View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2026, 20:21

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Gringgubbe-tråd. Läs inte om du är konflikträdd.. 
Author Message

Menhörrni, hur ska man kunna missbruka A-kassan? Har man inte en "påfyllning" och sen är det stopp? Allatså 300 dgr och sedan 300 nya och sedan finito... Hur fuskar man där? [:o)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

19 Jan 2009, 00:11
Profile ICQ WWW

att det inte skapas så mycket jobb i denna lågkonjunktur är väl kanske inte så konstigt egentligen. Frågan är ju också om det hade gått lättare för Volvo att sälja sina bilar med en annan regering i Sverige. Då kanske vi hade sluppit alla varsel.. eller..

Nej, att göra partipolitik av vår djupaste konjunkturdipp på mycket länge tror jag inte ngn vinner på. Nu är det nog bättre om vi hjälps åt istället.

Har inte försökt göra partipolitik av lågkonjukturen.
Jag reagerar på löften om nya jobb som inte kan införlivas, kan man inte hålla vad man lovar kan man lika gärna vara tyst.
Jag reagerar på Volvo-chefer och andra bolagstoppar som lyfter äckligt mycket i lön och bonusar när de samtidigt sparkar tusentals arbetare.
Jag reagerar på Sven Otto Litorins snack om "<i>...cirka 7 miljarder kronor, har gått till deltidsarbetslösa. Det är bättre att en del av dessa pengar läggs på att skapa jobb som deltidsarbetslösa kan ta"]"
Ta då och dela ut dessa pengar till t.ex. skolor för att förbättra verksamheten för eleverna i form av material och fler anställda...

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sirrealistic(snabel)spray.se

19 Jan 2009, 08:38
Profile

Kan vår kära politiker inte bara släppa hörnflaggan och komma in i matchen.
Själva idèen om att beskatta arbete bygger på hög/full sysselsättning och då funkar det.
Vid hög arbetslöshet så funkar det inte längre utan blir bara ett stort hinder.

Bo-Conny Skruvlin

19 Jan 2009, 10:14
Profile WWW

Jag var arbetslös för några år sedan. Vad jag fick veta då, var att det inte var A-kassan som satte de stora kraven på arbetssökande. utan det var Arbetsförmedlingen. nu har Arbetsförmedlingen tydligen fått tre miljarder till! Så de har väll fullt upp med att sätta sig skälva i arbete för att redovisa var de gör av alla pengarna. För fixa fram nya! Jobb det gör de inte!

Skål!

21 Jan 2009, 13:55
Profile ICQ WWW

Felixx wrote:
För fixa fram nya! Jobb det gör de inte!

Det är väl ändå inte Arbetsförmedlingens uppgift att "fixa fram" nya jobb? Det kan bara arbetsgivarna göra, och påverka antalet nya jobb kan regeringen bara göra via ngn form av stimulanspaket till privata arbetsgivare eller allmänt genom den ekonomiska politiken, eller genom investeringar i offentlig sektor. Extra anslag till Arbetsförmedlingen har rimligen definitivt inget med "framfixande" av nya jobb att göra (om det inte rör sig om anslag till stödåtgärder som utbildningsplatser eller liknande).

Däremot hoppas man väl att sådana extra anslag ska förbättra Arbetsförmedlingens arbete med att matcha tillgängliga arbetstillfällen mot arbetslösa. Där kan det säkert ske förbättringar.

/David

21 Jan 2009, 14:22
Profile ICQ WWW

Matcha! är ett ord dom behöver lära sig. Vad dom gör, är att skicka 200st att söka samma jobb! Vad är det för mening med det? Det är bara jobbigt för arbetsgivaren.
"fixa fram" Märker vi ord nu? Det kan väll betyda olika saker?
Allt är relativt!

21 Jan 2009, 14:31
Profile ICQ WWW

Fotogeno wrote:

Kan vår kära politiker inte bara släppa hörnflaggan och komma in i matchen.
Själva idèen om att beskatta arbete bygger på hög/full sysselsättning och då funkar det.
Vid hög arbetslöshet så funkar det inte längre utan blir bara ett stort hinder.

Bo-Conny Skruvlin

Redan på 50talet så tog Philips fram sin kurva som visar att det krävs en viss arbetslöshet för att företagen ska kunna maximera sina vinster. Hög arbetslöshet = låga löner och vice versa.

HAr för mig att Philip argumenterade att den optimala arbetslösheten skulle ligga runt 4% medans numera så talas det om 10%.

En viss arbetslöshet kommer alltid finnas då rörligheten på arbetsmarknaden existerar. Det finns faktisk folk som är "mellan jobb" på riktigt. Dock så är det inte så många att det kommer i närheten av 4-10% av arbetsför befolkning.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

21 Jan 2009, 15:12
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2