View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 20:32



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Fender Bassman -64 6g6b 
Author Message

Joined: 06 Oct 2011, 00:23
Posts: 16
Post Fender Bassman -64 6g6b
Hej alla Förstärkargurus.....
Ett par frågor som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med
Jag har som sagt en Bassman -64 6g6b och jag undrar lite om baskanalen
Jag klippte en kondning för att hjälpa upp diskanten och det funkade kanon(tydligen en klassiker
att göra) Nu till det jag undrar...Om man tittar på schemat och jämför bas och normalkanalen
så ser man att volymen på normal kanalen har 1meg pott men baskanalen har bara 250k...
Får jag mer volym om jag slänger dit en 1megare på bas kanalen eller måste man göra mer saker än så...???
Skulle oxå vilja ha lite mer bas på baskanalen potten är bara på 25k men normal kanalen har 250k
Frågan är alltså vad händer om jag byter potar på volymen och basen???
Hoppas ngn kan hjälpa mig.....
Mvh Rollman..


09 Jul 2012, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 947
Location: Bollnäs
Post Re: Fender Bassman -64 6g6b
Nej. Det funkar inte riktigt så. Lampan lyser inte starkare för att man sätter dit en till brytare sas.
Kanalerna har helt olika kretsar. Normalkanalen matar tonstacken från rörets anod och baskanalen från sin katod bla, vilket medför att det är olika värden i tonstackarna. Jag tror faktiskt inte att kretsen stryper bas någonstans. Vill du ha mer bas så får du strypa mid och treb. Då blir upplevelsen av basen mer markant. Spelar du bas eller gitarr genom den? Som gitarrstärkare är den svårslagen på baskanalen. Makalöst bra rock'n roll stärkare! Spelar du bas genom den så hoppas jag att de andra i bandet spelar mungiga eller andra ljudsvaga instrument :wink: Det blir inget vidare tryck med 45-50W och då kan man tycka att basen försvinner.
Ett annat trick med att få gitarren att låta basigare är att strypa basen... Jepp! Stryper man basen en aning (beroende på stärkare) så orkar stärkaren trycka på mer utan den bumliga murrigheten i botten. Den tar energi. Och då UPPLEVS basen som mer närvarande och djupare. Prova med att ställa bas o treb på fullt. Låter det bra? Är det för vasst? -Dra ner treb. Tror att grundljudet är så pass bra att du bara behöver dra av det som sticker ut. Många tror att "normalläget" är alla rattar rakt upp. Men då har man bara hälften av allt. Det kanske låter bra så? Men prova att dra upp allt och leta din ton därifrån. Är det fortfarande så att du tycker att något saknas så kan man ändra värdet på "mid-motståndet", eller ännu hellre byta ut det mot en intern pot på ett par kOhm. Då har du lite mer att leka med.
Den djupa basen tar väl ändå basisten hand om?
Hoppas att du blev lite klokare :oops:

_________________
Hasse.


10 Jul 2012, 22:36
Profile

Joined: 06 Oct 2011, 00:23
Posts: 16
Post Re: Fender Bassman -64 6g6b
Hej och tack för svar Hasse...
Jag spelar gitarr genom den..
Du har helt rätt, satt en stund igår och skruvade ljud och
dra ända in i h......... va bra den låter framför allt på baskanalen
med kondningen klippt,i och med att diskanten nu öppnas upp
så får man sänka presence och då jädrar hände det grejor
Nu lutar det åt att hitta rätt högtalare åt den...
Tack än en gång...
Mvh Rollman..


11 Jul 2012, 10:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.