View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:43



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv) 
Author Message

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Det här är Tobbe:

Image

Han spelar bas i mitt band och i Enforcer. Herrn har en gammal fin Rickenbackerbas från sjuttiotalet, men ingen vettig stärkare. Efter lite övertalning så fick jag honom att gå med på att få ett custombygge byggt.

Jag spenderade nån vecka på eBay och hittade tilslut en Sound City PA 120 som var i halvskruttat skick. Fick den rätt billigt och nu står den här bredvid mig.

Såhär ser den ut:

Image
Image
Image
Image


Uffe, eller R.U.Sirius som han heter som hacker, hjälper mig, och Martin Kuhn och Ola Lehnert har redan lagt näsan i blöt. Vilket man är jävligt tacksam för.

Tänkte ladda opp lite bilder under byggets gång.

_________________
Image


Last edited by poxxed on 24 May 2012, 11:44, edited 1 time in total.



22 May 2012, 13:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Blir intressant att följa ! Ska den konverteras till en Hiwatt 103 ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


22 May 2012, 20:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare.
Fin pjäs.
Finns det ett schema på den där?
Du får kanske köpa på dig lite extra uF.
Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver.
http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf
/Gunnar


22 May 2012, 23:43
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Izzy wrote:
Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare.
Fin pjäs.
Finns det ett schema på den där?
Du får kanske köpa på dig lite extra uF.
Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver.
http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf
/Gunnar

Det snackades om att köra samma lösming som Marshall Major kör, dvs ett knuffa-på-rör efter fasvändarn. Fasvändarn som skulle få bli en concertina. Uffe mumlade om det, och när han sa att det skjöt på mer och blev mer ös med ett knuffa-på-rör så nappade jag. Jag tycker att Tobbe förtjänar lite ös.

Tanken var väl att hålla den rätt simpel. Rockbas liksom.

_________________
Image


22 May 2012, 23:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
poxxed wrote:
Izzy wrote:
Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare.
Fin pjäs.
Finns det ett schema på den där?
Du får kanske köpa på dig lite extra uF.
Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver.
http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf
/Gunnar

Det snackades om att köra samma lösming som Marshall Major kör, dvs ett knuffa-på-rör efter fasvändarn. Fasvändarn som skulle få bli en concertina. Uffe mumlade om det, och när han sa att det skjöt på mer och blev mer ös med ett knuffa-på-rör så nappade jag. Jag tycker att Tobbe förtjänar lite ös.

Tanken var väl att hålla den rätt simpel. Rockbas liksom.


Är det verkligen så i Major? Är det inte ett "knuffa på" före fasvändaren? Eller vilket schema snackar vi om?
Kan inte avgöra om det är en bättre lösning än i Super Twin eller för den delen Ampegs varianter för sex slutrör. Andra här har mer erfarenhet av det.
/Gunnar


23 May 2012, 00:12
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Izzy wrote:
Är det verkligen så i Major? Är det inte ett "knuffa på" före fasvändaren? Eller vilket schema snackar vi om?
Kan inte avgöra om det är en bättre lösning än i Super Twin eller för den delen Ampegs varianter för sex slutrör. Andra här har mer erfarenhet av det.
/Gunnar

Tror det kikades på det här:

http://www.drtube.com/schematics/marshall/1978u.gif

_________________
Image


23 May 2012, 00:31
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Bra tips där Izzy. Katoddrivning av slutrören. Booom.
Har ni kollat upp spänningarna än?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 May 2012, 06:59
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Orginalschemat visar en modest B+ på 375 V.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


23 May 2012, 10:35
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
R.U. Sirius wrote:
Orginalschemat visar en modest B+ på 375 V.

Skönt.. Då har jag flest Volt i bandet i min stärk.

_________________
Image


23 May 2012, 21:07
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Izzy wrote:
Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare.
Fin pjäs.
Finns det ett schema på den där?
Du får kanske köpa på dig lite extra uF.
Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver.
http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf
/Gunnar

Har inte hittat schema på PA-versionen, men detta är nog identiskt i slutsteget:

(För stor bild för att bädda in.)

http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/sc_120_1.jpg

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


24 May 2012, 22:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Är inte 375V i klenaste laget för att få bra headroom på en basrigg ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


25 May 2012, 11:52
Profile WWW

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Jag har mekat med Sound City och knuffet i fasvändaren räcker till, var lugn för det. Rör är ju högohmiga....Knuffet hänger mer på lytarna i nätdelen. Däremot är biaskretsen för svag för moderna rör, bygg om med spänningsfördubbling istället.

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


25 May 2012, 23:52
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Quote:
knuffet i fasvändaren räcker till, var lugn för det.
Jämfört med vilka andra varianter? :wink:
Betr. biaskretsen så har jag med framgång byggt ett basmonster med 6550 utan att behöva spänningsdubbla, så för EL34 ska det inte vara några problem att få tillräcklig B-. För basbruk rekommenderar jag förstås 6550, MEN: 6550 diffar enormt vad gäller bias, så se för säkerhets skull till att selektera rör med låg strömförbrukning. En variant för lite mer komplext ljud är att koppla ett av paren med katodbias.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 May 2012, 00:20
Profile ICQ WWW

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Om jag gör ett jobb till en kund så vill jag att det ska bli så bra som möjligt, därav spänningsfördubbling, så man inte behöver skicka rör fram och tillbaka för att få nåt som funkar...Kanske mer till sin rätt i Hi-Watt, men ändå...

_________________
Noice, Sound or Tone?


29 May 2012, 11:01
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.