View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 14:09



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Spöktoner eller nåt annat 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Spöktoner eller nåt annat
Nu har jag råkat ut för nåt och undrar om det är spöktoner eller nåt annat. Stärkaren är en Carlsbro 50 top och jag har nog egentligen lite små två första elyter, har två 47uF för det var det som fanns på hyllan då jag bytte istället för två 68uF som satt i orginal och enligt Sixten skall två 100uF vara bättre just för att förhindra spöktoner.

Fenomenet kommer då jag pressar stärkaren hårt ca 3/4 av volymen och det som då händer är att man hör en svag ton "bakom" gitarrtonen som låter falsk, den har inte samma tonhöjd som gitarrtonen. Är detta spöktoner eller är det nåt annat? Till saken hör att jag har hyfsat omatchade slutrör ca 10 mA skillnad men stärkaren låter bäst med dessa gamla Philips EL34 rör om man kör den rent till gränsen att den börjar smådista.

Upptäckte detta då jag körde genom en Dr Z Airbrake så jag kunde dra på ordentligt i källaren utan att bli totalt döv. Stärkaren låter lite så där ljud messigt då man pressar den hårt och har en tendens att bli lite väl vass och skrikig enligt min smak. Men rent på gränsen till dist låter den kanon med en Telecaster, lite Brad Paisley vibbar.


22 Dec 2012, 22:05
Profile

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Spöktoner eller nåt annat
Om man vrider på bra med volym, helst fullt och tar en G# ton på låga G-strängen så blir det nästan 50 hz. Brummet är på 50 Hz. DÅ låter det riktigt falskt, tonerna svänger mot varandra. Då har man får lågt värde på lytarna....

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


24 Dec 2012, 00:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2009, 00:33
Posts: 1034
Location: Falun
Post Re: Spöktoner eller nåt annat
ToneDream wrote:
Om man vrider på bra med volym, helst fullt och tar en G# ton på låga G-strängen så blir det nästan 50 hz. Brummet är på 50 Hz. DÅ låter det riktigt falskt, tonerna svänger mot varandra. Då har man får lågt värde på lytarna....

Kaj


Vill absolut inte vara dryg eller besserwisser men antar att du menar att han ska ta ett G# på låga E-strängen så blir det nästan 100 hz. (egentligen ligger G närmare 100 hz på 98 hz än G# på 103,8hz :) ). Rippelbrummet ligger på 100 hz som uppstår om man har för dåligt filtrerad nätdel.

_________________
https://www.facebook.com/hermanssonamplification
http://emaushenric.benesser.se
http://www.benesser.se


24 Dec 2012, 01:36
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Spöktoner eller nåt annat
Som jag märkte det när jag testat så verkar det som att "bakgrundstonen" hörs på de flesta tonerna. Blir nog att testa klappa in två elytar till och se vad som händer. Får kolla lite mer om det är specifika toner som sticker ut mer.

Hade tänkt testa lite mer men hela denna kväll har jag rensat avlopp, hade total stopp ut från huset :twisted:


24 Dec 2012, 01:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.