View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 17:32



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Min mormor har gått till den sista vilan..... 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Min mormor har gått till den sista vilan.....
Dödsrunans tid har utgått. Tack för allt stöd! [:)]


20 Mar 2010, 00:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post 
Beklagar sorgen. Det är jobbigt att förlora sina nära. Jag ska begrava min farmor nästa vecka. [:(]


20 Mar 2010, 01:50
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Känner med dig. Vet hur det känns, fick begrava farsan alltför tidigt. Skriv på bara, det känns bättre att få dela med sig av sina dystra tankar.

Image


20 Mar 2010, 01:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1138
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post 
Din mormor låter som en mycket förnuftig människa.

Jag brukar tänka som så att så länge man tänker på någon som har dött så lever de kvar på något vis...

Har själv varken mor, far eller deras föräldrar vid liv. Jag är 37...

Det tar tid att bearbeta en sån grej och jag tänkte för mig själv senast idag att: man glömmer inte bort människorna, att såren efter deras bortgång aldrig försvinner. Man lär sig bara att handskas med dem.

Ingen lätt sak detta, jag lider med dig.

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">


20 Mar 2010, 02:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Dec 2002, 21:30
Posts: 18992
Location: Södra sthlm SWISH
Post 
beklagar

-----------------


ImageThe beat goes on and I´m so wrong


20 Mar 2010, 06:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Mycket tråkigt, beklagar.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


20 Mar 2010, 07:56
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1933
Post 
Vackert skrivet. Tänkvärt om livet och döden (som är en del av livet). Din mormor fick somna in på ett fint sätt. Du har min sympati i sorgen.

http://www.myspace.com/billmusik


20 Mar 2010, 08:24
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Beklagar sorgen FenderBender.
Du får försöka tänka på de ljusa stunderna i hennes sällskap, det gör förhoppningsvis sorgen lättare att hantera.


20 Mar 2010, 11:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Jun 2005, 11:18
Posts: 1501
Location: Knivsta
Post 
Beklagar sorgen.
Hon har säkert fått träffa sin Gunnar nu.


20 Mar 2010, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1189
Location: Uppsala
Post 
Ledsamt, men hon fick i alla fall leva ett helt liv samt föra sin historia vidare, en mycket fin historia dessutom

Jag har också haft förmånen att höra historier från förr första och andra hand så att säga. Mina äldre, nu döda släktingar, har berättat hur de levde och hur deras mor och farfäder levde. Likt din mormors historia så finns det en del glädje, men framför allt, så mycket sorg

Min släkt (liksom så många andra) har levt i stort armod in på 1900-talet, där varje dag var en kamp. Trots det var de fullt övertygade att deras barn skulle ha det bättre än dem. De har berättat om hur man frös om vintern och slet på sommaren. Varje sjukdom kunde innebära döden. Många dog också unga, flera redan som barn. Att överleva åtminstone ett eller ett par barn var "normalt" för 70, 80 år sedan. De var alltid så sorgsna när de berättade om förr, men stolta över att livet hade blivit så mycket bättre för deras barn och barnbarn.

Därför känner jag ingen nostalgi för forna tider. Bullerbyn fanns bara på teve. Jag och mina föräldrar lever (eller har levt får jag tyvärr säga för min far) ett liv som dessa släktingar bara kunde drömma om. Jag känner uppriktig tacksamhet för mina föräldrar, deras föräldrar och deras föräldrar som gett mig möjlighet att leva ett så gott liv. Även när jag lever som fattigast, jobbigast så har jag ändå det bättre än hur de hade det.

Än en gång beklagar jag din sorg men du kommer åtminstone att få ett fint minne av en person som har betytt mycket.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


20 Mar 2010, 12:41
Profile

Joined: 31 Aug 2006, 16:40
Posts: 202
Location: Stockholm
Post 
Beklagar sorgen. Jag uppskattar din fint skrivna berättelse som säkert väcker genklang hos alla som läser den.


20 Mar 2010, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
Beklagar verkligen. Jag förstår hur det är att mista personer som står en nära. Jag hade en mycket nära relation till min mormor och min farfar och de dog samma år. Jag är otroligt tacksam för den tid jag fick tillsammans med dem och med det lever jag vidare.

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


20 Mar 2010, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Renegade wrote:

Beklagar verkligen. Jag förstår hur det är att mista personer som står en nära. Jag hade en mycket nära relation till min mormor och min farfar och de dog samma år. Jag är otroligt tacksam för den tid jag fick tillsammans med dem och med det lever jag vidare.

/R

Image
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards

Ja min farfar och min morfar dog inte samma år, men med endast två månaders mellanrum. Det var i november 1979 (farfar) och januari 1980 (morfar). Jag var själv i 17-årsåldern och minns hur konstigt det kändes att förlora båda så snabbt. Trots att man vet att dagen kommer, så blir man chockad när den är här...

Det enda vi med säkerhet vet om livet, är att vi en dag ska dö.[^]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


20 Mar 2010, 15:51
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post 
Beklagar! Hon blir garanterat en positiv person i nästa liv.


21 Mar 2010, 15:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post 
Mitt deltagande i din sorg, Janne. Tack för dina vackra ord och en fantastisk berättelse.

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se


21 Mar 2010, 17:13
Profile

Joined: 18 Feb 2009, 14:30
Posts: 359
Location:
Post 
Ögonen på mig tåras när jag läser detta samtidigt som jag gläds i hela hjärtat för din mormor som fick vara så älskad
varma hälsningar
johan lindberg skellefteå


22 Mar 2010, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Sep 2003, 11:12
Posts: 903
Location:
Post 
Vackert skrivet och jag beklagar djupast!

Hon fick tydligen fina barnbarn också!

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods


22 Mar 2010, 19:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1609
Location: Kumla
Post 
Beklagar sorgen.
Väldigt fint skrivet!

http://www.pigsinspace.se


23 Mar 2010, 00:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.