View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 22:03

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Music Man HD130 - PROBLEM!!! 
Author Message

Post Music Man HD130 - PROBLEM!!!
Hi,
Köpte mig OneThirty för att spela bas med.
Transfomatorerna visade sig vara rostiga. Hur allvarligt kan det vara. Den fungerar bra nu.
Har för mig att jag läst att man inte ska försöka få bort det utan i stället måla över för att förhindra fortsatt korrosion.
Om ett trafo går kommer hela stärken att haverera ( byta trafo direkt eller vänta till det ev. pajjar)
Någon som vet?

/Thomas

28 Sep 2008, 21:41
Profile WWW

steely_tom wrote:

Hi,
Köpte mig OneThirty för att spela bas med.
Transfomatorerna visade sig vara rostiga. Hur allvarligt kan det vara. Den fungerar bra nu.
Har för mig att jag läst att man inte ska försöka få bort det utan i stället måla över för att förhindra fortsatt korrosion.
Om ett trafo går kommer hela stärken att haverera ( byta trafo direkt eller vänta till det ev. pajjar)
Någon som vet?

/Thomas

Hur rostiga är dom? Rost i sig behöver inte nödvändigtvis betyda att trafona går sönder för det. <i>Lite"] rost blir det ofta, en tunn slöja över delar av laminaten. Men mer rost, skorvig sådan som bryggar lamellerna eller mer, är ett tecken på att förstärkaren varit i en fuktig miljö vilket kan ha påverkat innanmätet också. Rosten påverkar helt säkert kärnan negativt, men hur mycket kan jag inte svara på. Rent teoretiskt är rost ett salt som saknar alla ferromagnetiska egenskaper.

Trafon <i>kan"] alltid gå sönder av flera orsaker men hela förstärkaren havererar inte för det, bara trafot för det mesta. Då fungerar inte förstärkaren, men fungerar den som den ska nu finns nog ingen anledning att oroa sig eller att ta ut ett haveri i förskott. Musik Man-trafon är ganska speciella, det verkar helt onödigt att byta i förebyggande syfte. Men lägg gärna ut en bild på dina trafon.

Inlackerad rost brukar inte lösa några rostproblem, huvudsaken är att förstärkaren alltid är i ett någorlunda kontrollerat klimat, normal innomhusmiljö.

28 Sep 2008, 23:53
Profile ICQ WWW

Då kör jag på så länge det går. Det låter mycket bra om den.
Jag ska ta ett par bilder i morgon.

/Thomas

29 Sep 2008, 00:08
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]