View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 18:27

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Förstärkarn dog – och återuppstod. Varför? 
Author Message

Post Förstärkarn dog – och återuppstod. Varför?
Min Laney LC15 tystnade mitt i en låt senast vi repade. Den dog inte helt tvärt utan förloppet varade under kanske 15 sekunder. När övriga musikanter tystnat hörde jag att stärkarn inte var fullständigt tyst. Det hördes ett avlägset svagt ljud när jag spelade (hyfsat normalt men mkt tyst). Rören såg ut att glöda på likartat och normalt sätt. För säkerhets skull stängde jag av, packade ihop och åkte hem.

Hemma konstaterade jag att alla säkringar var hela. Tog ut chassiet och mätte drivspänningarna, inkl glödspänning. Allt verkade normalt. Mätte också resistansen på utg.trafons lindningar. Primärsidan var exakt som den hade varit tidigare. Sekundären är svårare, men mätte till ca 0,5 Ohm (och det verkar inte vara orimligt, även om jag inte har en aning om vad det brukar vara). Inget avbrott i alla fall! Tog bort alla rör för att komma åt att se om något misstänkt fanns på kretskortet; brända komponenter eller så. Kunde inte se ngt skumt.

Jag körde sen igång stärken och beredde mig på att byta ett rör i taget för att hitta ett ev. felaktigt. Till min förvåning funkade då förstärkaren helt normalt igen! Kunde inte bestämma om jag skulle vara tacksam eller besviken för det. Fel som plötsligt kommer och går är ju mindre kul!

Frågor:
- Vad kan ha hänt?
- Ska jag förvänta mig att detta händer igen?
- Kan det vara att jag tog bort rören och satt dit dom igen som gjorde att allt funkade igen (dålig kontakt i socklarna?)
- Vad brukar sådana här fenomen bero på? Kallödning? Glapp i rörsocklar? Sjuka rör? Överhettning? Glapp i högtalarkontakter? Kan det vara vibrationer som är boven (det är ju en kombo)?
- Förslag på lämpliga åtgärder?

Den här förstärkaren blir normalt sett tämligen het, speciellt nättrafon (och ev. slutrören). Men felet borde inte vara värmerelaterat eftersom jag nyligen har monterat in en kylfläkt, och fenomenet inträffade aldrig innan jag satte in fläkten. På senare tid har jag också labbat med uppbruten NFB-loop och presencekontroll. Jag tycker inte att heller det borde vara orsaken eftersom presencekontrollen stod på min och NFB inte var bruten vid tillfället.

Jag skulle vara mycket tacksam om ni erfarna â€Â

28 Sep 2008, 23:41
Profile ICQ YIM WWW

Du listar de vanligaste felkällorna. Men har du ändrat i återkopplingen kanske du lött i anslutningen till högtalarjacket? Där blir det lätt en kallödning mot lödörat av att tennet inte flutit ut ordentligt (för låg temperatur) som kan vara svår att upptäcka. Spöktonen under avbrottet skulle kunna tyda på just detta.

En annan tänkbar felorsak är ett lödbrott på själva kretskortet. Transporten hem kan ha blivit samma sak som klassikern att slå på TV:n med handflatan och få tillbaks bilden.

29 Sep 2008, 00:06
Profile ICQ WWW

Jag tror på en kallödning i kombination med vibrationer (rätt vanligt hos en combo). [:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="size1"></font id="green">

29 Sep 2008, 00:21
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
Transporten hem kan ha blivit samma sak som klassikern att slå på TV:n med handflatan och få tillbaks bilden.

Ahh, kärringmetoden, ett ack så underskattat verktyg i rörpularens verktygslåda.

Signature deleted due to offensive remarks

29 Sep 2008, 11:05
Profile ICQ WWW

Ifall det finns en line in/out jack, så är Laney ökända för att ärga i jacket- inte i lödningen därtill

29 Sep 2008, 11:43
Profile

Tack för tipsen. Jag tar tacksamt emot flera!

Jag har inte ändrat ngt på högtalarjacket nyligen. Kontakten sker här med flatstiftshylsor direkt på jackets anslutningsbleck (ingen lödning alltså). Jag ska undersöka om det kan finnas glapp där.

- Hur hittar man lödavbrott på kretskortet? Verkar besvärligt!
- Och hur gör man för att lokalisera kallödningar?
- Ska man pilla lite på diverse komponenter (med träpinne e dyl) när stärkarn är igång, och lyssna efter oljud?

- Eller ska man gå på â€Â

30 Sep 2008, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

- Ska man pilla lite på diverse komponenter (med träpinne e dyl) när stärkarn är igång, och lyssna efter oljud?

Bra grej. Picka runt och peta även på alla kablar.
Var försiktigt när du pillar i stärkare som är igång. Ena handen på ryggen...

[quote]
- Eller ska man gå på â€Â

30 Sep 2008, 10:47
Profile

linusberg wrote:

woodstock wrote:
Transporten hem kan ha blivit samma sak som klassikern att slå på TV:n med handflatan och få tillbaks bilden.

Ahh, kärringmetoden, ett ack så underskattat verktyg i rörpularens verktygslåda.
"Teknisk smäll" är den korrekta termen...[;)]

Dä ä dumt & pissa i motlut.....

30 Sep 2008, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Värst vad alla snöar in på kallödning [;)], kan ju lika gärna vara ett rör som spökar.

Men visst är det som du skriver; man vet inte om man skall bli tacksam eller besviken när fel försvinner helt oförklarligt.

30 Sep 2008, 23:09
Profile ICQ WWW

awe wrote:

Värst vad alla snöar in på kallödning [;)], kan ju lika gärna vara ett rör som spökar.

Kanske för att årgångarna av din Laney är alla kallödningars mödrar.

02 Oct 2008, 01:27
Profile ICQ WWW

Dessutom: Bara för att en pryl är inritad på ett visst ställe i
schemat behöver den inte sitta på samma plats "fysiskt" i stärkaren. Du ska se att ditt jack sitter kopplat enligt schemat.
Öppna stärkaren, spela tills den "dör" och börja peta där medan
polaren/sambon/mamma/du plonkar på guran. Så har jag hittat ruttna
lödningar själv. Ha inte för hög volym bara, blir lite obehagligt när
det ryter till när man hittar kallödningen[:o)]
I min stärkare har det varit lödningar av kabel mot kort, men du kanske bara har ytmonterat i din stärkare?

02 Oct 2008, 07:31
Profile ICQ YIM WWW

Har nu provat â€Â

02 Oct 2008, 10:42
Profile ICQ YIM WWW

Under repet igår kväll hände det tyvärr igen. LC15:n somnade efter ca 15 spelande - först lite till och från under sjunkande uteffekt, men sedan somnade den helt, förutom ett svagt och distorderat ljud (kanske mer distorderat än om stärkarn varit frisk). Har inte hunnit kolla om den har vaknat igen, men den gjorde inte det under resten av kvällen. Kanske är felet bestående nu, och kanske lättare att lokalisera?

Det sägs ju att utgångstrafon är en svag länk i dom här stärkarna.
- Hur agerar en döende utg.trafo?
- Borde inte den vara antingen hel eller trasig, och alltså inte fungera ibland och ibland inte?
- Blir det avbrott i dom, eller kan det bli nåt annat fel? Kortis?
- Hur kan man enklast konstatera om den är kass?

Min utg.trafo har aldrig varit speciellt varm, och jag körde på nominella 8 Ohm. Tidigare provade jag visserligen en kväll att köra på 16 Ohm, och då gick det bra. Kanske var dumt? (Laney säger att den ska klara 8-16 Ohm)

08 Oct 2008, 13:12
Profile ICQ YIM WWW

- Borde inte den vara antingen hel eller trasig, och alltså inte fungera ibland och ibland inte?

Blir det kortis mellan lindningar i en trafo så blir det antagligen avbrott ganska snart också. Har du en referens (hel likadan trafo) så kan du ju jämfära genom att ohm-mäta. Är det avbrott eller väldigt låg resistans kan du ju avgöra direkt att den är kass, men det är ju permanenta fel som inte dyker upp och försvinner om vartannat.

08 Oct 2008, 13:28
Profile

Är rörsocklarna kortmonterade på dessa?
Då är det sannolikt en dålig lödning på en eller flera pinnar
mot kortet. Värmen från rören (slutsteg) utvidgar tennet och kontakten försvinner succesivt. När stärkaren är kall/halvkall har man inga problem, men när stärkaren stått och ljummat på sig nån timme så....
Dessutom, om bara en pinne har dålig lödning så håller ju de andra sju pinnarna fast sockeln. Då hjälper det inte att vicka på sockeln, den rör sig inte.
Alltså: prova att löda på socklarna igen.

Edit: Såg just att du redan lött på socklarn en gång. Men kallödningar, eller lödingar som släppt, kan ge det fenomen du beskriver, dvs sakta avtagande pga värmeutvidgning.

/T

09 Oct 2008, 07:15
Profile ICQ YIM WWW

Under repet igår kväll hände det tyvärr igen. LC15:n somnade efter ca 15 spelande - först lite till och från under sjunkande uteffekt, men sedan somnade den helt, förutom ett svagt och distorderat ljud (kanske mer distorderat än om stärkarn varit frisk). Har inte hunnit kolla om den har vaknat igen, men den gjorde inte det under resten av kvällen. Kanske är felet bestående nu, och kanske lättare att lokalisera?

Det sägs ju att utgångstrafon är en svag länk i dom här stärkarna.
- Hur kan man enklast konstatera om den är kass?

Min utg.trafo har aldrig varit speciellt varm, och jag körde på nominella 8 Ohm. Tidigare provade jag visserligen en kväll att köra på 16 Ohm, och då gick det bra. Kanske var dumt? (Laney säger att den ska klara 8-16 Ohm)

Jo OT i dessa är inte dom bästa och det du beskriver ovan med: "ett svagt och distorderat ljud (kanske mer distorderat än om stärkarn varit frisk)" överstämmer bra med mina erfarenheter av att OT har lämnat in, föruton dom gångerna det blir helt tyst [;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

09 Oct 2008, 09:08
Profile

Trodde att stärken hade somnat in "för gott" nu, men igår när jag provade hemma så funkade den igen. Inte lätt att felsöka då! Men jag kom just på att jag har en attenuator. Med hjälp av den kan jag låta den jobba så svetten lackar utan att det behöver vara högt. Då ska det nog gå att få den att ge upp även hemma.

Om det nu är så att det är OT:n som inte hänger med, hur konstaterar jag det? Är det oftast sekundären eller primären som lämnar in? Kan det räcka med att mäta på högtalarutgången, och undersöka om det är avbrott där. Eller kan det lika gärna vara på primärsidan?

Hos Laney säger man att det kan vara oxid i rörsocklarna oxå? Men kan det yttra sig så här? Tycker att oxiden skulle försvinna när man tar ur och sätter i rören många gånger.

Sen återstår ju själva rören, men dom är rätt nya, och brukar inte dom dö för gott om dom pajar?

09 Oct 2008, 10:12
Profile ICQ YIM WWW

Min LC30 hade det felet.
Samma problemsymtom som din.
Tusan att en sån här välljudande stärkare ska va så dåligt byggd....

09 Oct 2008, 21:33
Profile

Intressant! På vilket sätt strulade kablarna? Dåliga lödningar, kabelbrott, eller ...? Vid trafon, eller på kretskortet? Bättrade du på lödningarna bara eller vad gjorde du?

Håller med. Jag gillar verkligen den här lilla stärkarn, och vill hemskt gärna få igång den. Otroligt prisvärd och smidig! Och låter mkt bättre än andra 15-wattare som jag provat.

10 Oct 2008, 13:54
Profile ICQ YIM WWW

Kommer inte ihåg[:I] men jag tror att jag lödde om kablarna på kortet.Alternativt att jag misstänkte brott/kortis vid genomföringen i chassit...
Rörsocklar är fina grejor det också.

10 Oct 2008, 19:08
Profile

Felet är inringat.

Testade hemma med effektdämparen, och lät stärkarn jobba hårt men mkt lågmält i ½ - 1 timma. Ingen reaktion! Funkar felfritt. Börjar misstänka att det är vibrationerna från högtalaren som orsakar felet. Testar i replokalen på normal repvolym med extern högtalare (utan vibrationer i förstärkarchassit?), och då återkommer felet. Skumt!

Hinner emellertid felsöka på plats i replokalen innan felet försvinner. Medelst pickande med en träpinne lokaliseras felet, föga överraskande, till utgångstrafon, eller snarare lödörat för en av primärlindningarnas anslutningar (snarlikt rudmarks fel). Förstärkaren kan â€Â

14 Oct 2008, 12:33
Profile ICQ YIM WWW

Slutrapport:

Jag lyckades aldrig hitta något avbrott i utgångstrafon, och kunde alltså inte rädda den. Tror att primärlindningen ligger under sekundären, så det kändes inte aktuellt att linda av några varv för att inspektera. Jag installerade en ny trafo, och nu tycks stärkarn funka som den ska igen. Tycker att den låter bättre nu, så egentligen var det bara bra att original-OT:n lämnade in. Men visst var det skumt att felet i trafon var intermittent!

Tack till alla er som engagerade sig i mitt problem!

30 Nov 2008, 00:30
Profile ICQ YIM WWW

Slutrapport:

Jag lyckades aldrig hitta något avbrott i utgångstrafon, och kunde alltså inte rädda den. Tror att primärlindningen ligger under sekundären, så det kändes inte aktuellt att linda av några varv för att inspektera. Jag installerade en ny trafo, och nu tycks stärkarn funka som den ska igen. Tycker att den låter bättre nu, så egentligen var det bara bra att original-OT:n lämnade in. Men visst var det skumt att felet i trafon var intermittent!

Tack till alla er som engagerade sig i mitt problem!

kul med ett lyckligt slut [:D]

vad blev det för ny OT [?]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

30 Nov 2008, 01:17
Profile

Det blev en Hammond 125E. Den väger drygt 50% mer, och är ca 1 cm både högre och bredare, än original-OT:n. Dessutom är den vädigt överkomlig i prishänseende.

30 Nov 2008, 22:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]