View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 04:03

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Semesterbilder (ett gäng bilder) 
Author Message

Post Semesterbilder (ett gäng bilder)
Har haft en vecka i Sarek så jag missade ju den hektiska troll- och hacktiden på bojen till en början... Men, jag lägger upp några bilder här på en kanonvecka som var både ansträngande och underbar. Drygt 9 mil med packning blev det till slut.

Image

Ingången till Basstavagge på måndagmorgon. Molnen var låga och det luktade regn i vinden.

Image

Men, nått större regn blev det inte och nu hoppar vi till dag två där vi ser den vackra Tjågnårisjåkken komma ner från Tjågnårisjegna. Vi har nu vandrat ca. 3 mil.

Image

Vy över Skarja där Rahpajåhkå börjar och rinner ut innan den blir den mäktiga Rahpaädno (Rapadeltat). Fortsatt kanonväder.

Image

Ravinen där både Smajilajåhkå och Mikkajåhkå rinner. Kortet taget vid bron på väg över till Smajilaträffen.

Image

Tältplats vid Smajila. Toppen ni ser längst bak är Sarektjhåkkå är Sveriges 3:e högsta topp bakom Kebnes syd- och nordtoppar. Det är lite av målet av trippen. Hyfsat väder nu men fortfarande ligger molnen och täcker en del av toppen. På bild även min sambos far och bror.

Image

Efter ca. 2,5 timmar. Molnen har skingrat sig och nu har vi knatat upp till glaciärtungan på den mäktiga Mihkkajgna. På med stegjärn och bestämda kliv uppåt.

Image

Bild från ca. 1850-1900 meters höjd. Man ser över hela Sareks majestät. Vi har nu gått 4 km glaciär, givetvis ihoprepade eftersom det var rätt mycket snö som dolde sprickor och glaciärbrunnar samt klättrat en i mitt tycke jäkla brant.... Tyvärr var vi tvungen att avblåsa toppen eftersom vi inte kände att vi hade ork att klättra dom sista 200 höjdmetrarna säkert då det är ren klättring i stenröse då.. Men, men....det kommer fler chanser...

Image
Rätt talande bild av mig morgonen efter klättringen. Jag överbelastade och fick "löparben" i vänster knä och fick i princip gå ner enbent hela vägen. Tom i blicken och fullständigt utan energi vaknade man upp....

Image

Men, men...med lite rejäl stretching och massage av lår och vad är man på G igen. Nu Ruothesvagge där vi hade renar efter oss i princip hela vägen.

Image

Fikapaus vid den gamla Kisuriskåtan som förfallit en del. Torven har ramlat ner från sidorna på den. Kåtor och renvaktarstugor har inte samma funktion sedan Samerna började använda skoter och helikopter i deras arbete.

Image

Sista tältkvällen i underbar sol. Nu är det bara ca. en mil kvar tills man går över Sareks gräns till Padjelantaleden. Från vildmark till autobahn....

Image

Skäggig har man blivit och med den mest svåruttalade jåkken bakom sig... Sjnjuvtjudisjåhkå.

Image

Ahkka i full prakt. Kanske nästa projekt att ta nån topp där. Stor, vacker och ligger i Stora Sjöfallets nationalpark på väg till slutdestination Akkastugorna.

Image

Ofattbart att folk har vadat denna gammalt tillbaka..... Vuojatädno forsar som ett monster.

Image

Hemma igen, och med en stortå som har sett bättre dagar. När jag gick nerför Sarektjhåkkå så lyckades jag sparka in vänsterfoten i ett antal stenblock...och här är resultatet..... Men, i skrivandes stund så är den nästan helt okej och man har bara ett tånagelsbyte att vänta.

Andra gången för mig i Sarek och jag känner mig bara ännu mer tagen av dess storslagna natur och vildmark. Har redan börjat fundera på en ny resa....

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

11 Aug 2008, 23:14
Profile

Ser ut som en hääärlig semester! Synd på tån bara, har inte sett en sån tå sedan lumpen... [:D][:D][:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

11 Aug 2008, 23:33
Profile ICQ WWW

Ser ut som en hääärlig semester! Synd på tån bara, har inte sett en sån tå sedan lumpen... [:D][:D][:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

Tån ser bra mycket bättre ut nu när jag stack hål i blåsan.... [;)]

/Emnitec

11 Aug 2008, 23:36
Profile

Själv bor jag i Höga Kusten området som ska vara världens vackraste område enligt gästande turister.

Konstaterar att man blir "hemmablind" och oförmögen att se det vackra - än mindre förstå vilken vidunderligt vacker plats man bor på.

Det är nästan så att man skäms över att inte kapitalisera mer på sin hembygd.

Även mälardalen är unik, liksom dalarna och lappmarkerna här uppe i norr.

Inte ens dessa "juveler" lyckas vi se...

Min fru och alla mina barn är födda och uppväxta i Piteå. Personligen ser jag Norrbotten som ren och skär landsbygd. Resten av min familj ser norrbtten som den vackraste platsen på jorden.

Jag känner mig mobbad!

[:(][:(][:(]

12 Aug 2008, 02:16
Profile ICQ WWW

Underbara bilder Pierre. Såg riktigt frestande ut med den vandringen. Bilden på stortån hade du ju kunnat bespara oss....fan, har ju precis käkat frukost...[:0]

Morgan[^]

Image

12 Aug 2008, 07:23
Profile ICQ WWW

tack för fina bilder, Pierre

Och ett tips från en gammal alpvandrare: köp dig ett par riktiga kängor..[^]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Jodå, nog har jag ett par riktiga kängor...tyvärr riktiga "alpinkängor"... [;)] Har insett att man inte ska söka längre bort än till Järpen efter ett par riktiga kängor eftersom Lundhags finns där... Men, anledningen till den fula stortån är nog mer att mitt vänsterben blev "ur funktion" efter besöket tilll stortoppen och att jag dammade in det i nästan varenda stenblock jag kunde på vägen ner....

/Emnitec

12 Aug 2008, 10:05
Profile

Grymma bilder!
Nu blev jag jäkligt sugen. Jag har aldrig varit riktigt lockad av svenska fjällvärlden, utan hävdat att den norska är mer dramatisk. Den är dessutom närmre för mig. Dessa bilder gör dock att jag lockas. Jag har bara fått för mig att det finns mygg i sarek...

12 Aug 2008, 14:54
Profile ICQ WWW

Ser härligt ut - vilket väder ni verkar ha haft !

R.T.

12 Aug 2008, 21:15
Profile WWW

Ser härligt ut - vilket väder ni verkar ha haft !

R.T.

Ja, vädret var kanon hela veckan. Det regnade lite när helikoptern släppte av oss ovanför Rinim med det var minimalt. Enda gången jag tog på mig regnbyxor var när vi skulle gå från Akkastugorna ner till båtbryggan för färden hem på lördagsmorgonen. Då fick man regn på sig under dom 2 km det är frågan om att gå.

/Emnitec

13 Aug 2008, 11:46
Profile

Schyssta bilder !! Måste varit en sagolik upplevelse.

MVH faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

13 Aug 2008, 12:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]