View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 04:29

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Gjorde IOK rätt? 
Author Message

Post Gjorde IOK rätt?
Ara kastade bronsmedaljen på golvet efter prisutdelningen. IOK svarade med att ta av honom medaljen och skicka hem honom.

Var det rätt gjort av IOK? Har de rätt att frånta en missnöjd idrottare en medalj?

Ska man nu ringa runt till alla levande OS-medaljörer och fråga vad de gjort med sina medaljer? Tänk på alla som slängt sina OS-medaljer i en skrivbordslåda eller rent av givit bort dem eller skänkt dem till välgörande ändamål. Ska man raderas från historielistorna för det?

Vad tycker ni Bojare?

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

17 Aug 2008, 12:16
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Ara kastade bronsmedaljen på golvet efter prisutdelningen. IOK svarade med att ta av honom medaljen och skicka hem honom.

Var det rätt gjort av IOK? Har de rätt att frånta en missnöjd idrottare en medalj?

Ska man nu ringa runt till alla levande OS-medaljörer och fråga vad de gjort med sina medaljer? Tänk på alla som slängt sina OS-medaljer i en skrivbordslåda eller rent av givit bort dem eller skänkt dem till välgörande ändamål. Ska man raderas från historielistorna för det?

Vad tycker ni Bojare?

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

Jag anser brottarförbundet och framförallt IOK korrupta.
IOK är i mina ögon som en maffiaorganisation.
Men han borde inte ha gjort det utspel han gjorde.
IOK styrs av gamla stelbenta gubbar och kärringar som ALDRIG skulle erkänna ett misstag, framförallt inte att domaren är kusin till en av de ansvariga (om det nu stämmer).

IOK och OS förlorade (enligt mig då) all värdighet, respekt och rätt att fortsätta iom att Kina blev tilldelat OS. Brottningsskandalen bevisar än mer för mig att IOK borde skrotas eller omstruktureras.

17 Aug 2008, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Osportsligt var det ju helt klart och därmed logiskt att ta ifrån honom medaljen

Däremot var det helt rätt av Ara att göra som han gjorde, det kommer säkert(förhoppningsvis) att resultera i lite upprensning

Får väl höra lite mer snart, Ara är granne till mig [:)]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

"Får väl höra lite mer snart, Ara är granne till mig [:)]"
En link till sourcen är ju guld.

Tyvärr så måste jag säga att uppträdde under all värdighet. Framförallt för sin egen skull. Men det ligger något i det du skriver också. Oftast krävs det tyvärr "skandaler" (och en individs tragedi) innan det händer något i gamla tungrodda organisationer.

17 Aug 2008, 16:04
Profile ICQ YIM WWW

Klart att det var rätt. Så där beter man sig inte.

Om han hade låtit bli att ställa upp i bronsmatchen eller uteblivit från medaljceremonin så hade han haft min fulla respekt.

Men nu tycker jag att han betett sig som en barnrumpa.

17 Aug 2008, 17:04
Profile

Säger tvärtom än föregående talare. Att skippa bronsmatchen eller cermonin hade varit meningslöst, nu gav han oss något oförglömligt!

Sen så bryr väl sig ingen om IOK. Som många andra instanser en klubb för inbördes beundran. Istället för att ta itu med vad som är fel, så valde man att ta itu med den som påpekade felet.

Hälsa Ara att han alltid är välkommen till Skellefteå, han ska bli behandlad som en hjälte! Stum av beundran för att han vågade!

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

18 Aug 2008, 22:21
Profile ICQ WWW

Ara är en hjälte!
Han gjorde nått istället för att på Svenskt vis sitta å muttra.
Dessutom på ett sätt som han visste skulle uppmärksammas-kurage.

Fast å andra sidan så kanske motståndaren i bronsmatchen är hjälten som ställde upp. Jag hade tvekat.[:I]

Sen tog man ju inte i från Ara bronset- han hade ju redan lämnat bort det- man tog ju faktiskt bort det från Sverige, hur viktigt nu det är?

19 Aug 2008, 08:35
Profile ICQ WWW

Jag tycker det är lite synd att han bara la ifrån sej medaljen på mattan, han skulle ha letat upp den korrumperade domaren och kört ner den i halsen på honom [}:)]!

Micke

19 Aug 2008, 08:47
Profile ICQ WWW

Jag tycker också att Ara gjorde rätt. Att sätta ner foten på det sättet i protest mot korrupta brottardommare i en OS tävling, är värt nominering till årets Svensk och Bragdguldet[^]

Morgan

Image

19 Aug 2008, 09:33
Profile ICQ WWW

IOK och OS förlorade (enligt mig då) all värdighet, respekt och rätt att fortsätta iom att Kina blev tilldelat OS.

Där sa du ett sant ord.

19 Aug 2008, 12:47
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]