View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 07:30

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Simpelt OS (gratis) 
Author Message

Post Simpelt OS (gratis)
Ska installera om min dator, har Ubuntu nu, det funkar förvånandsvärt dåligt, vill ha något annat, vad kan rekomenderas?

Datorn är en Asus UL30-nånting, en laptop, wifit funkar halvkass m.m, vilket vad jag läst mig till är ett känt problem (och då jag dessutom har problem med min router vill jag minimera felkällorna...), gissar på att det blir någon ny linux-dist, men ja, vad ska jag ha?

31 Oct 2012, 19:09
Profile

Post Re: Simpelt OS (gratis)
Är det att datorn inte orkar köra Ubuntu så brukar Xubuntu funka. Har ingen koll på Chromium men tanken var väl ett enkelt OS till surfdatorer om jag inte missförtått saken.

31 Oct 2012, 19:23
Profile

nä jag gillar heller inte ubuntu
jag kör med slackware, (www.slackware.com) sen 7-8 år tillbaka
man brukar i princip få "allt" att funka men det krävs lite mer kunskaper

har 6 slackware-datorer hemma just nu, netbook, desktop, webserver, mediaserver etc
tex funkar det kanon på min asus eeepc 901

som sagt en dist som kräver mer av användaren men å andra sidan så lär man sej hur det funkar på "riktigt"

31 Oct 2012, 21:04
Profile ICQ WWW

Xubuntu är rätt ok för att skaka nytt liv i lite äldre datorer. Har det på några gamla burkar som annars inte skulle kunna
användas till nåt vettigt. Nu funkar de åtminstone för nätsurf och som servrar. Kör med Linux Mint på ett par nyare
datorer och det påminner mer om hur Ubuntu var för några år sedan, dvs innan de fick för sig att härma Mac. :evil:

Slackware låter ju kul och är säkert ett bra verktyg för att lära sig hur det 'funkar på riktigt'. Håller med om att det är
bra kunskap. Men jag använde Unix redan innan Linux var påtänkt och har roat mig alldeles tillräckligt med vi-editerande
av configfiler, sh-scripts och annat sånt skoj. Vet alltså någorlunda hur det funkar under skalet.

Men jag orkar inte riktigt längre hålla på med sånt. Vill bara att det ska funka, så att jag kan använda burken till något
vettigt, snarare än att öda tid till att pyssla med OSet. Gör numera sysadm-sysslor högst motvilligt.

För trettio år sedan mekade jag bilmotorer (för att jag måste). Det gör jag inte heller numera. Men jag vet hur de funkar
och kör gärna bilen... :wink:

31 Oct 2012, 22:33
Profile

mrock wrote:
Är det att datorn inte orkar köra Ubuntu så brukar Xubuntu funka. Har ingen koll på Chromium men tanken var väl ett enkelt OS till surfdatorer om jag inte missförtått saken.

Njae, så är det väl inte direkt, klarar gör den, utan några större problem, det är mer att jag är trött på gui-t och allt användarovänligt, som jag tycker är skumt i en dist som ska vara gjord för att främja linuxanvändande...Har inga problem att mecka själv, men i Ubuntu känns allt låst...

Har kört Mint tidigare, kanske skulle testa det igen, Slackware har jag aldrig testat, kanske skulle ge det ett försök, om man man ska välja mellan mint och slackware, vad väljer man och vad är fördelar och nackdelar?

31 Oct 2012, 22:55
Profile

Slackware kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har testat. Men det tycks ju krävas att man tycker att
lite meckande är en del av charmen. Det kan vara kul om man har tid med det. Och alltid lär man sig nåt.

Linux Mint kräver däremot inte särskilt mycket. En dryg halvtimme för installation. Sedan lite mer tid för att installera
eventuella extra program. Audacity t.ex. Och möjligen lite tweakande för skojs skull. GUI:t är gnome, dvs hemtamt för
den som använt äldre ubuntudistros. Min 10-åring har Mint på sin laptop, så det är rätt robust. :)

01 Nov 2012, 07:51
Profile

Jag vill absolut inte rekommendera Slackware till den som inte vill pilla med konfigurationsfiler eller vill lära sej Linux på "riktigt"

När det gäller Slackwareanvändare så finns det i regel ett stort kunnande på olika forum som man kan få hjälp av
Ubuntuanvändare har i regel inte samma kunskap utan svaren blir mer "klicka här eller där etc"

Även jag har tröttnat på att mecka bil, men jag KAN byta topplockspackning eller koppling om jag vill
Jag kör ju Harley oxå så lite meckande blir det.......sen meckar jag rörförstärkare, tonhjuls-Hammond etc
jag pillar och meckar med det mesta här i livet så därför blev det Slackware för mej

så olika människor är lagda åt olika håll och har olika intressen
Gillar du inte Ubuntu så prova nåt annat tills du är nöjd

Dela in hårddisken i flera partitioner och prova ett par olika distar parallelt

01 Nov 2012, 13:25
Profile ICQ WWW

Blev Linux Mint om någon är intresserad, funkar bra hittils, förutom update managern...

03 Nov 2012, 10:41
Profile

Vänta bara tills det kommer en ny version av distron så ska du se något som är mindre kul med mint ;o)

12 Nov 2012, 22:20
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]