View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:30

Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
fri akuttandvård i Skåne 
Author Message

Haraldrig wrote:

Ps. kostar ca 300kr ink undersökning att laga ett hål i Japan[8D] Gissa var jag fixar mina tänder när det inte är akut!!

För att gå offtopic: Det kostar något liknande i Polen, och just nu har de Europas bästa tandvård.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

23 Sep 2008, 02:15
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Haraldrig wrote:

Ps. kostar ca 300kr ink undersökning att laga ett hål i Japan[8D] Gissa var jag fixar mina tänder när det inte är akut!!

För att gå offtopic: Det kostar något liknande i Polen, och just nu har de Europas bästa tandvård.

<hr noshade size="1">

Förvånar mig inte.
Sverige håller på att halka efter på de flesta områdena.

23 Sep 2008, 02:30
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Självfallet är gömda flyktingar här illegalt, det är ju huvudsakligen därför dom gömmer sig. Jag reagerade mest på Galantis inlägg om att det var potentiella terrorister och krigsförbrytare det handlar om. Så är det ju inte

Hur vet du det?
Det handlar ju om illegala invandrare som vi faktiskt inte har en aning om vilka det är, hur kan du då påstå att det inte finns terrorister eller krigsförbrytare bland dem?

<hr noshade size="1">

23 Sep 2008, 12:49
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Men herregud.. Om du läser lite mellan raderna försår du säkert att jag inte menar bokstavligen att det inte finns krigsförbrytare och potentiella terrorister bland gömda flyktingar. Det gör det möjligen. VAd jag menar är att de allra flesta "gömda flyktingar" vi har är vanliga hyggliga människor

Men herregud, läs mellan raderna på hans inlägg då.
Och "gömda flyktingar" är just "gömda flyktingar" förmodligen för att de har blivit avslagna sin rätt att bo här, så det ligger nog något skumt bakom MÅNGA av de fallen(Nej, jag menar inte att de är terrorister.).

<hr noshade size="1">

23 Sep 2008, 14:54
Profile ICQ WWW

Quote:

Och "gömda flyktingar" är just "gömda flyktingar" förmodligen för att de har blivit avslagna sin rätt att bo här, <font color="red">så det ligger nog något skumt bakom MÅNGA av de fallen(</font id="red">Nej, jag menar inte att de är terrorister.).

[:)] Ja. Migrationsdomstolen i Sverige har kommit fram till att det inte råder väpnad konflikt i Afghanistan. Därför ska alla afghaner tillbaks. Även de som varit här i över fem år, har jobb och partner. Så skumt är det i MÅNGA av de fallen.

24 Sep 2008, 20:07
Profile

ramjac wrote:

notuern wrote:

Quote:

Och "gömda flyktingar" är just "gömda flyktingar" förmodligen för att de har blivit avslagna sin rätt att bo här, <font color="red">så det ligger nog något skumt bakom MÅNGA av de fallen(</font id="red">Nej, jag menar inte att de är terrorister.).

[:)] Ja. Migrationsdomstolen i Sverige har kommit fram till att det inte råder väpnad konflikt i Afghanistan. Därför ska alla afghaner tillbaks. Även de som varit här i över fem år, har jobb och partner. Så skumt är det i MÅNGA av de fallen.

Lite skumt det där.
Vet en kines som blev utvisad efter typ 10 år.
Då hade han lärt sig svenska flytande, börjat jobba som tolk och "medlare" år stora svenska företag som har verksamhet i Kina samt
skaffat hus här.

Tokigt att de som etablerar sig och blir "Svensson" ska utvusas medans de som begår brott får stanna.

25 Sep 2008, 00:18
Profile ICQ YIM WWW

OK för akut sjukvård för att rädda liv. Det är en sak. Men att tänderna trillar ur käften på folk som är här olagligen är fan inget som jag vill vara med att betala.
Gärna fri akuttandvård, men då skall det i så fall gälla ALLA!!! ...och inte bara illegala invandrare. [:(!]

25 Sep 2008, 09:16
Profile ICQ WWW

Humm, vänta lite nu, är inte illegala ett ord/term på något olovligt/olagligt?

När vi andra gör något olovligt/olagligt så blir vi bötfälda eller åker i finkan, men om man är man illegal invandrare så är det premerande [:0]

Slutar aldrig att bli förvånad över alla märkliga besluts som görs i detta landet, det är ju nästan som "dom" vill att det ska bli o förbli motsättningar mellan Svenskar och invandrare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

25 Sep 2008, 11:22
Profile

Amp Healer wrote:

Humm, vänta lite nu, är inte illegala ett ord/term på något olovligt/olagligt?

När vi andra gör något olovligt/olagligt så blir vi bötfälda eller åker i finkan, men om man är man illegal invandrare så är det premerande [:0]

Slutar aldrig att bli förvånad över alla märkliga besluts som görs i detta landet, det är ju nästan som "dom" vill att det ska bli o förbli motsättningar mellan Svenskar och invandrare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

Ungefär så står det i min bok också, jag tycker det är fullt tillräckligt att möjligheten erbjuds, men varför gratis?

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

25 Sep 2008, 14:50
Profile ICQ WWW

vägra floyd wrote:
Ungefär så står det i min bok också, jag tycker det är fullt tillräckligt att möjligheten erbjuds, men varför gratis?

Nä, någon måtta får det vara! Jag har tom. hört att vi (för svenska skattepengar!) bistår folk i andra länder med såväl mat som andra förnödenheter. Gratis! De ska väl betala för sig precis som alla andra.

25 Sep 2008, 16:19
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

vägra floyd wrote:

Nä, någon måtta får det vara! Jag har tom. hört att vi (för svenska skattepengar!) bistår folk i andra länder med såväl mat som andra förnödenheter. Gratis! De ska väl betala för sig precis som alla andra.

Förklara gärna parallellen med bistånd.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

25 Sep 2008, 16:31
Profile ICQ WWW

vägra floyd wrote:
Förklara gärna parallellen med bistånd.

Att skattepengar används till att stötta personer i nöd, oavsett i vilket land dessa finns, oavsett om de rent juridiskt anses ha rätt till något sådant stöd, eller oavsett om det finns det finns svenska medborgare som också de kunde haft nytta av medlen.

(Naturligtvis haltar paralellen mot bakgrund av att det svenska juridiska systemet generellt inte ansett dessa personer har flyktingskäl, men den medmänskliga grundprincipen är densamma.)

Tilläggas i den här debatten bör naturligtvis att det inte finns en enda gömd flykting som skulle nyttja dessa tandläkartjänster för någon som helst behandling, gratis eller ej, förrrän det är absolut nödvändigt och de lider av mycket långt framskridna problem.

Vi får inte heller glömma att för de svenskar som har det allra sämst ställt erbjuds socialbidrag för basala tandläkarbehandlingar. Att någon desperat, gömd flykting erbjuds att dra ut en förstörd tand innebär inte att "fattiga svenskar" dör i tandsmärtor eller för den delen får dyrare tandvård på något märkbart sätt.

Det som kommer till uttryck här är snarast ngn sorts halvt genomtänkt ryggmärgsreaktion över den inbillade grundprincipen att "de där illagala flyktingar får gratisgrejor när minsann vi också har det svårt".

/D

25 Sep 2008, 17:15
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

vägra floyd wrote:

hade bara våra västerländska politiker samt FN intresserar sig för att
eliminera fattigdom och svält så hade det gått. Tänk om Afrikanska länder hade fått handla med oss på samma vilkor som tex USA och inte de bla skyhöga tullar som det är på jordbruksprodukter (tack för det Frankrikes alla bönder).

FN är inte heller intresserade av fred och välstånd. Vad skulle de tjänstemän som jobbar åt FN då sysselsätta sig med? Vanliga jobb där det krävs en motprestation för lönen? FN är en klubb för inbördes beundran och ryggdunkar. Tänk om ingen svalt och krig inte fanns, 1000tals FN tjänstemän/kvinnor skulle bli arbetslösa och tvingas skaffa ett riktigt jobb.

25 Sep 2008, 18:15
Profile ICQ YIM WWW

Att ge akut tandvård till gömda flyktingar är en sak. Det är HUMANISM.

Och det är detta som beslutet handlar om.

Återigen - som flera påpekat: ytterst få kommer utnyttja denna humanistiska gest. Och det är folk med akuta krigsskador, folk som sett sina barn våldtas och mördas etc.

De allra flesta av er "debatterar" nåt helt annat. Ni pratar om nåt slags rättvisa och slinter (som vanligt) snabbt in på diverse sliriga argument och pseudofakta kring (och mot) invandringen.
Men det är liksom en annan sak.

Humanism är inte rättvist. Kan aldrig bli.

Så...jämför inte äpplen med bananer.

/R

26 Sep 2008, 08:17
Profile

Ballz wrote:

Att ge akut tandvård till gömda flyktingar är en sak. Det är HUMANISM.

Och det är detta som beslutet handlar om.

Återigen - som flera påpekat: ytterst få kommer utnyttja denna humanistiska gest. Och det är folk med akuta krigsskador, folk som sett sina barn våldtas och mördas etc.

De allra flesta av er "debatterar" nåt helt annat. Ni pratar om nåt slags rättvisa och slinter (som vanligt) snabbt in på diverse sliriga argument och pseudofakta kring (och mot) invandringen.
Men det är liksom en annan sak.

Humanism är inte rättvist. Kan aldrig bli.

Så...jämför inte äpplen med bananer.

Om man nu ska ge de fri akuttandvård, varför ger vi dem inte medborgarskap istället?
Varför ska vi ge illegala invandrare(Vilket det är, hur ni än vrider och vänder på det.) fri akuttandvård?

Och hur vet du att det är människor som sett sina barn våldtas, och som har krigsskador?
Det handlar fortfarande om oregistrerade människor med "no-questions asked" över det.

Abergh's inlägg var väl knappas "pseudofakta", och ingen av de som står för din åsikt kom med något annat än det heller, så den biten kan vi ju skrapa bort på en gång.

Jag tycker att det är sanslöst att vi ska vara under det värsta skattetrycket i världen, men inte fan går pengarna till oss.

Det är dock bara att inse att vi kommer ingenstans i denna tråden, jag är ju redan ganska övertygad om att jag kommer flytta utomlands ändå(Har inte med invandringen att göra, nej.).

<hr noshade size="1">

26 Sep 2008, 13:43
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Om man nu ska ge de fri akuttandvård, varför ger vi dem inte medborgarskap istället?
[/quote]

Därför att vi inte anser att de har behov av den mycket långtgående rätt som ett medborgarskap innebär. (Den sträcker sig rätt mycket länge än att man drar ut tänderna gratis...) Däremot anser vi att vi som en rent humanistisk insats i vart fall kan grundläggande insatser med basal medicinsk hjälp. Grundprincipen är återigen densamma som annat bistånd vi ger.

Quote:
Varför ska vi ge illegala invandrare(Vilket det är, hur ni än vrider och vänder på det.) fri akuttandvård?

Se ovan.

Quote:
Och hur vet du att det är människor som sett sina barn våldtas, och som har krigsskador? Det handlar fortfarande om oregistrerade människor med "no-questions asked" över det.

Det vet jag inte, lika lite som jag vet att ingen av mina skattekronor går till svartjobbande byggarbetare som får sjukpenning samtidigt.

Quote:
Jag tycker att det är sanslöst att vi ska vara under det värsta skattetrycket i världen, men inte fan går pengarna till oss.
Det är dock bara att inse att vi kommer ingenstans i denna tråden, jag är ju redan ganska övertygad om att jag kommer flytta utomlands ändå(Har inte med invandringen att göra, nej.)

Och där tror jag du exemplifierade den halvgenomtänkta ryggmärgsreaktionen jag nämnde ovan. "Här hjälper vi fan bara invandrare och inte hederliga svenskar, jag ska minsann flytta!

Flytta utomlands är en utmärkt idé, och jag har trivts mycket bra under de perioder jag bott i utlandet. Det har också gjort att jag i större utsträckning uppskattar ett system som ger mig gratis universitetsutbildning, den längsta föräldraledigheten i världen, gratis tandvård tills jag flyttade hemifrån och en allmän sjukförsäkring. Jag anser att effektiviteten i fördelningssytemet kan förbättras på många sätt, men anser att den grundläggande tanken bakom det ger ett bättre allmänt för de svagaste än ett egenfinansierat system.

Den som å ena sidan gnäller över "det högsta skattetrycket" i världen men samtidigt menar att de allra fattigaste svenskarna skulle ha haft bättre hälsovård med ett egenfinansierat system är jag rätt övertygad om gör en tankemisstag.

/David

Quote:

26 Sep 2008, 14:16
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Det vet jag inte, lika lite som jag vet att ingen av mina skattekronor går till svartjobbande byggarbetare som får sjukpenning samtidigt.

Precis, och faktum är att vem som helst med invandrarbakrund får fri akuttandvår på grund av detta.
Det är så pass komplicerat att man kan ljuga lite.

Ersmarker wrote:

Flytta utomlands är en utmärkt idé, och jag har trivts mycket bra under de perioder jag bott i utlandet. Det har också gjort att jag i större utsträckning uppskattar ett system som ger mig gratis universitetsutbildning, den längsta föräldraledigheten i världen, gratis tandvård tills jag flyttade hemifrån och en allmän sjukförsäkring. Jag anser att effektiviteten i fördelningssytemet kan förbättras på många sätt, men anser att den grundläggande tanken bakom det ger ett bättre allmänt för de svagaste än ett egenfinansierat system.

Jag talar inte om något egenfinansierat system, det är just det jag tycker att vi vore slippa.
Vi har högst skattetryck i världen, ändå så ska vi betala för allting som är gratis i flera länder som har MYCKET lägre skatter.

Ersmarker wrote:

Och där tror jag du exemplifierade den halvgenomtänkta ryggmärgsreaktionen jag nämnde ovan. "Här hjälper vi fan bara invandrare och inte hederliga svenskar, jag ska minsann flytta!

Nu blir jag seriöst förbannad på dig!
Om du ska svara på mina inlägg så kan du väl för i helvete ta och läsa dem!

Quote:
<font size="1">jag är ju redan ganska övertygad om att jag kommer flytta utomlands ändå</font id="size1">(<font color="red"><font size="6"><font face="Arial Black"><u><b>Har inte med invandringen att göra, nej.</b></u></font id="Arial Black"></font id="size6"></font id="red">)

Och det är säkerligen jätteskönt för er som tycker att detta är en bra ide, för ni tycks ju faktiskt ha en ganska stabil inkomst och har råd att vara "humanister"!

<hr noshade size="1">

26 Sep 2008, 14:45
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Quote:

Den som å ena sidan gnäller över "det högsta skattetrycket" i världen men samtidigt menar att de allra fattigaste svenskarna skulle ha haft bättre hälsovård med ett egenfinansierat system är jag rätt övertygad om gör en tankemisstag.

/David

Hur har vi det med läsförståelsen?

Jag tolkar det som missnöje med användandet av skattemedel, inte att skattetrycket i sig är för högt.

Image

26 Sep 2008, 14:51
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

notuern; om du tror att inkomstens storlek utgör förutsättningen för om man kan kosta på sig att vara humanist eller ej, så har du grundligt fel. Humanism handlar om helt andra saker, framförallt synen på sina medmänniskor

Om du faktiskt hade en aning om hur det ser ut för en låginkomsttagande så hade du aldrig fått iden att skriva det där inlägget.
Det är inte bara flyktingar som svälter och har problem med tänderna som de inte har råd att laga.

Visst, jag själv kommer inte från en familj som svälter, men vi har inte en så stadig ekonomi att vi kan undvara pengar till välgörenhet(Om vi nu inte offrar våra musikaliska intressen helt och säljer våra 3 gitarrer i hushållet.).
Det finns trotts allt människor som faktiskt måste spara den där 50-öringen som kassörskan glömmer i växelkassan(Vilket av en person här i tråden har nämnts som ett löjligt beteende.).

Det är bara att inse att de som skriver i denna tråden är personer från 2 helt olika världar, och vi kommer inte att komma fram till något vettigt i denna tråden.
Som för mig så är det helt obegripligt hur ni kan slänga med ord som humanism, och därav indirekt anklaga oss för att inte bry oss om våra medmänniskor bara för att vi själva har en sämre ekonomi(Även om det kanske inte budskapet ni har.).

<hr noshade size="1">

26 Sep 2008, 17:10
Profile ICQ WWW

Notuern:
Själv har jag jobbat heltid för 12k före skatt i månaden, dessutom var det på annan ort, så jag pendlade ca 80 mil i veckan på egen bekostnad

Jag har varit sjukskriven i sex månader och då haft 80% av en redan låg inkomst.

Jag har i tre omgångar gått arbetslös i tre månader utan att få ut någon a-kassa, en gång fick jag säga upp lägenheten, en annan gång flytta för att ta ett tillfälligt jobb (två månader) för att det skulle gå ihop.
Men ändå så var min övertygelse att vi måste ta hand om varandra för att det ska fungera

Nu, så borde jag kanske skita fullständigt i humanism och solidaritet. Jag har ett bra jobb där jag tjänar hyggligt med pengar, och själv skulle jag kunna försäkra bort det mesta onda som kan hända mig, men jag är övertygad om att om vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle på lång sikt så måse vi försöka minska klyftorna i samhället, och ett steg mot detta är givetvis orättvisa.
Ska dom som är efter kunna komma ikapp så måste dom få mer än dom som har mycket. Det gäller fattiga oavsett bakgrund

Medmänsklighet handlar inte om finanser.

Vad gäller dessa fåtal flyktingar som nu erbjuds att dra ut tänder kostnadsfritt till en kostnad så försvinnande liten som den som nämns i artikeln vara kostnaden för nuvarande akutsjukvård så tycker jag att det är småsint att inte erbjuda den möjligheten.

FÖR FAN, SLUTA SITTA HÄR Å GNÄLLA OM ATT NÅGRA FÅR, GÅ ISTÄLLET UT OCH SLÅSS FÖR ATT ALLA SKA FÅ SAMMA RÄTTIGHET!!

Alla bidrar ändå inte med skatt, många kostar samhället mångdubbelt mer för samhället än vad illegala flyktingar gör. Se bara på alla kostnader alkoholen och andra missbruk utgör. Så det resonemanget faller.

Sen så har Sverige inte världens högsta skattetryck, vi är högt upp, hörde nåt om en fjärdeplats.
Däremot så har vi ett av världens bästa socialförsäkringssystem. Glöm inte att Socialförsäkringssystemet handlar om mer än bara sjukvård.

(Ett exempel är Nya Zeeland där man har rätt till fem sjukdagar per år, är man sjuk mer än så så får man ta ut semester - lockande? Sen är ju föräldraledigheten ett bra exempel)

Jag är av tron att alla människor på detta forum i grunden är goda och medmänskliga, men jag tycker som David att man kanske måste tänka längre än näsbenet räcker och försöka se helheten.

Visst ska fattigsverige med i utvecklingen, men det är väl det debatten borde handla om, "Hur ska vi göra så att fler får dessa möjligheter" istället för att försöka ta bort den möjligheten för några.

Varje dag ser man fler människor som slås ut ur samhället (och då pratar jag inte om borgarnas löjliga utanförsskap-nonsen) och det skadar samhället enormt, och gör vårt land till en mindre trevlig plats. Någonstans måste vi börja, och det snarast, annars sitter vi snart i samma problematik som dom har i tex USA. Brottsligheten går upp och klyftorna ökar.

aja, snurrigt inlägg, jag vet. MEn jag är lite trött

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite ibland

27 Sep 2008, 02:03
Profile ICQ WWW

Jag tänker inte lägga mig i denna debatt. Bara säga att jag mår illa över hur vi behandlar våra gamla..
Vi har inte ens råd att ta hand om dem som byggt upp den välfärd vi ändå har i Sverige. Vi låter dem ligga i sin egen avföring för att vi inte har råd att anställa folk som tar hand om dem. De flesta har betalat skatt i "hundra år", eller varit hemma med barnen och servat sin yrkesarbetande man hela sitt liv.
Nu får de ligga bortglömda i sin egen skit för att vi inte har råd med personal.. Fy Faaan! [:(!]
Vad jag menar är att vi kanske borde börja vurma över våra egna innan vi vurmar över illegala invandrare. Då kanske inte missnöjes-partier skulle växa och bli starkare och starkare.

27 Sep 2008, 09:32
Profile ICQ YIM WWW

Det spelar ingen roll hur man bemöter er så tycks ni tro att man är någon jävla högerfascist som tycker att alla ska ta hand om sig själva, och om de inte klarar av det så är det deras problem(*HOST*).

Min poäng har hela tiden vart att jag tycker att folk som är illegala invandrare ska inte ha någon fri tandvård, för att det finns SVENSKA MEDBORGARE som BEHÖVER PENGARNA LIKA MYCKET.
Det där är riktat främst till er som hävdar att skatten inte är ett godtyckligt argument, men jag antar att ni inte har någonting emot att ligga i eran egna avföring när ni blir gubbar, bara så länge Svenska folket är humanister och ger fri tandvård åt illegala invandrare.
Men tydligen så gäller solidaritet, medmänsklighet och humanism allt annat utom det Svenska folket.

Tack för mig, jag orkar inte diskutera detta mer.

<hr noshade size="1">

27 Sep 2008, 09:55
Profile ICQ WWW

T.A wrote:

Jag tänker inte lägga mig i denna debatt. Bara säga att jag mår illa över hur vi behandlar våra gamla..
Vi har inte ens råd att ta hand om dem som byggt upp den välfärd vi ändå har i Sverige. Vi låter dem ligga i sin egen avföring för att vi inte har råd att anställa folk som tar hand om dem. De flesta har betalat skatt i "hundra år", eller varit hemma med barnen och servat sin yrkesarbetande man hela sitt liv.
Nu får de ligga bortglömda i sin egen skit för att vi inte har råd med personal.. Fy Faaan! [:(!]
Vad jag menar är att vi kanske borde börja vurma över våra egna innan vi vurmar över illegala invandrare. Då kanske inte missnöjes-partier skulle växa och bli starkare och starkare.

Jag kan inte annat än hålla med, bra skrivet.

Notuern:
Så om någon behöver något, så kan itne någon annan få något? Det skulle skapa ett samhälle där inget händer någonsin. För vad händer näst, om du tar det ett steg längre? Ok, pensionärerna behöver mer pengar, ge dom till dom. Nej, vänta, det finns barn som blir vräkta ur sina hem, det är värre, inga pengar till pensionärerna, utan pengarna ska till vräkta barn istället. Nej vänta, det finns människor som har det värre, nej vänta det finns....

Vad jag vill visa är att bara för att vi hjälper en utsatt grupp så är inte det en anledning till varför vi inte kan hjälpa andra.
I Sverige finns 1,6 miljoner pensionärer. Ungefär 200 000 av dessa bor i skåne (beräknat på att skåne har 13% av sveriges befolkning och 13% av 1,6 miljoner är 208 000) 1 miljon kronor (vilket var en siffra som nämdes som tänkbar kostnad i artikeln) räcker till ca 3 heltidstjänster inom hemtjänsten per år. dessa jobbar 40 timmar per vecka, 44 veckor per år och slår man ut den tiden på 200 000 pansjos (vilket är något haltande eftersom alla inte behöver hemtjänst men eftersom vi räknat bort alla resor och raster som ligger i dom minuterna så tycker jag det är en fungerande kompromiss) så blir det ungefär 95 sekunder mer hemtjänst-tid för varje pensionär. PER ÅR!

Även om du dubblar kostnaden för det hela, två miljoner så pratar vi bara ca 3 minuter hemtjänsttid PER ÅR som kostnad för denna humanism. Ställ det i paritet till det bistånd vi spenderar i humana aktioner i andra länder, eller än värre, ställ det i paritet med vad statsrådens reseersättningar på ett år kostar skattebetalarna för exempelvis resor från arlanda-till skavsta för att plocka upp någon som inte orkade ta flygbussen till arlanda, vidare till landvetter för att plocka upp nån där för att sedan flyga till ett tvåtimmars möte i Bryssel! Ingen som hört talas om telefonkonferenser?!

Vi måste rusta välfärden, men det ska inte vara på bekostnad av humanism, det ska vara på bekostnad av dessa onödiga lyxutgifter som finns.

Och avslutningsvis NOTUERN:
Finns ingen här som antytt att du är högerextrem, jag skrev t o m i ett inlägg att du inte behövde förtydliga det, eftersom det inte var något i dina inlägg som tydde på det. Men även om jag har svårt att tro det i detta fall så brukar de heta att om man kastar en käpp i en hundhop...

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite ibland

27 Sep 2008, 12:25
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 90 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3