View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:02

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Reverb-kretsar 
Author Message

Post Reverb-kretsar
I de flesta scheman som innehåller reverbkretsar (har mest kikat i olika Fender-krestar) drivs reverbet med en parallellkopplad 12AT7 och sedan en halv 12AX7 efter.

Jag kan inte mycket om reverb-kretsar. Alltså basic-frågor.

Kan man bygga en reverb-krets på endast ett 12A?7 eller måste man ha två rör för att få det att fungera?

Eftersom min stärkare Vraket som skulle bli en Wreck-variant alltmer börjar likna en Princeton AA1164 kan det bli så att jag får ett rör över som jag kan göra något kul med. T.ex. ett reverb då. Eller en loop.

Jag kan natruligtvis behålla konstruktionen som den är, med en halv 12AX7 som ger ett gainsteg till, men det känns inte som jag kommer använda det så mkt. En Wreck bör nog byggas just som en Wreck rakt igenom.

Skjut in lite reverb-info och gärna lite lästips.

/Gunnar

13 Apr 2008, 21:57
Profile

Tänk reverbkretsens drivsida som ett entaktskopplat slutsteg. Den parallellkopplade 12AT7:an är slutröret, sedan har vi en utgångstrafo och reverbtankens drivsida är högtalaren.

Precis så är det. Den Accutronics-tank som t.ex. Fender använder i AB763 har 8 ohms nominell impedans på drivsidan.

En högtalare, eller reverbtankens drivsida, behöver effekt för att funka bra. Då behöver röret kunna ge mer ström än vad ett vanlig förstegsrör behöver ge (som främst jobbar med spänning). Därför väljer man ett rör som kan ge mer ström och därmed mer effekt (än ett traditionellt förstegsrör).

12AT7 kan ge mer ström än ett 12AX7. Två parallellkopplade trioder kan ge mer ström än en ensam triod. Det är nog därför som Fender valt just denna lösning. Annars ser man även mer vanliga slutstegsrör, som 6V6 eller EL84, som reverbdrivrör.

Visst kan man annars göra det du är ute efter. Marshall hade en lösning med ett enda 12AX7 i sin 2040 Artist-stärkare. Om sedan det reverbet låter lika bra som i en Fender AB763 eller AA1164, är väl en smaksak, men det är ett reverb som funkar... Man skulle nog kunna tweaka det lite till...

Se detta schema: http://www.schematicheaven.com/marshall ... w_2040.pdf

Din fråga får mig annars att fundera på hur det skulle bli med ett 12DW7 (ECC832) som reverbrör, där man använder 12AU7-delen som drivrör och 12AX7-delen i mixkretsen... Hmmm... Men jag undrar om det ändå inte blir lite mesig malle i drivsidan...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

13 Apr 2008, 23:12
Profile

en annan snålvariant är ju att ta högtalarsiganlen och mata tanken med och sedan en enkel "återställare" med ett ½ 12ax7.
(se http://www.schematicheaven.com/fenderam ... _schem.pdf för ide- hä'r har man dock silikon som recover förstärkare...)

b

14 Apr 2008, 07:41
Profile

Izzy wrote:
Eller en loop.

/Gunnar

Jag är förmodligen i minoritet, men jag skulle definitivt sätta in en loop! (Gillar inte fjäderreverb [8)] )
Det finns så många fina digitala reverb som du kan sätta i den, och se´n kan du ju ha ditt delaybygge där också. Det brus som den pedalen genererar märks inte alls i en loop.

/Peter

ps Min loop beter sig fortfarande som den ska!
Måsta ha varit det nya TAD-röret som var paj [:0] ds

14 Apr 2008, 08:44
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Izzy wrote:
Eller en loop.

/Gunnar

Jag är förmodligen i minoritet, men jag skulle definitivt sätta in en loop! (Gillar inte fjäderreverb [8)] )
Det finns så många fina digitala reverb som du kan sätta i den, och se´n kan du ju ha ditt delaybygge där också. Det brus som den pedalen genererar märks inte alls i en loop.

/Peter

ps Min loop beter sig fortfarande som den ska!
Måsta ha varit det nya TAD-röret som var paj [:0] ds

Loop! Ett rör ger en bra loop (men för ett riktigt bra reverb behövs mer.) Du kan göra loopen switchbar och använda den för att ge en extra kick i försteget vid behov.

14 Apr 2008, 09:37
Profile ICQ WWW

En annan variant är att använda en vanlig Fender-drivkrets och sen en JFET till retursteget. Det borde funka att t.ex använda FET-ingångssteget från en Dumble rakt av.

OK, inget för de verkliga rörpuristerna, men du skulle i alla fall aldrig kunna få det att dista där med en reverb-retursignal.

Erik Runeson

14 Apr 2008, 12:59
Profile

Ytterligare ett förslag om du bestämmer dig för reverb: ett ECL86 (eller ECL82). Pentoddelen är väl i princip ett EL84 med 75 power, och trioddelen motsvarar ett ECC83.

Johan H

14 Apr 2008, 13:07
Profile ICQ WWW

Tack för era roliga och intressanta förslag. Det finns ju uppenbarligen en rad varianter. Och bra förklaring S-J kring hur en reverbkrets funkar!

Jag klurar ett tag på det här så får vi se. Måste första optimera den här trevliga kretsen. Har några funderingar kring det som jag tar i annan tråd.

Hader någon förresten någto webb-lästips kring reverbkretsar?

/Gunnar

14 Apr 2008, 14:14
Profile

Appropå reverb-kretsar så är ju den här rätt kul:
http://www.schematicheaven.com/gibsonamps/ga1rt.pdf

3-rörs stärkare (inklusive likriktare) med både reverb och tremolo...!

Erik Runeson

17 Apr 2008, 09:13
Profile

Hur får man DET reverbet att funka??? så vitt jag kan se så kommer aldrig signalen UR reverbet... (Red Black) eller kopplar den sig tillbaka självt via 1M ohms mottståndet??
Kul iallafall...

Less is more!!
b

17 Apr 2008, 11:58
Profile

Ytterligare ett annat alternativ vore den reverblösning som finns i Fender Blues Junior. Där går det inte åt något rör alls, utan en mycket vanlig OP-förstärkare. Man får nog då ha en annan reverbtank med andra in- och utimpedanser än de för rördrift.

Se detta schema http://www.fender.com/support/amp_schem ... ematic.pdf

Tankarna med ECL86 eller ECL82 är annars intressanta. Jag har några sådana rör liggandes så det får man kanske priova någon gång.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

17 Apr 2008, 13:52
Profile

Hur får man DET reverbet att funka??? så vitt jag kan se så kommer aldrig signalen UR reverbet... (Red Black) eller kopplar den sig tillbaka självt via 1M ohms mottståndet??
Kul iallafall...

Jag antar att "Red" och "Black" är sekundären på utgångstrafon, dvs ett foldback-reverb. Returen kopplas direkt till stärkarens input.

Det kluriga är det där med hur footswitchen kopplas. Som jag ser det funkar 1M och 33k motståndet global negativ(?) feedback när reverbet är urkopplat. Kan det vara så att det höjer ingångsimpedansen på stärkaren, så man inte tappar så mycket signal genom 47k+33k till jord på input?

Erik Runeson

17 Apr 2008, 14:57
Profile

Hade också ett "enrörs"reverbschema på hårddisken...minns inte riktigt var jag fick tag på det. Är väl ungefär samma (annorlunda?)princip som gammelnalles ovan(vilket jag hade lite svårt att läsa...)? Är inte speciellt kunnig vare sig på reverb eller rör får jag väl erkänna.[:I]...Begriper jag rätt att det är ett lineout telejack efter 250k mixpotten eller är det ett högtalar jack?
Image

Här diskuteras också "enrörsreverb":
http://music-electronics-forum.com/show ... bad&t=6627
(Hoppas det är Ok att posta länkar till andra forum?)

Berör bl. a. det som Sven-Johan nämner om (låg)ström(förstärkning i enrörsreverb - om jag fattat rätt?). Ett argument som framförs är att t. ex. fenderreverben inte vrids upp särskilt mycket och att det därmed inte behövs så mycket effekt? Kanske ligger en poäng där, vad vet jag?
Carvin nämns också som ett exempel på fabrikat där ett rör används i reverbkretsen

Plus några scheman från dito diskussion:
http://s28.photobucket.com/albums/c216/tubenit/?sc=3

Mvh, Sören

17 Apr 2008, 15:03
Profile ICQ WWW

Berör bl. a. det som Sven-Johan nämner om (låg)ström(förstärkning i enrörsreverb - om jag fattat rätt?). Ett argument som framförs är att t. ex. fenderreverben inte vrids upp särskilt mycket och att det därmed inte behövs så mycket effekt? Kanske ligger en poäng där, vad vet jag?
Carvin nämns också som ett exempel på fabrikat där ett rör används i reverbkretsen

Mvh, Sören

Min erfarenhet kring detta med reverb är att det låter snyggare om reverbröret inte behöver ansträngas så hårt. Jag bytte ut drivröret i min Fenderstärkare till ett EL84, vilket är starkare än standard.

Det blev en mjukare reverb, med mindre skrammel, vilket jag tolkar som beror på att röret är mindre ansträng och inte distar lika lätt som standardlösningen.

Det lite märkliga är att reverbet märks mindre än tidigare, eftersom det inte skramlar på samma sätt. Dvs när jag gör ett kort anslag hör man massor av reverb, men när man spelar så smälter det samman med den torra signalen på ett väldigt snyggt sätt. Dvs jag kan ha ganska rejält pådraget på reverben utan att det känns "överreverbigt"

Dock kräver den lösningen två rör, eller en extra Opamp.

/Lennart

http://www.specter.se

21 Apr 2008, 13:41
Profile

Moll-Johan wrote:

Hade också ett "enrörs"reverbschema på hårddisken...minns inte riktigt var jag fick tag på det. Är väl ungefär samma (annorlunda?)princip som gammelnalles ovan(vilket jag hade lite svårt att läsa...)? Är inte speciellt kunnig vare sig på reverb eller rör får jag väl erkänna.[:I]...Begriper jag rätt att det är ett lineout telejack efter 250k mixpotten eller är det ett högtalar jack?
Image

Mvh, Sören

Enrörs? Snarare två till trerörs skulle jag säga. Variant av Fender 6G15 med mer avancerad eq och möjlighet att switcha så att man enkelt kan driva en högtalare istället för en reverbtank.

Högtalarjacket sitter i anslutning till utgångstrafot, det jack som du tänker på är en "line out".

21 Apr 2008, 20:15
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]