
Re: Fender Bassman -64 6g6b
Nej. Det funkar inte riktigt så. Lampan lyser inte starkare för att man sätter dit en till brytare sas.
Kanalerna har helt olika kretsar. Normalkanalen matar tonstacken från rörets anod och baskanalen från sin katod bla, vilket medför att det är olika värden i tonstackarna. Jag tror faktiskt inte att kretsen stryper bas någonstans. Vill du ha mer bas så får du strypa mid och treb. Då blir upplevelsen av basen mer markant. Spelar du bas eller gitarr genom den? Som gitarrstärkare är den svårslagen på baskanalen. Makalöst bra rock'n roll stärkare! Spelar du bas genom den så hoppas jag att de andra i bandet spelar mungiga eller andra ljudsvaga instrument

Det blir inget vidare tryck med 45-50W och då kan man tycka att basen försvinner.
Ett annat trick med att få gitarren att låta basigare är att strypa basen... Jepp! Stryper man basen en aning (beroende på stärkare) så orkar stärkaren trycka på mer utan den bumliga murrigheten i botten. Den tar energi. Och då UPPLEVS basen som mer närvarande och djupare. Prova med att ställa bas o treb på fullt. Låter det bra? Är det för vasst? -Dra ner treb. Tror att grundljudet är så pass bra att du bara behöver dra av det som sticker ut. Många tror att "normalläget" är alla rattar rakt upp. Men då har man bara hälften av allt. Det kanske låter bra så? Men prova att dra upp allt och leta din ton därifrån. Är det fortfarande så att du tycker att något saknas så kan man ändra värdet på "mid-motståndet", eller ännu hellre byta ut det mot en intern pot på ett par kOhm. Då har du lite mer att leka med.
Den djupa basen tar väl ändå basisten hand om?
Hoppas att du blev lite klokare
