View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:43

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Brus i stärken! 
Author Message

Vad kan man anta att det är för fel på förstärkaren då det låter som om bruset kommer och går, ungefär som damm på skivpickup nålen?
Har provet olika gitarrer, bytt kablar osv.
Är det bara att lämna in på service och vad kan man då förvänta sig för kostnad?
Förstärkaren är en Marshall JCM 2000 DSL 100.
/M

28 Jun 2008, 09:19
Profile ICQ WWW

Det kan mkt väl vara ett eller flera dåliga förstegsrör. Inte så ovanligt med dagens rör där kvaliteten varierar.

Du kan lätt testa detta genom att skaffa ett nytt förstegsrör och själv testa att byta ut ett i taget tills du hitta det rör som felar. Börja med det rör som sitter längst bort från de stora slutrören, V1. Stäng av stärkaren när du byter rören.

Köp till exempel ett JJ 12AX7 (du kan ta vilket märke du vill men JJ är bra). Typen ska dock vara 12AX7, eller ECC83 som det också heter.

Har du lite flyt kommer du undan med bara kostnaden för röret, någon hundralapp eller två. Eller så har du kanske ett sådant rör liggandes? Bra att ha i reserv när man r ute och giggar...

Är det inte detta som är felet får du lämna in den om du inte kan mecka själv invändigt. Dock låter det inte som att felet är av den dyrbara sorten. Kan vara ngt glapp också...

/Gunnar

28 Jun 2008, 09:29
Profile

Tack för det snabba svaret hoppar upp på cykeln efter avslutad mening och införskaffar nämnda rör.
/M

28 Jun 2008, 09:43
Profile ICQ WWW

Jag har samma problem, precis som en en gammal repig vinyl som fräser sprakigt i diskanten då och då. Sen är det nån som steker lite fläsk ibland i den när det borde vara tyst. Jag har provat att byta alla rör och olika kombinationer.
Stärkaren är en 5D3 modifierad Edgar som jag inte fått ordning på.

En god ton är wiktigare än vatt

01 Jul 2008, 00:15
Profile WWW

Jag har samma problem, precis som en en gammal repig vinyl som fräser sprakigt i diskanten då och då. Sen är det nån som steker lite fläsk ibland i den när det borde vara tyst. Jag har provat att byta alla rör och olika kombinationer.
Stärkaren är en 5D3 modifierad Edgar som jag inte fått ordning på.

Humm, är det någon som modifierat den till kolmassamotstånd?
För dessa kan ge just dom problemen du beskriver.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

01 Jul 2008, 00:50
Profile

Jag har inga kolmassamotstånd i den. Jag hittade en annan tråd om blocking distorsion och det kan nog vara en del av problemet. Den delen som gör att den låter som en gammal partyvinyl i ett tonårsrum på -70 talet med fräsig högdiskantdist . Endast i kombination med väldigt basiga mickar,och med katodkondingarna inkopplade. Det är framförallt kristall 151:an,, Ja,jaja,, Jag är munspelare..... [8D]

Ska prova att gå ner lite på filterkondingarna och byta till 100k gridstoppers på 6V6:orna.

01 Jul 2008, 09:30
Profile WWW

Jag har inga kolmassamotstånd i den. Jag hittade en annan tråd om blocking distorsion och det kan nog vara en del av problemet. Den delen som gör att den låter som en gammal partyvinyl i ett tonårsrum på -70 talet med fräsig högdiskantdist . Endast i kombination med väldigt basiga mickar,och med katodkondingarna inkopplade. Det är framförallt kristall 151:an,, Ja,jaja,, Jag är munspelare..... [8D]

Ska prova att gå ner lite på filterkondingarna och byta till 100k gridstoppers på 6V6:orna.

Nja gå ner i filterkondingarna vet i katten är så lämpligt, det är ju orginal rätt lite filtrerat, så risken är att du får brum.

100K som gridstoppers kommer att tämja diskanten en del, men det kanske är det du vill?

Angånde ditt oljudproblem,så om det endast uppkommer med basiga mickar,och med katodkondingarna inkopplade, verkar det ju mer som det ligger i för mycket gain i lägre frekvenser.
minska katodkondingarna och se vad som händer då.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

01 Jul 2008, 10:54
Profile

Jag har bytt kondingarna som jag felaktigt kallade för filterkondingar. Det är inte glättningen eller katodkondingar jag skrev om, utan dom som heter coupling caps på engelska. Jag blev av med skrapet och klippet på alla mikar utom en som är överhet för de flesta förstärkare.
Det var i tråden om fjärtljud jag hittade en länk till aiken amps och där beskrev han mitt problem jättebra. Nu har jag "bara" .047 istället för .1 som det satt i Edgar orginal.
Det sitter 100k gridstoppers innan andra steget och innan 6V6:orna. Trots de här modifieringarna har jag en krispig fin diskant och en fast och fin botten. Bruset som kom och stekte fläsk ibland har också försvunnit..[:D]

05 Jul 2008, 00:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]