| Author |
Message |
|
eastwood_airline
|
lasse svaj wrote: Lycka till i jakten på en SF Twin! Eftersom det bara är gubbar i dag som vill ha dom (i stort sett) och samma gubbar kanske inte precis blir starkare i ryggen med åren, så går det nog att fynda.
Köte mig en Silverface Fender twin i förra veckan, trotts min ringa ålder, fortfarande i tonåren[:o)] Är nyfiken på att modda den till en BF, men vilka är förändringarna och vilka är dess fördelar? Någon här på forumet som utför denna operation?
|
| 18 Sep 2008, 19:18 |
|
 |
|
K-G
|
eastwood_airline wrote: lasse svaj wrote: Lycka till i jakten på en SF Twin! Eftersom det bara är gubbar i dag som vill ha dom (i stort sett) och samma gubbar kanske inte precis blir starkare i ryggen med åren, så går det nog att fynda.
Köte mig en Silverface Fender twin i förra veckan, trotts min ringa ålder, fortfarande i tonåren[:o)] Är nyfiken på att modda den till en BF, men vilka är förändringarna och vilka är dess fördelar? Någon här på forumet som utför denna operation? http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16547[url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
|
| 18 Sep 2008, 19:40 |
|
 |
|
Strata57
Joined: 21 Feb 2003, 17:24 Posts: 1035 Location: Hisings Kärra / Göteborg
|
Jag har oxå "fått" en Twin Reverb nu. En silverface. tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa den mer än som allra hastigast i mitt "lekrum" på 10 kvadrat........ Har problem med ledvärk o ledinflamation så jag kan inte spela ,eller spelar MYCKET sämre än förut.[:I] Inge roligt...... men jag kommer väl ur detta hoppas jag..... då djävlar ska Twinnen få bekänna färg. Tills dess får jag nöja mig med att titta på den....[:D] Så här ser den ut för övrigt :  Hls//Len 
|
| 18 Sep 2008, 20:12 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Stiligt! Har haft min i snart en vecka nu, under den tiden har jag haft chansen att fläska på ett par gånger...Vilket LJUD! frågan återstår dock: blir det bättre med BF-mod?
|
| 18 Sep 2008, 20:18 |
|
 |
|
World Of Robots
|
Jag tycker blackface låter generellt bättre, men med det sagt var den mest välljudande förstärkare jag någonsin hört en SF Twin Reverb från 74-75. Det är visserligen bara den enda SF jag hört som låtit bättre än det gäng BF jag testat genom åren. Så min erfarenhet är att BF versionerna besitter mer jämn kvalitetsnivå, när det gäller ljudet alltså. SF versionerna tycker jag låter så satans annorlunda från stärkare till stärkare. Vet inte om de gjorde om dem ofta.
Sedan tycker jag definitivt att BF är vackrare, men det kostar ju inte många hundralappar att fixa det problemet på en SF.
|
| 18 Sep 2008, 20:24 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Blackface vs Silverface. Den bästa, och längsta [:D] [:D], förklaringen ligger inlagt i tråden och författaren är Sven-Johan. Förkortat och helt och hållet min uppfattning är att BF ger lite mer närhet och direkthet i ljudet.
Kul med en TWIN och grattis till er båda. Vad sitter det för element i era gjutjärnshäckar [:p] [:p]. Ge gärna mer feedback efter några hårda spelnätter.
Till dej Strata57 vill jag nog ändå rekommendera Twangboxen som i grund och botten är en slags diskant-eq. Andra tips kring Winbergljudet är bra eko och compressor. Ampeg har gjort ett eko just för spotnics och shadowsljud. Den stora nackdelen är att det kostar mer än en vanlig komplett gitarrig. [xx(]
Fenderfreak
|
| 19 Sep 2008, 08:14 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
eastwood_airline wrote: ...frågan återstår dock: blir det bättre med BF-mod?
Har du läst tråden som Boogiecats länkar till ovan? Detta med ljud och vad som låter bra eller dåligt är väl nästan helt och hållet en sukbjektiv sak. Dessutom är det svårt att beskriva ljud. Personligen tycker jag alltid att det blir bättre ljud när jag gjort om silverfacestärkare till blackfacekrestslösning. Jag tycker att ljudet är "mer öppet", är "närmare" och tydligare på något vis. Det är precis som att blackfaceljudet passar något bättre till elgitarr och får den att tränga igenom ljudbilden tillsammans med andra instrument. Drar man sedan på så att det distar tycker jag att övergången mellan, typ, rent ljud och överstyrt är jämnare och snyggare i blackface. Sedan finns det de som tycker att man kan diskutera om en stor blackface eller silverface Fender distar snyggt över huvudtaget... Jag gillar blackface, men tycker att det även finns silverface som låter fantastiskt bra (vilket i och för sig inte hindrar att de skulle låta ännu bättre med blackfacekrets...). Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 19 Sep 2008, 08:22 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Daydreamer wrote: Blackface vs Silverface.
Förkortat och helt och hållet min uppfattning är att BF ger lite mer närhet och direkthet i ljudet.
Fenderfreak
Jag testade att göra delar av BF-modden på min Dual Showman, som är samma stärkare som Twin fast topp. Jag bytte ut de två 68k-motstånden strax före slutrören till BFs 220k, det gjorde väldigt mycket på direkthet och "fjong" i stärkaren. I mitt fall blev det faktiskt för bra, så jag satte tillbaka 68k. Jag har JBL-högtalare, tror att de elementen inte ska ha för mycket "fjong", blev lite hårt. Tänkte testa med 100k och se om det kan vara en mera lagom nivå. De motstånden fungerar lite som en kompressor, signal över en viss nivå jordas bort vad jag kan förstå? /Lennart http://www.specter.se
|
| 19 Sep 2008, 08:34 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Custom Sam wrote: ...Jag testade att göra delar av BF-modden på min Dual Showman...
Hmmm... Visst kan man göra så, men... Jag tror att allt samverkar. Kanske HELA blackfacekretslösningen samverkar för att låta som den gör. Kanske HELA silverfacekretslösningen samverkar för att låta som den gör. Jag vill påstå att man, i alla fall som grundtanke, <u>bör</u> göra en komplett blackfejsning, inte bara någon liten del av den. Men, det är ju jag det... Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 19 Sep 2008, 09:54 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Jag skulle vilja säga att oavsett om man köper en BF eller SF, och stärkaren i fråga är helt frisk, så får man en förbannat bra och välljudande stärkare som låter Fender!
Det är för mig en universell sanning! (Även om Fender-ljudet kanske inte passar alla.)
Vad som sedan låter bättre (för det låter sällan/aldrig illa!) är smaksaker och som vi alla vet finns det lika många åsikter som arslen. [:)] Det gäller bara([:D]) att hitta det som passar en bäst eller tillräckligt bra för att man ska vara "nöjd". Jag är nöjd med min gamla SF-Bassman som jag moddat lite bara för att jag kan. (En anledning så god som någon...[8D])
Så länge prylarna inspirerar till musicerande är allt väl!
Mitt bästa tips är att testa så många stärkare som man bara kan och försöka hitta hem! Kanske är just DIN idealstärkare en Peavey Rage 158?!?!!? [:o)]
/Tom-Andrew <hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
|
| 19 Sep 2008, 10:09 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Sven-Johan wrote: Jag vill påstå att man, i alla fall som grundtanke, <u>bör</u> göra en komplett blackfejsning, inte bara någon liten del av den. Men, det är ju jag det...
Sven-Johan Rörförstärkartekniker
Personligen gör jag alldrig en komplett blackfejsning (om inte kunden specifik vill ha det och är medvetna om minus sidan) Pga att med en komplett blackfejsning kommer även en sämmre sammanhållen bas vid högre volym. Hemma på "kamman" på låg volym låter BF jätte bra, och hela grejen med att just BF låter fylligt o bra på lägre volymer, tror jag härstammar från vilken volym som en kund i musikaffär fick provspela den på, och därför justerade man in den optimalt för just dessa förhållanden. Ett knep som inte enbart Fender gjorde utan även Traynor, som använde linpot till mastervolymen varpå man kunde säga: "Wow vad högljud den är och du har bara mastern på 2:an" Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 Sep 2008, 10:27 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Owe! Jag håller inte med dig riktigt.
Om det nu är ett problem med att stärkarna "håller ihop basen dåligt vid högre volym" så är väl problemet snarare större i silverface än i blackface (bland annat på grund av den stora skillnaden på kopplingskondingen på fasvändarens ingång)?
Sedan kan man fråga sig hur många som drar på sina Twin Reverb så att de distar (vilket i och för sig inte sker så lätt), för det är ju då som problemet med att "basen håller ihop dåligt" kommer. Om det nu är ett problem över huvud taget för så många... Om man skär bort låga frekvenser för att passa när man har volymen rejält uppdragen, blir det nog lätt lite tunt om man inte drar på så mycket.
Till skillnad från dig tycker jag att en av fördelarna med blackface Fenders är att de låter bra i ett livesammanhang med andra instrument, i ett band. Inte i första hand "hemma på kammaren". Leo Fenders stora mål var, som jag fattat det, att grejerna skulle passa profesionella musiker som gigar. Det tycker jag Fender lyckades bra med.
|
| 19 Sep 2008, 11:23 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Här är länk till en artikel som jag tycker passar i ämnet: <b><u>http://www.tonequest.com/articles/article2.htm</u></b>
|
| 19 Sep 2008, 11:31 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Sven-Johan wrote: Owe! Jag håller inte med dig riktigt.
Om det nu är ett problem med att stärkarna "håller ihop basen dåligt vid högre volym" så är väl problemet snarare större i silverface än i blackface (bland annat på grund av den stora skillnaden på kopplingskondingen på fasvändarens ingång)?
Sedan kan man fråga sig hur många som drar på sina Twin Reverb så att de distar, för det är ju då som problemet med att "basen håller ihop dåligt" kommer. Om det nu är ett problem över huvud taget för så många... Om man skär bort låga frekvenser för att passa när man har volymen rejält uppdragen, blir det nog lätt lite tunt om man inte drar på så mycket.
Men nu låter det ju på dig Sven-Johan som ett begrepp/bekymmer som många noterat= Fendrar "skiter på sig i basen" inte finns? Angånde att SF skulle ha ett större problem med att "håller ihop basen dåligt vid högre volym" än BF, är det ju inte upp till EN konding i fasvändaren. Skulle föreslå du räknar lite på RC-konstanten på HELA fasvändaren, så kommer du märka motsatsen [;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 Sep 2008, 11:41 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Amp Healer wrote: Men nu låter det ju på dig Sven-Johan som ett begrepp/bekymmer som många noterat= Fendrar "skiter på sig i basen" inte finns?...
Hmmm... Nej... eller ja, jag tycker att man förstorar upp problemet på tok för mycket. Många tycker som i artikeln jag länkade till. Quote: ...Skulle föreslå du räknar lite på RC-konstanten på HELA fasvändaren, så kommer du märka motsatsen [;)] Jag räknar inte... Jag lyssnar... [:D][;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 19 Sep 2008, 11:53 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Någon som gör Blackface-modifikationer här på forumet och hur mycket kostar det?
|
| 19 Sep 2008, 12:14 |
|
 |
|
Amp Healer
|
eastwood_airline wrote: Någon som gör Blackface-modifikationer här på forumet och hur mycket kostar det?
Eftersom du verkar bo i S-holm, så Ola Lenart som jobbar på samma ställer som LH eller Gunnar (izzy)här på bojen verkar som rimliga förslag. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 Sep 2008, 12:50 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Sven-Johan wrote: Quote: ...Skulle föreslå du räknar lite på RC-konstanten på HELA fasvändaren, så kommer du märka motsatsen [;)] Jag räknar inte... Jag lyssnar... [:D][;)] Sven-Johan Rörförstärkartekniker Lyssna är givetvis bra och den avgörande parametern. Men att inte räkna på saker o ting gör åxså att feltolkningar o myter uppstår. Som i detta fall där du säger: "på grund av den stora skillnaden på kopplingskondingen på fasvändarens ingång" Visst spelar ingångskondingen en roll i samanhanget, men att tro det är den alena som gör skillnaden blir som att: Stypa tillflödet på vattenslangen på mitten och inte i slutänden av slangen när man är ute efter en mindre stråle [;)][:D] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 Sep 2008, 13:08 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Amp Healer wrote: ...Men att inte räkna på saker o ting gör åxså att feltolkningar o myter uppstår.
Som i detta fall där du säger: "på grund av den stora skillnaden på kopplingskondingen på fasvändarens ingång"
Visst spelar ingångskondingen en roll i samanhanget, men att tro det är den alena som gör skillnaden blir som att...
Jag har räknat: F = 1/(2 * Pi * C * L) Med blackfacekonding på 1000 pF (1 nF, 0,001 uF) och gallerläckmotstånd på 1 M blir -3 dB gränsen på fasvändarens ingång, typ, mellan 40 - 160 Hz beroende på hur stor fasvändarens faktiska ingångsimpedans blir (troligen blir den 2 - 4 Megohm, vilket ger mellan 79 - 40 Hz). Om fasvändarens ingångsimpedans är samma som gallerläckmotståndet (1 M) är -3 dB gränsen 159 Hz. Med silverfacekonding på 10000 pF (10 nF, 0,01 uF) och gallerläckmotstånd på 330 kohm blir -3 dB gränsen på fasvändarens ingång, typ, mellan 6 - 48 Hz beroende på hur stor fasvändarens faktiska ingångsimpedans blir (troligen blir den 660 k - 2,6 Megohm, vilket ger mellan 24 - 6 Hz). Om fasvändarens ingångsimpedans är samma som gallerläckmotståndet (330 k) är -3 dB gränsen 48 Hz. E6-strängen på en normalstämd gitarr är på ca 82 Hz. Om man, som t.ex. jag, stämmer ner ett halvt tonsteg, är den på ca 78 Hz. Stämmer man ner ett helt tonsteg, till D, är frekvensen ca 73 Hz. En silverfacefasvändare släpper, i så fall, igenom t.o.m. E4 på elbas, medan en blackface verkar vara gjord för gitarr... Frekvensgången <u>nedåt</u> i slutsteget (fasvändare och slutrör) påverkas väl även av slutrörens gallerläckor som det skiljer en del på mellan black- och silverface. Sedan kanske det är svårt att jämföra vad som händer när det överstyr i fasvändare och slutsteg, eftersom många silverface är svåra att överstyra här överhuvudtaget, enligt min erfarenhet. Blackface däremot kan börja överstyra redan vi dådär 4 - 5 på volymkontrollen. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 21 Sep 2008, 11:02 |
|
 |
|
eastwood_airline
|
Jag har räknat:
F = 1/(2 * Pi * C * L)
...Du tappade mig ungefär där[;)]
|
| 21 Sep 2008, 12:21 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
eastwood_airline wrote: ...Du tappade mig ungefär där[;)]
[:D][:D][:D][:D] Ja, ja, förlåt Owes och min utsvävning... Som Owe nämt finns det några i din närhet som kan göra om din stärkare till blackfacekretslösning om du vill. Både han och jag och några fler gör det också, men vi finns en bit iväg från dig. Priset ska vi kanske inte diskutera här men tänk någonstans ungefär mitt emellan 0 och 1000:-. Om det sedan blir bättre är helt och hållet en smaksak. Jag har tidigare besrivit vad jag personligen trycker. Andra tycker annorlunda. Det finns de som tycker att ljudet blivit mindre bra efter en blackfejsning och det finns de som tycker att det inte är så stor skillnad. Sven-Johan Rörförstärkartekniker
|
| 21 Sep 2008, 12:36 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
För att sväva ut ännu mer... [;)]
Om man vill minska låga frekvenser för att stärkaren inte ska skita ner sig när man drar på rejält, har jag lätt att tycka att det <u>kanske</u> är bättre att t.ex. minska andra rörstegets (efter tonkontroller och volymkontroll) katodavkopplingskondensator från 25 uF till 0,68 eller 1 uF eller så. Men, då tycker jag att ljudet blir för tunnt när man inte drar på så mycket.
Man kan ju också dra ner Bass-kontrollen... [;)] I alla fall i mina öron påverkar dock detta även mellanregistret och diskanten, vilket kan vara en fördel eller en nackdel beroende på vilket ljud man är ute efter.
|
| 21 Sep 2008, 13:16 |
|
 |
|
K-G
|
Sven-Johan wrote: För att sväva ut ännu mer... [;)]
Om man vill minska låga frekvenser för att stärkaren inte ska skita ner sig när man drar på rejält, har jag lätt att tycka att det <u>kanske</u> är bättre att t.ex. minska andra rörstegets (efter tonkontroller och volymkontroll) katodavkopplingskondensator från 25 uF till 0,68 eller 1 uF eller så. Men, då tycker jag att ljudet blir för tunnt när man inte drar på så mycket.
Man kan ju också dra ner Bass-kontrollen... [;)] I alla fall i mina öron påverkar dock detta även mellanregistret och diskanten, vilket kan vara en fördel eller en nackdel beroende på vilket ljud man är ute efter.
Du har INTE tid med detta!![}:)][:D][8D] [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
|
| 21 Sep 2008, 13:27 |
|
 |
|
Daydreamer
|
Efter matteduellen kanske ni med "nyförvärven" kan berätta lite mer kring upplevelserna och gärna lite bilder på högtalare och ännu bättre under huven.
Kul med små röjare ibland [}:)] [}:)]
Fenderfreak
|
| 24 Sep 2008, 15:38 |
|
 |
|
Philemon
|
Tjena! Första inlägget för min del. Jag vet inte om det här är OT men jag har just köpt en Twin Reverb SF. Blev tvungen att sätta lite press på mig att inte bara riffa på E strängen hela dagarna, och nu är man ju så illa tvungen att göra något annat. Fast jag vill fortfarande ha möjligheten att rocka loss lite så jag undrar om någon skulle kunna rekommendera lite distpedaler. Har tummen mitt i handen när det kommer till sånt här. Kan man få ett inspelningsvänligt ljud för säg 3000kr? Någt som låter varmt och gött, typ 70-tals hårdrock.
Vackert forum BTW, kan redan dubbelt så mycket om stärkare bara genom att läsa den här tråden [:)]
|
| 27 Sep 2008, 00:57 |
|
 |
|
Strata57
Joined: 21 Feb 2003, 17:24 Posts: 1035 Location: Hisings Kärra / Göteborg
|
Daydreamer wrote: Efter matteduellen kanske ni med "nyförvärven" kan berätta lite mer kring upplevelserna och gärna lite bilder på högtalare och ännu bättre under huven.
Kul med små röjare ibland [}:)] [}:)]
Fenderfreak
Kan tyvärr inte berätta om mina upplevelser av den , eftersom jag ännu så länge bara använt den med ögonen, eftersom jag drabbats av en muskelsjukdom som gör att jag inte kan spela gitarr. Hoppet har jag dock inte gett upp även om det ser mörkt ut just nu. Men , jag hartagit en bild på högtaleriet, och funnit att den har Oxford högtalare , men att de är felmärkta ! Det står nämligen 005379 456.402 12T6-10 på dem. Det indikerar ju att det är Oxford av typbeteckningen 12T6-10 att döma , men tillverkarkoden borde ha varit 465 som ju står för Oxford. Det indikerar också att högtalaren gjordes vecka 02 1974. En av transformatorerna är märkt med 606-4-24 , vilket jag fattat som att den är producerad vecka 24 1974. Mycket talar alltså för att min förstärkare är tillverkad 74 eller senast 75. Även serienumret A 98354 indikerar detta.    Alltid något sa han som såg Åmål......[:D] Hls//Len 
|
| 27 Sep 2008, 16:03 |
|
|