekt som ditt högtalartest tog på krafterna. Så ta det lugnt ett tag, så kanske intresset vaknar igen. Du kanske inte ska sälja dina finaste klenoder, i fall...[;)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 12 Oct 2008, 16:32 |
|
 |
|
Ocku
|
Marshall wrote:
Med all respekt! Jag känner dig inte men ser vad du skriver. För mig låter detta som förstarangssymptom på depression. Tinnitus ihop med tappad sug... Känner igen beskrivningen alltför väl. <font color="red">Tycker det stämmer med det som kvällspressen kallar 40-årskris. </font id="red">
Jag år INTE 40! ..............förrän i mars nästa år. [;)] Du behöver inte vara rädd att jag blev förolämpad av ditt inlägg. Jag, om nån, borde kanske be om ursäkt för min avsikt var inte att skapa en tråd där folk blir oroliga. Så här efteråt så hade det säkert varit klokare att inte skriva det där första inlägget. Mitt musikintresse kanske vaknar nån dag till liv igen och för min egen skull hoppas jag att det inte handlar om en depression. Att erkänna fakta är grunden för vishet. Jag måste erkänna för mig själv, samt de stackare jag tvingat spela ihop med mig, att mitt musikintresse varit dött redan en tid. Jag måste sluta sparka den döda hästen. Jag blir bara ledsen av det. Jag kommer ju inte att lägga ner mig och dö. Jag bollar idéer med plankare/bojare och andra. Jag ock Wolfer har haft endel tankar som kanske mynnar ut i blå rök, vem vet. Och sen när man stöter på frågor huruvida man skall använda SGM eller inte så kan man alltid slänga upp en fråga på bojen för att se om det orsakar överslag i någons slutsteg. ([}:)][:D]) Men för tillfället har jag bara en massa gitarrer och förstärkare som är för bra för mina kunskaper, som jag aldrig spelar på och som skulle förtjäna att spelas på. Bra sagt det där med "Made In Finland", men för att komma dit måste jag först komma över besvikelsen att det aldrig blev "Made In Japan".
|
| 13 Oct 2008, 13:14 |
|
 |
|
Ocku
|
Custom Sam wrote:
Du kanske inte ska sälja dina finaste klenoder, i fall...[;)]
Nej, dom sitter fast. [;)] Jag är rädd för att jag får inte sålt allting. Min gamla skruttiga II-klass Landola vet jag inte vad man täcks ta för pris för och min Versoul Henry söker sin köpare väldigt noggrant.
|
| 13 Oct 2008, 13:18 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Ocku wrote: ...Bra sagt det där med "Made In Finland", men för att komma dit måste jag först komma över besvikelsen att det aldrig blev "Made In Japan".
Ditt första inlägg fick mina tankar att komma igång som bara den. Främst, tror jag, för att jag kände så starkt att jag själv inte tänker så. En av mina "Lazy" är Jimi Hendrix's "Little Wing". Jag har länge gärna velat kunna den. Ibland har jag nog trott och tyckt att jag aldrig kommer att kunna lära mig den, men ändå har jag vetat att, om jag bara lägger fokus och tid på det så kommer jag att fixa den precis så bra som jag vill. Detta har jag funderat på sedan ditt första inlägg och har därför känt på "Little Wing" lite mer. I förra veckan lyssnade jag lite noggrannare in två olika versioner av låten med Jimi Hendrix själv och Stevie Ray Vaughan's version från skivan "The Sky Is Crying". Även om man bara pratar om introt, visar det sig att det skiljer en hel del i detaljerna på dessa versioner. Inte ens Jimi själv spelar likadant! De tre versionerna är snarlika och utgår från samma grundliks och samma ackordföljd, men i detaljerna skiljer det en hel del. Detta fick mig att få blodad tand och tänka att "Banne mig! Då kan jag ju göra en Sven-Johan-version". Så nu i helgen har jag lagt någonstans mellan 10 – 20 timmar aktiv tid med gitarren och bara spelat "Little Wing". Jag lyssnade mest på Jimi's studioversion och försökte lista ut hur han tänkte, varför han spelade/valde de toner han gjorde, vilka mönster han följde, var på gitarrhalsen han tog tonerna m.m. Jag tycker nu att jag nästan har hittat en fingersättning och ett mönster som funkar för en Sven-Johan-version. Nu är det flytet som ska övas upp, och det kan jag nog ge upp till ett år eller så, för att få till... Nästa steg blir att kunna improvisera solo i låten. Stevie Ray Vaughan gör ju det på ett sjukt bra sätt, men jag vill förståss göra det på ett Sven-Johan-sätt. Jimi's version tycker jag inte är färdig på något sätt. Jag vill nog ha Intro - De två verserna sång - Solo i några rundor - Outro. Som det känns nu, ger jag mig inte förrän folk skriker i tillfredsställelse över Red'n'Blue's version av "Little Wing", på samma sätt som de gör över vår "Red House"... [:)] Ocku wrote: ...Så här efteråt så hade det säkert varit klokare att inte skriva det där första inlägget...
Men [:0]! Då hade ju inte jag fått min uppeldade och positiva entusiasm över att ta nya tag i mitt gitarrspelande. Jag tycker att det var klokt [;)][:)]! Däremot är jag också orolig för dig. Att Marshall reagerar som han gör, gör inte saken bättre. Han borde ju veta vad han pratar om. Med DET är kanske något som definitivt inte ska avhandlas här. Sven-Johan Som tycker det är skönt att spela gitarr.
|
| 13 Oct 2008, 14:49 |
|
|