View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:15

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Jag träffade påven (nästan) 
Author Message

Är i Rom med sambo och firar henne 50 årsdag. Vi åkte hit i måndags och besutade i morse att vi för en gångs skull skulle åka till Vatikanen och se Peterskyrkan och Michelangelos målningar i taket. När vi väl kom dit idag vid 15-tiden så stod det ett gäng med proffskameror och en massa TV-stationskameror uppradade utanför det stora huset. Jaja tänkte vi som var där för första gången. De står säkert där och bevakar dygnet runt. Vi helt ovetandes, traskar runt i kyrkan rakt under balkongen där påven brukar vinka. Vi går iväg från kyrkan mot souvenierstånden mot strömmen av människor. När vi kom till Peterskyrkan så var det nästan ingen på piazzan, när vi gick därifrån var piazzan nästan fylld med folk, gatorna var tomma på bilar och människor strömmade till i kolonner från alla håll. Och vi, vi gick glatt emot strömmen helt ovetandes om att vi höll på att missa en historisk händelse.

På vägen därifrån frågade jag en italienare med en kamera med ett jätteobjektiv, säkert i 200k-klassen om vad som var på gång. Han sa att påven kanske skulle visa sig vid 17 eller 19-tiden. Klockan var 16.15 och det regnade så vi gick emot Metron istället, förundrade över alla människor som var på väg mot ett håll. Ungefär som innan en fotbollsmatch. Senare på kvällen ringer vi hem, min dotter förklarar att vi missat en historisk händelse och att händelsen visas på alla TV-kanaler. Och vi som var helt ovetandes, mitt i smeten. Har vi gjort bort oss? :roll:

Å andra sidan. När vi var i Peterskyrkan så var Påven precis ovanför oss, våningen ovanför. Så jag har nästan träffat
den nye påven utan att veta om det. :lol:

Summa sumarium, det känns lite skämmigt så här i efterhand att vi inte hade bättre koll, när vi ändå är här i Rom. I morgon åker vi hem igen till kalla Svedala. Här är det 15 grader och mys med god mat och Cappuchini i mängder.

14 Mar 2013, 01:31
Profile ICQ WWW

Metamatic wrote:
Å andra sidan. När vi var i Peterskyrkan så var Påven precis ovanför oss, våningen ovanför. Så jag har nästan träffat
den nye påven utan att veta om det. :lol:

Not to rain on your parade, men han måste väl snarare hängt en bit bort i Sixtinska Kapellet vid den tidpunkten? De röstade ju innan sjutiden nån gång. :wink:

Oavsett vad man tycker om katoslak kyrkan (och om den tycker man ju inte) så är det ju utan tvekan en historisk händelse med påveval, så rätt fräckt att ha varit i stan när det hände!

14 Mar 2013, 11:02
Profile ICQ WWW

Post Re: Jag träffade påven (nästan)
Kul! En ENORM händelse över världen. Mer än man kan förstå i Sverige.

Jag arbetade i Polen när Johannes Paulus var på besök (Han var polack f.ö).
Han var enormt populär. Hans mässa är enda gången jag varit i en folksamling som sades innehålla nära 1 miljon människor.

Såg honom fara förbi i sin påvemobil flera gången under denna vecka.

14 Mar 2013, 15:56
Profile

Sitter på norweigan i luften ovanför Österrike och surfar om påven. Helt otroligt så off man kan vara trots att man befann sig mitt i smeten. Vi misstänkte att någonting var i görningen, men trodde då att den var den "gamle" påven som skulle göra avbön en sista gång. Men det var kul att vara där på rätt tidpunkt utan att förstå bättre :oops: När vi var på Petersplatsen vid 15-tiden så var det bara ett gäng japanska turister. Kanske några hundra människor på sin höjd, men det var några som stod vid ett kravallstaket och väntade i regnet. Sicket väder igår 10 grader och regn hela dagen och i dag när man lämnar så är det 18 grader och strålande sol :cry:

Jo, det är stort med påven i Italien, mycket större än det mesta i Sverige.

14 Mar 2013, 15:58
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]