View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 07:03

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Kockfråga Nu med bild ! 
Author Message

Jag har tidigare hört att det är höjden på kockmössan som avgjort vem som bestämmer vad i ett restaurangkök.
Häromdagen fick jag höra att det är färgen på knapparna i kockrocken som berättar vem man är i köket.
Hur är det egentligen, Ni som kanske är kockar eller jobbar i restaurangsvängen?

Vad som sas till mig var att vita knappar var vanliga kockar, sen fanns röda, och högsta hönset hade svarta.[?]

Morgan[^]

http://morganfoss.egetforum.se/forum/

Image

Edit:
Så här ser min rock ut.
Jag har beställt 2 st små svenska flaggor som kommer att sys fast på kragen.
Allt enl. utseendet för svenska kocklandslaget....hehe. Alltid lurar det väl nån på grillfesten...[;)]

Image

24 Jul 2008, 10:51
Profile ICQ WWW

MoFo wrote:

Jag har tidigare hört att det är höjden på kockmössan som avgjort vem som bestämmer vad i ett restaurangkök.
Häromdagen fick jag höra att det är färgen på knapparna i kockrocken som berättar vem man är i köket.
Hur är det egentligen, Ni som kanske är kockar eller jobbar i restaurangsvängen?

Vad som sas till mig var att vita knappar var vanliga kockar, sen fanns röda, och högsta hönset hade svarta.[?]

Morgan[^]

Image

Täbk då i ett storkök med kanske 60 kockar och en massa mellanchefer. Då skulle ju över-kocken behöva ha en 4 meter hög kockhatt. Jag tror på färgarna. Får någon slags lustig bild i huvudet att jag sett de där färgglada knapparna.

24 Jul 2008, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Det är den vitast kockrocken som är bäst! [:D]

Skämt åsido, svaret på din fråga är kockmössan. Ju högre och ju mer "pös" desto högre rang. Vita knappar och detaljer hör hemma på de restauranger som har stjärnor i Guide Michelin (el Guide Rouche som den heter numera) eller på särskilda tillställningar.

Ironin är, att kökschefen (le chef) som står högst i rang alltid har smeknamnet "svinet" bland övrig personal. [:)] Om det är ett uttryck för personlighetsdrag låter jag andra avgöra. [:D]

Idag klär sig de flesta lite som dom vill i ett kök. Det är bara på stora fina restauranger som man fortfarande praktiserar färgkoder och klädeskoder. Tyvärr, det var roligare förr! [:o)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

24 Jul 2008, 11:00
Profile ICQ WWW

Förr, på den gamla goda tiden[;)]; var det så att kockarna hade vita knappar och köksmästaren hade svarta. Röda, blå m fl är nog bara ett modern modepåhitt.
Kalle( som gick ut Rönnowska skolans restaurangutbildning 1992 i Hbg)
Och måtte jag aldrig arbeta på en krog igen[xx(]!!!

http://www.buzzinblues.com
http://www.myspace.com/buzzinblues

24 Jul 2008, 15:16
Profile WWW

Ska det vara någon trovärdighet i kockrocken skall det enligt min mening inte vara sydda knappar!

Och det där med ev svarta knappar.. jo dom fåfänga kockarna hade det..
Min franska köksmästare(som levde upp till epitetet svinet i den högsta grad) hade samma typ av rock som alla andra..
Dock skulle allt ske alá France!
Div vill säga..
Underetecknad skulle skiva upp potatis till gratäng(tänk ca:75 gäster) och tog sonika fram en mandolin varvid vederbörande kommer fram.. tittar på mig och frågar vad i helvete jag håller på med?
- Skivar potatis?[:I]
- I helvete att du gör med den där!, kastar mandolinen genom köket.
..kastar ner en kockkniv modell större i skärbrädan framför mig.
- Alá france ungjävel!

Det var tider det[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

26 Jul 2008, 17:22
Profile WWW

Burner wrote:

Ska det vara någon trovärdighet i kockrocken skall det enligt min mening inte vara sydda knappar!

Och det där med ev svarta knappar.. jo dom fåfänga kockarna hade det..
Min franska köksmästare(som levde upp till epitetet svinet i den högsta grad) hade samma typ av rock som alla andra..
Dock skulle allt ske alá France!
Div vill säga..
Underetecknad skulle skiva upp potatis till gratäng(tänk ca:75 gäster) och tog sonika fram en mandolin varvid vederbörande kommer fram.. tittar på mig och frågar vad i helvete jag håller på med?
- Skivar potatis?[:I]
- I helvete att du gör med den där!, kastar mandolinen genom köket.
..kastar ner en kockkniv modell större i skärbrädan framför mig.
- Alá france ungjävel!

Det var tider det[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

Ha ha...

Jag har aldrig jobbat i ett kök, men tror att jag skulle trivas med det.
Älskar matlagning.

Morgan

Image

26 Jul 2008, 17:49
Profile ICQ WWW

MoFo wrote:

Morgan[^]

Image

Edit:
Så här ser min rock ut.
Jag har beställt 2 st små svenska flaggor som kommer att sys fast på kragen.
Allt enl. utseendet för svenska kocklandslaget....hehe. Alltid lurar det väl nån på grillfesten...[;)]

Image

Mig hade du fintat bort rejält med den rocken! Hade inte vågat smöra en macka med dig i närheten![8D]

Smoke on the water - and fire engine guy.

26 Jul 2008, 18:11
Profile ICQ YIM WWW

MEn Fenderbender, du berättar ju inte hur det ligger till med vita, röda och svarta knappar..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Ursäkta dröjsmålet att svara på din fråga, men jag har som sagt varit på en kortare semester.

Knappfärger var det. Det finns bara tre färger som gäller. Svarta (för biträden) och vita för Köksmästaren (som även kompletterar med en hög och pösig hatt), Förstekocken och i de fall man delat upp ansvaret även "Köttkocken", "Fiskkocken", "såskocken" osv. Alla med ansvar alltså. Guldfärgade knappar bär alla i offentliga sammanhang typ Nobelfesten. Övriga färger på knappar är nytillkomna modedetaljer och har inget med traditionen att göra.

Idag har dock dresskoden nästan helt försvunnit. Man är också färre som arbetar i ett kök, endast 25% personalstyrka jämfört med för 30 år sedan. Alla klär sig lika och det är oftast omöjligt för en utomstående att se vem som är Köksmästare.

Traditionellt sätt är det bara Köksmästaren och Förstekocken som har rätt att kalla sig Kock. Övriga "matlagare" är biträden eller assistenter om man så vill.

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

29 Jul 2008, 00:27
Profile ICQ WWW

Varför är Kockrocken konstruerad som den är?

Jo, det är för att när man grisat ner sig och någon vill "prata med kocken", så kan man på några sekunder knäppa om rocken så att man döljer "skiten" och ser vit och fin ut igen! [:D]

Det var det inte många som visste va? [^]

29 Jul 2008, 00:29
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]