View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 17:36



Reply to topic  [ 7 posts ] 
varför går säkringen på silverface twin? 
Author Message

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 685
Location:
Post varför går säkringen på silverface twin?
i mitt korta liv så har jag varit med att säkringen gått på 3st olika förstärkare.. den första var en orange topp som började ryka osv.. men sen har två olika 70s silverface twins (med master)
bara slutat funka! lampan och allt lyser men ingen av kanalerna funkar. såklart har säkringen gått. vi bytte bara säkring så var det att köra igen. och sen har det funkat igen. är det något
speciellt med silverfaces? eller har jag bara haft otur att vara där då det händer en twin igen?


20 Sep 2012, 12:33
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 22:05
Posts: 956
Location: Luleå
Post Re: varför går säkringen på silverface twin?
En säkring går av den enkla anledningen att det går mer ström genom säkringen än vad den är anpassad för, det finns snabb säkring mäkt S och långsamma säkringar märkt T (trög).

Det kan vara så att vid uppstart av förstärkaren så blir det en strömrusning som gör att man paserar strömtålighetn för säkringen, detta kanske säkringen klarrar 100ggr men den 101:a så går den sönder. Med andra ord antinge drar det för mycket ström eller så är säkringen åldrad p.g.a av många korta strömtoppar

_________________
- vem vet, inte du
- vem vet. inte jag


20 Sep 2012, 13:54
Profile

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 685
Location:
Post Re: varför går säkringen på silverface twin?
okej så det är inget speciellt med att det är just silverface twin?


20 Sep 2012, 15:59
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: varför går säkringen på silverface twin?
red_house_painter wrote:
okej så det är inget speciellt med att det är just silverface twin?

Nej! Om stärkaren är frisk, är rätt justerad och har rätt säkringar m.m. ska det inte gå säkringar alls i normala fall.

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


20 Sep 2012, 18:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: varför går säkringen på silverface twin?
Standbyswitchen ska man vara petig på emellanåt (dvs inte switcha på båda samtidigt)
Har för mig mig att vissa Fender's kan vara mer känsliga........men haft fel förr...
vad Tubis säger är ju rätt.


20 Sep 2012, 21:01
Profile

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 685
Location:
Post Re: varför går säkringen på silverface twin?
vissa silverface har ju inte ens standby. det kanske är efterkonstruerat ifs... men den jag jobbar med mest just nu har ingen standby. den säkringen har gått 1 gång.

men då gissar jag på att det mer var otur också att båda gångerna var twins. voxar och marshalls har jag inte haft problem med tidigare.. spännande


20 Sep 2012, 22:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 3062
Post Re: varför går säkringen på silverface twin?
Det kan också vara rena tillfälligheter beroende på omständigheter. T.ex fukt eller kraftiga temperaturväxlingar som orsakat någon form av kortslutning eller liknande.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Sep 2012, 21:59
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.