View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:15

Reply to topic  [ 90 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
fri akuttandvård i Skåne 
Author Message

Men bara om du är illegal invandrare!!!

Själv fick jag betala ca 760kr för ett akutbesök nyligen.

Vad i helvete? Vill våra politiker att Sverige Demokraterna ska ha egen majoritet i riksdagen?

Självklart ska alla människor ha en dräglig tillvaro och framförallt så ska det vara lika för alla.

19 Sep 2008, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Vad pratar du om? Har en illegal flykting fått akut tandvård i Skåne? När, hur och var?

19 Sep 2008, 23:31
Profile

World Of Robots wrote:

Vad pratar du om? Har en illegal flykting fått akut tandvård i Skåne? När, hur och var?

http://sydsvenskan.se/sverige/article36 ... dvard.html

19 Sep 2008, 23:37
Profile ICQ YIM WWW

Låter ju svinbra
Ska vi låta folk lida eller dö (gällde även akut sjukvård) bara för att dom inte har uppehållstillstånd?
Se det som ett första steg mot en vettig tandvårdsreform som kanske i slutändan tillåter alla att ha råd att laga sina tänder. För det så krävs nog lite mindre skattesänkningar, och lite mer rustning inom tandvård/sjukvård.

Och med tanke på din och din sambos inkomster för era böcker med mera så tycker jag nog fan att du borde sluta gnälla över 760 spänn. Förmodligen likvärdigt med 10 kronor för dessa gömda flyktingar. Dom kan du nog avvara, eller möjligen flytta till Japan? Dom har ju garanterat svinbra och gratis akuttandvård.

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

20 Sep 2008, 00:20
Profile ICQ WWW

top5rec wrote:

Låter ju svinbra
Ska vi låta folk lida eller dö (gällde även akut sjukvård) bara för att dom inte har uppehållstillstånd?
Se det som ett första steg mot en vettig tandvårdsreform som kanske i slutändan tillåter alla att ha råd att laga sina tänder. För det så krävs nog lite mindre skattesänkningar, och lite mer rustning inom tandvård/sjukvård.

Och med tanke på din och din sambos inkomster för era böcker med mera så tycker jag nog fan att du borde sluta gnälla över 760 spänn. Förmodligen likvärdigt med 10 kronor för dessa gömda flyktingar. Dom kan du nog avvara, eller möjligen flytta till Japan? Dom har ju garanterat svinbra och gratis akuttandvård.

6 strängar är 6 för lite

Svinbra vård i Japan, Ja. Gratis, Nej.
Men det är konsekvent och rättvist eftersom ALLA måste betala för sig (undantaget handikappade).

JAg ser inget problem i att ge illegala invandrare akuttandvård.
Däremot ser jag ett problem i att svenskar som är ekonomiskt utsatta inte har råd med tandläkare. Detta är ett slag under bältet på alla dem. Sånt här föder hat. Hatet blir missriktat och träffar inte politikerna som är de ansvariga utan invandrare, legala som illegala.
Men man kan ju välja om man vill vara pragmatisk eller holistisk.
Debatten har ju förts förut, bla om barnbidraget.

760kr är 760kr är 760kr oavsett om man är miljardär eller "Svensson".

"Se det som ett första steg mot en vettig tandvårdsreform som kanske i slutändan tillåter alla att ha råd att laga sina tänder. För det så krävs nog lite mindre skattesänkningar, och lite mer rustning inom tandvård/sjukvård."
Med tanke på att barn från och med 12 år måste betala avgift för sjukvård här i Skåne så tvivlar jag på det. Sen kan jag inte se utrymme i statsfinanserna för att det ska gå att finansiera.
Dock så hade folk haft råd att betala själva om skatterna )inkomstskatt och moms) hade sänkts till 5-10%

Jo, det blir med största sannolikhet Japan inom ett par månader.
Vem vågar bo kvar i Sverige med det där FRA-eländet?

20 Sep 2008, 00:31
Profile ICQ YIM WWW

top5rec wrote:

Låter ju svinbra

Varför ska vi betala för personer som faktiskt inte är Svenska medborgare?
Jag menar inte detta på något rasistiskt vis, jag vill poängtera MYCKET tydligt att jag inte har NÅGOT mot invandrare, men Sveriges invandrarpolitik är genomrutten.

Och det där med att det inte svider i hans plånbok kan du ju skippa helt, för det finns andra människor som måste betala för det, där det svider, dessutom måste de betala tandvården för människor som inte är medborgare, anser du att det är en rättvis behandling mot det Svenska folket?

Man kan stötta invandrare, men varför ska de få massa "perks" som vi inte är berättigade till?

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

20 Sep 2008, 00:49
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

top5rec wrote:

Låter ju svinbra

6 strängar är 6 för lite

Men det är konsekvent och rättvist eftersom ALLA måste betala för sig (undantaget handikappade).

Däremot ser jag ett problem i att svenskar som är ekonomiskt utsatta inte har råd med tandläkare. Detta är ett slag under bältet på alla dem. Sånt här föder hat. Hatet blir missriktat och träffar inte politikerna som är de ansvariga utan invandrare, legala som illegala.

"Se det som ett första steg mot en vettig tandvårdsreform som kanske i slutändan tillåter alla att ha råd att laga sina tänder. För det så krävs nog lite mindre skattesänkningar, och lite mer rustning inom tandvård/sjukvård."
Med tanke på att barn från och med 12 år måste betala avgift för sjukvård här i Skåne så tvivlar jag på det. Sen kan jag inte se utrymme i statsfinanserna för att det ska gå att finansiera.
Dock så hade folk haft råd att betala själva om skatterna )inkomstskatt och moms) hade sänkts till 5-10%

Om vi sänker skatter och moms till dom nivåerna så kommer den kategori människor du själv nämner som ekonomiskt utsatta nog få ännu svårare att ha råd att gå till tandläkaren. För vart kommer då ersättningar till tex sjukskrivna att komma ifrån?

Man måste vara blind för att inte se att de ökande klyftorna i samhället bara leder till ett sämre leverne för oss alla. Gick förbi stadsparken som ligger bredvid min arbetsplats när jag slutade jobba vid 15 igår, där satt tre killar i min ålder och drack öl förvarat i icapåsar. Kanske ingen ovanlig syn om det varit juli och 25 grader varmt, men i september och 3-4 plusgrader så handlar det om andra saker.

Det är nog oftast föräldrarna som betalar för deras barns sjukvård.
Sist jag var hos en tandläkare så lagade dom mina tänder - så vi har bra tandvård äve i Sverige.

Om Människorna i detta land har så dålig slutledningsförmåga att man riktar sin irritation mot invandrare istället för de politiker som är ansvariga för det man är missnöjd över, så har vi långt mycket större problem än tandvårdskostnader.

Slutligen, 760kr för en miljardär är som att pissa i atlanten, 760kr för en som inte har några pengar är som att bli pissad på av en miljardär.

Varför ska allt vara så jävla lika när det handlar om människor som har förutsättningar som är så jävla olika?

6 strängar är 6 för lite ibland

20 Sep 2008, 00:51
Profile ICQ WWW

top5rec wrote:

Haraldrig wrote:

top5rec wrote:

Låter ju svinbra

6 strängar är 6 för lite

Om vi sänker skatter och moms till dom nivåerna så kommer den kategori människor du själv nämner som ekonomiskt utsatta nog få ännu svårare att ha råd att gå till tandläkaren. För vart kommer då ersättningar till tex sjukskrivna att komma ifrån?

Man måste vara blind för att inte se att de ökande klyftorna i samhället bara leder till ett sämre leverne för oss alla. Gick förbi stadsparken som ligger bredvid min arbetsplats när jag slutade jobba vid 15 igår, där satt tre killar i min ålder och drack öl förvarat i icapåsar. Kanske ingen ovanlig syn om det varit juli och 25 grader varmt, men i september och 3-4 plusgrader så handlar det om andra saker.

Det är nog oftast föräldrarna som betalar för deras barns sjukvård.
Sist jag var hos en tandläkare så lagade dom mina tänder - så vi har bra tandvård äve i Sverige.

Om Människorna i detta land har så dålig slutledningsförmåga att man riktar sin irritation mot invandrare istället för de politiker som är ansvariga för det man är missnöjd över, så har vi långt mycket större problem än tandvårdskostnader.

Slutligen, 760kr för en miljardär är som att pissa i atlanten, 760kr för en som inte har några pengar är som att bli pissad på av en miljardär.

Varför ska allt vara så jävla lika när det handlar om människor som har förutsättningar som är så jävla olika?

"Om Människorna i detta land har så dålig slutledningsförmåga att man riktar sin irritation mot invandrare istället för de politiker som är ansvariga för det man är missnöjd över, så har vi långt mycket större problem än tandvårdskostnader"´.

Ja, det har de. Varför tror du att SD växer och växer?
Missnäjet blir större och större och roten till det onda måste bort, alltså, en röst på missnöjespartiet som ju har en snabb och enkel lösning som alla förstår; Invandrare kostar pengar, tar vi bort dem så blir det mer över till svenskarna.

Simple retorik.

20 Sep 2008, 01:00
Profile ICQ YIM WWW

top5rec wrote:

För en som inte har pengar så är tandvårdskostnader ett oerhört problem.
Min kompis som är född med en missbildning i käken fick reda på att om hon inte var född 89, så skulle hon ha fått en räkning på drygt 17.000:- per tand(Hon har problem med ALLA tänder.), och jag antar att du förstår hur mycket pengar detta är för någon från Sveriges lägre samhällsklass som dessutom inte har slutat skolan ännu?

Och återigen, ta inte upp hans inkomst, jämför istället då med en svensk med låg inkomst.
Säg stackars Börje på vaktmästeriet som har en månadslön på 15.000:- som får problem med tänderna, är det rättvist att han ska behöva betala för sina tänder OCH deras? De som inte ens är Svenska medborgare?

<hr noshade size="1">

20 Sep 2008, 01:00
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

top5rec wrote:

För en som inte har pengar så är tandvårdskostnader ett oerhört problem.
Min kompis som är född med en missbildning i käken fick reda på att om hon inte var född 89, så skulle hon ha fått en räkning på drygt 17.000:- per tand(Hon har problem med ALLA tänder.), och jag antar att du förstår hur mycket pengar detta är för någon från Sveriges lägre samhällsklass som dessutom inte har slutat skolan ännu?

Och återigen, ta inte upp hans inkomst, jämför istället då med en svensk med låg inkomst.
Säg stackars Börje på vaktmästeriet som har en månadslön på 15.000:- som får problem med tänderna, är det rättvist att han ska behöva betala för sina tänder OCH deras? De som inte ens är Svenska medborgare?

<hr noshade size="1">

"För en som inte har pengar så är tandvårdskostnader ett oerhört problem.
Min kompis som är född med en missbildning i käken fick reda på att om hon inte var född 89, så skulle hon ha fått en räkning på drygt 17.000:- per tand(Hon har problem med ALLA tänder.), och jag antar att du förstår hur mycket pengar detta är för någon från Sveriges lägre samhällsklass som dessutom inte har slutat skolan ännu?"

Det är ju det jag försöker påvisa. Att det finns hundratusentals svenskar som lever i utanförskap. Utanförskap är bara ett ord dom politikerna hittat på för de vågar inte säga sanningen, fattigdom.
Jag undrar var Sveriges alla pensionärer tycker om detta, de har ju inte fått några skattesänkningar. Alla kvinnliga pensionärer som nu lever på minimumpension (6400kr per månad) för att de levde i en tid då kvinnan stannade hemma och tog hand om barnen och köket.

20 Sep 2008, 01:06
Profile ICQ YIM WWW

notuern wrote:

top5rec wrote:

Låter ju svinbra

Jag menar inte detta på något rasistiskt vis, jag vill poängtera MYCKET tydligt att jag inte har NÅGOT mot invandrare, men Sveriges invandrarpolitik är genomrutten.

Och det där med att det inte svider i hans plånbok kan du ju skippa helt, för det finns andra människor som måste betala för det, där det svider, dessutom måste de betala tandvården för människor som inte är medborgare, anser du att det är en rättvis behandling mot det Svenska folket?

Man kan stötta invandrare, men varför ska de få massa "perks" som vi inte är berättigade till?

<hr noshade size="1">

Jag tror det är ett steg i rätt riktning faktiskt, förhoppningsvis är nästa steg att det blir gratis för folk som lever på existensminimum, sedan för de som tjänar under 20 000 i månaden. dom som tjänar mer kan ta sig råd med 760 kronor.

Ibland måste man börja i orättvisa för att komma framåt. Ska allt genomföras samtidigt så kommer man ofta ingen vart.

Att kalla gratis akutvård för en massa perks är nog att ta i. Att ge nånting till någon som har ingenting kan inte vara helt jävla galet. Så varför ska vi då betala för människor som inte är svenska medborgare? Då det i detta fall inte handlar om oljeshejker så får jag nog lov att svara solidaritet. Samma anledning till varför vi ska låta våra skattepengar användas till socialförsäkringssystem som vi själva kanske aldrig får dra nytta av. samma anledning som vi borde vara med i fackförbund, även om man själv inte har nytta av det utifrån sin arbetssituation. Samma anledning som att vi borde vara med i a-kassan även om vi själva (som för mig tex) inte löper någon risk att bli arbetslösa.

För att bygga ett hållbart på lång sikt, så måste vi vara beredda att offra kortsiktiga vinster.

Det är vad jag tror i alla fall.

20 Sep 2008, 01:12
Profile ICQ WWW

För att komma någon vart måste man också starta någonstans ifrån.

Stackars Börje tjänar mer än vad jag gjorde på en heltid för två år sedan så jag vet precis hur han känner sig. Jag är och var redo att betala för att dom som inte har råd/möjlighet ska kunna få sjukvård och tandvård.

Många lever i fattigdom, och just nu ökar vi klyftorna genom att bara genomföra skattesänkningar för dom som inte riktigt behöver dom.

Mycket tråkigt för din kompis, har en släkting som fick någon form av tandsjukdom som gjorde att tänderna ruttnade sönder. itne kul. Men inget av det handlar om akuttandvård och är därför ganska irrelevant.

Ett vettigt högkostnadsskydd inom tandvården vore grymt, säg max 2000 kronor per år (inte så dumt med tanke på att tex en rotfyllning går på fem tusen.

20 Sep 2008, 01:21
Profile ICQ WWW

top5rec wrote:

Att kalla gratis akutvård för en massa perks är nog att ta i. Att ge nånting till någon som har ingenting kan inte vara helt jävla galet. Så varför ska vi då betala för människor som inte är svenska medborgare? Då det i detta fall inte handlar om oljeshejker så får jag nog lov att svara solidaritet. Samma anledning till varför vi ska låta våra skattepengar användas till socialförsäkringssystem som vi själva kanske aldrig får dra nytta av. samma anledning som vi borde vara med i fackförbund, även om man själv inte har nytta av det utifrån sin arbetssituation. Samma anledning som att vi borde vara med i a-kassan även om vi själva (som för mig tex) inte löper någon risk att bli arbetslösa.

Det spelar ingen roll om de är oljeshejker eller inte, de är inte medborgare.
Varför ska jag kasta bort pengar på gratis tandvård till någon som inte bidrar med pengar för att ge andra människor fri tandvård?
Det går inte att jämföra detta med sos, facket eller a-kassan, då de gäller Svenska medborgare.
Jag tycker att Svenska medborgare kan bidra till andra Svenska medborgare, men i risk för att låta som en rasist(Vilket jag återigen vill styrka att jag inte är.) tycker jag inte att folk från utlandet ska kunna komma hit och snylta på våra pengar hur som helst(Jag menar absolut inte att folk kommer hit för att snylta.).

top5rec wrote:

Stackars Börje tjänar mer än vad jag gjorde på en heltid för två år sedan så jag vet precis hur han känner sig. Jag är och var redo att betala för att dom som inte har råd/möjlighet ska kunna få sjukvård och tandvård.. ..Mycket tråkigt för din kompis, har en släkting som fick någon form av tandsjukdom som gjorde att tänderna ruttnade sönder. itne kul. Men inget av det handlar om akuttandvård och är därför ganska irrelevant.

Jag är också redo att betala för att fattiga ska ha fri tand/sjukvård, vad jag inte vill göra är att tvingas skänka bort pengar till människor som inte bidrar mig med något.
Ge och ta tycker jag är ett bra uttryck för hur jag ser på det, man kan inte ge och ge, och inte heller ta och ta.

Visst är det inte akuttandvård, men jag skulle vilja påstå att det blir ganska akut sedan när hennes käke då börjar deformera sig pga. att tänderna inte blir utdragna, och jag ger hellre pengar till folk i den situationen än till någon som inte har ett medborgarskap.

<hr noshade size="1">

20 Sep 2008, 01:56
Profile ICQ WWW

Det är ju Sverige, alla ska med. Politikerna är livrädda för att genomföra något annat än ett moraliskt föredöme, annars vet de att kvällspressen med Aftonbladet i spetsen lanserar stora antikampanjer med snyfthistorier om apatiska flyktingbarn eller som i det här fallet "tand-chocken".

Självklart ska inte en person från Italien, Irak, Argentina eller Tyskland få gratis tandvård i Sverige om inte de svenska medborgarna får gratis tandvård. Det fnns ingen anledning alls att ge dem gratis tandvård, förutom för att få en guldstjärna i kanten i "goda gärningar"-boken som just nu är överfylld. Synd bara att dessa goda gärningar kommer på bekostnad av invånarna.

Inte så konstigt att Sverige har världens största skattetryck, det finns ju miljoner flyktingar som behöver gratis pengar, tandvård och bostad.

20 Sep 2008, 02:04
Profile

World Of Robots wrote:

Det är ju Sverige, alla ska med. Politikerna är livrädda för att genomföra något annat än ett moraliskt föredöme, annars vet de att kvällspressen med Aftonbladet i spetsen lanserar stora antikampanjer med snyfthistorier om apatiska flyktingbarn eller som i det här fallet "tand-chocken".

Självklart ska inte en person från Italien, Irak, Argentina eller Tyskland få gratis tandvård i Sverige om inte de svenska medborgarna får gratis tandvård. Det fnns ingen anledning alls att ge dem gratis tandvård, förutom för att få en guldstjärna i kanten i "goda gärningar"-boken som just nu är överfylld. Synd bara att dessa goda gärningar kommer på bekostnad av invånarna.

Inte så konstigt att Sverige har världens största skattetryck, det finns ju miljoner flyktingar som behöver gratis pengar, tandvård och bostad.

Här har vi faktiskt en punkt jag helt håller med dig om.
Jag tycker att alla Svenskar visserligen borde ha fri sjuk & tandvård, men även då tycker jag inte att "ickemedborgare" ska vara berättigade det.
Vårat land, våra medborgare, våra pengar, men bara för att jag är av den åsikten så betyder det ju inte att man inte tror på att stötta "den lilla killen".

<hr noshade size="1">

20 Sep 2008, 02:23
Profile ICQ WWW

Det bästa av allt är att ingen kan kolla vem du är om du är illegal. Det innebär att alla som kan ge sken av att vara flykting nu har möjlighet till fri akutsjukvård. Personalen ska tydligen använda påhittade personnummer, men framför allt så kan de aldrig kontrollera en uppgiven identitet.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

20 Sep 2008, 06:03
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Invandrare kostar inte pengar, de är en förutsättning för fortsatt välfärd. Det föds för lite folk i Sverige just nu. Det finns bara ett sätt att rädda framtida pensioner och det är att importera arbetskraft, Inte bara akademiker då utan även folk som kan jobba

Simple matematik...

Och i vilken grad är den importerade arbetskraften sysselsatt?
Jag skulle gärna se siffror som styrker ditt påstående att invandrare inte kostar pengar.

För min del kunde vi istället börja knulla lite mer om det nu är folk det är för lite av.

Gärna välfärdspolitik, men med oss själva i första rummet.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

20 Sep 2008, 08:14
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

top5rec wrote:

Det spelar ingen roll om de är oljeshejker eller inte, de är inte medborgare.
Varför ska jag kasta bort pengar på gratis tandvård till någon som inte bidrar med pengar för att ge andra människor fri tandvård?
Det går inte att jämföra detta med sos, facket eller a-kassan, då de gäller Svenska medborgare.
Jag tycker att Svenska medborgare kan bidra till andra Svenska medborgare, men i risk för att låta som en rasist(Vilket jag återigen vill styrka att jag inte är.) tycker jag inte att folk från utlandet ska kunna komma hit och snylta på våra pengar hur som helst(Jag menar absolut inte att folk kommer hit för att snylta.).

top5rec wrote:

Stackars Börje tjänar mer än vad jag gjorde på en heltid för två år sedan så jag vet precis hur han känner sig. Jag är och var redo att betala för att dom som inte har råd/möjlighet ska kunna få sjukvård och tandvård.. ..Mycket tråkigt för din kompis, har en släkting som fick någon form av tandsjukdom som gjorde att tänderna ruttnade sönder. itne kul. Men inget av det handlar om akuttandvård och är därför ganska irrelevant.

Jag är också redo att betala för att fattiga ska ha fri tand/sjukvård, vad jag inte vill göra är att tvingas skänka bort pengar till människor som inte bidrar mig med något.
Ge och ta tycker jag är ett bra uttryck för hur jag ser på det, man kan inte ge och ge, och inte heller ta och ta.

Visst är det inte akuttandvård, men jag skulle vilja påstå att det blir ganska akut sedan när hennes käke då börjar deformera sig pga. att tänderna inte blir utdragna, och jag ger hellre pengar till folk i den situationen än till någon som inte har ett medborgarskap.

<hr noshade size="1">

Okey, men hur bidrar någon som lever helt på sjukpenning eller socialbidrag till kassan? Nej det gör dom inte, somliga av dom har heller aldrig gjort det. Inte heller människor som är handikappade från födseln och itne kan ta ett jobb. Dom kostar bara pengar och bidrar inte med något. Men dom är svenska medborgare däremot, och därmed kvalificerade? Eller måste dom vara fattiga, dvs ha någon form av egen inkomst som inte kommer från staten?

Solidariteten måste växa över gränserna för att vi ska få en värld att kunna leva och må bra i. Ska det funka globalt så måste något ske, vi kan inte fortsätta med terrorismen som ledande element, vare sig den är religiös eller statlig.

Sen behöver du nog inte påpeka att du inte är rasist, det finns inget du skrivit hittills som tyder på att du är det.

20 Sep 2008, 09:27
Profile ICQ WWW

Förövrigt så har inte Sverige världens största skattetryck.
Men det vore ett bra mål!

20 Sep 2008, 09:30
Profile ICQ WWW

det är precis som med sjukvård. Har man inga pengar så ska man inte få ngn sjukvård. Framförallt inte akut. Låt dom sjuka dö utanför akutintagen istället. Släpp bara in dom nyktra,svenska, trevliga patienterna med Landstingsbricka

Nämen Josh, kliv ur sandlådan nu. Du vet att ingen lämnas döende någonstan. Att ämnet väcker starka känslor beror ju väldigt mycket på att det handlar om förtroendet till systemet. Vi har byggt upp något (både "svenskar" och invandrare) som kostat oss väldigt mycket. Det är inte så konstigt att hur tex. sjukvården utnyttjas då skapar debatt. Om en stor grupp tillåts använda detta system utan att vara med och betala för det vare sig via skatter eller patientavgifter så tycker många att det är fel.

Här i Uppsalla fanns i somras ett fall där landstinget fick ta notan efter några utländska avgiftssmitare. Kalaset landade på 5 miljoner. I och för sig inte ett typiskt fall, men att det blir stora belopp är inget ovanligt trots allt. Det är alltså inga pengar på marginalen det handlar om, utan betydande summor som måste tas från någonstans. Det är det högst legitimt att då ha en synpunkt på detta.

Det tråkiga är att många tycker om att lufta sina fina åsikter om att vi måste vara generösa även om man inte har rätt till det. Dessa fina människor lyser dock jävligt mycket med sin frånvaro när de tuffa besluten ska tas. Någonstans måste ändå en gräns dras. Det är ju trots allt inte pojken med guldbyxorna som finansierar vår sjukvård.

Min åsikt är att om en person är asylsökanden och alltså föremål för en utredning om huruvida denne uppfyller villkoren för att få stanna, så är det högst ok med akutsjukvård. Det kostar men allt annat vore alltför inhumant. Denne person är ju inte heller illegal samt kanske dessutom blir en del av samhället. Däremot när någon är här illegalt eller hänger kvar efter att denne fått nej av såväl Migrationsverket och domstol så är det att bara pallra sig hem.

Vad ska vi annars med lagen till. Finns det andra lagar än utlänningslagen som bara är att betrakta som en rekommendation. Är det kanske ok om jag inte betalar skatt om jag tycker att jag inte har råd.

Fortsättning kanske eventuellt följer [^]

20 Sep 2008, 09:50
Profile

top5rec wrote:

notuern wrote:

top5rec wrote:

Låter ju svinbra

<hr noshade size="1">

Jag tror det är ett steg i rätt riktning faktiskt, förhoppningsvis är nästa steg att det blir gratis för folk som lever på existensminimum, sedan för de som tjänar under 20 000 i månaden. dom som tjänar mer kan ta sig råd med 760 kronor.

Ibland måste man börja i orättvisa för att komma framåt. Ska allt genomföras samtidigt så kommer man ofta ingen vart.

För att bygga ett hållbart på lång sikt, så måste vi vara beredda att offra kortsiktiga vinster.

"Att kalla gratis akutvård för en massa perks är nog att ta i"
-Varför fpr man inte kalla det vad man vill? Det är ju "perks".

"Att ge nånting till någon som har ingenting kan inte vara helt jävla galet."
-Nej, inte om man ger till de som har också. Rättvisa kallas det.
Glöm inte att nämna barnbidraget också.

"Så varför ska vi då betala för människor som inte är svenska medborgare? Då det i detta fall inte handlar om oljeshejker så får jag nog lov att svara solidaritet."
-Kan du styrka deras identitet? Vet du vilka de är? Det är ju de som har pengar som har råd att komma hit.

"Samma anledning som att vi borde vara med i a-kassan även om vi själva (som för mig tex) inte löper någon risk att bli arbetslösa."
-Det ska du inte vara så säker på. Alla människor är disponibla i dagens samhälle.

20 Sep 2008, 10:37
Profile ICQ YIM WWW

World Of Robots wrote:

Jo, Tyskar och Italienare kan få fri sjukvård och tandvård i Sverige eftersom vi kan få det samma i deras länder. Något av det positiva med EU.

20 Sep 2008, 10:41
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

det är precis som med sjukvård. Har man inga pengar så ska man inte få ngn sjukvård. Framförallt inte akut. Låt dom sjuka dö utanför akutintagen istället. Släpp bara in dom nyktra,svenska, trevliga patienterna med Landstingsbricka

inte

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Fan, jag har ingen landstingsbricka[:(]
Tror du det funkar med en från Tokyo, Machida?

20 Sep 2008, 10:43
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Haraldrig wrote:
Ja, det har de. Varför tror du att <b><font color="blue">SD växer och växer</font id="blue"></b>?
Missnäjet blir större och större och roten till det onda måste bort, alltså, en röst på missnöjespartiet som ju har en snabb och enkel lösning som alla förstår; Invandrare kostar pengar, tar vi bort dem så blir det mer över till svenskarna.

Simple retorik.

Fel fel fel

SD minskade från 4% till 2,1 % av väljarsympatierna i senaste mätningen

Invandrare kostar inte pengar, de är en förutsättning för fortsatt välfärd. Det föds för lite folk i Sverige just nu. Det finns bara ett sätt att rädda framtida pensioner och det är att importera arbetskraft, Inte bara akademiker då utan även folk som kan jobba

Simple matematik...

notuern wrote:
Säg stackars Börje på vaktmästeriet som har en månadslön på 15.000:- som får problem med tänderna, <b><font color="blue">är det rättvist att han ska behöva betala för sina tänder OCH deras?</font id="blue"></b> De som inte ens är Svenska medborgare?

<hr noshade size="1">

Det är detta som är själva vitsen med solidarisk välfärdspolitik vilket ngt de flesta i vårt samhälle är överens om att vi ska ha

"SD minskade från 4% till 2,1 % av väljarsympatierna i senaste mätningen"

I den absolut färskaste undersökningen så hade de stigit kraftigt (ett par dagar gammal).

Men jag litar inte på de där undersökningarna. De är beställda av någon och gjorda därefter.
Det som får mig att inse att SD ökar är att deras mediautrymme ökar och att det snart bara är Expo som skriver att de är nazister.

Expo som förövrigt inte är vinklad[:p]

20 Sep 2008, 10:48
Profile ICQ YIM WWW

vägra floyd wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

Simple matematik...

Och i vilken grad är den importerade arbetskraften sysselsatt?
Jag skulle gärna se siffror som styrker ditt påstående att invandrare inte kostar pengar.

För min del kunde vi istället börja knulla lite mer om det nu är folk det är för lite av.

Gärna välfärdspolitik, men med oss själva i första rummet.

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

Det finns statistik på migrationsverket.

20 Sep 2008, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

top5rec wrote:

notuern wrote:

[quote="top5rec"]

Låter ju svinbra

<hr noshade size="1">

"Att kalla gratis akutvård för en massa perks är nog att ta i"
-Varför fpr man inte kalla det vad man vill? Det är ju "perks".

"Att ge nånting till någon som har ingenting kan inte vara helt jävla galet."
-Nej, inte om man ger till de som har också. Rättvisa kallas det.
Glöm inte att nämna barnbidraget också.

"Så varför ska vi då betala för människor som inte är svenska medborgare? Då det i detta fall inte handlar om oljeshejker så får jag nog lov att svara solidaritet."
-Kan du styrka deras identitet? Vet du vilka de är? Det är ju de som har pengar som har råd att komma hit.

"Samma anledning som att vi borde vara med i a-kassan även om vi själva (som för mig tex) inte löper någon risk att bli arbetslösa."
-Det ska du inte vara så säker på. Alla människor är disponibla i dagens samhälle.

[/quote]

Det var inte ordet perks jag syftade till, utan ordet massa. Det handlar om två saker varav den ena är livsviktig.
Som sagt tidigare, för att nå rättvisa måste fördelningen ske orättvist, om alla får lika mycket men startar från olika ställen så är det orättvist, tycker jag.
De som gömmer sig i källarförråd har knappast pengar, då hade dom gömt sig på Scandic istället. Som det stod i artikeln:
"– Vi tror det blir ytterst få, säger Thunell. Förra året hade Folktandvården i Skåne bara två patienter som saknade personnummer. Inom den vanliga sjukvården har kostnaderna uppskattats till högst 1–2 miljoner kronor om året."

Var det 30 miljarder yterligare som skatterna skulle sänkas? Nog kan vi avvara några millar till annat i ren solidaritet.

Jag förstår att du inte menade disponibla (tillgängliga) i din sista rad, utan snarare utbytbara. Men då kan jag säga som så att jag är med i a-kassan av solidaritet och inte för att jag tror att jag kommer bli arbetslös, och då spelar det ingen roll om jag är utbytbar eller inte.

20 Sep 2008, 11:01
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

abergh wrote:

Quote:

Nämen Josh, kliv ur sandlådan nu. Du vet att ingen lämnas döende någonstan. Att ämnet väcker starka känslor beror ju väldigt mycket på att det handlar om förtroendet till systemet. Vi har byggt upp något (både "svenskar" och invandrare) som kostat oss väldigt mycket. Det är inte så konstigt att hur tex. sjukvården utnyttjas då skapar debatt. <b><font color="blue">Om en stor grupp tillåts använda detta system utan att vara med och betala för det vare sig via skatter eller patientavgifter så tycker många att det är fel.</font id="blue"></b>

Håller med om det, men nu handlar det inte om en stor grupp människor, det handlar om människor på flykt från krig och svält som förtvilat gömmer sig kvar för att de inte har ngn annansatans att ta vägen

Jag tycker verkligen inte att vi ska slösa pengar till höger och vänster, det vet alla som följt mina förvirrade inlägg[:o)]. Däremot har jag svårt att uppröras över att ngn vill hjälpa enstaka människor i nöd.

Faan jag hinner inte utveckla detta nu, måste måla hus..

"Håller med om det, men nu handlar det inte om en stor grupp människor, det handlar om människor på flykt från krig och svält som förtvilat gömmer sig kvar för att de inte har ngn annansatans att ta vägen"

HUr vet du att de är det? Jag skulle tro att det är som i många andra länder, de som har pengar kan klamra sig fast för att de har råd att uppehålla sig illegalt. Det är inte billigt att vara illegalt i ett land. De som hyr ut till dig saltar hyran enormt etc.
Vi har inga bevis på vilka de här människorna är så bäst att inte generalisera.

20 Sep 2008, 11:16
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 90 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next