View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 13:02

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Snälla hjälp mig med min 5150-combo! 
Author Message

Post Snälla hjälp mig med min 5150-combo!
Hej Hej!

Då var det dags igen, här ska återigen hittas lösningar på problem rörande min Peavey 5150-combo.
Hade den inlämnad första gången för mycket okontrollerad rundgång. Då byttes två förstegsrör, resten av förstegsrören var inte lika utslitna sades det.

Efter en inte alltför lång tid så började stärkaren att brusa upp ibland, men när man knackade till ovanpå den så slutade det. Det kändes som att något var glappt och dessutom kändes stärkaren trött och svag. Jag lämnade in den igen... Då kom det fram att slutstegsrören bara gick på 40% av deras kapacitet, så de fick självklart bytas. Angående bruset, så brusade självklart inte sträkaren JUST DÅ, när reparatören kikade.

Men snart kom bruset tillbaka, och nu de senaste dagarna, har det brusat så pass när man sätter på stärkaren att det brusar till och smäller oroväckande högt... [:(] Vad ska jag göra? Vad kan felet vara? Kan det ha något att göra med hur volten är inställd? Det finns två lägen: 220/230v eller 240v. Den står på 240, då en vän till mig rådde mig att ha den så: "det kan ändå inte komma in mer än 230v via uttaget", sa han.

Det vore jätteschysst om någon kunde hjälpa mig, så att jag kan få ordning på den här förstärkaren en gång för alla...

Tack på förhand,
MVH drphil

09 Jul 2008, 23:11
Profile ICQ YIM WWW

Angående era problem med spänningsomkopplaren: Man måste nästan MÄTA glödspänningen för att veta vad omkopplaren skall stå på. Så nära 6,3V som möjligt, vare sig för hög eller för låg spänning är hälsosamt för rörens livslängd.

Bruce genereras i ALLA komponeneter när det går spänning/ström igenom. Vanliga bruskällor är RÖR och dåliga motstånd.
Brusar det oavsett vad volymkontrollerna står på?

Smällarna kan också ha olika "upphovsmän".. Knacka FÖRSIKTIGT med en nagel eller "chopstick" Absolut inget av metall, på ALLA rören för att utesluta dessa. Om inga smällar uppkommer då (ett litet "pop" i högtalaren är helt OK) kan du knacka på chassiet något hårdare för att försöka framkalla smällarna. En kalllödning KAN uppföra sig på detta sätt. Glapp i rörhållare med.

NÄR smäller det?? Kommer det oavsett om du spelar eller ej?

b

10 Jul 2008, 11:11
Profile

min stärkare höll på att knäppa på d mest konstiga ställen, visade sig att ett effektmotstånd i biaskretsen satt löst [:I] då får man otrevliga resultat, kolla komponenterna att dom inte är lösa, eller har en kallödning

Image
bobby saves!

10 Jul 2008, 18:43
Profile WWW

Jag sätter en slant på nåt rör och en annan slant på dålig lödning på kretskortet, en sockel skulle inte förvåna mig.

10 Jul 2008, 23:13
Profile ICQ WWW

Okej, hur mäter man glödspänningen då? Lät komplicerat[:p]...

Smällen kommer direkt när jag slår på förstärkaren. Har låtit den stå på standby ett tag för att värma upp rören, när jag sedan slår på stärkaren via stanbyen så brusar det upp och smäller till, sen blir det lugnt igen. Efter ett tag börjar dock stärkaren brusa upp igen, men smäller inte. Bruset försvinner av sig självt efter ett tag, men försvinner direkt om man knackar till ovanpå stärkaren.

/Drphil

11 Jul 2008, 00:45
Profile ICQ YIM WWW

Det är inte så komplicerat att mäta glödspänningen om du har en multimeter (ett vanligt digitalt mätinstrument om du inte vet).

Jag TROR att det är lite svårt att komma åt socklarna inifrån på en 5150 combo. Och egentligen är det säkrare att mäta utifrån men då måste du dra ut ett förstegsrör (ett av de mindre). I socklen ser du nio stift, räkna moturs från det större mellanrummet och stick försiktigt ner en mätsticka i stift 4 och en i stift 9. OBS!!! Multimetern måste stå på mätområde växelspänning, oftast betecknat med VAC! Spänningen bör ligga på 6,3 Volt men det kan variera, spänningen är direkt avhängig nätspänningen som kan variera beroende på var du bor/är.

Om du inte kan ändra spänningsväljaren så att du får 6,3 V så vill jag ha för mig att det är bättre med för hög än för låg (rätta mig experter!!! Jag har sett en kurva på rörets livslängd i relation till glödspänningen, har för mig att kurvan gick brant neråt på den låga sidan).

Hoppas jag inte förklarat på för låg nivå... eller hög!

11 Jul 2008, 12:50
Profile ICQ WWW

När det gäller vilken Volt den ska stå på, så kan du även bara mäta vad du har för spänning i väggutaget där du håller till.

I sverige får spänningen diffa mellan 210-245 Volt innan "el-verket" kommer ut för att "rätta till det", men vanligtvis ligger volten runt 230V som är normvärde i Sverige.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

11 Jul 2008, 13:00
Profile

Felet med brus och smällar har knappast med spänningsväljaren att göra, men det kan förstås vara bra att kolla glödspänningen ändå. Som regel är det dock klokt att ställa den på 240V, för att minska risken för för höga spänningar. Jag tror, till skillnad från awe, att det är bättre att ligga lite för lågt än för högt. Tycker att det är den vanligaste rekommendationen från förståsigpåare. Men å andra sidan har man ju tillverkarnas rekommenderade toleranser på +/-10% att bolla med här, dvs 5,7-6,9V, så några tiondelar upp eller ned är väl inte så mycket att oroa sig för.

Sen tycker jag inte att det är att rekommendera att ge sig in och mäta och mixtra i en rörförstärkare, om man inte är insatt i hur dess elektronik fungerar. Bättre då att be någon kunnig testa med en annan uppsättning rör och rengöring och justering av rörhållarna, enkelt för den som kan och har resurser, men livsfarligt för andra.

Johan H
<i>Lita aldrig på öronen!"]

11 Jul 2008, 13:29
Profile ICQ WWW

Okej, men då känns det som sagt inte som att det är något för mig att kolla upp, speciellt inte om det nog inte har något med felet i stärkaren att göra.

Men ni tror alltså på något i kretskortet? Socklarna har jag för mig att förstärkarreparatören kollade på och sa att dessa var okej, jag har också för mig att han nämnde något om att komponenterna satt inkapslade och knappt gick att komma åt, kanske därför han inte har hittat det "riktiga" felet? Är det någon som har löst liknande problem på samma stärkare förrut? Man tycker ju inte att det borde vara omöjligt att gå in och lösa ett eventuellt komponentproblem bara för att stärkaren är byggd på ett visst sätt...

Och till sist med risk för att låta väldigt nybörjardan nu: Kretskortet är en komponent va? Vad är komponenter ett samlingsnamn för i förstärkar sammanhang?

MVH drphil

11 Jul 2008, 14:20
Profile ICQ YIM WWW

Kretskortet är den platta - numera oftast av glasfiber - som alla småkomponenter (motstånd, dioder, kondensatorer etc) monteras på. Mellan komponenterna går det kopparbanor (på kretskortet) som ersätter gamla tiders friligggande ledningar mellan komponenterna.
Ungefär så.
/R

11 Jul 2008, 15:21
Profile

Vad jag tror att din förstärkarreparatör menade med inkapslad är att kretskortet sitter med komponenterna nedåt och kanske i vinkel med ett annat kort vilket gör att man måste skruva ganska mycket för att kunna mecka.

Hursomhelst är ju nästan inga fel omöjliga men ditt fel verkar vara lite intermittent (kommer och går) vilket kan knäcka moralen även hos den mest rutinerade reparatören.

Men har killen verkligen kollat så att det inte är nåt rör?

11 Jul 2008, 21:53
Profile ICQ WWW

Vad jag tror att din förstärkarreparatör menade med inkapslad är att kretskortet sitter med komponenterna nedåt och kanske i vinkel med ett annat kort vilket gör att man måste skruva ganska mycket för att kunna mecka.

Hursomhelst är ju nästan inga fel omöjliga men ditt fel verkar vara lite intermittent (kommer och går) vilket kan knäcka moralen även hos den mest rutinerade reparatören.

1+
Helt enig med dig!
Dessa fel är inte alltid dom lättaste att hitta.
För att ge svar lite (förhoppningsvis) förstålese av hur o varför dessa problem kan dyka upp numera och ställa till problem som inte var så vanliga förr, så vill jag ge en beskrivning hur stärkare sätts ihop i dag som skiljer sig från handlödda stärkare.

Nu för tiden så sätter man in alla komponenterna(= motstånd, kondingar mm) på kretskortet och sen skickar ner det i ett lödbad, Well lödbad är okej så länge alla komponeter kräver samma värmer i lödbadet.Men när man har transistoer som kräver lägere värmer, samtidigt som elektrolyter med tjock ledare kräver högre värme, så blir man tvungen att hitta en värme i badet som kommer lite "mitt i mellan", detta gör att det inte är ovanligt att se E-kondingar med dålig lödning.

Förstår att din tekniker inte känner sig så hugad att kolla om allt står "rätt till i din stärkare" då i din stärkare krävs att man monterar loss det mesta för att se hur det ser ut på undersidan.

Häls
Owe Johnson

11 Jul 2008, 23:19
Profile

Okej, men jag tror nästan han får lov att mecka isär allt ändå. Han kollade nämligen första gången förstegsrören, och då bytte han två av dem. andra gången stärkaren var inlämnad så¨kollade han förstegsrören igen och sa att det inte var något fel på dem, men då var det slutstegsrören som hade strulat och gav inte alls samma effekt längre. Då bytte han även dessa slutstegsrör, men det problemet jag har nu är ungefär samma som det jag hade innan han kollade rören, så det borde inte ha med rören att göra. Det kanske inte finns mycket annat att göra än att skruva isär den...

Tror ni det är stor chans att det är ett sånt lödningsproblem som ni pratat om. Som jag nog nämnt förrut kan bruset lägga sig om man knackar ovanpå stärkaren, kan detta vara ett tecken på ett sådant lödnings/komponentproblem?

12 Jul 2008, 14:56
Profile ICQ YIM WWW

OM killen har uteslutit rören tror jag att det är stor chans att det är en dålig lödning. Inte alls ovanligt att socklarnas lödningarna spricker och ibland kan det vara svårt att se rakt av.

Ofta brukar man kunna lokalisera felet genom att knacka på kretskortet eller trycka lite så att det flexar en aning. Det tråkiga är ju om felet försvinner under felsökning som det verkar gjort när reparatören kollade på den. Ibland kan felen vara temperaturberoende, i såna fall kan man värma försiktigt med en hårtork för att försöka få fram felet och sedan spraya med kylspray till man hittar ett ställe där felet försvinner.

Återigen, intermittenta kan vara skitjobbiga!

12 Jul 2008, 18:25
Profile ICQ WWW

awe wrote:

1+
Helt enig med dig!
För att ge svaj lite (förhoppningsvis) förstålese av hur o varför dessa problem kan dyka upp numera och ställa till problem som inte var så vanliga förr, så vill jag ge en beskrivning hur stärkare sätts ihop i dag som skiljer sig från handlödda stärkare.

Nu för tiden så sätter man in alla komponenterna(= motstånd, kondingar mm) på kretskortet och sen skickar ner det i ett lödbad, Well lödbad är okej så länge alla komponeter kräver samma värmer i lödbadet.Men när man har transistoer som kräver lägere värmer, samtidigt som elektrolyter med tjock ledare kräver högre värme, så blir man tvungen att hitta en värme i badet som kommer lite "mitt i mellan", detta gör att det inte är ovanligt att se E-kondingar med dålig lödning.

Förstår att din tekniker inte känner sig så hugad att kolla om allt står "rätt till i din stärkare" då i din stärkare krävs att man monterar loss det mesta för att se hur det ser ut på undersidan.

Häls
Owe Johnson

va fan, fick jag en salva där??? [:0] jag vet minsann vad komponenter är

Image
bobby saves!

12 Jul 2008, 20:36
Profile WWW

Nu ska vi inte bråka här grabbar![8D] Tack för all hjälp, känns som att det jag fått mycket nyttig information. Trist med det här intermittenta som awe nämnt, men det känns som att det nu är värre en någonsin och den smäller ofta till. Jag får väl hoppas att det går och lösa, har bara varit problem ända sen jag köpte stärkaren beggat, vore underbart om jag äntligen skulle kunna lösa det här:)

Jag hör av mig om jag behöver mer hjälp!

Ciao!

/drphil

12 Jul 2008, 23:03
Profile ICQ YIM WWW

Att det är värre än nånsin nu är ju egentligen bara positivt, det kommer förhoppningsvis att bli lättare att felsöka då!

Lycka till, berätta gärna hur det gick!

12 Jul 2008, 23:17
Profile ICQ WWW

Helt enig med dig!
För att ge <font color="red">svar</font id="red"> lite (förhoppningsvis) förstålese av hur o varför dessa problem kan dyka upp numera och ställa till problem som inte var så vanliga förr, så vill jag ge en beskrivning hur stärkare sätts ihop i dag som skiljer sig från handlödda stärkare.

ha ha!! [:)]

Image
bobby saves!

13 Jul 2008, 14:59
Profile WWW

Nu ni kära tråddeltagare! På tal om intermittenta problem, igår när jag var och repade så smällde inte stärkaren någonting alls, mycket lustigt! Men jag antar att det är något som är glappt, det måste nog vara så..

14 Jul 2008, 12:12
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]