| Author |
Message |
|
poxxed
Joined: 30 Mar 2005, 02:00 Posts: 478 Location:
|
 Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Det här är Tobbe:  Han spelar bas i mitt band och i Enforcer. Herrn har en gammal fin Rickenbackerbas från sjuttiotalet, men ingen vettig stärkare. Efter lite övertalning så fick jag honom att gå med på att få ett custombygge byggt. Jag spenderade nån vecka på eBay och hittade tilslut en Sound City PA 120 som var i halvskruttat skick. Fick den rätt billigt och nu står den här bredvid mig. Såhär ser den ut:     Uffe, eller R.U.Sirius som han heter som hacker, hjälper mig, och Martin Kuhn och Ola Lehnert har redan lagt näsan i blöt. Vilket man är jävligt tacksam för. Tänkte ladda opp lite bilder under byggets gång.
_________________
Last edited by poxxed on 24 May 2012, 11:44, edited 1 time in total.
|
| 22 May 2012, 13:00 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Blir intressant att följa ! Ska den konverteras till en Hiwatt 103 ?
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 22 May 2012, 20:01 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare. Fin pjäs. Finns det ett schema på den där? Du får kanske köpa på dig lite extra uF. Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver. http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf/Gunnar
|
| 22 May 2012, 23:43 |
|
 |
|
poxxed
Joined: 30 Mar 2005, 02:00 Posts: 478 Location:
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Izzy wrote: Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare. Fin pjäs. Finns det ett schema på den där? Du får kanske köpa på dig lite extra uF. Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver. http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf/Gunnar Det snackades om att köra samma lösming som Marshall Major kör, dvs ett knuffa-på-rör efter fasvändarn. Fasvändarn som skulle få bli en concertina. Uffe mumlade om det, och när han sa att det skjöt på mer och blev mer ös med ett knuffa-på-rör så nappade jag. Jag tycker att Tobbe förtjänar lite ös. Tanken var väl att hålla den rätt simpel. Rockbas liksom.
_________________
|
| 22 May 2012, 23:57 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
poxxed wrote: Izzy wrote: Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare. Fin pjäs. Finns det ett schema på den där? Du får kanske köpa på dig lite extra uF. Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver. http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf/Gunnar Det snackades om att köra samma lösming som Marshall Major kör, dvs ett knuffa-på-rör efter fasvändarn. Fasvändarn som skulle få bli en concertina. Uffe mumlade om det, och när han sa att det skjöt på mer och blev mer ös med ett knuffa-på-rör så nappade jag. Jag tycker att Tobbe förtjänar lite ös. Tanken var väl att hålla den rätt simpel. Rockbas liksom. Är det verkligen så i Major? Är det inte ett "knuffa på" före fasvändaren? Eller vilket schema snackar vi om? Kan inte avgöra om det är en bättre lösning än i Super Twin eller för den delen Ampegs varianter för sex slutrör. Andra här har mer erfarenhet av det. /Gunnar
|
| 23 May 2012, 00:12 |
|
 |
|
poxxed
Joined: 30 Mar 2005, 02:00 Posts: 478 Location:
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Izzy wrote: Är det verkligen så i Major? Är det inte ett "knuffa på" före fasvändaren? Eller vilket schema snackar vi om? Kan inte avgöra om det är en bättre lösning än i Super Twin eller för den delen Ampegs varianter för sex slutrör. Andra här har mer erfarenhet av det. /Gunnar Tror det kikades på det här: http://www.drtube.com/schematics/marshall/1978u.gif
_________________
|
| 23 May 2012, 00:31 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Bra tips där Izzy. Katoddrivning av slutrören. Booom. Har ni kollat upp spänningarna än?
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 23 May 2012, 06:59 |
|
 |
|
R.U. Sirius
Joined: 12 Jun 2005, 04:28 Posts: 909 Location: Estocolmo
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Orginalschemat visar en modest B+ på 375 V.
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 23 May 2012, 10:35 |
|
 |
|
poxxed
Joined: 30 Mar 2005, 02:00 Posts: 478 Location:
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
R.U. Sirius wrote: Orginalschemat visar en modest B+ på 375 V. Skönt.. Då har jag flest Volt i bandet i min stärk.
_________________
|
| 23 May 2012, 21:07 |
|
 |
|
R.U. Sirius
Joined: 12 Jun 2005, 04:28 Posts: 909 Location: Estocolmo
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Izzy wrote: Tobbe ser ut att behöva en ny stärkare. Fin pjäs. Finns det ett schema på den där?Du får kanske köpa på dig lite extra uF. Och att driva sex EL34 kräver lite fina lösningar. Har du något att gå efter? Minns att jag meckat mycket i en Super Twin med sex 6L6 och den har ju en rätt speciell lösning för fasvändare och drivning av slutrören. Antar att det är något liknande som du behöver. http://ampwares.com/schematics/super_twin_180w.pdf/Gunnar Har inte hittat schema på PA-versionen, men detta är nog identiskt i slutsteget: (För stor bild för att bädda in.) http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/sc_120_1.jpg
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 24 May 2012, 22:25 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Är inte 375V i klenaste laget för att få bra headroom på en basrigg ?
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 25 May 2012, 11:52 |
|
 |
|
ToneDream
Joined: 25 May 2012, 19:01 Posts: 34 Location: Gävle
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Jag har mekat med Sound City och knuffet i fasvändaren räcker till, var lugn för det. Rör är ju högohmiga....Knuffet hänger mer på lytarna i nätdelen. Däremot är biaskretsen för svag för moderna rör, bygg om med spänningsfördubbling istället.
Kaj
_________________ Noice, Sound or Tone?
|
| 25 May 2012, 23:52 |
|
 |
|
Martin Kuhn
Joined: 31 Dec 2007, 15:28 Posts: 2251 Location:
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Quote: knuffet i fasvändaren räcker till, var lugn för det. Jämfört med vilka andra varianter? Betr. biaskretsen så har jag med framgång byggt ett basmonster med 6550 utan att behöva spänningsdubbla, så för EL34 ska det inte vara några problem att få tillräcklig B-. För basbruk rekommenderar jag förstås 6550, MEN: 6550 diffar enormt vad gäller bias, så se för säkerhets skull till att selektera rör med låg strömförbrukning. En variant för lite mer komplext ljud är att koppla ett av paren med katodbias.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 28 May 2012, 00:20 |
|
 |
|
ToneDream
Joined: 25 May 2012, 19:01 Posts: 34 Location: Gävle
|
 Re: Basmonster! (Gammal Sound City som ska få nytt liv)
Om jag gör ett jobb till en kund så vill jag att det ska bli så bra som möjligt, därav spänningsfördubbling, så man inte behöver skicka rör fram och tillbaka för att få nåt som funkar...Kanske mer till sin rätt i Hi-Watt, men ändå...
_________________ Noice, Sound or Tone?
|
| 29 May 2012, 11:01 |
|
|