View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 04:00

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Mustardkonding - testa? 
Author Message

Post Mustardkonding - testa?
Har en gammal mustardkonding liggande, knappt begagnad. 0,1uF /400V om jag inte minns fel. I vilket fall är det en passande konding att sätta på mellanregisterpoten i vibratokanalen på min Fenderstärkare. Tänkte få ett aningens softare övre mellanregister. (Kanalen är tweakad, ingen 3,3/10pF)

Förutom det uppenbara testet att löda dit saken, kan man göra något enkelt test av funktionen med en vanlig multimeter?

Varför jag frågar är att det är en liten brun fläck vid ena anslutningen in i kondingen. Vet inte om detta beror på att det värmts för mycket på kondingen vid något tillfälle, om den "läcker"? Eller de kanske ser ut så ibland... [:)]

/Lennart

http://www.specter.se

27 May 2008, 19:44
Profile

Vet inte om detta beror på att det värmts för mycket på kondingen vid något tillfälle, om den "läcker"? Eller de kanske ser ut så ibland... [:)]

Du tror inte bara det är en liten flussrest eller så? Och är inte dessa beryktade senapsburkar keramiska förresten?

27 May 2008, 20:21
Profile

Conviction wrote:

Custom Sam wrote:
Vet inte om detta beror på att det värmts för mycket på kondingen vid något tillfälle, om den "läcker"? Eller de kanske ser ut så ibland... [:)]

Du tror inte bara det är en liten flussrest eller så? Och är inte dessa beryktade senapsburkar keramiska förresten?

Polyester!

28 May 2008, 00:09
Profile ICQ WWW

Conviction wrote:

Custom Sam wrote:

Polyester!

Ser man på, de ser väldigt keramiska ut... Då får jag löda dit saken, får se om det gör någon hörbar skillnad... [;)]

/Lennart

28 May 2008, 10:44
Profile

woodstock wrote:

Conviction wrote:

[quote]<i>Originally posted by Custom Sam"]

Polyester!

Ser man på, de ser väldigt keramiska ut... Då får jag löda dit saken, får se om det gör någon hörbar skillnad... [;)]

Edit: Naturligtvis är de inte keramiska, då hade de inte varit kända för ett mjukt, snyggt sound... Nu får jag en massa folk på mig.[;)][:o)]

/Lennart

28 May 2008, 14:14
Profile

...Naturligtvis är de inte keramiska, då hade de inte varit kända för ett mjukt, snyggt sound... <font color="red">Nu får jag en massa folk på mig</font id="red">.[;)][:o)]
Tydligen inte [:D][;)]! Men, man kan verkligen diskutera ditt påstående...

Men det var inte det jag ville egentligen utan att det ska bli kul att höra om du tycker det är någon skillnad i ljud och i så fall vilken.

Ett intressant test är att ha både originalkondingen (vad det nu är) och senapskondingen kopplade i anodänden, och en omkopplare i andra änden för att snabbt kunna växla mellan båda. Då kan du även be någon annan koppla om omkopplaren några gånger utan att du vet i vilket läge den står. Ett blindtest kan ju vara intressant eftersom du, bevisligen, har förutfattade meningar [;)].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

30 May 2008, 09:02
Profile

Custom Sam wrote:
...Naturligtvis är de inte keramiska, då hade de inte varit kända för ett mjukt, snyggt sound... <font color="red">Nu får jag en massa folk på mig</font id="red">.[;)][:o)]
Tydligen inte [:D][;)]! Men, man kan verkligen diskutera ditt påstående...

Men det var inte det jag ville egentligen utan att det ska bli kul att höra om du tycker det är någon skillnad i ljud och i så fall vilken.

Ett intressant test är att ha både originalkondingen (vad det nu är) och senapskondingen kopplade i anodänden, och en omkopplare i andra änden för att snabbt kunna växla mellan båda. Då kan du även be någon annan koppla om omkopplaren några gånger utan att du vet i vilket läge den står. Ett blindtest kan ju vara intressant eftersom du, bevisligen, har förutfattade meningar [;)].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Ja, jag har säkert en massa förutfattade meningar...[:)] Vad gäller keramik så är det främst efter att jag bytte ut en hel del sådant i min Fenderstärkare, och då lät det i mitt tycke bättre.

Mitt ljudideal är en ganska jämn frekvenskurva, utan några speciella frekvenser som sticker ut. Det ska låta gitarr, helt enkelt. Inte så väldigt elektriskt på rena ljud.

Sedan är det naturligtvis så att på rätt ställe så är det så att vissa komponenter helt enkelt låter bättre än andra, t.ex vet jag att du förespråkat keramik i vissa lägen i tidigare trådar.

Ja, ska man höra någon skillnad så är det förmodligen en switch som krävs. Jag tror inte att det är någon jätteskillnad, nämligen. Mer detta att man gjort allt som kan göras.

Den konding som sitter där nu är en standad Fender 70-talskonding (om man nu kan prata om någon sådan), mörkblå klump. Stärken är från 1976.

Ska se om jag kan göra en sådan test, intressant...[:p][;)]

/Lennart

30 May 2008, 10:19
Profile

...Ja, jag har säkert en massa förutfattade meningar...[:)]...
Det, har vi alla... [;)] Att förneka det tycker nog jag är oförståndigt. Däremot kan man nog försöka vara medveten om att man har det och försöka ifrågasätta så många som möjligt av sina förutfattade meningar.

Lycka till. Ska bli intressant att höra vad du tycker.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

30 May 2008, 11:23
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]