View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 01:24

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Väs vid start - filterkondingar? 
Author Message

Post Väs vid start - filterkondingar?
Ska kolla igenom en Fender Pro Tube Concert Reverb, kombo med 4x10. Tror det är en 90-talare. Den har egenheter (fel?).

När man slår på den (från stand by till on) kommer det ett kraftigt väsande under några sekunder. Sedan stabiliserar det sig och stärkaren låter och funkar rätt "normalt". Möjligen tycker jag att den brusar väl mkt för att vara en så pass ny och välbyggd stärkare.

Därutöver finns det ett konstant 100Hz torrbrum som kanske skulle kunna vara acceptabelt i lågfiltrerad gammal oservad häck, men känns tveksamt i den här fräschingen. Brummet finns där med kanalvoymer på 0, allt neddraget, reverb, loop, tremolo.

Vad ger detta er för tanke? En eller flera filterkondingar (main) som är på väg att ge upp? Slutrören? Bra att ha en idé innan man ger sig in och river här. Det är väl pcb i massor [xx(]

http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Pro_Reverb_Schematic.pdf

/Gunnar

15 May 2008, 22:50
Profile

Jag skulle nog byta filterkondingarna för att eliminera bort det från listan över tänkbara fel. I början av 80-talet minns jag att man kunde få byta burkarna i Marshall efter bara några år, så elektrolyter kan ge upp fastän de inte är så gamla. Kolla glödspänningens centrering mot jord också. En vanlig källa till brum.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

16 May 2008, 08:47
Profile ICQ WWW

Jag skulle nog också misstänka glättningskondingarna. Rör kan också ge sånna här missljud, men då kan det ofta komma och gå även när stärkaren varit på en stund.

Men man ska inte ge sig sjutton på...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

16 May 2008, 09:27
Profile

Jag skulle nog också misstänka glättningskondingarna. Rör kan också ge sånna här missljud, men då kan det ofta komma och gå även när stärkaren varit på en stund.

Men man ska inte ge sig sjutton på...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Precis vad jag tänkte. Med risiga rör brukar problemen komma och gå. Hm, får nog riva i den där lite. Tack för synpunkterna.
/Gunnar

16 May 2008, 12:23
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]