View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 10:07

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Torskade för fortkörning.. 
Author Message

Annars kan du ju resonera som jag gjorde när jag åkte dit för några år sedan.
- Jag körde för fort på en 70-sträcka där det varit en hel del allvarliga olyckor och där jag vet att polisen brukar stå.
- Jag kör mellan 5000 och 6000 mil per år.
- Det var första gången sedan jag fick körkort som jag åkte fast.

Så jag och konstapeln kom överens om att det fanimig var på tiden att jag åkte dit.[:D]

29 Sep 2008, 22:32
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Väg med växelfält vid Graversfors mellan Norrköping och Katrineholm.

Jag var helt säker på att det var 90 men det var 70 och jag åkte 97km/h..

3200:- kostade det lilla förbiseendet

Extra jobbigt eftersom jag fick 500:- i P-böter i fredags

3800:- således helt i onödan på några dagar. Surt är bara förnamnet[xx(]

Å andra sidan gjorde jag mig ju skyldig till en ganska flagrant lagöverträdelse så det är ju faan rätt åt mig!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Som man kör får man böta[8D]
Rätt åt dig[:D]

29 Sep 2008, 22:48
Profile ICQ YIM WWW

Jag har aldrig fått fortkörningsböter över huvud taget. Kanske för att jag alltid föredragit att köra långkörningar nattetid - tycker det är mer avkopplande så. Men min äldsta dotter Stina säger så här:

"Pappa du kör som en kärring. Du är den enda jag känner som skulle få P-böter på E4:an! [:D]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

29 Sep 2008, 23:46
Profile ICQ WWW

Förresten, tack för att du är med och sponsrar allas vår välfärd! Bidraget mottages med tacksamhet. [:D][:D][:D]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

29 Sep 2008, 23:47
Profile ICQ WWW

Jag har klarat mig (hittills) från böter.
Däremot har min hustru gjort av med motsvarande en sjysst gitarr till farbror blå.

Senaste gången var grabben med i bilen. När hon vevar ner rutan och den kvinnlige polisen lutar sig fram för att titta på körkortet säger han från baksätet: Nu blir pappa arg![:D]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

29 Sep 2008, 23:49
Profile

Jag har klarat mig (hittills) från böter.
Däremot har min hustru gjort av med motsvarande en sjysst gitarr till farbror blå.

Senaste gången var grabben med i bilen. När hon vevar ner rutan och den kvinnlige polisen lutar sig fram för att titta på körkortet säger han från baksätet: Nu blir pappa arg![:D]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

[:D]
Någonting liknande hände några bekanta till mig. När rutan vevades ner och konstapeln lutade sig ner mot det öppna fönstret så sa lillflickan i baksätet:
- Pappa, ska jag ta fram din plånbok?

29 Sep 2008, 23:54
Profile

Surt, men du får väl anse att det var tur att du inte körde 3-4 km/h fortare. [;)] Jag åkte dit några gånger när jag var runt 20- men har klarat mig sedan dess. Jag kör inte direkt långsammare, men förhoppningsvis lite smartare.[:p]

Image

30 Sep 2008, 00:03
Profile WWW

Lägg en krona i handskfacket varje gång du kört bil och brutit mot hastighetsbegränsningen och det blir antagligen pengar över när du väl åker fast.

30 Sep 2008, 00:35
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:

Lägg en krona i handskfacket varje gång du kört bil och brutit mot hastighetsbegränsningen och det blir antagligen pengar över när du väl åker fast.

Ungefär så tänker jag angåeende parkering i hemkommunen. Jag betalar aldrig i automaterna i stan & när jag väl får en böter (kostar "bara" 300 spänn i lilla Motala) så är jag "skyldig" så mycket mer...

Ang. fortkörning; jag torskade oxå på typ 97 på 70 väg för en herrans massa år se´n på väg till Jönköping där det skulle kollas på gitarrer i stadens musikaffärer. Hade en summa med mig att spendra, men den gitarren tvingades genast bli 1800 spänn billgare [:(] Detta var på den tiden man studerade så då var det j-ligt mycket penagar...

En helt annan sak; nå´n som kollat upp villkoren för "fortkörningsförsäkringarna" som finns? Jag har sett utskick om en "försäkring" som kostar typ 500:-/år som betalar dina fortkörningsböter upp till 3 ggr./år - både kameror & blå-pojkarnas laser-kontroller. Självklart försökrar de inte mot 30+ körnigar som ger körkortsindragninger...

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =

30 Sep 2008, 09:13
Profile ICQ WWW

Bluesgubbarna kör som shredders, inte bra.

30 Sep 2008, 09:30
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Bluesgubbarna kör som shredders, inte bra.

Precis, själv kör jag sakta men med jävligt mycket känsla.

30 Sep 2008, 13:00
Profile ICQ WWW

Jag sumpade kortet i två månader för nästan 2år sedan (körde 83 i en av Stockholms tunnlar där det var 50). Kostade mig över 4000 spänn vill jag minnas. Var dessutom tvungen att inhandla en EU moppe, som jag sedan vid försäljningen förlorade c:a 2000 spänn på.

Numera kör jag som en kärring [8D], förutom när jag leker i skogen med din gamla Jeep förstås [;)].

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

30 Sep 2008, 13:29
Profile WWW

Jag har lärt mej mina läxor nu och tar det lugnt. För ett antal år sen blev jag av med kortet av samma anledning som du Josh, trodde att det var 90 och blåste om en tradare i 90+++ och blev stoppad med radar.
Fick sen tillbaks kortet efter 2 månader och hade det i nästan 2 veckor innan jag åkte dit igen.
Den här gången på en liten 70-väg som gick över öppna fält och utan vare sig bebyggelse eller trafik och där jag körde dagligen, kom ikapp den enda bil som jag sett på en halvmil och brände förbi alltför snabbt. När de kom ifatt mig efter 3-4 kilometer hade jag legat i 70 bra länge och blev minst sagt paff. De hade räknat ut att snittfarten varit 112km/timmen. I polsbilen vräker de ur sig att "nu hade du otur, här åker vi aldrig annars".
Men det är kanske så att är man dum får man skylla sig själv.[:I]
Jag hade en mil till jobbet och ingen buss. Fördelen var att jag fick bra kondition av 2 mils cykling varje dag i fem månader.[;)]
Till saken hörde att med jobbet jag hade som bilkonstruktör ingick en hel del körning.[B)]
Sedan dess har jag lugnat ned mej betydligt och idag går det sällan fortare än hastighetsbegränsningen.
Man lär sig den hårda vägen.

30 Sep 2008, 14:49
Profile ICQ WWW

faellman wrote:

Osis Josh!
Jag sumpade kortet i två månader för nästan 2år sedan (körde 83 i en av Stockholms tunnlar där det var 50). Kostade mig över 4000 spänn vill jag minnas. Var dessutom tvungen att inhandla en EU moppe, som jag sedan vid försäljningen förlorade c:a 2000 spänn på.

Numera kör jag som en kärring [8D], förutom när jag leker i skogen med din gamla Jeep förstås [;)].

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

jo att bli av med körkort kan bli dyrt. Jag blev av med mitt (senast) för 11 år sedan. Fyra månader blev straffet... På den tiden flög jag extremt mycket i jobbet och behövde ofta ut till Arlanda tidigt på morgonen. Så det fick bli taxi för rätt stor slant. Företaget fick betala motsvarande ungefär vad driften (soppa och P-avgifter) av min tjänstebil kostade varje månad. Resten tog jag ur egen ficka. Kalaset gick (förutom böterna då) på i runda slänga 25.000:- för dessa fyra månader...

Nu har jag f.ö tänkt lite mer på woodstock modell med att lägga pengar i bössan. Min modell ser ut så här:

5:- för varje åktur och casha in när man torskar[:D]

Det innebär i klartext att jag lägger i snitt 5+5:- varje dag dvs 3650:- om året. Säg då att jag kör utan att torska i sex år nu, då har jag 20.000 i bilbössan. Säg då att jag får en bot på 4000 om sex år. Då betalar jag 4000:- och tar sedan 16.000:- i egen ficka som plåster på såren[8D]

I bilens bot-fond ligger redan 10 spänn (var ute en sväng på lunchen) och till kvällen har jag 15 :-

Kör jag 20ggr per dag den närmaste månaden hinnar jag ju faan få ihop pengarna till böterna innan räkningen förfaller till betalning [:D]

Eller så köper du en lite äldre Gibbe för 20.000 nu, och säljer för typ 25.000 (värdestegring) när du torskar. Då har du haft kul för statens pengar under tiden och kvitterar ut 21.000 till egen ficka i slutändan[:0][:o)][:D]

MVH faellman

P.S. Glöm inte märka guran "Avser fortkörning" alternativt "Statlig egendom" D.S

30 Sep 2008, 15:08
Profile WWW

Rätt åt er. Ni som dödar folk i trafiken med ett vårdslösa beteende. Det finns en anledning till att det faktiskt finns hastighetsbegränsningar.

---- ---- ---- ---- ---- --
http://www.myspace.com/marulk

30 Sep 2008, 18:12
Profile ICQ WWW

crims0n wrote:

Rätt åt er. Ni som dödar folk i trafiken med ett vårdslösa beteende. Det finns en anledning till att det faktiskt finns hastighetsbegränsningar.

Det där var nog jordens fånigaste kommentar! Man behöver inte vara vårdslös bara för att man kör lite för fort. Det är betydligt värre med alla idioter som kör bil påverkade.

Josh, var det precis före/efter den långa backen vid sjön i Graversfors? Det är ju en korsning där med 70 en liten kort bit, lätt att missa.

Micke

30 Sep 2008, 18:45
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

crims0n wrote:

Det där var nog jordens fånigaste kommentar! Man behöver inte vara vårdslös bara för att man kör lite för fort. Det är betydligt värre med alla idioter som kör bil påverkade.

Josh, var det precis före/efter den långa backen vid sjön i Graversfors? Det är ju en korsning där med 70 en liten kort bit, lätt att missa.

Micke

Var det ? Nu handlade det ju inte om knarkare, utan om att vissa hastigheter är anpassade efter hur vägen ser ut. Jag säger inte att ni är dåliga bilförare, men risken är ju större när man kör fortare än vad man ska. Reaktionsförmågan sätt ju på rejäla prov när hastigheten är högre. Därav större olyckschans. Men det fattar inte vissa.

30 Sep 2008, 19:34
Profile ICQ WWW

crims0n wrote:

Var det ? Nu handlade det ju inte om knarkare, utan om att vissa hastigheter är anpassade efter hur vägen ser ut. Jag säger inte att ni är dåliga bilförare, men risken är ju större när man kör fortare än vad man ska. Reaktionsförmågan sätt ju på rejäla prov när hastigheten är högre. Därav större olyckschans. Men det fattar inte vissa.

Det finns hur många exempel som helst på vägsträckor där hastigheterna helt utan anledning är satta alldeles för lågt. Kör man dessutom med omdöme så tycker jag inte att några km/h är något att tjafsa om. Och nej, jag kör inte som en stolle och har aldrig åkt dit för fortkörning. Jag försvarar heller inte dom som kör helt utan omdöme.

Micke

30 Sep 2008, 19:44
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:

crims0n wrote:

Det finns hur många exempel som helst på vägsträckor där hastigheterna helt utan anledning är satta alldeles för lågt. Kör man dessutom med omdöme så tycker jag inte att några km/h är något att tjafsa om. Och nej, jag kör inte som en stolle och har aldrig åkt dit för fortkörning. Jag försvarar heller inte dom som kör helt utan omdöme.

Micke

Så kanske det är, men det spelar ju ingen roll om man kör med omdöme om något oväntat händer. Då är ju högre hastighet en nackdel om man säger så.

30 Sep 2008, 20:16
Profile ICQ WWW

Själv har jag inte åkt dit för fortkörning. Däremot en P-Bot på gratisparkering i Piteå (känn på den!)

Däremot låste jag in mina nycklar i läggan igår och var tvungen att ha ut G4S att låsa upp dörren. 450:- fattigare

Crims0n:
Självklart ska man ska hålla hastighetsbegränsningarna, men att säga "Ni som dödar folk i trafiken med erat vårdslösa beteende" Är jävligt korkat. Dom största anledningarna till att det blir olyckor i trafiken är att man är påverkad, trött eller distraherad av annat. Fortkörning kommer långt ner på listan.

Så din kommentar är inte bara idiotiskt formulerad utan även med en tvivelaktig eller med helt avsaknad av sanningshalt. Eller menar du att folk som kör när dom inte är helt utvilade också borde kallas för trafikmördare? Kanske samma epitet på alla som byter radiokanal medan dom kör?

Think about it, think think about it

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite ibland

30 Sep 2008, 21:39
Profile ICQ WWW

Har absolut ingen, INGEN förståelse för att Pecka står och tar fartsyndare på 70 sträckor särskillt som det är växelfält under motiveringen att farten skadar och dödar.
Säger inte ett skit om de står och plockar idioter som fartsyndar på 30 sträckor utanför skolor tex. Men jag fattar bara inte varför jag ser fler fartkameror, trafipaxer och laser peckor än jag får blåsa för alkokontroll. Bort med alkisarna, sniffarna, pillerister och knarkarna från vägarna tycker jag borde vara prio ett. De ställer till med lång fler olyckor än vad fartsyndarna gör.
Gör man inte mer åt det än man gör idag så kan dom försöka bullshitta mig så mycket dom orkar. Fortkörningsböter är i mina ögon inget annat än ren konfiskation på mycket tvivelaktiga grunder.
Kan bara gissa mig till att det måste finnas politiska skäl till att man inte plockar alkisarna av vägarna. Apropå liv och död.

Bo-Conny Skruvlin

01 Oct 2008, 10:09
Profile WWW

Såja. Äntligen en liten favorit.
Har absolut ingen, INGEN förståelse för att Pecka står och tar fartsyndare på 70 sträckor särskillt som det är växelfält under motiveringen att farten skadar och dödar.
Säger inte ett skit om de står och plockar idioter som fartsyndar på 30 sträckor utanför skolor tex. Men jag fattar bara inte varför jag ser fler fartkameror, trafipaxer och laser peckor än jag får blåsa för alkokontroll. Bort med alkisarna, sniffarna, pillerister och knarkarna från vägarna tycker jag borde vara prio ett. De ställer till med lång fler olyckor än vad fartsyndarna gör.
Gör man inte mer åt det än man gör idag så kan dom försöka bullshitta mig så mycket dom orkar. Fortkörningsböter är i mina ögon inget annat än ren konfiskation på mycket tvivelaktiga grunder.
Kan bara gissa mig till att det måste finnas politiska skäl till att man inte plockar alkisarna av vägarna. Apropå liv och död.

Bo-Conny Skruvlin

Troligen går saker hand i hand. Hört från polishåll att en hel del av fartsynderiet är drog/alkohol relaterat.

MVH faellman

01 Oct 2008, 10:20
Profile WWW

Josh D Ztorsion wrote:

faellman wrote:

Osis Josh!

MVH faellman

jo att bli av med körkort kan bli dyrt. Jag blev av med mitt (senast) för 11 år sedan. Fyra månader blev straffet... På den tiden flög jag extremt mycket i jobbet och behövde ofta ut till Arlanda tidigt på morgonen. Så det fick bli taxi för rätt stor slant. Företaget fick betala motsvarande ungefär vad driften (soppa och P-avgifter) av min tjänstebil kostade varje månad. Resten tog jag ur egen ficka. Kalaset gick (förutom böterna då) på i runda slänga 25.000:- för dessa fyra månader...

Nu har jag f.ö tänkt lite mer på woodstock modell med att lägga pengar i bössan. Min modell ser ut så här:

5:- för varje åktur och casha in när man torskar[:D]

Det innebär i klartext att jag lägger i snitt 5+5:- varje dag dvs 3650:- om året. Säg då att jag kör utan att torska i sex år nu, då har jag 20.000 i bilbössan. Säg då att jag får en bot på 4000 om sex år. Då betalar jag 4000:- och tar sedan 16.000:- i egen ficka som plåster på såren[8D]

I bilens bot-fond ligger redan 10 spänn (var ute en sväng på lunchen) och till kvällen har jag 15 :-

Kör jag 20ggr per dag den närmaste månaden hinnar jag ju faan få ihop pengarna till böterna innan räkningen förfaller till betalning [:D]

Du ska väl inte belöna dig själv för dåligt beteende!!
Hastighetsbegränsningarna finns ju av en anledning!

JAg tycker att fortkörning borde resultera i fängelsestraff då den som kör för fort riskerar andras liv (ja, jag bryr mig inte om de som kör ihjäl sig i singelolyckor).

01 Oct 2008, 12:11
Profile ICQ YIM WWW

Troligen går saker hand i hand. Hört från polishåll att en hel del av fartsynderiet är drog/alkohol relaterat.

MVH faellman

Oooops!
Vad säger vår käre Josh om detta???
Var vi månne på pickalurven ?[;)]
Skämt åsido så tror jag att det är precis lika mycket "bullshit"
Med tanke på den frekvens fyllon som dagligen trafikerar våra vägar och den frekvens de är inblandade i trafikolyckor, ca 30%. Så vore det väl märkligt om det inte slank med något fyllepucko i en hastighetskontroll.
Jag har varit inblandad i 3 fortkörnings incidenter med polisiär inblandning. Vid samtliga tillfällen skedde det med absolut vaken och nykter chaufför i en nyare bil med utmärkta däck på torrt väglag i fullt dagsljus. Inte en blåsa så långt ögat kunde nå.
Samtidigt som jag med lätthet kan räkna upp ett antal personer som dagligen kör klart över promillehalten i minsta sagt gamla bilar året om. År ut och år in. Tyvärr för oss andra fartsyndare som jagas i trafiken så är dom inte så pass asknalla så att de trampar gasen i botten för att riskera att hamna i någon av de frekventa fartkontrollerna.

Så vi andra får nog fortsätta att snällt betala våra böter, be våra böner och hoppas på att någon av fyllona inte vinglar upp på nån gångbana och kör ihjäl våra barn medans Pecka är ute och snor stålar av oss med sin laserpicka.

Bo-Conny Skruvlin

01 Oct 2008, 12:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next