Som bekant gillar jag Echoletterna.
Echolette..Winston i sin tur,samma skit annan dag. Av de lite senare alstrena har jag ju haft,och har,ett gäng såväl just Echolette som Winston...å de flesta av dem stannar.
Den som undsluppit mig så långt har varit den äldsta modellen av "de stora" från Echolette,B40N modellen,tills..nu

Det här e liksom inte årets modell,varför det var mkt roligt att hitta en som är intakt. Någon Mr Handyman har varit framme med färg och resolut målat på tolexet,men då TubeTown faktiskt säljer någorlunda rätt textur vad avser tolex till dem här så är det inte världens ände.
Nej,istället e jag glad som fan över att alla emblem,rattar osv är kvar och i oskadat skick.

Det här är,för att vara från den tid den är,en mkt "lågbyggd" maskin. Rör mm ligger ner,och det hela ger ett hyggligt genomtänkt intryck,å fan vore la annars iom att vi dock talar om Klemt.
Vad ÄR då en Klemt B40N?
Enkelt summerat kan man säga att det rakt av är en Marshall JTM-45 från mitten -60tal. Det har dividerats lite om när dessa tillverkades,och vissa meningar påvisar att de alla skall vara -62´or,något jag ställer mig tvivlande till. Tror de är tidigare än så,och det grundar jag framför allt i hur stora skillnader det är mellan just B40N och modellåret efter Showstar40 samt BS-40. Skillnaderna är helt enkelt för stora modellerna emellan i min mening för att det skall ha producerats ngt som B40N under ett enda år,varefter det skall ha avlösts ett sketet år senare med en helt ny design. Jag köper helt enkelt inte det resonemanget,och när jag sedan jmfr med tidsmässigt liknande tyska designer slås den spiken bara in ännu mer.
Jag skulle inte vara förvånad om det är så att B40N,som "det nya heta" vid tiden,kom till redan i brytningen -60.

När man då lyfter ur chassit så känner det hela direkt mera kosher. Bara det att ta ur chassit kräver lite eftertanke för det är verkligen INBYGGT i cabben. Undertill sitter det två "sliders" i trä som agerar fötter för maskin,och de får demonteras först för att komma åt de 4st M4 skruv som håller chassit till cabben. Alltså inget som direkt syns utifrån.
På det får de två små reglar som håller bakstycket demonteras de med,av den enkla anledning att annars får man helt enkelt inte ut chassit.
Nåja. Barn av sin tid. Som synes sitter det dels en dubbelkanna installerad i ett plåtbleck,och dels en choke-båda med helt frilagda lödöron mm.
En lösning som jag får säga känns lite sådär iom att man enkelt kan ta bort bakstycket,tex för att komma åt rören,varvid det iaf inte är omöjligt att komma i kontakt med de där ledarna.
Mao...japp. Kommer tillverka en liten enkel kåpa/bygel över det där för att mer säkerställa maskinens elsäkerhet.

Mm. Sådär ser de bitarna ut på lite närmare håll. Kan man kanske lugnt säga är ngt som inte direkt hade passerat div kontrollorgan idag skulle jag misstänka.

Annars slår mig det mesta som att det håller sedvanlig Klemt kvalitet och tänk. Inte så mkt att orda om eg. Trafos mm är på par med det vi är vana vid vill jag påstå.

Ut till ena sidan hittar vi den ganska typiska impedansswitchen för utgångarna. Utgångarna i sin tur ligger på vanliga RCA jack,varvid det går ett kortare stycke kabel som mynnar i ett par försänkta vanliga telejack som sitter i baktstycket.
Å intill det i sin tur..den lika typiska voltväljaren.

Det mesta i rör är bytt. Sitter genomgående EH i maskin nu,med undantag av GZ-34 flaskan. Å väl e väl det..

Japp. Maskinen är PCB baserad. Förvisso,men kvalisorten på komponenter mm pekar vidare mot att detta är en äldre grej än de från -63 och framåt.
Jacken i sin tur e lite lustigt byggda med sina brytare på motsatt sida vad vi normalt ser.

Orört tror jag summerar det hela väl. Inte mkt att orda om det heller tycker jag. Är ju bara att inse direkt att mkt behöver referensmätas,och vad vidare är att allt i form av kopplingskondningar har gjort sitt. Mao,det blir en del rent förebyggande jobb här ens innan uppstart.

Å som sagt. Orört. Typiskt Klemt..allt vad kabel heter vackert uppbundet,och vad vidare är i räta vinklar å vrår.
Vad e min tanke här då?
Tjaa. Det är väl just en JTM-45´a. Kasta runt de få värden som skiljer å därmed vara färdig med det. Eller ja,givetvis då med det med en renovering i bakhuvudet. Lytar mm skall ut...och på det skall biaskretsen göras justerbar. Inte mkt mer med det.
Sen får vi la se. Som det är e jag mest glad över att ha hittat en B40N som sitter ihop och är intakt.