|
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Haraldrig, inget speciellt med den svenska naturen? Då har du inte samma åsikt som de mängder bl.a. tyskar som letar upp och köper torp i t.ex. mörkaste Småland. Var hittar du naturen i Singapore? Kanske något gott med FRA-lagen ändå, om vissa som bara ändå gnäller på Sverige röstar med fötterna.  Jag tycker inte att man kan "tävla" i vilket land som har den finaste naturen. Det blir lite som att tävla i musik och vi vet ju alla hur osmakligt det är[:)] Vidare så skrev jag inte "speciell" utan "inte bättre än annan natur". Ska vi hävda att vi har finare natur än tex Brasilien och Australien? Har vi bättre natur än Kanada och Norge som har samma sorts natur som vi? Är den svenska naturen speciell för att den är svensk eller för den biologiska faunan? Kan man inte tycka att det är lika fantastiskt att vandra i en Vietnamesisk skog som i en svensk? Personligen tycker jag regnskogar är helt otroliga på både djur och växt liv men man måste ha hörselskydd. Alltså är svensk natur bättre om jag vill slappna av medans regnskogen är bättre om jag vill se en massa intressanta djur och växter som man annars bara ser på zoo. Det som skall hyllas med den svenska naturen är allemansrätten. allemansrätten är också svaret på varför så många tyskar kommer hit ( i kombination med de förhållandevis låga priserna på svenska skogsfastigheter, eller i alla fall var de det för några år sedan när "tyskinvasionen" var som mest omfattande, tror dock att fastighetspriserna i Sverige fortfarande låga jmfrt med tex Tyskland). Vad som är positivt med FRA-lagen låter jag vara osagt. Det är en politisk omöjlighet för mig att vara positiv till kommande FRA-lagen.
|
| 30 Jul 2008, 00:57 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig, det är väl snarare du som "tävlar" genom att hävda att det mesta i Sverige är så ruttet jämfört med alla andra länder du räknar upp. Kul för dig att du är en sån globetrotter. Var hittar du belägget för att det är allemansrätten som är det mest lockande för t.ex. tyskar? Mina tyska kollegor hävdar bestämt att det är den orörda och sköna naturen, samt möjligheten att finna en plats för sig själva inom rimliga avstånd. Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition. 
|
| 30 Jul 2008, 13:48 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Haraldrig, det är väl snarare du som "tävlar" genom att hävda att det mesta i Sverige är så ruttet jämfört med alla andra länder du räknar upp. Kul för dig att du är en sån globetrotter. Var hittar du belägget för att det är allemansrätten som är det mest lockande för t.ex. tyskar? Mina tyska kollegor hävdar bestämt att det är den orörda och sköna naturen, samt möjligheten att finna en plats för sig själva inom rimliga avstånd. Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition.  JAg känner också Tyskar. Vi sålde till och med ett hus i skogen till tyskar. Deras motivering var utöver allemansrätten de låga priserna. Tysklands natur är ungefär som vår med ett stort undantag, älgar. Tror du att Tyskar betalar 1-2miljoner för ett torp i de småländska skogarna för att få se en älg? I Tyskland så är den mesta marken privat och de har ingen form av allemansrätt. <font color="blue">Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition.</font id="blue"> Du tror inte att den traditionen grundar sig i allemansrätten? Det är inte så längesedan godsherrar och kung ägde och styrde det mesta med järnhand. Du vet, förr var folk livegna och tillhörde godset de jobbade för. Så en tradition av frihet i naturen har vi inte haft vida länge. Att tävla i vilket land som har den vackraste naturen är oehört oinspirerande för mig.
|
| 30 Jul 2008, 13:54 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Haraldrig, det är väl snarare du som "tävlar" genom att hävda att det mesta i Sverige är så ruttet jämfört med alla andra länder du räknar upp. Kul för dig att du är en sån globetrotter. Var hittar du belägget för att det är allemansrätten som är det mest lockande för t.ex. tyskar? Mina tyska kollegor hävdar bestämt att det är den orörda och sköna naturen, samt möjligheten att finna en plats för sig själva inom rimliga avstånd. Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition.  JAg känner också Tyskar. Vi sålde till och med ett hus i skogen till tyskar. Deras motivering var utöver allemansrätten de låga priserna. Tysklands natur är ungefär som vår med ett stort undantag, älgar. Tror du att Tyskar betalar 1-2miljoner för ett torp i de småländska skogarna för att få se en älg? I Tyskland så är den mesta marken privat och de har ingen form av allemansrätt. <font color="blue">Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition.</font id="blue"> Du tror inte att den traditionen grundar sig i allemansrätten? Det är inte så längesedan godsherrar och kung ägde och styrde det mesta med järnhand. Du vet, förr var folk livegna och tillhörde godset de jobbade för. Så en tradition av frihet i naturen har vi inte haft vida länge. Att tävla i vilket land som har den vackraste naturen är oehört oinspirerande för mig. Men hörrdu, om du tar en landyta motsvarande en tredjedel av Sverige och tänker att 85 miljoner människor ska bosätta den, därtill ska det finnas plats till alla industrier som ska sysselsätta dessa miljoner människor... Vad blir det då kvar för natur att jämföra med Sverige? Förutom Schwarzwald området som är kulturskyddat. Men någon jämförelse där med Sverige finns inte att hämta. [:)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 30 Jul 2008, 14:14 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote:
Tysklands natur är ungefär som vår med ett stort undantag, älgar. Tror du att Tyskar betalar 1-2miljoner för ett torp i de småländska skogarna för att få se en älg? I Tyskland så är den mesta marken privat och de har ingen form av allemansrätt.
<i>Faktiskt, jag tror att älgarna är en bidragande faktor. Några så älgfanatiska som tyskar trodde jag inte fanns.[:D] Inte har man hittat på älgsafaris för svenskarna.
Det finns natur i Tyskland som är lik den svenska, men i regel överbelamrad med folk. Tysken utnyttjar också den egna naturen, även om den är till stor del privatägd. Tro inget annat!"]
Du tror inte att den traditionen grundar sig i allemansrätten? Det är inte så längesedan godsherrar och kung ägde och styrde det mesta med järnhand. Du vet, förr var folk livegna och tillhörde godset de jobbade för.
<i>Det var väl ändå ett tag sedan det svenska folket var livegna![:0]"]
Att tävla i vilket land som har den vackraste naturen är oehört oinspirerande för mig.
<i>Jaså, är det?[;)] "]

|
| 30 Jul 2008, 14:15 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: kjelle wrote: Haraldrig, det är väl snarare du som "tävlar" genom att hävda att det mesta i Sverige är så ruttet jämfört med alla andra länder du räknar upp. Kul för dig att du är en sån globetrotter. Var hittar du belägget för att det är allemansrätten som är det mest lockande för t.ex. tyskar? Mina tyska kollegor hävdar bestämt att det är den orörda och sköna naturen, samt möjligheten att finna en plats för sig själva inom rimliga avstånd. Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition.  JAg känner också Tyskar. Vi sålde till och med ett hus i skogen till tyskar. Deras motivering var utöver allemansrätten de låga priserna. Tysklands natur är ungefär som vår med ett stort undantag, älgar. Tror du att Tyskar betalar 1-2miljoner för ett torp i de småländska skogarna för att få se en älg? I Tyskland så är den mesta marken privat och de har ingen form av allemansrätt. <font color="blue">Även svenskens inställning att dela med sig av det sköna, förståss. Men det inbegriper mer än en lagstadgad allemansrätt, snarare en tradition.</font id="blue"> Du tror inte att den traditionen grundar sig i allemansrätten? Det är inte så längesedan godsherrar och kung ägde och styrde det mesta med järnhand. Du vet, förr var folk livegna och tillhörde godset de jobbade för. Så en tradition av frihet i naturen har vi inte haft vida länge. Att tävla i vilket land som har den vackraste naturen är oehört oinspirerande för mig. Men hörrdu, om du tar en landyta motsvarande en tredjedel av Sverige och tänker att 85 miljoner människor ska bosätta den, därtill ska det finnas plats till alla industrier som ska sysselsätta dessa miljoner människor... Vad blir det då kvar för natur att jämföra med Sverige? Förutom Schwarzwald området som är kulturskyddat. Men någon jämförelse där med Sverige finns inte att hämta. [:)]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Tyskland är 356 974 km² och Sverige är 449 964 km² så det är ca 20% mindre. Varför har tyskarna inte köpt sommarhus i Danmark, Österrike, Switzerland och andra närliggande länder. Jo, priserna. Det finns sommarhus i Tyskland också men pga som du nämner begränsad yta så är det tokdyrt i de länderna där nere. Danskarna köper sommarhus/bosätter sig i Sverige för att det är mycket billigare. Allemansrätten och de låga priserna är de faktorer som gör att andra Européer gärna köper sommarhus i Sverige. I en global värld tar man sig dit man kan få sina behov och önskemål tillfredställda. Ungefär som att svenskar vallfärdar till Thailand för solsken. Svenskar är även på framåtmarsch när det gäller köp av bostäder i Thailand (för solen och priserna).
|
| 30 Jul 2008, 14:23 |
|
 |
|
kjelle
|
Om man skaffar sommarhus någonstans är det väl för att man vill tillbringa ledig tid i en vacker och angenäm omgivning, och inte för att huspriserna råkar vara låga? Annars kan jag rekommendera utkanterna av Krakow, eller i närheten av ryska kärnkraftverk, där är mark och huspriserna väldigt fördelaktiga. Danmark har trevliga kuster, men är för övrigt platt, rätt uppodlat, inga skogar och tämligen välbefolkat. Att danskar skaffar sommarhus i Sverige beror nog på att dom gillar vad dom köper. Om sedan huspriserna är lägre i Sverige, är väl det säkert ett plus. Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur! För att återknyta till den positiva början av tråden. Haraldrig logik haltar, med allt negativt han radar upp borde det vara stor utvandring i stället för ett inflyttande, både för sommarboende och invandring. Men, så är ju inte fallet. 
|
| 30 Jul 2008, 16:27 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: Om man skaffar sommarhus någonstans är det väl för att man vill tillbringa ledig tid i en vacker och angenäm omgivning, och inte för att huspriserna råkar vara låga? Annars kan jag rekommendera utkanterna av Krakow, eller i närheten av ryska kärnkraftverk, där är mark och huspriserna väldigt fördelaktiga. Danmark har trevliga kuster, men är för övrigt platt, rätt uppodlat, inga skogar och tämligen välbefolkat. Att danskar skaffar sommarhus i Sverige beror nog på att dom gillar vad dom köper. Om sedan huspriserna är lägre i Sverige, är väl det säkert ett plus. Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur! För att återknyta till den positiva början av tråden. Haraldrig logik haltar, med allt negativt han radar upp borde det vara stor utvandring i stället för ett inflyttande, både för sommarboende och invandring. Men, så är ju inte fallet.  "<font color="blue">Haraldrig logik haltar, med allt negativt han radar upp borde det vara stor utvandring i stället för ett inflyttande, både för sommarboende och invandring. Men, så är ju inte fallet.</font id="blue">" Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna. Framförallt är det akademiker som flyttar. Sen skulle det vara kul om du kunde backa upp och förklara varför Sveriges natur är bättre än andra länders.
|
| 30 Jul 2008, 17:16 |
|
 |
|
Oakman
|
KAn inte Haraldrig bara acceptera att somliga gillar den svenska naturen? "Den som har flest prylar när han dör vinner!" 
|
| 30 Jul 2008, 18:37 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Oakman wrote: KAn inte Haraldrig bara acceptera att somliga gillar den svenska naturen? "Den som har flest prylar när han dör vinner!"  Ja, den svenska naturen är ju minst 100ggr bättre än den Finska och Norska[;)]
|
| 30 Jul 2008, 21:14 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Josh D Ztorsion wrote: Haraldrig wrote: Oakman wrote: KAn inte Haraldrig bara acceptera att somliga gillar den svenska naturen? "Den som har flest prylar när han dör vinner!"  Ja, den svenska naturen är ju minst 100ggr bättre än den Finska och Norska[;)] Men för faan Haraldrig, de åsikter du har fått ang Sveriges vackra natur är ju subjektiva. Slå upp det ordet så får du lära dig grejjer[:p]  The beat goes on and I´m so wrong Det är ju infantil argumentation på låg nivå. Jag kan avrunda min åsikt med följande: A. Ja, den svenska naturen är vacker B. Det som gör den bra är allemansrätten och återplanteringsskyldigheten efter avverkning. C. Den Kanadensiska är lika vacker men de har tyvärr inte samma form av allemansrätt som vi har så den är otillgänglig. Jag kan inte se en sån sak med glimten i ögat.
|
| 30 Jul 2008, 21:35 |
|
 |
|
Rutgersson
|
Ja herre jävlar.
|
| 30 Jul 2008, 21:52 |
|
 |
|
kjelle
|
Haraldrig wrote: kjelle wrote: Om man skaffar sommarhus någonstans är det väl för att man vill tillbringa ledig tid i en vacker och angenäm omgivning, och inte för att huspriserna råkar vara låga? Annars kan jag rekommendera utkanterna av Krakow, eller i närheten av ryska kärnkraftverk, där är mark och huspriserna väldigt fördelaktiga. Danmark har trevliga kuster, men är för övrigt platt, rätt uppodlat, inga skogar och tämligen välbefolkat. Att danskar skaffar sommarhus i Sverige beror nog på att dom gillar vad dom köper. Om sedan huspriserna är lägre i Sverige, är väl det säkert ett plus. Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur! För att återknyta till den positiva början av tråden. Haraldrig logik haltar, med allt negativt han radar upp borde det vara stor utvandring i stället för ett inflyttande, både för sommarboende och invandring. Men, så är ju inte fallet.  "<font color="blue">Haraldrig logik haltar, med allt negativt han radar upp borde det vara stor utvandring i stället för ett inflyttande, både för sommarboende och invandring. Men, så är ju inte fallet.</font id="blue">" Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna. Framförallt är det akademiker som flyttar. Sen skulle det vara kul om du kunde backa upp och förklara varför Sveriges natur är bättre än andra länders. Läs innantill! Jag skrev "Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur!" Jag vet inte hur du kan få det till "vackrare än andra länders"? Om jag, med flera andra, ändå råkar anse att det är så, är det upp till oss, behöver inte backas upp och förklaras, och vi vill inte ha några synpynkter på att vi känner fel. Kallas subjektivt tyckande (förklarat av Josh[:p]), vilket du sysslar med i denna tråd mest hela tiden, men presenterar det som fakta i en väldigt negativ anda. Det vore intressant att se någon fakta-uppbackning på "Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna". Det lär bli svårt att bevisa. Jag har nu fått nog av denna meningslösa och ultranegativa debatt, i detta vackraste av vackra sommar-Sverige![:D] Det kliar dock för mycket i tangentbordet, när såna här tristnissar dissar något så fint. 
|
| 30 Jul 2008, 22:15 |
|
 |
|
FenderBender
|
Man kan ju fråga sig VAD i den här diskussionen som är INFANTILT och inte... [V][V][V]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 30 Jul 2008, 22:16 |
|
 |
|
FenderBender
|
kjelle wrote: Läs innantill! Jag skrev "Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur!" Jag vet inte hur du kan få det till "vackrare än andra länders"? Om jag, med flera andra, ändå råkar anse att det är så, är det upp till oss, behöver inte backas upp och förklaras, och vi vill inte ha några synpynkter på att vi känner fel. Kallas subjektivt tyckande (förklarat av Josh[:p]), vilket du sysslar med i denna tråd mest hela tiden, men presenterar det som fakta i en väldigt negativ anda. Det vore intressant att se någon fakta-uppbackning på <font color="red">"Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna"</font id="red">. Det lär bli svårt att bevisa. Jag har nu fått nog av denna meningslösa och ultranegativa debatt, i detta vackraste av vackra sommar-Sverige![:D] Det kliar dock för mycket i tangentbordet, när såna här tristnissar dissar något så fint.  Möjligen om man räknar in turismen?! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 30 Jul 2008, 22:20 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: kjelle wrote: Läs innantill! Jag skrev "Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur!" Jag vet inte hur du kan få det till "vackrare än andra länders"? Om jag, med flera andra, ändå råkar anse att det är så, är det upp till oss, behöver inte backas upp och förklaras, och vi vill inte ha några synpynkter på att vi känner fel. Kallas subjektivt tyckande (förklarat av Josh[:p]), vilket du sysslar med i denna tråd mest hela tiden, men presenterar det som fakta i en väldigt negativ anda. Det vore intressant att se någon fakta-uppbackning på <font color="red">"Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna"</font id="red">. Det lär bli svårt att bevisa. Jag har nu fått nog av denna meningslösa och ultranegativa debatt, i detta vackraste av vackra sommar-Sverige![:D] Det kliar dock för mycket i tangentbordet, när såna här tristnissar dissar något så fint.  Möjligen om man räknar in turismen?! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Tyvärr inte. Var en artikel i DN om det. Har för mig det var ca 40000 personer förra året.
|
| 30 Jul 2008, 22:22 |
|
 |
|
kjelle
|
FenderBender wrote: kjelle wrote: Läs innantill! Jag skrev "Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur!" Jag vet inte hur du kan få det till "vackrare än andra länders"? Om jag, med flera andra, ändå råkar anse att det är så, är det upp till oss, behöver inte backas upp och förklaras, och vi vill inte ha några synpynkter på att vi känner fel. Kallas subjektivt tyckande (förklarat av Josh[:p]), vilket du sysslar med i denna tråd mest hela tiden, men presenterar det som fakta i en väldigt negativ anda. Det vore intressant att se någon fakta-uppbackning på <font color="red">"Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna"</font id="red">. Det lär bli svårt att bevisa. Jag har nu fått nog av denna meningslösa och ultranegativa debatt, i detta vackraste av vackra sommar-Sverige![:D] Det kliar dock för mycket i tangentbordet, när såna här tristnissar dissar något så fint.  Möjligen om man räknar in turismen?! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Visst f-n, glömde bort, Haraldrig driver ju med oss, som vi gissade i en annan tråd med ännu lägre nivå! [:D] 
|
| 30 Jul 2008, 22:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
kjelle wrote: FenderBender wrote: kjelle wrote: Läs innantill! Jag skrev "Men framför allt är intresset för Sverige stort för att det är ett bra land, med trevlig befolkning och vacker natur!" Jag vet inte hur du kan få det till "vackrare än andra länders"? Om jag, med flera andra, ändå råkar anse att det är så, är det upp till oss, behöver inte backas upp och förklaras, och vi vill inte ha några synpynkter på att vi känner fel. Kallas subjektivt tyckande (förklarat av Josh[:p]), vilket du sysslar med i denna tråd mest hela tiden, men presenterar det som fakta i en väldigt negativ anda. Det vore intressant att se någon fakta-uppbackning på <font color="red">"Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna"</font id="red">. Det lär bli svårt att bevisa. Jag har nu fått nog av denna meningslösa och ultranegativa debatt, i detta vackraste av vackra sommar-Sverige![:D] Det kliar dock för mycket i tangentbordet, när såna här tristnissar dissar något så fint.  Möjligen om man räknar in turismen?! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Visst f-n, glömde bort, Haraldrig driver ju med oss, som vi gissade i en annan tråd med ännu lägre nivå! [:D]  Detta är absolut och sorglig fakta. 45418 personer flyttade ut ur Sverige år 2007. Referens: scb.se. Var också en uppmärksammad artikel i DN om denna emmigration då det är en form av braindrain. Högutbildade invandrare får inte jobb här och flyttar till länder (ofta England) där de får jobb omgående. Svenska högutbildade flyttar också i allt högre utsträckning.
|
| 30 Jul 2008, 22:25 |
|
 |
|
kjelle
|
Lite statistik som avslutning: ÅRTAL INVANDRARE Därav svenska medborgare UTVANDRARE därav svenska medborgare 2002 64087 16484 33009 18813 2003 63795 15807 35023 19889 2004 62028 14448 36586 20565 2005 65229 13932 38118 22266 2006 95750 15352 44908 24875 2007 99485 15949 45418 24990 (källa: http://www.immi.se/migration/statistik/inochut.htm) Tyvärr hängde inte formatteringen riktigt med i Bojenformatet, men ni kan säkert klara 6 rader. Faktiskt ser det ut som Haraldrig har rätt! [:0] Det var +40.000, t.o.m. 45418, som emigrerade 2007. <font color="red">Vad som inte kom med var att samma år invandrade mer än dubbelt så många, 99485!</font id="red"> Den relationen har hållit i sig under 2000-talet. Efter den stora svenska emigrationen som pågick under 1851-1940, har nettoinvandringen från 1941 och till nutid varit positiv, och högst de senaste 20 åren, allra högst de två sista. Emigrationen har legat på ungefär samma nivå,30-40 000, en lång tid. Därmed torde trovärdigheten i uttalandet: "Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna" fått sig en törn. Finns inget som visar att det inte finns högutbildade bland alla de som flyttar hit. Att högutbildade infödda svenskar, och andra boende i Sverige, ibland flyttar till andra länder, ser jag inte några konstigheter i, med den ökande globaliseringen. Ett flertal av mina tyska kollegor talade om för mig att de funnit ett nytt koncept (förutom allemansrätten [;)]) i Sverige, nämligen livskvalitet! Och det var ett subjektivt uttalande från deras sida.[}:)] <font color="blue"><i>Tänk ändå, hur fantastiskt internet, och Sverige, är! [^]"]</font id="blue"> 
|
| 30 Jul 2008, 23:14 |
|
 |
|
FenderBender
|
kjelle wrote: Visst f-n, glömde bort, Haraldrig driver ju med oss, som vi gissade i en annan tråd med ännu lägre nivå! [:D]
Kjelle, så du menar att om jag lämnar den här diskussionen nu så kan man prata om en riktig <font color="green"><b>lågnivåutgång</b></font id="green">? [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 31 Jul 2008, 00:07 |
|
 |
|
FenderBender
|
kjelle wrote: Faktiskt ser det ut som Haraldrig har rätt! [:0] Det var +40.000, t.o.m. 45418, som emigrerade 2007.
<font color="red">Vad som inte kom med var att samma år invandrade mer än dubbelt så många, 99485!</font id="red"> Den relationen har hållit i sig under 2000-talet. Efter den stora svenska emigrationen som pågick under 1851-1940, har nettoinvandringen från 1941 och till nutid varit positiv, och högst de senaste 20 åren, allra högst de två sista. Emigrationen har legat på ungefär samma nivå,30-40 000, en lång tid.
Därmed torde trovärdigheten i uttalandet: "Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna" fått sig en törn.
Att Sverige åtnjutit positiv invandring alltsedan Sverige etablerat sig som industrination är välkänt. Den okunnige kan alltid förfäras över "chockerande" siffror om utvandring, men om den mer än väl balanseras av invandringen så betyder siffrorna i stort ingenting. En stor del av den ökade invandringen och utvandringen har sin grund i en av de fyra friheterna som EU för med sig. Människor kan mer eller mindre fritt flytta mellan olika medlemsstater. Ett förenklat resonemang är att "bara" se hur stora utgifter man har varje månad och att de ökar gradvis. Skrämmande i sig, men om man tittar på inkomstsidan så kanske den är större än utgifterna och dessutom ökar mer än utgifterna. Då är det väl ingen fara? Slut på lektionen! "Magistern" byter tråd! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 31 Jul 2008, 00:24 |
|
 |
|
kjelle
|
Så är det nog. Det var länge sedan vi lämnade line-nivåer. Vi är nog nere på rätt nivå, typ gitarrsignalnivåer nu. Godnatt och good bye från denna tråd. 
|
| 31 Jul 2008, 00:29 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: kjelle wrote: Faktiskt ser det ut som Haraldrig har rätt! [:0] Det var +40.000, t.o.m. 45418, som emigrerade 2007.
<font color="red">Vad som inte kom med var att samma år invandrade mer än dubbelt så många, 99485!</font id="red"> Den relationen har hållit i sig under 2000-talet. Efter den stora svenska emigrationen som pågick under 1851-1940, har nettoinvandringen från 1941 och till nutid varit positiv, och högst de senaste 20 åren, allra högst de två sista. Emigrationen har legat på ungefär samma nivå,30-40 000, en lång tid.
Därmed torde trovärdigheten i uttalandet: "Sverige upplever just nu den största utvandringen sedan de glada Amerikadagarna" fått sig en törn.
Att Sverige åtnjutit positiv invandring alltsedan Sverige etablerat sig som industrination är välkänt. Den okunnige kan alltid förfäras över "chockerande" siffror om utvandring, men om den mer än väl balanseras av invandringen så betyder siffrorna i stort ingenting. En stor del av den ökade invandringen och utvandringen har sin grund i en av de fyra friheterna som EU för med sig. Människor kan mer eller mindre fritt flytta mellan olika medlemsstater. Ett förenklat resonemang är att "bara" se hur stora utgifter man har varje månad och att de ökar gradvis. Skrämmande i sig, men om man tittar på inkomstsidan så kanske den är större än utgifterna och dessutom ökar mer än utgifterna. Då är det väl ingen fara? Slut på lektionen! "Magistern" byter tråd! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Det är ju detta som är det positiva med EU. Jag kan ha fabriker i Estland, kontor i Holland och försäljning i hela EU. Låga arbetarlöner i baltikum, låga företagsskatter i Holland och fin natur i Sverige..Kan det bli bättre.
|
| 31 Jul 2008, 01:03 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: kjelle wrote: Faktiskt ser det ut som Haraldrig har rätt! [:0] Det var +40.000, t.o.m. 45418, som emigrerade 2007.
Att Sverige åtnjutit positiv invandring alltsedan Sverige etablerat sig som industrination är välkänt. Den okunnige kan alltid förfäras över "chockerande" siffror om utvandring, men om den mer än väl balanseras av invandringen så betyder siffrorna i stort ingenting. En stor del av den ökade invandringen och utvandringen har sin grund i en av de fyra friheterna som EU för med sig. Människor kan mer eller mindre fritt flytta mellan olika medlemsstater. Ett förenklat resonemang är att "bara" se hur stora utgifter man har varje månad och att de ökar gradvis. Skrämmande i sig, men om man tittar på inkomstsidan så kanske den är större än utgifterna och dessutom ökar mer än utgifterna. Då är det väl ingen fara? Slut på lektionen! "Magistern" byter tråd! [:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> Nja, med den beräknade kostnadsökningen på 270% för sjukvården så är det oroande. Det talas till och med om att sjukvården måste bli mer finansierad via egenavgifter. Man anar ju att senare års privatiseringar är en förberedelse för det stora "köttberget" (som är den åldersgrupp som kommer att bidraga till skenande kostnadsökning). Jag har iofsg redan en privat sjukvårdsförsäkring men annars hade nog blivit att skaffa en inom en tioårsperiod. Problemet med att så många människor, invandrade som infödda lämnar Sverige är att där blir ett stort hål i de offentliga finanserna. 45000 personer bidrar trots allt med mycket. Mest oroande är att högutbildade invandrare som är en ren nettotillgång för staten i många fall väljer att flytta till länder där de kan få bra jobb. Jag själv lämnade Sverige för att säkra min framtid. Många svenskar jag träffade utomlands var där för samma sak. Sverige står dock bra rustat för stora pensionärsgrupper i motsats till många andra länder inom EU pga invandringen. Nu däremot gäller det att vi inte förlorar 10000-20000 högutbildade invandrare till bla England varje år. Den stora utmaningen för Sverige är att ta till vara på all den kompetens som kommer till landet och inte bara bli ett transitland som får stå för kostnaderna under de år det tar för en utomeuropeisk person att få ett svenskt pass som ju även ger tillträde och arbetstillstånd i hela EU. Men vi måste dock "förlora" en viss procent kompetent och utbildad del av de invandrade. Må de vara utbildade innan de kom till Sverige eller utbildade här MEN de behövs i sina hemländer för att kunna bidra till uppbyggnad. Det är kanske den bästa formen av hjälp vi kan ge som det lilla land vi är.
|
| 31 Jul 2008, 01:11 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Jag gillar Sverige... [:X] Och jag tycker att ni som käftar om för eller emot här på Bojen är jättegulliga. Ni är så söta när ni gråter. [;)] Å hurra för Pridefestivalen i Fjollträsk (tycker både hustrun och jag). Nu ska jag cykla ner på byn. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.sirrealistic.se"]  [/url]
|
| 31 Jul 2008, 11:07 |
|
 |
|
FenderBender
|
Josh D Ztorsion wrote: Sir Realistic wrote: Jag gillar Sverige... [:X] Och jag tycker att ni som käftar om för eller emot här på Bojen är jättegulliga. Ni är så söta när ni gråter. [;)] Å hurra för Pridefestivalen i Fjollträsk <font color="blue"><b>(tycker både hustrun och jag). </b></font id="blue"> Nu ska jag cykla ner på byn. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.sirrealistic.se"]  [/url] haha det där tillägget var ju lite fegt[;)] Hade ju varit mer liberalt att låta påståendet hänga i luften, fritt för spekulationer [8D]  The beat goes on and I´m so wrong Haha, friskrivningar är för fegisar! Sen är det ju alltid lattjo att "komma ut ur garderoben" - även om det blir på "fel" sätt! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
|
| 31 Jul 2008, 14:45 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Josh D Ztorsion wrote: Sir Realistic wrote: Jag gillar Sverige... [:X] Och jag tycker att ni som käftar om för eller emot här på Bojen är jättegulliga. Ni är så söta när ni gråter. [;)] Å hurra för Pridefestivalen i Fjollträsk <font color="blue"><b>(tycker både hustrun och jag). </b></font id="blue"> Nu ska jag cykla ner på byn. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.sirrealistic.se"]  [/url] haha det där tillägget var ju lite fegt[;)] Hade ju varit mer liberalt att låta påståendet hänga i luften, fritt för spekulationer [8D]  The beat goes on and I´m so wrong Haha, friskrivningar är för fegisar! Sen är det ju alltid lattjo att "komma ut ur garderoben" - även om det blir på "fel" sätt! [:D][:D][:D]  <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green"> "Sen är det ju alltid lattjo att "komma ut ur garderoben" - även om det blir på "fel" sätt!" Hur menar du då? Att man är ett skelett[;)]
|
| 31 Jul 2008, 14:47 |
|
|