View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 22:58

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Bojen är långsam... 
Author Message

Post Bojen är långsam...
.... jag menar inte att det är långsamt att var här eller att den intellektuella stimulansen skulle vara långsam.

Jag menar att forumet är trögt, det tar tid att öppna sidor och jag får ofta time-out när jag ska in.
Detta oavsett om jag sitter hemma eller någon annanstans.

Någon annan som upplever detta?

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

05 Oct 2007, 14:25
Profile

jag har fått massa timeout idag

låååååångsamt var ordet.......

tligen

05 Oct 2007, 14:44
Profile ICQ WWW

Ja, vi är fler som upplever det. Tyvärr har vi ingen enkel lösning.

Bojen har inga intäkter alls, bara kostnader. Idag ligger Bojen därför på ett billigt webbhotell som funkar - men ibland går det slött (med vår nuvarande mjukvarusetup i alla fall). Hittills har det aldrig tvärnitat helt nån längre stund vad jag har sett?

05 Oct 2007, 14:46
Profile

Jag slantar gärna upp ett bidrag!

/Bilton
"Arbete främjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd!" -Martin Luther

05 Oct 2007, 15:06
Profile

Det främsta som krävs är nog tid och engagemang.

Prio 1 på listan skulle jag säga är någon som är erfaren, insatt och har tid att ratta lite med mjukvaran. Vi har idag c:a 400 "besök" om dagen av c:a 150-200 unika besökare. Det är - eller borde vara - en mycket mycket lätt uppgift för en modern server. Lite trimmande här och där eller kanske byte av forummjukvara borde kunna göra underverk tycker jag.

Prio 2 är kanske pengar, om man inte kan trimma mjukvaran måste vi kanske gå upp från dagens webbhotell som kostar ett par tior i månaden till ett som kostar ett par hundringar i månaden. Jag tror långt ifrån alla vill betala, men om man räknar med de mest aktiva läsarna kanske man kan klara sig med 100-300 per bidragsgivare - per år.

Om man börjar ta in pengar går det dock tillbaka till prio 1 igen - nån måste samla in och administrera och se till att jaga på folk till år två så man inte står pengalös igen.... Förutom att nån måste lägga jobbet på att flytta forumet igen, då är vi däruppe på ettan igen.

Så det bästa du kan göra är att bli webbkonsult och erbjuda några timmar gratis konsultation. [;)]

05 Oct 2007, 15:21
Profile

Tyvärr besitter jag inte de kunskaper som krävs för att lyfta Bojen, mon OM jag hade gjort det så hade jag mer än gärna ställt upp. Fast så fasligt trögt tycker jag inte att det går, annat än i ett fåtal särfall.

Det är bara att gilla läget! [8D]

[:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

18 May 2008, 20:13
Profile ICQ WWW

Lägger in lite synpunkter jag oxå med varning om att det kanske blir lite tekniskt blahablaha..

Bojen är ett ASP-script som ligger på en Linux-burk. Detta är inte världens bästa lösning eftersom den tolk som används för ASP-script inte är supersnabb helt enkelt. Hade vi haft en hyffsad win-server så skulle det ha funkat bättre (men inte enormt mycket bättre). Efter det förra stoppet för några år sedan migrerade jag över den tidigare access-databasen till MySQL för att få upp bojen igen och där är vi nu.

Men, det jag helst skulle vilja är att byta forumsystem till ett php-baserat vilket jag är helt övertygad om skulle snabba upp allt avskevärt. Jag har provat att migrera om den nuvarande databasen (som börjar bli rejält stor nu) till ett annat system men det har inte funkat klockrent, och detta mycket på grund av den stora mängden data.

Så, ett alternativ är att dumpa nuvarande db och börja om på nytt. Vill man ha kvar det tidigare forumet ett tag så kan jag lägga upp det på en annan server så att vi fortfarande kommer åt gamla inlägg ett tag.....

Och, jag skulle själv gärna lägga en slant för att få det på ett annat webhotell oxå än nuvarande.

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

19 May 2008, 16:48
Profile

Att inlägg inte skulle raderas i onödan var en av grundbultarna när Bojen skapades. [:)]

19 May 2008, 21:18
Profile

OM vi lägger upp ett nytt forum. Skulle vi då kunna låta detta "gamla" ligga parallelt men låst så att man inte kan skriva mer inlägg, men däremot länka till och fortsätta inläggen i det nya??

Skulle vara så jäkla mycket enklare om man slapp försöka porta över detta Snitz2000-forum till nått annat. Iofs så kanske det infinner sig nån ambition att fortsätta försöken en varm sommarkväll med en kall Lapin.. [;)]

/Emnitec

20 May 2008, 15:34
Profile

OM vi lägger upp ett nytt forum. Skulle vi då kunna låta detta "gamla" ligga parallelt men låst så att man inte kan skriva mer inlägg, men däremot länka till och fortsätta inläggen i det nya??

Skulle vara så jäkla mycket enklare om man slapp försöka porta över detta Snitz2000-forum till nått annat. Iofs så kanske det infinner sig nån ambition att fortsätta försöken en varm sommarkväll med en kall Lapin.. [;)]

/Emnitec

Låter som ett utmärkt förslag.

/Bosse

20 May 2008, 17:08
Profile

Bilton wrote:

.... jag menar inte att det är långsamt att var här eller att den intellektuella stimulansen skulle vara långsam.

Jag menar att forumet är trögt, det tar tid att öppna sidor och jag får ofta time-out när jag ska in.
Detta oavsett om jag sitter hemma eller någon annanstans.

Någon annan som upplever detta?

/Bilton

De har väl lånat samma gamla Amiga 500 som GMF har som server.

26 May 2008, 00:17
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]