View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:07

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Rören "går" inte 
Author Message

Hej!
Kan man mäta biasspänningen?
Jag misstänker att jag har alldeles för låg (eller hög, det är ju
negativ spänning...) spänning.
Jag får ingen ström över 1 ohmsmotsånden som jag satt dit mellan katod och jord. Jag har glödspänning och B+ ligger på 450 v.
Min tanke var att det är något skumt med biasspänningen. Jag bytte ett motsånd som var felmärkt (22ohm istället för 22Kohm) som jag klantigt nog satte dit utan att kolla det. Motsåndet var trasigt när jag upptäckte felet. (Jag har byggt separat biasjustering )
När jag mäter spänningen före dioden har jag ca 100 v. Mäter jag sedan före 220 k motsåndet har jag 4 volt (?!) mäter jag på fel sätt?

P.S Det är en laney vc50
/Torbjörn

25 Apr 2008, 08:08
Profile ICQ YIM WWW

Schema på din biaskrets? Annars går det nog inte att säga så mkt.

Du är med på att du inte mäter ström över 1-ohmsmotståndet? Du ska mäta spänningsfallet, dvs. mV. Genom ohms lag blir spänningsfallet i antal mV detsamma som strömmen i antal mA.

/Gunnar

25 Apr 2008, 12:15
Profile

Hur lägger man in bilder?
Nej, jag mäter spänning. Men flyter det ingen ström så blir det ju inte så spännande.......[:D]
Jag har ritat ett schema över biaskretsen, men begriper inte hur man lägger in den.
Har ersatt en 22 K pot med två 100 k (det var vad som fanns tillhands...) Kanske jag borde parallellkoppla ett 50K motstånd över potarna?

/Torbjörn

25 Apr 2008, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

Berätta också gärna lite mer. Vad det är för stärkare? Vad det är du vill åstakomma? Är det moddning av en existerande stärkare? Byggsats? Från scratch? Vad är egentligen problemet? Är stärkaren knäpptyst? Brummar det? Etc...

För att lägga in bilder måste du först ladda upp dem på webben nånstans. Finns diverse gratissajter för detta, annars brukar det ju ingp webbutrymme hos alla Internetleverantörer. Sen är det bara att klicka på "Insert Image" och fylla i länken till bilden.

Erik Runeson

25 Apr 2008, 17:54
Profile

Ok, här gör jag ett försök.
Det är en Laney vc 50 vars inanmäte jag flyttat över till ett bättre chassi. Har också gjort nya kort med lödögon och satt ditt bättre komponenter och rensat bort bjäfs som effektloop mm. (Effektloopen var inte bra) Ett vansinnesprojekt, javisst, men jag har lärt mig en hel del på resan. Dock får jag inte igång slurören. När jag mäter spänningen före backdioden har jag 100 v och efter första 22 K motsåndet får ja ca 11 volt och efter andra motsåndet får jag 3,5 volt. Mäter växelspänning, med likspänning får jag lägre värden. Frågan är om jag mäter rätt. Jag hade inga slutrör i vid sista mätningen, men vad jag kan minnas fick jag samma värden med rören i.
Stärkaren är knäpptyst, men luktar i alla fall inte bränt[:)].
Här provar jag att länka till biasschemat. http://s290.photobucket.com/albums/ll24 ... skrets.jpg

25 Apr 2008, 21:12
Profile ICQ YIM WWW

Är 10uF kondingarna rättvända?

25 Apr 2008, 23:01
Profile ICQ WWW

Hur lägger man in bilder?
/Torbjörn

så här [;)]
Image

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/

25 Apr 2008, 23:40
Profile

Hej!

När jag mäter spänningen före dioden har jag ca 100 v. Mäter jag sedan före 220 k motsåndet har jag 4 volt (?!) mäter jag på fel sätt?

P.S Det är en laney vc50
/Torbjörn

Lite felsökningar
Har du 100VDC före dioden? Om ja, hämta AC före likriktaren
Har du vänt dioden rätt?
Är dioden hel?
Kortis i kondingarna?
+ eller -4V, i förhållande till signaljord?
Kopplingskondingar mellan PI och PP styrgallerna, finns de?

/ralvejd

25 Apr 2008, 23:57
Profile

Jag måste kolla detta med rättvända kondingar....
Och även om de är rättvända, jag hade ju nämligen varit dum nog att lita på Banzais märkning av motståndspåsen. Satte dit ett 22 ohm istället för 22 Kohm. När jag sedan kollade var motståndet paj. Kan jag kanske ha sabbat 10 uF kondningarna? Jag har inte möjlighet att mäta kondensatorer med min multimeter. Kanske dax för en investering? Eller blir det kortis i en pajjad kondensator?
Förresten, ska man få typ -30 till -40 volt när man mäter även om rören inte sitter i? Det är ju lite lurigt detta med negativ spännning....

Det är underbart med alla ni duktiga rörgalningar så vi noviser kan lära oss något! Tack!

26 Apr 2008, 07:33
Profile ICQ YIM WWW

Jag måste kolla detta med rättvända kondingar....
Och även om de är rättvända, jag hade ju nämligen varit dum nog att lita på Banzais märkning av motståndspåsen. Satte dit ett 22 ohm istället för 22 Kohm. När jag sedan kollade var motståndet paj. Kan jag kanske ha sabbat 10 uF kondningarna? Jag har inte möjlighet att mäta kondensatorer med min multimeter. Kanske dax för en investering? Eller blir det kortis i en pajjad kondensator?
Förresten, ska man få typ -30 till -40 volt när man mäter även om rören inte sitter i? Det är ju lite lurigt detta med negativ spännning....

Det är underbart med alla ni duktiga rörgalningar så vi noviser kan lära oss något! Tack!

Du ska absolut inte ha några rör i förrän du har rett ut att allt är schysst, att spänningarna är korrekt. Med fel värden, felvända eller trasiga komponenter kan du få helt vansinniga bias-värden som bränner dina slutrör på nolltid. I värsta fall kan det redan ha hänt, men det ger sig längre fram.

Alltså, ta ur rören och mät hela bias-kretsen på flera punkter - före diod, efter, före potar osv.

Du skrev först att du hade ett 220k efter diod. Eller är det 22k enligt schmat? Det har <u>viss</u> betydelse, minst sagt [:0]

Kolla komponenterna och att de rätt vända. Kondingarna ska vara "felvända", dvs. + mot jord eftersom du arbetar med negativ spänning här (om dioden sitter rättvänd...).

Först när du kan mäta "lagom" negativ spänning på slutrshållaren (där 5.6k-mostånden sitter på rörhållaren) kan du åter sätta i rören och testa. Den bör ligga i en ställbar range på säg -28V till -40V eller något sådant.

/Gunnar

26 Apr 2008, 08:11
Profile

Ja, naturligtvis var kondingarna felvända, tänkte ju inte på att det är negativ spänning. Har vänt dom nu och får ett ställbart intervall på -28 till - 45 ungefär. Jo 22K är det. Det är 220 K på motståndet efter varje pot. Jag har nu rätt biasspänning.
Jag har också kollat övriga spänningar och de verkar ok.
Har dock fortfarande inga millivolt över 1 ohmsmotstånden. Rören sitter i när jag kollar. Kanske blåst slutrören?

26 Apr 2008, 09:35
Profile ICQ YIM WWW

Ja, naturligtvis var kondingarna felvända, tänkte ju inte på att det är negativ spänning. Har vänt dom nu och får ett ställbart intervall på -28 till - 45 ungefär. Jo 22K är det. Det är 220 K på motståndet efter varje pot. Jag har nu rätt biasspänning.
Jag har också kollat övriga spänningar och de verkar ok.
Har dock fortfarande inga millivolt över 1 ohmsmotstånden. Rören sitter i när jag kollar. Kanske blåst slutrören?

Har du verkligen skruvat ordenligt på potarna då? Utan att ha räknat på spänningsdelningen i kretsen det verkar 100k-potar vara stora, dvs. att det kanske inte händer något förrän precis på slutet. Särskilt om du har log-potar? Kolla det igen.
Annars läge pröva med andra slutrör.
Mäter allt annat ok? Glödspänning och B+?
/G

26 Apr 2008, 09:56
Profile

Njae, kanske inte skruvade ordentligt. Men jag har lött ett 51k motstånd över potarna, parallellt, för att hamna på ca 23 K över potarna. Får nog sätta i nya rör och testa.
Måste fasvändarröret och förstegsrören sitta i för att man ska "få några millvolt"?

26 Apr 2008, 10:37
Profile ICQ YIM WWW

Nepp!
Händer fortfarande inget!
Vad är detta? Inget spänningsfall över 1 ohms motståndet!

27 Apr 2008, 11:45
Profile ICQ YIM WWW

Har du kollat glödspänning och B+ som Izzy nämner?

EDIT: såg i ditt första inlägg att du hade B+.
Vad ligger biasspänningen på nu då?

/Pelle

27 Apr 2008, 11:57
Profile YIM WWW

Jag har biaspänning mellan minus 28 och 43 ungefär. Får ändå ingen ström över katodmotståndet.

27 Apr 2008, 13:14
Profile ICQ YIM WWW

Jag har biaspänning mellan minus 28 och 43 ungefär. Får ändå ingen ström över katodmotståndet.

Och du har ca 450V på anoderna?
Det verkar skumt, då är väl rören kass om det inte är nåt annat i samband med ombyggnationen.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues

27 Apr 2008, 16:09
Profile YIM WWW

Ja, skumt var ordet.
När jag satte i rören och drog på standby så hände inget. Det luktade inte bränt eller lät konstigt. Men rören kanske pajjat så snabbt att jag inte märkte nåt?
Men jag undrar om man måste ha i fasvändarröret för att man ska kunna mäta strömmen över katodmotståndet? Eller övriga förstegsrör?
Jag kan inte jättemycket om hur rören funkar. Bara det grundläggande.
Jag får nog skaffa lite nya rör, det är ju aldrig fel att ha i reserv om inte annat.
Förresten, angående glödspänning. När jag mäter over de två tåtarna från trafot får jag ca 7.1 volt. Om jag mäter från jord till en av tåtarna får jag 3.4 volt. När jag sätter i rören och mäter får jag noll mellan de två glödtåtarna, men det är väl naturligt eftersom man i princip kortsluter tåtarna inne i röret för att få glöd. Eller?
Men åter till min tanke. Jag kanske har för hög glödspänning för den ska väl vara 6.3 volt? Eller hur ska man mäta?
Det vore konstigt om jag får andra värden på trafot i det nya chassit än när det satt i det gamla. Jag mätte naturligtvis inte glödspänningen när trafot satt i gamla chassit.

27 Apr 2008, 18:18
Profile ICQ YIM WWW

Ja, skumt var ordet.
När jag satte i rören och drog på standby så hände inget. Det luktade inte bränt eller lät konstigt. Men rören kanske pajjat så snabbt att jag inte märkte nåt?
Men jag undrar om man måste ha i fasvändarröret för att man ska kunna mäta strömmen över katodmotståndet? Eller övriga förstegsrör?
Jag kan inte jättemycket om hur rören funkar. Bara det grundläggande.
Jag får nog skaffa lite nya rör, det är ju aldrig fel att ha i reserv om inte annat.
Förresten, angående glödspänning. När jag mäter over de två tåtarna från trafot får jag ca 7.1 volt. Om jag mäter från jord till en av tåtarna får jag 3.4 volt. När jag sätter i rören och mäter får jag noll mellan de två glödtåtarna, men det är väl naturligt eftersom man i princip kortsluter tåtarna inne i röret för att få glöd. Eller?
Men åter till min tanke. Jag kanske har för hög glödspänning för den ska väl vara 6.3 volt? Eller hur ska man mäta?
Det vore konstigt om jag får andra värden på trafot i det nya chassit än när det satt i det gamla. Jag mätte naturligtvis inte glödspänningen när trafot satt i gamla chassit.

Frågan kvarstår, har du B+, med eller utan rör?
Har du schema på den, vore lättare då(hittar inget på vc50).
Glödspänningen blir hög om trafon är satt på 220V och du har hög spänning in på primären.

EDIT:nu såg jag att du hade 0V på glöden med rör i, verkar helskumt.
Det ska vara 6,3V även med rör i.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues

27 Apr 2008, 19:39
Profile YIM WWW

Jag har B+ med och utan rör. När jag mäter glöden får jag 7,1 volt mellan polerna och 3.4 volt mellan jord och vardera pol. När rören sitter i får jag också 3.4 mellan jord och pol men noll mellan polerna.
Måste nog sätta i rör som jag vet är ok och kolla. Kanske jag har lyckats blåsa rören?

27 Apr 2008, 20:02
Profile ICQ YIM WWW

När rören sitter i får jag också 3.4 mellan jord och pol men noll mellan polerna.
Måste nog sätta i rör som jag vet är ok och kolla. Kanske jag har lyckats blåsa rören?

Glöder de ?
Balanserad glödspänning gissar jag ca. +-3,15V ?
Låter som den ena polen på glöden inte är i kontakt med glödspänningen?
Eller har du 3,4volt mellan h1 och jord samt h2 och jord men 0volt mellan h1 och h2, <s>då måste väl glödtråden gått av eller något annat avbrott inträffat i eller omkring sockeln</s>?
Har han kopplat glöden rätt ?

EDIT: Strök mitt feltänkta påstående, även vid avbrott ska det finnas 6,3volt eller mer mellan h1 och h2 [:I]
/ralvejd

27 Apr 2008, 21:49
Profile

Ser det ut så här på slutrören?
Medurs underifrån från styrningen.

Pinne 1=Jord
Pinne 2=Glödspänning (6,3 VAC till pinne 7)
Pinne 3=Anodspänning (450 VDC till jord)
Pinne 4=Skärmgaller (400 nånting VDC till jord)
Pinne 5=Biasspänning (-40 nånting till jord)
Pinne 6=Ej ansluten, brukar användas till skärmgallermotstånd.
Pinne 7=Glödspänning
Pinne 8=1 ohm till jord

/Roger

28 Apr 2008, 01:34
Profile ICQ WWW

Roger: Ja, förutom att pinne 1 och 8 är hopkopplade och går via samma 1 ohmsmotstånd. Men pinne ett finns ju inte på rören jag använder (6v6) och gissa om jag kollat några gånger.......
Ralveid: Nej, dom glöder inte och det är just detta som är gåtan.
Jag hittade gamla rör som funkade när jag bytte dom. Blir samma fenomen.
Kan trafot vara paj? Men då borde jag inte få 7.1 volt över h1 och h2 när rören inte sitter i. Eller?
Sitter här på jobbet (hrmm....[:I]) och funderar på om kanske en taskig lödning i någon av h1's eler h2's första anslutning (slutrörssocklarna sitter först) kan orsaka fenomenet? Att strömmen inte "orkar ända fram"?
Ska prova att löda om när jag kommer hem.
Någon annan ide någon?[?]

28 Apr 2008, 07:28
Profile ICQ YIM WWW

Du kan ha dem i hela tiden.

/Pelle

28 Apr 2008, 11:09
Profile YIM WWW

Jag får sätta i dom och kolla.

28 Apr 2008, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Japp! Jag hade en taskig lödning (eller kanske slarvat med att ta bort lackskiktet på glödtåtarna). Nu glöder dom fint. Ska mäta lite spänningar senare och testa om det kommer något ljud.
Återkommer!

/Torbjörn

28 Apr 2008, 20:08
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]