View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:05

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ohm-mod av Hotrod Deville 
Author Message

Post Ohm-mod av Hotrod Deville
Jag tänkte dra om utgångarna på min Hotrod Deville något, för att ha lite större möjligheter med att prova andra högtalare i den. det får ju trots allt vara vanligare med externa lådor på 8 ohm än på 4, vilket är enda möjligheten just nu. Jag är ju verkligen ingen stärkartekniker, men ingreppet verkar vara av rätt enkel karaktär, så jag tror att jag borde klara det själv. Jag vill dock ändå dubbelkolla med expertisen här på rör-forumet att jag förstått allting rätt.
Här är schemat till den: http://support.fender.com/schematics/gu ... ematic.pdf

Såhär ser det ut i verkligheten:
Image
Image

Om jag fattat korrekt så är allt jag behöver göra att löda fast den gröna kabeln som pekas på i nedre bilden på det ställe där den vita kabeln sitter nu, och isolera den vita kabeln med krympslang. Kopplar jag sedan in mig i det högra jacket kommer stärkaren att jobba på 8 ohm, och kopplar jag in mig i det vänstra kommer den gå på 4 ohm som vanligt.

Har jag förstått det hela rätt? Kommer det funka, eller tänker jag helt tokigt? Något mer jag behöver tänka på innan jag ger mig på detta?

14 Nov 2014, 12:45
Profile WWW

Post Re: Ohm-mod av Hotrod Deville
Studerat schemat lite,och ja.
Det förefaller rätt. E ju brytande/växlande jack i den,men kopplat så att masterjacket är det för extern högtalare

14 Nov 2014, 13:28
Profile

Just det, det är den ju faktiskt. Skulle det i så fall kanske vara bättre att dra den gröna kabeln dit den gröngula sitter nu, och den gröngula till där den vita suttit, så att 8 ohm ligger på vänster och 4 ohm på höger jack? Då skulle man kunna köra med bägge elementen i varsitt jack, utan att behöva koppla ihop dem med varandra. Det skulle ju öka möjligheterna till att kombinera högtalare något så enormt.

14 Nov 2014, 14:31
Profile WWW

Men blir det inte så att den interna högtalaren då går på 8-Ohmstappen när externa jacket inte används ? Som jag tolkar schemat så kopplar man in 2-Ohmstappen när man
jackar in i Ext.Spkr. Används inte Ext.Spkr så är det 4-Ohmstappen som är aktiv. EDIT..nu kollade jag i rutan för 212-versionen..

LF Audioservice

14 Nov 2014, 15:15
Profile WWW

Ta bort skiten o sätt en ohm väljare o använd dubbla utgångar

14 Nov 2014, 19:44
Profile WWW

Nja, ohm-switch blir för omständigt. Då skall det inhandlas switch och borra hål i chassit och allt. Omkopplingen kan jag göra på tio minuter.

14 Nov 2014, 22:25
Profile WWW

Jamen det där gick ju smärtfritt. Stärken är nu omkopplad så att vänstra jacket tar 8, och det högra 4 ohm. Den låter som den skall, så jag antar att jag gjort rätt. Bara att hålla tummarna för att jag inte gjort nått kardinalfel som visar sig när man drar på lite mer volym.
Bytt högtalare dessutom. Satans vad bra det låter, men jävlar vad tung stärkaren blev! Aja, nu kan jag i alla fall vara stolt över att ha gjort min, hur liten den än var, första stärkar-mod :)

16 Nov 2014, 19:30
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]