View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 23:08

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Importfråga 
Author Message

Post Importfråga
Har nyss importerat en musikleksak från USA, skickad med USPS och fick idag lösa ut den hos Posten mot lite pengar för "tull och moms". Vid närmare studie av avgifterna visade det sig att det enbart lagts på tull. Vad är sannolikheten att det kommer en senare räkning på momsen?

Att Fedex och liknande ofta skickar i efterhand vet jag, men hur blir det i detta fallet?

(snälla: erfarenheter, inte gissningar [;)])

Jag kan ju också beröma USPS för en utmärkt webbtjänst. Fick ett mail till jobbet fem över åtta att någon försökt leverera hemma hos mig samma morgon varpå jag började söka paketet hos svenska posten och hittade paketet hos ett postcenter nära mig - så jag sprang dit på lunchrasten och fick ut det. Tack USPS!

25 Aug 2008, 16:36
Profile

Om posten inte tagit ut momsen eller någon annan avgift av dig så kan du lugnt somna om. Har råkat ut för samma sak och än så har det inte kommit någon räkning och det är över ett år sedan jag hämtade försändelsen.

<font size="1">I play pretty loud onstage, mainly because there's a wild ape on the drums.<i> -Scott Henderson"]</font id="size1">

25 Aug 2008, 17:42
Profile ICQ WWW

Som sagt, Posten tog tull, men inte moms. [:)]

25 Aug 2008, 18:16
Profile

Själv hämtade jag ut ett paket idag då tog dom tull och moms, det var en bas och dom tog det som industrimatrial och då är momsen uppe på 33% istället för 25% som det ska. Jag blir lite irriterad då dom gjort så förrut också, kan dom inte läsa vafan det är i paketen eller. [xx(][xx(]

25 Aug 2008, 19:03
Profile ICQ WWW

Även denna gitarr klassades som "industrimaterial" med 8% tull.

25 Aug 2008, 20:11
Profile

Antagligen har säljaren registrerat affären som mellan två företag. Då är internationell handel momsbefriad (jag hade en tidigare arbetsgivare som lät mig importera i hans företags namn, det var bra "rabatt"). [:)]

Jag tror inte att det gjorts något misstag - och skulle moms tillkomma så vet du det inom ett par dagar. När det gäller skatter så görs inga misstag! [;)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

25 Aug 2008, 21:08
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]