View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:30

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad har hänt med Bluesen? 
Author Message

Vad är det för snack om 8, 12 och 16 takters blues?

Till ex 12-bar blues syftar väl till registret av band man använder när man spelar? Bar=band - inte takter???

07 Aug 2008, 09:29
Profile ICQ YIM WWW

Lunsen wrote:

Min blues tidsaxel ser grovt ut som så här

Robert Johnsson-BB king, Albert King-Eric clapton, Jimi Hendrix-Billy Gibbons- Eddie Van Halen.

Efter Van halen har det fan bara kommit en massa kassa bakåtsträvare som spelar retro som tex SRV Joe Bonnamassa etc

Eddie Van Halen? Blues? [?][?][?]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

Ja ZZ-Top på fultjack...

07 Aug 2008, 09:36
Profile

Till ex 12-bar blues syftar väl till registret av band man använder när man spelar? Bar=band - inte takter???

Jo där har du en poäng faktiskt. Jag spelar själv mestadels 12-bar blues och när det gäller taktarterna där så handlar det om 4/4 eller ibland 2/4. [:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

07 Aug 2008, 09:42
Profile ICQ WWW

Ursäkta om jag inte fattar [:I] men, menar du alvar med din fråga eller är den ironisk?

Eftersom du inte satt ut någon "Wink-" eller "Big smile-gubbe" ([;)] eller [:D]) tar jag frågan som att du verkligen undrar.

Det handlar om 12 takter som s.a.s. återkommer som verser eller solosvängar. Om låten går i A är ett av den vanligaste ackordgången i en bluestolva så här:

/ A / D / A / A / D / D / A / A / E / D / A / E /

Lyssna t.ex. här: http://www.rednblue.se/musik/watch.mp3

Sedan finns det variatoner på detta. En del menar att ackordgången i originalbluestolvan ser ut så här (om den går i A):

/ A / A / A / A / D / D / A / A / E / D / A / A /

Annan pop, rock, schlager m.m. är ofta uppbyggd runt 8 eller 16 återkommande takter. Till skillnad mot bluesen kan akordgångarna och harmonierna där vara väldigt olika mellan olika låtar och/eller mellan vers, refräng och stick. Bluesen håller sig i princip alltid, i alla låtar, till bluestolvan ovan (som jag ser det).

En annan typisk karaktär för blues tycker jag är att man ofta spelar durackord, men över det sjunger eller spelar solo i en pentatonisk mollskala. (I en sådan skala spelar man inte de två toner som ger en vanlig mollskala mest "mollkaraktär"). Även för detta finns det förståss flera variationer.

07 Aug 2008, 10:36
Profile

Om frågan är ironisk...:

Kanske 12 bar blues betyder att man måste passera 12 barer innan man kan spela... [;)] Eller att man ska ha suttit bakom 12 galler för att kunna spela blues... [;)]

Om det handlar om registret av band man använder på gitarren och/eller elbasen: Det är ju ALLA toner i våra konventionella skalor. Då är ju ALL musik, gjord efter detta, blues... [;)]

Å andra sidan anses en av bluesens karaktärer vara att man använder s.k. blå toner. D.v.s. toner som ligger <u>mellan</u> våra konventionella skalors halvtoner. Då kan man inte spela blues med de rena toner som de 12 banden ger eller med piano eller andra instrument med fasta toner... [;)] (Inte undra på att man böjer tonerna på/med gitarren/munspelet/rösten och även spelar kvartstoner och sådant... [;)][:p]).

07 Aug 2008, 11:02
Profile

/R

07 Aug 2008, 11:29
Profile

Diskant-trollvarning, S-J. Don´t feed.

/R
[?][?][?][?][?][?][?][:0][:0][:0]

Jag förstår inte. Tycker du att jag ballat ur eller? Har jag uttryckt mig felaktigt, obra, förnedrande, diskriminernde eller så, ber jag om ursäkt. Det var absolut inte min mening.

Sven-Johan

07 Aug 2008, 11:38
Profile

Lugn. Pruttkudde är ett troll, det kan jag sätta en avlöning på. Mata inte.

/R

07 Aug 2008, 11:56
Profile

1) Vad är ett troll?

2) Får man inte ställa frågor om man inte förstår?

3) Vad är Diskant?

07 Aug 2008, 23:08
Profile ICQ YIM WWW

1) Vad är ett troll?

2) Får man inte ställa frågor om man inte förstår?

3) Vad är Diskant?

1) Ett Troll är (vad jag förstår...) någon som provocerar och riktar in sig på att förstöra/kapa diskussioner.

2) Självklart får man ställa frågor!

3) Diskant är ett annat gitarr/musik relaterat forum.

Om du är ny är det kanske bättre att ligga lågt ett tag och observera hur det går till istället för att bli tagen för ett Troll! [;)][;)][;)]

07 Aug 2008, 23:16
Profile ICQ WWW

Nej, "Bar" betyder takt. Så det är just 12-takter som åsyftas.

07 Aug 2008, 23:43
Profile

Tråkigt om "bråket" som tydligen varit nyligen orsakar att nya, seriösa medlemmar inte får svar [V]. Bojen är ju annars ett väldigt trevligt forum.

Hoppas att PruttKuDDe fått svar på sin fråga om den engelska termen "12 bar blues". Mitt tidigare svar borde ge svar, annars är det bara att utveckla frågan [:)].

Hoppas också att denna tråd inte dog <u>bara</u> för rädslan för troll...

Sven-Johan

08 Aug 2008, 08:56
Profile

Hmm.. Nu har jag som inget "vad blues är för mig" men den blues jag lyssnar på är mer åt Hendrix, Eric Clapton (med Cream och solo) och Buddy Guy.

All I'm gonna do is just go on and do what I feel.
Jimi Hendrix

12 Aug 2008, 15:29
Profile ICQ YIM WWW

Jasså, tråden är inte död ännu... [:)] Jag trodde att den dog med trollrädslan...

Då hoppas jag att Gunnar L (PruttKuDDe) inte är ett troll (vilket det inte verkat som i denna tråd) och <u>i så fall</u> inte är borstskrämd utan återkommer om han har mer frågor, kommentarer eller inlägg.

Sven-Johan

12 Aug 2008, 16:49
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2