View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 15:37

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Projekt: Konvertera en Laney Klipp100 till 1959? 
Author Message

Post Projekt: Konvertera en Laney Klipp100 till 1959?
Vår andra gitarrist har en Laney Klipp100w som han bara använder som slutsteg till sin rördistmoddade Marshall JMP-1.

När jag för en tid sedan tittade på Klipp100:ans schema för att man enkelt kunde montera en PPIMV på samma sätt som i en Marshall Super Lead, så upptäckte jag att slutsteget var snarlik kopplat som Marshallen.

Och efter att fått hem min gamla Super Lead från renovering av Izzy, så väcktes tanken på att man kanske skulle kunna konvertera min kompis Laney Klipp 100w till nära 1959-spec (d v s Super Lead).

Frågan är om det är genomförbart.

Mycket är likt. Samma antal rör och typer. OT:n verkar tillräckligt lik och i värsta fall har jag en gammal Marshall OT som kan användas. Det finns nog med rattar, switchar och hål. Kortet är PTP och därmed lättmoddat. En hel del av de gamla passiva komponenterna borde gå att återanvända och därmed hjälpa ljudet lite på traven att likna gammal Marshall.

Det stora skillnader jag har hittat är att den arbetar med högre spänningar, vilket gör att man antagligen måste byta PT. (Eller?)

En annan skillnad har jag förståt är filtreringen. Super Lead har tydligen mycket låg filtrering i slutsteget för att vara 100W, men desto mer sedan. Med Laneyn är tydligen tvärtom.

Eftersom det inte är något vidare "vintage-värde" i gamla fina Laneys så känns det som det vore en bra idé att konvertera den till något användbart.

Är det något vi missat, eller är det någon som avråder från att gå igång med projektet? År det någon skillnad vi missat.

M a o all input är välkommen.

/CM

07 Aug 2008, 14:54
Profile ICQ YIM WWW

Jo detta är fullt möjligt!
Och som du själv nämner så är det nog skillnade på B+ som troligtvis gör den största som den största skillnaden ligger, då den ena kanalen inte är allt för långt ifrån en 1959.

Men du behöver inte byta trafo för detta, tror jag har något av KOC:s kit kvar som du kan reglera späningen med (ett rätt litet o smidigt kit).

Personligen skulle jag behålla den gainade kanalen för att istället, gör den andra kanalen mer lik det man söker (finns egentligen inget behov för att ha två olikt volymer med olika karaktärer, för om man vet vad man vill ha kan man göra detta på en kanal), för att kunna köra en A/B-box mellan dom om man vill.

Sen tror jag du är helt rätt ute, för Lanys trafos o kvallitet på denna tiden var så vitt jag vet väldigt hög.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

07 Aug 2008, 15:28
Profile

http://www.laneyforum.com
http://laney-posse.co.uk/theposse/index ... cd29c6b504

07 Aug 2008, 15:50
Profile

Vad kan en sådan ligga på i värde om man får för sig att köpa för nått modprojekt?

07 Aug 2008, 16:09
Profile

Amp Healer wrote:

Hej CM!

Jo detta är fullt möjligt!
Och som du själv nämner så är det nog skillnade på B+ som troligtvis gör den största som den största skillnaden ligger, då den ena kanalen inte är allt för långt ifrån en 1959.

Men du behöver inte byta trafo för detta, tror jag har något av KOC:s kit kvar som du kan reglera späningen med (ett rätt litet o smidigt kit).

Personligen skulle jag behålla den gainade kanalen för att istället, gör den andra kanalen mer lik det man söker (finns egentligen inget behov för att ha två olikt volymer med olika karaktärer, för om man vet vad man vill ha kan man göra detta på en kanal), för att kunna köra en A/B-box mellan dom om man vill.

Sen tror jag du är helt rätt ute, för Lanys trafos o kvallitet på denna tiden var så vitt jag vet väldigt hög.

Häls
Owe Johnson

Tack för kommentarerna Owe!

1. Vad är det för KOC-kit du menar. Vad kostar det? Är det ett Power Scaling kit?
2. Att behålla klipp-kanalen kanske är en bra idé och det visar sig säkert under resan.

/CM

07 Aug 2008, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

Vad kan en sådan ligga på i värde om man får för sig att köpa för nått modprojekt?

Jag tror inte så många rör på sig, eftersom de som säljer verkar värdera dem högre än de som är intresserade att köpa.

Men du kan få köpa den här för 7000:- [;)]

/CM

07 Aug 2008, 19:30
Profile ICQ YIM WWW

Nja, det får man en 2203a för så jag avböjer.[:)]Tänkte dom var billiga.

07 Aug 2008, 19:43
Profile

Tubis wrote:

Det var bara på skoj. [:o)] Jag skrev ju ovanför: "<i>Jag tror inte så många rör på sig, eftersom de som säljer verkar värdera dem högre än de som är intresserade att köpa."]" Nä, den här ska under lödkolven och transformeras till något mer välljudande.

07 Aug 2008, 21:17
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:

Det var bara på skoj. [:o)] Jag skrev ju ovanför: "<i>Jag tror inte så många rör på sig, eftersom de som säljer verkar värdera dem högre än de som är intresserade att köpa."]" Nä, den här ska under lödkolven och transformeras till något mer välljudande.

Du får inte sälja min gamla Laney!!! Den måste stanna inom familjen.
Mvh
Anders

14 Aug 2008, 00:41
Profile

gitarrsnubbendotcom wrote:

_CM_ wrote:

Tubis wrote:

Du får inte sälja min gamla Laney!!! Den måste stanna inom familjen.
Mvh
Anders

He, he. Den stannar nog, men behöver lite pyssel om den ska gå använda till något annat än bas... (Du kommer kanske ihåg att Frippe använde den som basförstärkare innan han köpte sin basförstärkare.)

Laneyn låter som du kanske ihåg oerhört starkt innan den börjar dista på ett vettigt sätt. Och när den gör det så låter man som Tony Iommi och det kanske man inte vill... Tyvärr låter en Super Lead också väl mycket, det också märkte jag när jag repade med en i tisdags för första gången på några år...

/CM

14 Aug 2008, 10:03
Profile ICQ YIM WWW

Du kanske ska sattsa på lite mer preampdist som i en 2203[;)]

14 Aug 2008, 11:39
Profile

Tack för kommentarerna Owe!

1. Vad är det för KOC-kit du menar. Vad kostar det? Är det ett Power Scaling kit?
/CM

Hej CM !

Jo det finns ett kit som i grunden är ett Power Scaling kit, men med fasta värden och ingen bias tracking.

Men när jag tänker på det så vore det nog bättre att köpa ett av dom nya PS-DC drive, dessa är jätte smidiga tar lite utrymme och du har då även möjlighet att justera hur mycket utefekt du vill ha.
Har tyvärr inget sånt hemma, men dessa är inte speciellt dyra och inte så svårt att beställa från KOC direkt.

Häls
Owe Johnson

14 Aug 2008, 13:02
Profile

Är det de här DC-PSK-1 som du menar eller lågbudgetvarianten SB-1? Vad skiljer egentligen?
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=29
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=27

Verkar i vilket fall vara en bra lösning värd att pröva, kanske framför allt i en så ljudstark best som denna Laney. En knapp tusenlapp för lyxvarianten + frakt + det som staten ska ha känns ändå rätt överkomligt. Och lågbudget-kitet går på hälften...

Kanske borde man sambeställa några kit vid tillfälle? Det borde finnas fler här som är intesserade, eller?

/Gunnar

14 Aug 2008, 13:47
Profile

Izzy wrote:

Är det de här DC-PSK-1 som du menar eller lågbudgetvarianten SB-1? Vad skiljer egentligen?
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=29
http://www.londonpower.com/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=27

Verkar i vilket fall vara en bra lösning värd att pröva, kanske framför allt i en så ljudstark best som denna Laney. En knapp tusenlapp för lyxvarianten + frakt + det som staten ska ha känns ändå rätt överkomligt. Och lågbudget-kitet går på hälften...

Kanske borde man sambeställa några kit vid tillfälle? Det borde finnas fler här som är intesserade, eller?

/Gunnar

Jag är intresserad och tror att vi först kanske ska prova i antingen min 1987 eller min Super Lead. Om det funkar så kan vi prova med Laneyn.

/CM

14 Aug 2008, 16:30
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]