View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 19:22

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Jääääävligt nära ögat igår........ 
Author Message

Post Jääääävligt nära ögat igår........
Igår kväll var jag och min hustru bortbjudna i ett samhälle 50 km norr om Övik. På väg upp (det är mitträcken hela vägen) låg jag till höger och såg hur vägen smalnade av från tvåfiligt till enfiligt. Plötsligt ser jag två lysen i ytterbackspegeln, nästa ögonblick smäller det och hela bilen kränger till. Jag panikbromsade och såg en bil försvinna framför mig. Ackompanjerad av min hustrus panik-skrikande försökte jag köra ikapp honom och vid en parkeringsficka lite längre fram hade han stannat och stod och vinkade. Så jag stannade.

Han ville veta att vi var ok och sen bad han om ursäkt. Han hade totalt missbedömt avstånden, sa han. De enda skadorna vi konstaterade var att min ytterbackspegel vikts framåt och hans bakåt. Det vara allt! Jag fick hans visitkort (och memorerade regnumret för säkerhets skull) och sen fortsatte vi.

Senare, när vi fortsatte norrut, började jag fundera. Tänk om han varit bara nån centimeter närmare min bil när det small. Då hade det kunna smälla utav bara den, glashalt som det var hade vi såklart snurrat okontrollerat - och vad hade hänt då?

Ibland har man änglar på sin sida, som lägger sina händer på en. Det är helt klart. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

05 Dec 2010, 13:24
Profile ICQ WWW

Tanken med dessa 2-1 vägar med vajer räcken är bra utom på en punkt..
Man räknar inte med att folk är idioter som kör bil.

Vet inte hur många ggr jag varit äckligt nära att bli avprejad alt till att smälla rejält på sånna vägsträckor.

Åk tex en fredag eft eller söndag efter middag mellan Västerås/Enköping när "hemvändartrafiken" är igång.. rena lotteriet att man fan överlever.

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

05 Dec 2010, 13:29
Profile WWW

Har varit med om liknande sak två gånger, fast båda gångerna var det mötande bilar som smackat min sidospegel. Båda gångerna på 90-sträckor. [V]

05 Dec 2010, 16:40
Profile

hem från landet idag på wireväg kom en gammal 740 i flygande fläng bakom mig. Den tvåfiliga vägen var strax slut och 740 hade gett sig faan på att komma före mig in på det enfiliga. Eftersom jag såg honom i backspegeln släppte jag gasen och fick sedan även bromsa lite milt för att han skulle hinna förbi innan det blev för trångt. 740 svängde in framför mig just som den tvåfiliga vägen blev en-filig. Såklart fick han sladd och jazzade friskt fram och tillbaka framför mig medan jag fortsatte bromsa. Det var 2 grader kallt och modd dvs skithalt. Jag tror att 740an hade ca 120km/h när han fick sladd. Otroligt nog klarade han upp sladdandet, trots att det gick rätt så brett till...

Vid nästa tvåfilsavsnitt, kastade han sig ut i modden igen och körde om en räcka bilar för att upprepa sladdandet, denna gång lite mindre dramatiskt. Undrar om han klarade sig hem till mamma eller hur det gick..

Sånt där händer varenda dag på wirevägen mellan Malmköping och Strängnäs, konstigt att det inte krockas mer ändå[B)]

-----------------

Image

05 Dec 2010, 18:35
Profile WWW

hem från landet idag på wireväg kom en gammal 740 i flygande fläng bakom mig. Den tvåfiliga vägen var strax slut och 740 hade gett sig faan på att komma före mig in på det enfiliga. Eftersom jag såg honom i backspegeln släppte jag gasen och fick sedan även bromsa lite milt för att han skulle hinna förbi innan det blev för trångt. 740 svängde in framför mig just som den tvåfiliga vägen blev en-filig. Såklart fick han sladd och jazzade friskt fram och tillbaka framför mig medan jag fortsatte bromsa. Det var 2 grader kallt och modd dvs skithalt. Jag tror att 740an hade ca 120km/h när han fick sladd. Otroligt nog klarade han upp sladdandet, trots att det gick rätt så brett till...

Vid nästa tvåfilsavsnitt, kastade han sig ut i modden igen och körde om en räcka bilar för att upprepa sladdandet, denna gång lite mindre dramatiskt. Undrar om han klarade sig hem till mamma eller hur det gick..

Sånt där händer varenda dag på wirevägen mellan Malmköping och Strängnäs, konstigt att det inte krockas mer ändå[B)]

-----------------

Image

Ja huga... det är som att spela rysk roulette på vägen. [B)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

05 Dec 2010, 18:37
Profile ICQ WWW

Blev själv påkörd på väg hem från jobbet av en bil jagad av ett gäng polisbilar + motorcykel i början av oktober. Var på väg över en bro och fick möte med en lastbil, plötsligt smäller det till i sidan bak och bilen flyttar sej sidledes, i valet mellan att frontalkrocka med lastbilen valde de att köra in i sidan på min bil i nånstans ca 150 km/h. Vågar inte tänka på vad som hade hänt om de kört rakt in i bakänden på min bil [xx(]. Själv höll jag 70 km/h som är hastighetsbegränsningen på bron. Nu klarade vi oss bra, bilen blev skrapad i sidan bak + att fälgen och däcket blev skrot, en stor bit av aluminiumfälgen försvann! Backspegeln rök också. Givetvis var bilen som körde på oss oförsäkrad men mitt försäkringsbolag och trafikförsäkringsföreningen har sett till att fixa bilen utan kostnad för mej. Tur att vi klarade oss oskadda i alla fall, det kunde som sagt blivit betydligt värre. Bilen kördes av några skummisar som polisen fått syn på, de försökte då köra ifrån polisen som började jaga dom, till slut körde de av vägen i ett villaområde och blev gripna.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

05 Dec 2010, 21:01
Profile ICQ WWW

Ibland har man änglar på sin sida, som lägger sina händer på en. Det är helt klart. [:)]

Instämmer helt och hållet. Råkade ut för en liten dikeskörning med traktorgrävaren i fredags. 3½ timme tog det för en vanlig bärgare och en tungbärgare att gemensamt vinscha upp den på rätt köl.
Jag klarade mig undan med ett par blåmärken och traktorn hade INGA skador övht...!
Men jag var bra skärrad efter incidenten och hade hunnit ett par hundra meter gående på vägen hem innan jag började att fundera på om jag hade gjort mig illa eller inte.
Jag höll mig krampaktigt i ratten när jag åkte av vägen, annars vette tusan vad som hade kunnat hända. Tror inte att det är så skönt att få 10 ton traktor över sig...

En mobilbild:

http://www.forssy.se/traktoridiket.jpg

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

05 Dec 2010, 22:30
Profile WWW

Mitträcke är väl bra och bevisligen räddar många liv men att inte ha 2 filer och särskilt då E4 (hela dess sträckning) det är ju fördjävla ynkligt och farligt som tråden tar upp.

"Det är aldrig försent att ge upp"

06 Dec 2010, 20:53
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]