Re: NGD/Projekt Gibson 1954 Reissue
Lite vidare i ämnet hur jag personligen resonerar -och vad jag föredrar/gillar:
Någonstans söker man ju efter någonting specifikt; om man köper en Reissue Gibson. Och för mig översätts detta 'specifika' till karaktärerna i orginal instrumenetet -som Reissue modellerna är avsedda att efterlikna. Problemet med mitt 'tänk' här blir ju givetvis: -Hur skiljer sig alla karaktärerna orginal Gibson från 50-talet mot en Gibson 50's Reissue? En fråga som de flesta tyvärr ej kan relatera till; då de flesta ej har erfarenhet av orginal instrumenten. Men för de som har detta; kan direkt relatera till dessa skillnader. Som de flesta säkert förstår: Är dessa skillnader är ganska omfattande. Kanske en del överraskande för de flesta: Är dessa skillnader både på 'gott' och 'ont'. Dvs: Orginalen är inte bättre på allt; utan Reissue -modellerna har också sina fördelar. Så utgår jag ifrån min egna 'tes' här: Blir ju följdfrågan: Hur får jag en dyr Reissue -gitarr låta och fungera mer likt en as dyr orginal gitarr?
Som exempel använder jag en Gibson Les Paul Reissue 1958.
I min egna vridna skalle resonerar jag lite så här: Är det en Les Paul man vill ha; funkar det alldeles utmärkt att nöja sig med standardmodellerna. Föredrar man någonting mer specifikt; letar man Reissue eller Custom Shop. Och när man väljer man att gå efter dessa historiskt ädlare varianterna bland dessa instrument: Letar man (även många gånger omedvetet) -efter specifikationer som är närmare orginal instrumenten. Men hur nära orginal instrument karaktären kommer man då när det gäller Reissue instruement? En lång historia kort: Lite för långt ifrån verkligheten. Med specialbeställda/handbyggda Customshop exemplar kommer man en bit närmare. Dock sätt till extra mängd pengar för detta; är detta ett väldigt dyrt alternativ. Tom Murphy är en cool snubbe -med en massa hemliga processer. Nu snackar jag om saker även VÄLDIGT FÅ invigda personer ens känner till. Dessa funkar; men kommer också med en tillhörande prislapp. Och att beställa en Murphy Lab -gitarr: Är inte någon garanti att få en gitarr utrustad med alla dessa 'hemligheter' -om man specifikt inte har specifierat för alla dessa. Och; oftast för att kunna göra detta kräver att du har detaljkunskap; för att utmana Tom. Dvs: Här snackar vi lååångt utöver; -Vad man tror är möjligt, -hype, -broschyrer -och Custom shop. Och här snackar vi inte bara trä och lack; utan om någonting annat + EN JÄVLA MASSA extra stålar...
Men tänk om det finns en genväg...? Tänk om det faktiskt är möjligt idag att måla en Mona Lisa; som är fördjävligt lik orginalet...?
Låt oss prata lite om metall. Framförallt: Lät oss prata om hur olika metall typer hanterar ljudvågor; samt hur ljudvågors karaktäristik förändras i åldrande metall. Egentligen de sakerna vi gärna pratar om i trä -samt lack. I allmän 'förstå-sig-på' -nivå; köper vi rakt av det som tillverkarna är så duktiga att mata oss med: Historiken. När vi riktigt nördar ner oss; kör vi magplask i: -International wire group, -Rockford Carving, -Från riktig nickel till nickel silver, etc etc.. Så istället för att sitta här; och försöka förklara det här 'ur hatten'; överlåter jag detta detta till Johan Segeborn i detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=d8NWQSjHQHs Alla de som trimmade in sina öron lite här; hoppas jag kunde höra iaf en liten skillnad här. Att vara kapabel att analysera denna skillnad; överlåter jag till var och en som tagit del av klippet. Jag hoppas dock att de flesta av oss kan vara överens om två saker här:
A.) Ja; det finns en skillnad.
B.) Skillnaden på den 'äldre' stallet lät mer likt vintage.
Har skrivit detta tidigare: Kan du beskriva skillnaderna du hörde åt dig själv med minst 3 vettiga ord eller meningar? Fixar du detta; har du förstått en god bit i det här.
Så ska vi nu alla börja jaga dyra orginal ABR-1 stall från 50-talet nu på säljes marknaden; för att kunna få detta i vårat instrument? Absolut inte. Kan vi nu tyda skillnaderna; kan vi istället titta på metalalternativ idag; som erbjuder precis samma sak: Eller faktiskt mer; om vi så önskar. Om vi vill ha likt orginalet: -Vilken metalltyp i ABR-stall idag låter mest likt +75 år åldrad stall från 50-talet? Och det finns EN MASSA alternativ för detta idag!
Låt oss återgå till min exempel gitarr: Gibson Les Paul 1958 RE-issue:
Just på denna gitarr fann jag att två modifieringar gav mig klangen jag föredrar. Den klangen som är VÄLDIGT LIK orginalet från 1958:
- ABM ABR 2500n RE aged. Detta är ett relicerat stall smidd i mässing. (Custom modifierat med att samtliga stallklackar är vända åt samma håll. Föredrar personligen detta.)
- Faber Wrap lock studs, nickel, aged. (Funkar utan mutter -för att nypa fast stränghållaren.)
- 2 låga mellan brickor/distanser från ett Hosco FIXER tailpiece lock system.
På denna gitarr har jag valt att behålla orginal stränghållaren i aluminium. ENDAST dessa två efter åtgärder; förvandlade min R8 till ett instrument som funktionsmässigt är bättre än orginalet -samt klangmässigt likvärdigt med orginalet. Allt detta till en kostnad; som är astronomiskt mindre än alternativet: Att vända mig till Gibson och Tom Murphy. Jag gör denna typ av stall modifiering på ALLA mina moderna/nyare Gibson instrument. Beroende på instrumentets klangkaraktär; väljer mellan mässing -eller rostfritt stål stall. Samma sak om jag byter ut stränghållare. Dock ALLTID med antingen HOSCO FIXER -eller Faber Tailpiece locking studs.
Avslutar med en bild på R8:an med de 'nya' delarna monterade -och de bortmonterade orginal delarna liggandes vid sidan om.