
Re: Spöktoner eller nåt annat
ToneDream wrote:
Om man vrider på bra med volym, helst fullt och tar en G# ton på låga G-strängen så blir det nästan 50 hz. Brummet är på 50 Hz. DÅ låter det riktigt falskt, tonerna svänger mot varandra. Då har man får lågt värde på lytarna....
Kaj
Vill absolut inte vara dryg eller besserwisser men antar att du menar att han ska ta ett G# på låga E-strängen så blir det nästan 100 hz. (egentligen ligger G närmare 100 hz på 98 hz än G# på 103,8hz

). Rippelbrummet ligger på 100 hz som uppstår om man har för dåligt filtrerad nätdel.