Re: Smooth jazz/pop inspirerat av Larry Carlton
Marshall wrote:
Den där Fender-grunkan ger verkligen ett svinbra autentiskt LA-sound! I mina öron åt Mesa Boogie Mk I-II-hållet, eller kanske någon moddad Fender Deluxe Reverb vilket väl var inne där & då (1980 +/- 2-3 år).
Trummorna inte lika starkt framträdande här jämför med många andra Nermarksmixade låtar.
Fint elpiano, är det Don Grusin månne?
Basen hörs inte distinkt i den lyssning jag har här på semesterorten.
Liret är ju klockrent, inga tveksamhet, oklanderlig timing.
Med 12/8-trummorna är det svårt att inte associera till Lee Ritenours ”Mr. Briefcase” från 1981, även om låtarna i övrigt inte har något gemensamt direkt. Jag väntade på Abraham Laboriels okynnesputtrande och slöslappande men slapp (!) dem. Inte heller bjuds något Prophet-5-blås och det kanske också är befriande att slippa.
Yachtrock eller inte? Är det ens ett begrepp på riktigt? Vi använder väl inte det ordet?
Stilrent och välspelat är detta hursomhelst!
Tack!
Tack för trevlig analys/kommentar.
Det är en virtuell Twin med en lika virtuell The Dude pedal för att ge ett ljud som jag tycker är åt Dumble-hållet. Det är väldigt roligt att spela med.
Elpianot är Spectrasonics Keyscape och jag önskar jag kunde spela som Don Grusin.
Trummorna är väldigt medvetet mixade lite svagare än vanligt efter den kommentar jag fick av Tokerekloker som (förutom att han tyckte att de var tråkiga) även tyckte att de var för starka i allt jag mixade.
Och nej, vi använder vare sig begreppet yachtrock eller det försvenskade lustjaktsrock!
Må väl på semesterorten!
/Mats N