View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 17:23

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Linux rapport... 
Author Message

Post Linux rapport...
Jaha... vet att jag skrev om mina Linux äventyr ett tag tillbaka.
Började bra med Ubuntu(frånsett PhotoShop, ska se hur Wine funkar nu) sen kom en uppgradering som för mig personligen ställde till det mer än hjälpte..

Nu är man tillbaka i mer frekvent användande igen efter att nya verisionen Ubuntu 8.04 släppts.

So far mycket bra, dom har även löst den som gjorde mig tokig i förra utgåvan.. FireFox som gick sjukt långsamt förr speedar på fint som snus[:p]

Visst, nybörjare är man ju fortfarande..
Ta bara en sån sak som att försöka hitta var i helvete programfilerna ligger när man ska försöka piffa till det med lite flådiga menyer mm[:I][?]
Men skam den som ger sig..[:D]

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"

26 Apr 2008, 18:17
Profile WWW

kommer aldrig tillbaka till ubuntu,,, jävla piss,,, inget av d viktigast funkade tx cubase mitt ljudkort åtkomst till mp3 mappen photoshop,,, :( får stå ut med xp igen

Image
bobby saves!

26 Apr 2008, 21:18
Profile WWW

Ubuntu är fina grejor, men man får räkna med att det är något annat än Windows.

26 Apr 2008, 21:27
Profile WWW

26 Apr 2008, 23:10
Profile

kommer aldrig tillbaka till ubuntu,,, jävla piss,,, inget av d viktigast funkade tx cubase mitt ljudkort åtkomst till mp3 mappen photoshop,,, :( får stå ut med xp igen

Image
bobby saves!

Vet hur det känns... tog mig ett jävla tag innan jag fatta hur/var min externa hårdisk var när man körde PhotoShop tex genom Wine..
Kan ju inte påstå att det för mig var helt logiskt.. men det funkar[;)]

"Har man slagit yxan i båten får man ro som fan"

27 Apr 2008, 11:31
Profile WWW

En annan variant är ju att köra en XP under VMWare på Linuxen - då kan man lätt skapa en "image" som går att återställa om den skulle få virus och konstigheter.

27 Apr 2008, 11:49
Profile

är man ute efter att ha en dator för att arbeta med är d ingen smart ide att köra program i program tex wine,,, det handlar ju om att man tex vill ha vissa pluggar till programmet som inte ens vill starta i wine ibland,,, nä jag längtar tillbax till dos

Image
bobby saves!

28 Apr 2008, 23:41
Profile WWW

Om man nu ska använda Linux ska man väl inte köra en massa program via Wine, utan använda dom alternativ som finns till Linux. Gimp, Audacity, OpenOffice m.m.

Ang. ljudkort så har jag svårt att tänka mig att det är helt omöjligt att få igång det i Ubuntu om man verkligen har sökt efter en lösning. Min Pod XT funkar klockrent i Ubuntu efter lite googlande...som min keyboard...mina externa diskar...m.m. m.m...

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

29 Apr 2008, 11:53
Profile

Om man nu ska använda Linux ska man väl inte köra en massa program via Wine, utan använda dom alternativ som finns till Linux. Gimp, Audacity, OpenOffice m.m.

Där vet jag inte om jag håller med, man ska väl använda de verktyg som gör en effektiv. För just Photoshop verkar det vara <b>många</b> som inte tycker att GIMP är bra nog. http://www.gimpshop.com/ finns ju förvisso, men det har inte övertygat mina Photoshop-vänner.

29 Apr 2008, 13:15
Profile

Men, Wine funkar inte helt lysande. Då tycker jag att det är en bättre idé att köra med VMware under Linux om man vill använda specifika program...eller dual-boot...

bjoel wrote:

Emnitec wrote:

Där vet jag inte om jag håller med, man ska väl använda de verktyg som gör en effektiv. För just Photoshop verkar det vara <b>många</b> som inte tycker att GIMP är bra nog. http://www.gimpshop.com/ finns ju förvisso, men det har inte övertygat mina Photoshop-vänner.

/Emnitec

29 Apr 2008, 14:09
Profile

Men, Wine funkar inte helt lysande. Då tycker jag att det är en bättre idé att köra med VMware under Linux om man vill använda specifika program...eller dual-boot...

VMWare rockar. [:)]

29 Apr 2008, 16:25
Profile

En länk med de "100 bästa opensource"-alternativen för Linux. Där finns det många bra alternativ för program som man använder i Windows.

http://ubuntulinuxhelp.com/top-100-of-the-best-useful-opensource-applications/

/Emnitec

03 May 2008, 11:39
Profile

Jag har tre servrar hemma (nörd, jag vet.. [;)]) som fungerar som 1. Router, 2. Media/filserver och en mail/ftp/www-server. Dom två första är Linuxburkar och den sista var en Win2k3 tills igår då jag för sista gången fick hålla på med sådant fjant som att skriva in varför jag ska göra en omstart....

Image

/Emnitec

06 May 2008, 07:13
Profile

bjoel wrote:

Emnitec wrote:

Jag tror att det handlar om ovilja att lära sig något annorlunda samt prestige i fyra fall av fem. Jag har använt photoshop väldigt mycket från mitten av nittiotalet fram till 2003. Men är sedan fem år tillbaka helt photoshopoberoende och kör bara gimp. Jag har ännu aldrig träffat på något jag velat göra som inte gått att göra i gimp, använder det dagligen. Gimp är dessutom förbaskat bra stöd för scriptning, vilket är trevligt när man ska göra repetitiva saker. Som jag minns det var man tvungen att göra något klicka-på-saker-i-rätt-ordning-script om man ville automatisera något i photoshop... samt att det var väldigt, väldigt, segt.

Gimpshop har jag aldrig provat, men det går väl mest ut på att försöka göra gimp till något det inte är genom att dekaltrimma det?

06 May 2008, 12:44
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]