HasseA wrote:
Du har tonen i försteget med avseende på frekvensomfånget och "förstegsdist". Slutsteget förstärker denna "ton" så att det kan höras i högtalarna (efter impedansanpassning medelst transfomation). Det påverkar mindre än förstegens rör hur det låter så länge man inte pressar slutsteget. Visst finns det skillnader mellan olika slutstegsrör, som Owe säger, men inte lika stor skillnad som om du skulle byta ut förstegsrören. Skillnaden i slutstegsrören gör sig bäst när man pressar dessa och de spricker upp. Då öppnas en ny värld (och helst en ny plånbok med...) av ljud. Eller snarare olika karaktärer av kompression och "dist". Jag tror inte att det kommer att göra någon skillnad avseende basen om du byter förstegsrör. Det låter snarare som om det är något vajsing med tonstacken. Ett hett tips: Knalla över till Owe! [;)] Ta med dej en balja lut och en tunna snus[:D]
Hasse.
Jo Hasse, Snus är gott [;)]
Sen måste jag säga att dina slutsatser överensstämmer dåligt med den emperiska test vi gjorde hemma hos mig en gång.
Jag hade Martin på besök och senare kommer en kund över med en Dual Showman utan reverb.
Kunden hade med sig JJ pre-amprör det var dom då nya S som han hade med sig.
Så vi tog tillfället att göra lite tester.
För utom JJ, testades Tungsram och Philips och de rör som satt i stärkan från början (vilket jag inte minns vilka det var)
Nå, blev det någon skillnad då?
Jo, med god lyssning kunde vi höra en skillnad,var på vi var ganska eniga att Tungsramen lät lite bättre men även Martins Philips med blå topp lät väldigt bra, men även JJ var okej.
Så det var en skillnad,men hur stor då?
Om säger så här, att på ett gig skulle ingen i publiken höra skillnaden om det satt Tungsram eller JJ i den stärkan.
Sen gick vi över till att testa slutrör: Svetlana kontra JJ 6L6.
Och här var det en märkbar skillnad,som även ett otränat öra hade hört skillnaden på.
Svetlana var mer linjära och ingen färgning i frekvenserna plus mycket headroom.
JJ, hade mer av mid i sig inte alls samma headrom, men fick mig mer tänka: dessa rör har jag gärna i en bluesstärkare för att få till en Feddy king ton.
Så enligt denna test var det slutrören som färgade mest,men motsätter inte att det kan bli annolunda i en anna stärkare med en annan topologi.
Denna stärkan vid testet har ju bara två gainsteg och sen fyra slutrör.
I en stärkare med 4-gainsteg o två slutrör kanske vi fått ett annat resultat.
Martin får gärna kommentera om du minns vårt test?
Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se