View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 07:51

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Aktie-rävar på Bojen?? 
Author Message

Vilka aktier tror ni kommer att gå bäst på låt oss säga 20 års sikt?

Själv har jag satsat allt mitt sparande i H&M och Ericson. Det är inte så våldsamt mycket pengar, men "allt" är mycket för mig[;)].

Eller ska man lyda Gibson-reklamen och satsa på dyra Les Pauler[8D]?

22 Aug 2008, 22:35
Profile ICQ WWW

nuffe wrote:

Själv har jag satsat allt mitt sparande i H&M och Ericson. Det är inte så våldsamt mycket pengar, men "allt" är mycket för mig[;)].

Miljöteknik.
Ericsson blir uppköppt eller går i konkurs inom 5 år (tror jag).
När Kina blommar så har H&M ingen billig arbetskraft kvar och då stiger deras kostnader och självklart då deras butikspris vilken medför att kunderna sviker.

Fast H&M är ju mycket säkrare än Ericsson.

gissar att Ericsson blir Kinesiskt snart.

22 Aug 2008, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

Ta inga råd av mig, jag köpte Consafe i början på 80-talet... [xx(][xx(][xx(]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

23 Aug 2008, 00:26
Profile ICQ WWW

nuffe wrote:

Miljöteknik.
När Kina blommar så har H&M ingen billig arbetskraft kvar och då stiger deras kostnader och självklart då deras butikspris vilken medför att kunderna sviker.

Ericssoon kommer <b>ALDRIG</b> att vara något annat än svenskt! [V]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

23 Aug 2008, 00:27
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:

nuffe wrote:

Miljöteknik.

Ericssoon kommer <b>ALDRIG</b> att vara något annat än svenskt! [V]

Det var det säkert många som sa om volvo personbil också.

av någon lustig anledning så är Svenska styrelser och VD'ar väldigt duktiga på att sälja ut företag.

Jag kommer ihåg när jag var i SydKorea första gången och Volvo precis köpt Samsung's fordonsvdelning. Vilket liv det var. Samsung's ledning fick gå ut och be folket om ursäkt för "landsförräderiet".

23 Aug 2008, 00:59
Profile ICQ YIM WWW

nuffe wrote:

Miljöteknik.

Miljöteknik, håller med till fullo. Starkt kommande.
Däremot, att Ericsson skulle vara kinesiskt inom 5 år är käpprätt fel. Svenskt, det vet man aldrig, speciellt som nuvarande regering inte ser något större värde i att stötta kärnindustrierna. Något blåögt då Philips, Siemens, ST med flera i den branschen betraktas som kronjuveler av respektive stater.
Tillverkning i Kina, visst, men systemkunnandet ligger fortfarande långt efter, även om Hua Wei kommer starkt. Någon from av partnerskap är ju dock inte omöjligt.

Image

23 Aug 2008, 01:15
Profile WWW

Satsa aldrig på 20 års sikt. Det låter bra o folk vill vara duktiga med att satsa säkert o långsiktigt - lägga i byrålådan. Hur mycket har inte hänt på de senaste 20 åren.

Satsa 3-5 år sikt max. Vad tror du kommer hända på den tiden? Många branscher är på nedåtgående nu, tex bank...när det ser som mörkast ut, gå in med det du har då.
Folk har som mest över i goda tider när det är som sämst att gå in.

23 Aug 2008, 01:21
Profile

johan wrote:

Satsa aldrig på 20 års sikt. Det låter bra o folk vill vara duktiga med att satsa säkert o långsiktigt - lägga i byrålådan. Hur mycket har inte hänt på de senaste 20 åren.

Satsa 3-5 år sikt max. Vad tror du kommer hända på den tiden? Många branscher är på nedåtgående nu, tex bank...när det ser som mörkast ut, gå in med det du har då.
Folk har som mest över i goda tider när det är som sämst att gå in.

Precis så jag gör med vintage gibbar och Fender nu!!
Fyndar massor[:p]

23 Aug 2008, 01:30
Profile ICQ YIM WWW

Att lägga alla sina besparingar på två aktier låter mycket riskfyllt.

Min egen filosofi är ganska enkel.
1. Satsa bara pengar som du har råd att undvara.
2. Köp när en aktie verkar löjligt billig.
3. Bestäm dig för en säljkurs i samma stund som du köper och sälj verkligen när aktien når det värdet.
4. Drabbas inte av panik om kursen störtdyker.

23 Aug 2008, 07:10
Profile

Att lägga alla sina besparingar på två aktier låter mycket riskfyllt.

+1 en på den. Speciellt farligt blir det om man köper vid ett enda tillfälle istället för att sprida ut köpen i tiden.

Många kunniga och duktiga personer upprepar ju gång på gång att om man inte är insatt och handlar efter en riktigt genomtänkt strategi är det bästa förmodligen att satsa på <b>regelbundet sparande</b> i <b>billiga indexfonder</b>. Regelbundet eftersom man vill sprida ut köpen i tiden för att jämna ut priset, billiga eftersom få fonder slår index över lång tid och avgifterna verkar göra största skillnaden, och indexfonder eftresom det ger en naturligt hög diversifiering.

http://www.pratompengar.se/ är ett tips för den som funderar vidare kring aktier och investeringar.

23 Aug 2008, 08:41
Profile

Vilken aktie tror jag då är bäst? 20 år är en lång tid, företag som varit välskötta i decennier kan under en så lång tid råka ut för dåliga chefer eller att deras bransch kroknar eller något annat så man kan nog inte bara köpa i byrålådan och glömma bort.

På den sortens tidshorisont skulle jag dock satsa på något investmentbolag, dvs bolag som har som affärsidé att äga och utveckla andra bolag. Svenska exempel är Ratos och Investor och tittar man i utlandet finns ju t.ex. Berkshire Hathaway. Ska man få maximal avkastning är det dock viktigt att återinvestera utdelningen så man får hela hävstången. Genom att äga Investor äger man t.ex. en hygglig del av Ericsson.

Visst är tillväxtbranscher som bio/miljöteknik och framgångssagor som H&M lockande men man kan ju undra när H&M går över från tillväxt till en mer stabil tillvaro och därmed går över från tillväxtvädering till en mer värdebaserad prissättning (P/E-tal är idag 17 vilket ju inte är extremt högt men ändå antyder tillväxt).

Bioteknik och miljöbolag är ju ännu svårare, visst är det en bransch på frammarch men vilka bolag kommer gå ut som vinnare? När nya branscher etableras uppstår det ju en mängd stora bolag där kanske bara 10% finns kvar ett decennium senare och ännu färre faktiskt har lyckats bli stora och tjäna pengar. Även här tror jag man måste vara aktiv.

23 Aug 2008, 08:55
Profile

kjelle wrote:

Haraldrig wrote:

nuffe wrote:

Miljöteknik.

Miljöteknik, håller med till fullo. Starkt kommande.
Däremot, att Ericsson skulle vara kinesiskt inom 5 år är käpprätt fel. Svenskt, det vet man aldrig, speciellt som nuvarande regering inte ser något större värde i att stötta kärnindustrierna. Något blåögt då Philips, Siemens, ST med flera i den branschen betraktas som kronjuveler av respektive stater.
Tillverkning i Kina, visst, men systemkunnandet ligger fortfarande långt efter, även om Hua Wei kommer starkt. Någon from av partnerskap är ju dock inte omöjligt.

Image

Kina är idag överlägset Sverige även inom forskning.

23 Aug 2008, 10:41
Profile ICQ YIM WWW

Om man är så långsiktig, dvs inte vill vara aktiv men ändå få en hygglig avkastning
är det nog bättre att placera pengarna i ett gäng olika aktiefonder. Då håller andra åtminstone koll och kan gå ur vissa aktier i tid vid behov.

Mitt kortsiktiga tips (ett år eller två) är Tanganyika Oil.
En annan aktie som kan dra iväg REJÄLT kommande år är skånska Obducat som efter ha haft det otroligt trögt under tio års tid nu ser ut att närma sig ett genombrott. Kanske ingen aktie man lägger hela sitt sparkapital i, men en bra krydda.

Läsa på om aktierna får ni göra själva.

23 Aug 2008, 10:49
Profile ICQ WWW

Nu får du nog precisera dig lite mer - säkra källor som vanligt?
Det finns många områden att forska på...

Inte speciellt informativt att tipsa om att ett land eller företag är överlägset inom specialområdet "forskning". Däremot inte sagt att Kina ligger efter.

Det är ingen slump att t.ex. Ericsson är världsledande inom telekom system, med betoning på system. De övriga bitarna inom har man lämnar eller är på väg ut ur.

Image

23 Aug 2008, 13:23
Profile WWW

23 Aug 2008, 16:15
Profile

kjelle wrote:

Haraldrig wrote:

Nu får du nog precisera dig lite mer - säkra källor som vanligt?
Det finns många områden att forska på...

Inte speciellt informativt att tipsa om att ett land eller företag är överlägset inom specialområdet "forskning". Däremot inte sagt att Kina ligger efter.

Det är ingen slump att t.ex. Ericsson är världsledande inom telekom system, med betoning på system. De övriga bitarna inom har man lämnar eller är på väg ut ur.

Image

Det finns en anledning att Kinas överskott i handel är ungefär lika stort som sveriges BNP[;)] Självklart är de bättre på en del och sämre på annat MEN med den farten de har och den ekonomiska styrkan samt enorma viljan så är det bara en tidsfråga innan de utklassar lilla Svedala.

Ericsson bör se upp för Huwei. "In 2007, Huawei became the 4th largest patent applicant in the world after Matsushita, Philips Electronics and Siemens with 1,365 applications". (wiki)Som sagt, Kineserna storsatsar och de har pengar, billigarbetskraft och en enorm vilja.

Måste varit en spark under bältet när Telia valde Huawei framför Ericsson[:p] Dessutom har ju Huawei öppnat R&D verksamhet i Stockholm och headhuntat många gamla Ericssonare.

Men ska man vara kritisk så spelar de inte med samma regler. huawei får mycket hjälp av Kinesiska regeringen. Självklart så har ju Kinas regering ett stort intresse av att det går bra. Om man vänder på det så tycker man ju att Svenska regeringen borde ha intresse av att det går bra för Ericsson och andra svenska bolag.

Kom ihåg hur alla såg ner på Japan för 25 år sedan. Idag är de ett ljusår före Sverige. Idag ser många västerlänningar likadant på Kina men jag är säker på att inom 50 år så är vi deras låglöneverkstad[;)]

23 Aug 2008, 16:31
Profile ICQ YIM WWW

Jag gillar inte fonder. De tar ut avgifter som äter av värdet år efter år efter år... Går det dåligt så går det då dubbelt dåligt kan man säga. Aktier däremot förlorar man inget på förrän man säljer (eller företaget kursar) [^] Köper man starka bolag som är främst i sin bransch när det råder låga värderingar på börsen så gör man sannolikt pengar, sålänge man bara kan undvara sina slantar och håller sig känslokall

Är lite skeptisk till investmentbolag på börsen, blir ju ett visst svinn iom deras omkostnader, feta chefsbonusar osv [;)]

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

23 Aug 2008, 19:14
Profile WWW

Jag gillar inte fonder. De tar ut avgifter som äter av värdet år efter år efter år...

Gissa varför jag sa "billiga indexfonder". [;)] Nu börjar ju dessa hitta till Sverige med. Billigare än t.ex. Avanza Zero finns ju inte, men även några av de stora amriska indexfonderna börjar säljas här tydligen.

23 Aug 2008, 19:17
Profile

Oakman wrote:

Jag gillar inte fonder. De tar ut avgifter som äter av värdet år efter år efter år... Går det dåligt så går det då dubbelt dåligt kan man säga. Aktier däremot förlorar man inget på förrän man säljer (eller företaget kursar) [^] Köper man starka bolag som är främst i sin bransch när det råder låga värderingar på börsen så gör man sannolikt pengar, sålänge man bara kan undvara sina slantar och håller sig känslokall

Är lite skeptisk till investmentbolag på börsen, blir ju ett visst svinn iom deras omkostnader, feta chefsbonusar osv [;)]

JAg har skrivit en hel del om det.
Som aktiägare i en del svenska och utländksa bolag (däribland Ericsson) så är jag väldigt skeptisk till arvodena och nivåerna.
Det är ren och skär stöld ifrån mig som ägare.
Svanbergs 25miljoner gör bättre nytta i företaget.
Det finns tiotusentals indier som är kapabla att göra hans jobb för en hundradel av kostnaden.

Samtidigt förstår jag inte varför tex Ericsson har produktion och verksamhet i Sverige när lönerna är så höga men kompetensen inte högre än i tex Indien. Dessa höga lönekostnader tär också på vinsten och därmed avkastningen.

Skandal att de stora gubbarna kan glida rundor så som de gör.

23 Aug 2008, 20:12
Profile ICQ YIM WWW

E väl iofs bra att våra svenska företag stannar i Sverige så vi svenskar kan få jobb? [:p] tycker då jag som gillar Sverige.

I övrigt håller jag med ang bonusar och dessa extra "onödiga" omkostnader.. Speciellt då när det gäller investmentbolag som ju bara är en extra mellanhand egentligen.

23 Aug 2008, 22:08
Profile WWW

Oakman wrote:

E väl iofs bra att våra svenska företag stannar i Sverige så vi svenskar kan få jobb? [:p] tycker då jag som gillar Sverige.

I övrigt håller jag med ang bonusar och dessa extra "onödiga" omkostnader.. Speciellt då när det gäller investmentbolag som ju bara är en extra mellanhand egentligen.

Jag tycker företagen som jag har aktier i skall se till min plånboks bästa.

Egentligen handlar det ju om att regeringen måste se tilla att Sverige blir framstående inom forskning och utveckling. Då och endast då blir Sverige framgångsrikt. Kan vi sånt som inga andra kan så kan vi också skapa en massa jobb eftersom det inte finns anledning att flytta företagen utomlands då.

Tyvärr så är vår regering (och föregående med) inte intresserad av det. De verkar vilja ha ett klass-samhälle där politikerna står på toppen.

23 Aug 2008, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag är nog inte tillräckligt mycket kapitalist för att tycka att ökad lönsamhet är värd vilket pris som helst. Jag har fortfarande empatisk förmåga och viss moral...

23 Aug 2008, 22:58
Profile WWW

Oakman wrote:

Jag är nog inte tillräckligt mycket kapitalist för att tycka att ökad lönsamhet är värd vilket pris som helst. Jag har fortfarande empatisk förmåga och viss moral...

Säger mannen som har ""Den som har flest prylar när han dör vinner!"
som signum[;)]

23 Aug 2008, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Haha, got me. Iofs så har jag omvärderat det där rätt kraftigt på senare år, så jag får väl byta signatur... har inte ens noterat att den hängt med [:p]

23 Aug 2008, 23:13
Profile WWW

Oakman wrote:

Haha, got me. Iofs så har jag omvärderat det där rätt kraftigt på senare år, så jag får väl byta signatur... har inte ens noterat att den hängt med [:p]

Jag håller med dig.
Pengar är inte allt.
Ibland är det kul att skjuta ut argument till det yttersta för att sätta perspektiv på det.

Sitta på verandan, spela blues på gamla Fendern, dricka vin och titta på solnedgången är värt många miljoner[:)]

23 Aug 2008, 23:20
Profile ICQ YIM WWW

1. Fondsparande är bra, men spara inte genom bankerna, då komemr dom skyhöga avgifterna
2. Viktigt att inte köpa upp i engångssummor, bättre att investera ett par hundringar/tusingar i månaden, då blir man mindre känslig för börsfall, då man köpt in andelarna/aktierna till olika pris
3. Att lägga pengarna i madrassen är inte så bra, eftersom dom då blir uppätna av inflationen
4. Att använda wikipedia som källa gör en lika trovärdig som reklamen om att "i varje hus bor en liten flodhäst som äter smulor och bor i väggen"
5. Även på bankkonto kan pengarna ätas upp av inflationen.¨
6. Sparande är ändå bra, men se det inte som att man ska göra "stora klippet", utan snarare att man lägger av för tuffare tider.

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

24 Aug 2008, 11:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]