View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 15:09

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Snälla, hjälp mig med mekaniken. 
Author Message

<font color="black">*suck* Jag behöver råd och hjälp. Jag postade i första hand inne på gitarrforum.com men tyvärr så är entutiasmen, milt sagt, inte så stor just där. Då kände jag inte till ljudbojen men efter att ha kollat lite på forumet så verkar det vara bättre här.

Saken är den att jag har köpt det som kan ses på bilderna, dvs tre st mickar av sorten GFS Lil Killers till min Strata. Jag har lödat ihop hela kitet och det var lite pilligt men allt verkar vara rätt kopplat eftersom jag får ljud i alla mickarna MEN... Nu till tre "problem".

1. Jag får dålig signal när jag har mickväljaren i andra- och fjärde läget, dvs single coil lägena. Jag har dock hört på omvägar att det blir så med denna typ av koppling...?

2. Jag får oljud, brum kan man säga, när jag vidrör just den mick som är aktiverad. Detta måste väl ha något att göra med jorden? Kan jag löda jorden annorlunda?

3. Volymkontrollen är otroligt skum. I läge 1-4 har jag exakt lika mycket volym, i läge 5 har jag ingen volym och i läge 6-10 har jag lika mycket volym som i läge 1-4.

Tilläggas bör att jag gjorde en modifikation i går kväll. När den förra mekaniken satt i gitarren så gick det även, förutom jord till outputjacket, en sladd från volympoten till en jord i fjäderplattan för svajstallet. Så jag lödade dit en sådan igen men utan förändrat resultat.

Ni kan kolla på kopplingsschemat som jag har använt! Jag vet att det står Seymour Duncan på schemat men de ska kopplas likadant. Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få!

<i>Kopplingsschema"]
Image

<i>Tre bilder på mekaniken"]
Image

Image

Image

</font id="black">

16 May 2008, 08:53
Profile ICQ YIM WWW

1. Jag får dålig signal när jag har mickväljaren i andra- och fjärde läget

S: troligen har du kastat om trådarna så att mickarna blir fasvända = låg utnivå, tunnt ljud.

2. Jag får oljud, brum kan man säga, när jag vidrör just den mick som är aktiverad.

S: Troligen så har du missat någon jord, svårt att säga men det går att mäta fram med en multimeter. Troligen något lioknande fel för 3. volymkontrollen. Kolla så att du inte har fått någon kortslutning på pottarna. Dubbel kolla alla tråda mot kopplingsschemat, ta en bild och lägg ut så kan det ev. vara lättare att se problemet.

16 May 2008, 09:15
Profile

Mrcool wrote:

1. Jag får dålig signal när jag har mickväljaren i andra- och fjärde läget

S: troligen har du kastat om trådarna så att mickarna blir fasvända = låg utnivå, tunnt ljud.

2. Jag får oljud, brum kan man säga, när jag vidrör just den mick som är aktiverad.

S: Troligen så har du missat någon jord, svårt att säga men det går att mäta fram med en multimeter. Troligen något lioknande fel för 3. volymkontrollen. Kolla så att du inte har fått någon kortslutning på pottarna. Dubbel kolla alla tråda mot kopplingsschemat, ta en bild och lägg ut så kan det ev. vara lättare att se problemet.

Alltså jag har kollat och jämfört med kopplingsschemat både två och tre gånger och allt är rätt kopplat så vitt jag kan se... Jag är helt grön på lödning, det var 10 år sedan sist [:p]
Jag ska se om jag kan lägga upp lite bilder på ormboet! [:D]

Slitit strängar sedan '98

16 May 2008, 09:18
Profile ICQ YIM WWW

Punkt 1: Prova switcha tåtarna. Det händer relativt ofta att dom kopplar fel hos tillverkaren. (Det jobbar människor där också...[:)])

16 May 2008, 11:13
Profile ICQ YIM WWW

Toburn wrote:

Punkt 1: Prova switcha tåtarna. Det händer relativt ofta att dom kopplar fel hos tillverkaren. (Det jobbar människor där också...[:)])

Ja det slog mig faktiskt strax innan jag läste ditt inlägg att jag kanske ska skifta plats på sladdarna i telejacket. [:)]
Men kvarstår gör volymen... [?]

Bare with me!

16 May 2008, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Det kanske bara är en tråd som sitter felhitta det så kommer kanske allt att fungera.
Prova skifta Svart och Röd tråd på mittenmicken, kan vara fel från fabrik som det sas i tidigare innlägg.

16 May 2008, 11:34
Profile

Mrcool wrote:

Det kanske bara är en tråd som sitter felhitta det så kommer kanske allt att fungera.
Prova skifta Svart och Röd tråd på mittenmicken, kan vara fel från fabrik som det sas i tidigare innlägg.

Ahaa.... Ja, jag måste ju nog byta på något sätt... Men vad "står" de olika sladdarna för? Varje sladd har ju en funktion...

Bare with me!

16 May 2008, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Hmm, jag tror det blir fel från början om du använder Duncans schema. På Duncanmickarna är svart "hot" och grön jordas vid normal humbuckerkoppling. På GFS-mickarna är det tvärtom, den gröna är hot, i alla fall på mitt set. Kopplar man dom så är det bara att jorda dom hoptvinnade röda/vita kablarna med en switch för att få single coil. Vill du koppla ihop en spole från en mick till en annan måste det bli rätt, annars kan du få fasproblem osv vilket du verkar ha om du tappar så mycket signal. Själv använder jag mickarna enbart som humbuckers och använder en vanlig femlägessweitch.

Micke

16 May 2008, 13:45
Profile ICQ WWW

Hmm, jag tror det blir fel från början om du använder Duncans schema. På Duncanmickarna är svart "hot" och grön jordas vid normal humbuckerkoppling. På GFS-mickarna är det tvärtom, den gröna är hot, i alla fall på mitt set. Kopplar man dom så är det bara att jorda dom hoptvinnade röda/vita kablarna med en switch för att få single coil. Vill du koppla ihop en spole från en mick till en annan måste det bli rätt, annars kan du få fasproblem osv vilket du verkar ha om du tappar så mycket signal. Själv använder jag mickarna enbart som humbuckers och använder en vanlig femlägessweitch.

Micke

Det spelar ju ingen roll om man jordar svart eller grön bara det blir likadant på alla mickar. fasfel blir det bara när man kör 2 mickar samtidigt, kör man på en mick spelar det ingen roll om Svart är signal eller gjord.

16 May 2008, 14:19
Profile

Mrcool wrote:

Det spelar ju ingen roll om man jordar svart eller grön bara det blir likadant på alla mickar. fasfel blir det bara när man kör 2 mickar samtidigt, kör man på en mick spelar det ingen roll om Svart är signal eller gjord.

Nej, självklart inte men splittar man och det inte är lika med Duncans schema kan det ju bli helt fel när du använder en spole från ena micken och en från den andra i den här kopplingen.

Micke

16 May 2008, 14:58
Profile ICQ WWW

Okej, jag hänger inte helt med men det spelar ingen roll [:)] Vet ni om det finns ett kopplingsschema eller skulle någon vilja ta sig tid att göra upp någon ritning som visar mig hur det annars ska kopplas?

Jag är jäkligt tacksam för visat intresse så här långt! [^]

Bare with me!

16 May 2008, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Okej, jag hänger inte helt med men det spelar ingen roll [:)] Vet ni om det finns ett kopplingsschema eller skulle någon vilja ta sig tid att göra upp någon ritning som visar mig hur det annars ska kopplas?

Jag är jäkligt tacksam för visat intresse så här långt! [^]

Bare with me!

Prova att koppla mitten micken likadant som dom andra mickarna d.v.s

sätt vit - Röd på den platsen som svart- röd sitter på, sätt svart på röds plats, sätt grön och skärm på volym höljet.

16 May 2008, 17:51
Profile

Green = + This is the Hot wire, usually soldered directly to the
toggle switch or leftmost tab of that volume control.

Red/White pair solder to each other. No Contact (Tape them off) is
for Humbucker sound, Connect to ground for Single Coil sound.

Black and SIlver solder to ground. We like the back of the volume
pot.

Dream 90's and Shielded single coils all wire the same way-

White = +

Red or Black solders to ground

Silver Shield solders to ground

Single coils are always wired the same- White or colored wire is
always +, Black always -

Blowout Single Coils- Red= Bridge, Yellow= Mid, White=Neck

Blowout Humbuckers can use either GFS or Seymour Duncan wiring
codes.

Hope this helps,

Jay
"]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]

16 May 2008, 19:40
Profile

Vågar man säga: Skippa megaswitchen och sätt en vanlig 5-läges istället. Då får du inget volymfall i andra och fjärde läget + att det blir lättare att reda ut fel och brister!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

16 May 2008, 20:44
Profile ICQ WWW

Vågar man säga: Skippa megaswitchen och sätt en vanlig 5-läges istället. Då får du inget volymfall i andra och fjärde läget + att det blir lättare att reda ut fel och brister!

Mega switchen är ju en likadan som en 5-läges switch bara det att den har 2 poler till, skippar man dom så har man ju en vanlig switch.

17 May 2008, 11:02
Profile

Jag hade ett liknande problem på en Strata kopia, läge 2 och 4 hade lägre signal än 1, 3, 5. Jag fick rådet att byta switch till en kvalitets switch. Sagt och gjort - det funkade!

Mekanik, ordet som du använder dig av här är nog inte rätt uttryck tror jag. Mekanik är stämskruvar, stall och Tremolo och sådant. Jag skulle nog föredra Elektronik - men var och en gör som den själv vill.

[:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

17 May 2008, 11:29
Profile ICQ WWW

Vad jag menade som också FendeBender påpekar är att det kan vara fel på switchen. En sån med hundra anslutningar och skit gör att minsta lilla fel kan påverka slutresultatet fast man gjort rätt, tror man. En enkel femläges av bra kvalisort skulle underlätta allt arbete om man inte är riktigt hemma på det man gör! Grundregel 1: Keep it simple, Stoopid!

Mrcool wrote:

Magic wrote:

Mega switchen är ju en likadan som en 5-läges switch bara det att den har 2 poler till, skippar man dom så har man ju en vanlig switch.

17 May 2008, 12:15
Profile ICQ WWW

Ni har verkligen varit till stor hjälp! Jag tror att jag säljer hela kitet... [:p]

Christian (kan lira både det ena och det andra)

19 May 2008, 09:51
Profile ICQ YIM WWW

Molngrabb wrote:

Ni har verkligen varit till stor hjälp! Jag tror att jag säljer hela kitet... [:p]

Är det inte vettigare att peta i en bra vanlig femläges och en splitswitch istället för ena tonkontrollen tex om du vill ha möjlighet till single coil? Hur enkelt som helst att koppla. Mickarna är riktigt bra så jag tycker att du ska använda dom.

Micke

19 May 2008, 10:06
Profile ICQ WWW

javelin70 wrote:
Är det inte vettigare att peta i en bra vanlig femläges och en splitswitch istället för ena tonkontrollen tex om du vill ha möjlighet till single coil? Hur enkelt som helst att koppla. Mickarna är riktigt bra så jag tycker att du ska använda dom.

Micke

Jo kanske det... men är dom bra som single coils då??? Vad är en splitswitch då och hur funkar den? [:)]

19 May 2008, 11:19
Profile ICQ YIM WWW

Jag testade att installera en pull/push splitswitch i förra veckan och det funkade mycket mycket bättre, eller rättare sagt; det funkade! Dock var ljudet alldeles för mycket för min smak, det var nog den fläskigaste humbuckern jag har lirat med. [:D] Så i morgon ska de få åka till en ny lycklig ägare och jag själv har gjort blues av saken och beställt dessa: http://store.guitarfetish.com/gfspiialiiha.html

// Christian

21 May 2008, 14:38
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]