View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 19:14

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Vad att göra åt boosten i Peavey classic 20 klart 
Author Message

Post Vad att göra åt boosten i Peavey classic 20 klart
Har lyckats återfå min gamla classic 20 igen som jag var dum nog att sälja. Låter kanon efter nån moddning jag gjorde på plankettiden men nu tänkte jag ta ett steg till nämligen göra boosten användbar. Nu låter det bara muddigt och tråkigt men jag gissar att det finns någon här som har ett magiskt knep för att få den att bli just en boost.
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/peaveyclassic20.pdf?phpMyAdmin=af0f6b4465fe3f904426eaeb3dc0e3fa

21 Sep 2008, 22:57
Profile

men nu tänkte jag ta ett steg till nämligen göra boosten användbar. Nu låter det bara muddigt och tråkigt men jag gissar att det finns någon här som har ett magiskt knep för att få den att bli just en boost.

Hej marcus!

Så mycket magi är det inte, mer att att anpassa kondingar till mer använtbart område.

Som boostern funkar i dag, är att det är vad man vanligen kallar för midboost = en konding paralellt med diskant kondingen.

C7 är den vanliga dioskant kondingen och C1 är boostkonding.
I detta fall använder man en ovanligt stor boostkonding och är inte förvånad att du upplever det du gör.

Mitt tipps är följande:

Börja med att byta R7 till 100K = liten gnutta mer handterlig baskontroll.
Sen kolla om du tycker stärkan låter bra med orginal diskant konding.
man kan ha en mindre konding här typ Vox AC30 som har 50p eller mer mid i tonen ala Dumble= 330P.
Nu kom mer det fina i kråk sången, skulle du vilja ha både vox-aktig och dumble-aktig möjlighet, så sätter du en 50 p som C7 och sen en 270p som C1.

Med andra ord C1 värde ska du försöka matcha det du vill ha ut av olika användbara karaktärer från eq:n.
Om du vill ha kvar orginal diskant konding och bara vill labba med C1 så är värden mellan 270p -1000p några att labba med.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

22 Sep 2008, 08:49
Profile

Tackar, låter som "magin" jag menade. Nu ska jag bara leta upp vad som behövs, det var lättare innan när mamma jobbade på bejoken [;)]

22 Sep 2008, 13:44
Profile

Nu har jag letat igenom gömmorna och det lägsta jag hittade var 1nF. Finns det någonstans man kan beställa några ynka kondensatorer, brukar ju vara en minstagräns på hur lite man får beställa för.

22 Sep 2008, 20:35
Profile

Nu har jag letat igenom gömmorna och det lägsta jag hittade var 1nF. Finns det någonstans man kan beställa några ynka kondensatorer, brukar ju vara en minstagräns på hur lite man får beställa för.

Elfa får du beställa hur lite som helst hos. Du får ju dock betala samma kostnader som om du beställer mer. DVS konding 1kr, frakt 30kr[B)]
Tänka på att kondingen skall tåla spänningen(vet ju inte hur mycket du kan så bara säger det)

22 Sep 2008, 21:20
Profile

Hittade en 470p och en 1n som nu är testade och resultatet blev ett klent ljud, all bas försvann och det lät geting. Får nog ta mej upp några snäpp till och prova, återkommer när timmen inte är så sen att det blir straffbart att prova resultatet [:D].
Edit: bytte bara C1 och sedan satt det ett motstånd där C7 skulle suttit, underligt tycker jag men det kanske finns någon bra förklaring. Det såg inte moddat ut. Bytte även R1 till 100k.

23 Sep 2008, 00:42
Profile

Hittade en 470p och en 1n som nu är testade och resultatet blev ett klent ljud, all bas försvann och det lät geting. Får nog ta mej upp några snäpp till och prova, återkommer när timmen inte är så sen att det blir straffbart att prova resultatet [:D].
Edit: bytte bara C1 och sedan satt det ett motstånd där C7 skulle suttit, underligt tycker jag men det kanske finns någon bra förklaring. Det såg inte moddat ut. Bytte även R1 till 100k.

Humm, verkar ju lite skumt, är du 100% säker på att det inte var R1 eller R9 som blandade ihop det med? eller att benämningen C1, R1, R9 osv. är fel märkta? varit med om det tidigare på andra stärkare att det inte stämmer.

Häls
Owe Johnson

23 Sep 2008, 08:59
Profile

Slopa r1 helt istället.

23 Sep 2008, 09:27
Profile

mrock wrote:

Slopa r1 helt istället.

Ska jag bygla den istället?

23 Sep 2008, 23:04
Profile

Häls
Owe Johnson

24 Sep 2008, 08:25
Profile

Liten undran vad du vill boosten skall göra? Original kooplar den ju bara förbi alla frekvenser utom basen och slår ut treblefunktionen. Alltså boostar all mid. R1 är just till för att inte basen ska följa med på köpet.
Är du ute efter volymboost eller distboost? så tycker jag detta inte är riktigt rätt ställe att jobba på så att säga.[;)]

24 Sep 2008, 10:29
Profile

Liten undran vad du vill boosten skall göra? Original kooplar den ju bara förbi alla frekvenser utom basen och slår ut treblefunktionen. Alltså boostar all mid. R1 är just till för att inte basen ska följa med på köpet.
Är du ute efter volymboost eller distboost? så tycker jag detta inte är riktigt rätt ställe att jobba på så att säga.[;)]

Har inget emot midboost i sig men när allt bara grötar ihop är det ju inte så användbart, vill hitta en lagom nivå på den. Egentligen är det inget livsnödvändigt men när knappen väl finns så kan den ju fungera till något vettigt om man kan fixa det utan att bygga om hela förstärkaren.
Annan boost sköter jag pedalvägen.

24 Sep 2008, 12:58
Profile

Då tycker jag du ska fortsätta som du gör med att skifta värdet på treblekondingen fast utan r1 då.
Alternativt skifta värdet på midkondingen c14.

Men halt, det finns en oanvänd del av switchen. Du kan då även ändra bägge dessa samtidigt. Dessa två gör ju enorm skillnad på hur stärkaren låter. Bara att kolla på lite olika stärkare så ser du. Tex en 470pf para med 270pf och en 22nf para med 22nf(c14).

24 Sep 2008, 14:45
Profile

Nu har jag provat och provat, och resultatet blev lysande med 22nF. Det intresanta var att vändpunkten var 10nF för då var det ingen ingen skillnad när jag tryckte ner boosten, lägre blev det ju som jag skrev tunt och konstigt. Ska försöka få tag på en mellan 10 och 22 för att prova men nu låter det bra.
Tack för hjälpen pojkar

25 Sep 2008, 22:07
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]