View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 19:06

Reply to topic  [ 6 posts ] 
P-böter så funkar det 
Author Message

Oftast resonerar jag så här med P-böter , fortkörninsböter, kvarskatt mm otrevligheter

1 blir förbannad,
2 betalar
3 glömmer bort det.

Men sen kommer den där dagen när man får en P-böter på rutan TROTS att man betalat och placerat biljetten fram vid vindrutan
fullt synbar. Obs gäller PRIVATA P-bolag, kommunens gamla lapplisor går det oftast att resonera med

1 Blir förbannad, 2 kontaktar P-bolaget för att rätta till misstaget ...

Men se det gick inte...

Det visar sig nämligen att om deras P-vakt inte sett biljetten spelar det ingen roll om du lagt den rätt,
"den fanns inte där vid tillfället dom kontrollerade" alternativt "såg dom inte den".

Oavsett så är boten giltig (enligt deras sätt att se det) Det spelar inte ens någon roll om du har en bild på biljetten
när du satte dit den och när du kom tillbaka (vilket jag såklart tog på framrutan med BÅDE böteslapp och p-biljett)
vittnen spelar heller ingen roll om de inte s a s stått och bevakat bilen och sett både biljett och kontrollör.

Enda sättet är att bestrida , ta dom till tingsrätten...

En snabb googling visade dock ett flertal liknande fall som gått 'hela vägen'
UTAN någon rättelse, däremot har boten ÖKAT med ett antal tusenlappar under resans gång.

Observera också att du KAN få en betalningsanmärkning av 'misstag' också då dom ansökt om betalningsföreläggande,
vilket bekräftas av kronofogdemyndigheten

Så med denna prognos och efter ett dussin samtal med deras kundtjänst (och ett dussin mail, lite ska dom få jobba för pengarna i alla fall) så ser jag mig tvungen att
betala under protest , och sen fundera på om jag ska processa om i detta fallet 400:-.

ARN fungerar inte heller då man inte 'köpt' något av dom, jo själva P-biljetten men den är under 1000 spänn.

Nästa fas blev istället 'glöm hela händelsen'

Döm till min förvåning när sen TV4 avslöjar att detta gjorts medvetet och systematiskt för att öka inkomsterna (sanktionerat av bolagets ledning)
Ett par oberoende av varandra kontrollörer erkänner dessutom att man varit 'tvingade' att sätta ex antal lappar på varje passs för att inte permitteras eller få sänkt lön.

Man har tom ett sätt att vinkla kameran de ggr man tar bilder (vilket inte gjorts i mitt fall såklart) för att biljetten inte ska synas.

Så, är det någon som vunnit ett P-mål i rätten?
Enda sättet jag kan se är om det varit något formellt fel på boten eller skyltning på platsen , annars har man 0 chanser

hade det rört sig om ett par tusingar och inte hundringar hade jag nog tagit det till rätten trots allt

Vissa branscher har stor fördel i rätten vid tvister har det visat sig, gärna de som ligger nära rättens 'bransch'

* vaktbolag
* P-bolag
* Andra med uniform
* Bank och finans
* Bostadsbolag
* Försäkringsbolag

Jag tror personligen att rätten dömer så otroligt snävt för gemene man för att man inte vill ha en massa små 'skitmål'
när svensson ska överklaga allt och alla och s a s låter bolagen agera som dom vill, även om en del drabbas.

det borde finnas någon instans där branschen själva tillsammans med representanter för konsumenter kan få saken prövad
liknande ARN , så dessa avarter kan åskådliggöras och stoppas.

20 Apr 2012, 11:04
Profile ICQ WWW

Post Re: P-böter så funkar det
kan bara hålla med, jag har råkat ut för flera P-Hitlers representerande olika skitbolag som drar in pengar på tvivelaktiga sätt :(

Rättssäkerheten är lite olika ibland..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

20 Apr 2012, 19:58
Profile WWW

Håller med....och man kan bli förbannad för mindre!
Jag kan ta en böteslapp om jag inte betalat....men man blir ju jäkligt sur om man får böter fast man gjort det!

20 Apr 2012, 20:59
Profile WWW
Jag blir uppriktigt sagt f.....annad när jag läser detta. Kanske inte mest för att de här skojarföretagen gör som dom gör, utan för att dom tillåts fortsätta!

Själv blev jag för ett tag sedan pålurad någon slags nyckelringsförsäkring av försäljare på sta´n. Jag vet, det var klantigt av mig. Men när jag kollade det s.k. avtalet, så insåg jag att jag aldrig skulle kunna ta mig ur det.
Efter anmälan till konsumentverket så ringer jag upp konsumentverket och frågar vad dom tänker göra åt detta skojarföretag (MySafety, som tidigare hette Secura Systems och sysslade meb bluff-fakturor o. dyl.), så sade damen på konsumentverket, "Oh dom har vi massor av anmälningar på, men våra jurister anser inte att vi ska gå vidare med ärendet", ridå!

Som sagt, bara starkare/tydligare lagstiftning hjälper mot dessa, i grunden, kriminella företag.

21 Apr 2012, 10:57

Upprörande och förjävligt. Lagstiftningen skulle behöva ta krafttag mot detta snarare än att låta det passera. Det borde ju vara så att den lilla människans rätt borde betraktas som synnerligt viktiga skäl för att skurkmetoder inte skall etablera sig i samhället.
Om detta är en företeelse som fortsätter att öka så borde privata företag inte ha rätten att bötfälla och den rätten kan ju tas ifrån dem.

21 Apr 2012, 20:17
Profile

P-böter - så här kan det också fungera:

Där jag tidigare bodde i Uppsala var parkering tillåten på den sida bostaden låg på men på den andra sidan gatan fanns en skylt 'Parkering 15 minuter'. Ingen förstod logiken bakom skylten och ingen blev bötfälld (i min fantasi trodde jag att det var en tyst överenskommelse mellan P-vakter och de boende :roll: ). På grund av skylten var att det alltid lediga platser att parkera bilen på. :)

En sommardag (juni), jag hade bott på adressen i bortåt fem år och parkerat bilen på gatan under lika lång tid, fick jag parkeringsböter! :cry: (Jag trodde först att det var någon sommarjobbare som inte 'förstod' den tysta överenskommelsen. :roll: ) Betalade boten en skickade ett brev till kommunen och frågade vad det var för skylt och vilket beslut som låg bakom det. Efter en tid ringer en kommunjurist och förklarade att det enligt ett tidigare beslut fanns ett tillfälligt parkeringsförbud på grund av snöröjning som upphörde att gälla den sista mars två år tidigare (!). :shock: Skylten gällde med andra ord inte och förklaringen till att den blev kvar var att den och skylten med snöröjning satt på två olika fästen på en lyktstolpe och man hade bara tagit bort den ena skylten när de inte längre gällde.

Det vara bara att begära att få tillbaka pengarna. :D Även de senare böterna jag fick ar bara att gå till polisen och be dem riva boten i två delar. :mrgreen: Tyvärr togs 'Parkering 15 minuter' bort och allt fler parkerade på den delen av gatan. :evil:

/R

21 Apr 2012, 21:19
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]