| Author |
Message |
|
Goran
|
 GAS....
|
| 18 Apr 2008, 14:43 |
|
 |
|
d95err
|
Snyggt bygge! Men 2 Watt och <i>"hard working vintage tube amp sound at living room volume levels"?"] Visst, om du är ensamstående och bor i en isolerad villa på landet... [;)]
Erik Runeson
|
| 18 Apr 2008, 19:10 |
|
 |
|
robbangitarr
|
blir ju lätt lite fjantigt, kan aldrig tänka mig att det där låter som en full stack och då ser ju faktiskt poddarna bättre ut helt plötligt, dessutom med lurar så är det helt tyst
Amp 'emulation' and other forms of fake, false tube sound are a JOKE! det där uttalandet får ju mig att backa, låter lite väl gay
jaja
|
| 18 Apr 2008, 20:59 |
|
 |
|
d95err
|
robbangitarr wrote: blir ju lätt lite fjantigt, kan aldrig tänka mig att det där låter som en full stack
Givetvis inte, men det tror jag mest beror på volymen. Jag tror inte att det finns någon direkt teknisk begränsning som gör att en liten stärkare inte kan låta som en stack, förutsatt att man lyssnar på båda på samma volym (t.ex en inspelning av respektive stärkare). Men, 2W är aldeles för mycket för att det ska funka att kräma på hemma i lägenheten. Jag har mätt upp ungefär 30-60mW (rent ljud) vid det jag anser vara rimligt att köra hemma. Så jag förstår inte riktigt vitsen med en 2W stärkare. För svagt för att funka på rep/gig, men för starkt för att köra hemma om man vill kunna pressa slutsteget. Erik Runeson
|
| 18 Apr 2008, 23:11 |
|
 |
|
vodooman
|
men ifall man kör den i 1 watt, går det inte bättre då? ville egentligen bara säga att den slutna toppen i mahogny var väl typ det snyggaste som fanns? [:p] http://www.myspace.com/roselinegroup
|
| 19 Apr 2008, 19:07 |
|
 |
|
d95err
|
vodooman wrote: men ifall man kör den i 1 watt, går det inte bättre då? ville egentligen bara säga att den slutna toppen i mahogny var väl typ det snyggaste som fanns? [:p] http://www.myspace.com/roselinegroupHåller med om att det var snygg och udda design. Skillnaden i volym mellan 1W och 2W är bara ca 3dB (en knappt märkbar förändring). Skulle fortfarande vara aldeles för starkt om man vill kunna kräma på hemma i lägenheten. Erik Runeson
|
| 19 Apr 2008, 20:41 |
|
 |
|
BadBone
|
Håller med om att 2W är alldeles för starkt på hemmavolym. Det är väl dessutom uppmätt vid högsta rena ljud.
Jag hade en Matamp Minimat för ett tag sen som var på 2W, och när jag körde den på fullt ställ så skulle iaf intre jag vilja vara granne med mig [:)]
Och att det LÅTER som en full stack är det ingen tvekan om, det är ju bara volymen som är lägre. Vilket också är själva tanken med en lågwattare.
"Det är aldrig försent att lägga av"
|
| 20 Apr 2008, 05:02 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Tja...man kan ju alltid lägga en filt över fanskapet om det väsnas för mycket.[:D] Ok, seriöst, 2W kan leverera avsevärd ljudnivå när man kör med högeffektiv högtalare. Det är inte ovanligt med gitarrhögatlare som producerar 100db SPL med 1W in, mätt på 1m avstånd. Det blir lätt uppåt 106db SPL med fullt överdriven 2W spis - det är högt. Funkar på ett rep om man lägger filten över hela trumsettet istället. Så kan man också bygga en sådan på ca 150mW uteffekt: http://www.hi-ho.ne.jp/ux-45/smokey.htmlAlex http://www.tubewonder.com
|
| 20 Apr 2008, 11:31 |
|
 |
|
Robbocopy
|
Min 2w Matamp Minimat genom en Cornford 1x12 (med v30) är blir rätt lagom starkt för inspelning eller om man spelar i villakällare och inte vill störa upp, så jag fattar grejjen. Det blir ungefär som när man larmar på med en bra acke, då låter det ju också för starkt för lägenhetsgrannar samtidigt som det inte är något problem i studio eller källare.
|
| 21 Apr 2008, 16:02 |
|
 |
|
robbangitarr
|
BadBone wrote:
Och att det LÅTER som en full stack är det ingen tvekan om, det är ju bara volymen som är lägre. Vilket också är själva tanken med en lågwattare.
dom jag har provat låter inte som en 2x12 stack utan som pygme versioner(alltså inte i närheten), jag har stärkare om ljudet från 6-100w och dom låter olika allihopa och jag kan gå så långt att en 18w låter inte som en 100w fast lägre (likaså en 50w låter heller inte som en 100w), visa mig den stärk på 2w som låter bra som en "vanlig" stärk, ingen munspelstärk utan typ en användbar stärk. bevisa mig fel jag kanske har fel öron,vem vet
|
| 21 Apr 2008, 20:06 |
|
 |
|
BadBone
|
robbangitarr wrote: BadBone wrote:
dom jag har provat låter inte som en 2x12 stack utan som pygme versioner(alltså inte i närheten), jag har stärkare om ljudet från 6-100w och dom låter olika allihopa och jag kan gå så långt att en 18w låter inte som en 100w fast lägre (likaså en 50w låter heller inte som en 100w), visa mig den stärk på 2w som låter bra som en "vanlig" stärk, ingen munspelstärk utan typ en användbar stärk. bevisa mig fel jag kanske har fel öron,vem vet Jag ska inte gå i clinch med dig om dina åsikter [:)] Däremot så tycker jag, att det inte är rättvisande att ]ämföra en 50/100W bredvid en 2W. De har liksom olika användningsömråden som jag ser det. Ett ex. Jag har spelat in likvärdig typ av musik dels med en 50W Marshalltopp och 4X12 och en 2W Minimat med en 1X12. Och det är här man kan jämföra tycker jag. Minimaten på fullt ställ med en mick framför låter hur bra som helst vid en jämförelse med Marshallstacken. Lite olika karaktär, visst, men helt klart lika "bra" eller hur man ska uttrycka det. Det är åtminstone inte så att nån undrar vad är för klen stärkare. Att jämföra Minimat på en volym så man fortfarande kan prata, med en Marshall på fullt ställ, det GÅR ju bara inte Så på det sättet har du ju helt rätt [8D] "Det är aldrig försent att lägga av"
|
| 21 Apr 2008, 23:31 |
|
 |
|
ralvejd
|
Nu vet i fan om jag begriper tillräckligt men ... Om en högtalare går på full padde så distar väl högtalaren djävulskt mycket ? Om mina öron utsätts för 120db så distar väl mina trumhinnor djävulskt mycket ? Öron är dessutom behäftade med taskig linjäritet, så olika frekvenser kommer att dominera vid olika ljudtryck ? Så med detta i åtanke så kan inte en sketen 2 wattare på full padde låta lika som en 100wattare på full padde ? /ralvejd http://www.ralvejd.se/
|
| 21 Apr 2008, 23:49 |
|
 |
|
d95err
|
ralvejd wrote: Nu vet i fan om jag begriper tillräckligt men ...
Om en högtalare går på full padde så distar väl högtalaren djävulskt mycket ? Om mina öron utsätts för 120db så distar väl mina trumhinnor djävulskt mycket ? Öron är dessutom behäftade med taskig linjäritet, så olika frekvenser kommer att dominera vid olika ljudtryck ?
Så med detta i åtanke så kan inte en sketen 2 wattare på full padde låta lika som en 100wattare på full padde ?
Med all respekt så är det ju ganska meningslöst att jämföra en 2W och en 100W sida vid sida i repan. Är det verkligen bara den höga volymen som definierar ljudet av en full stack? I så fall skulle det ju aldrig låta "full stack" på skiva... [;)] Det som jag tycker <i>är"] intressant är att jämföra hur de låter inspelat. Vad är det egentligen som definierar ljudet av en stor stack? Har det med frekvensrespons, transientrespons etc att göra? Är det verkligen högtalardistorsion som är avgörande för stack-soundet? (Hur mycket distar <i>egentligen"] 8st 12"-element med hög effekttålighet när de träffas av kanske 150W) Vad av detta skulle man i så fall inte kunna få fram i en stärkare med lägre effekt? Erik Runeson
|
| 22 Apr 2008, 18:34 |
|
 |
|
Custom Sam
|
ralvejd wrote: Nu vet i fan om jag begriper tillräckligt men ... Om en högtalare går på full padde så distar väl högtalaren djävulskt mycket ? Om mina öron utsätts för 120db så distar väl mina trumhinnor djävulskt mycket ? Öron är dessutom behäftade med taskig linjäritet, så olika frekvenser kommer att dominera vid olika ljudtryck ? Så med detta i åtanke så kan inte en sketen 2 wattare på full padde låta lika som en 100wattare på full padde ? /ralvejd http://www.ralvejd.se/Ja, så är det förstås. Det finns ju massor av saker som förändrar upplevelsen när en person "träffas" av en så våldsam volym som från en 100W. För mig var det en aha-upplevelse när en av mina söner spelade in ett rockband här hemma i källaren. Jag tyckte att de skulle dra på volymen för att få rätt sound, men det gjorde de inte. Det var inte mycket mer än samtalsnivå. Resultatet lät alldeles utmärkt, jag hade trott att det var inspelat på en ganska rejäl volym om jag inte vetat annat... Som Erik säger, det är det inspelade ljudet som man kan jämföra ljudkvalitén på, inte 120Db rätt in i örat... Sedan håller jag med om att det är en viss känsla när man känner ljudtrycket mot kroppen från en rejäl stärkare, helt klart. Men mot tinnitusen är det bättre om man kan använda volymsvagare stärkare.[;)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 22 Apr 2008, 19:22 |
|
|