View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 22:44



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Park 75 tidigt 70-tal 
Author Message

Joined: 10 May 2012, 10:58
Posts: 1
Post Park 75 tidigt 70-tal
Hej!

Ny på Ljudbojen med minimal kunskap om elektronik och rör :mrgreen:

Har införskaffat en gammal Marshalltillverkad Park 75 som behöver diverse grunkor återställda/utbytta.

Någon form av modifiering har gjorts, men jag har inte förmågan att se vad?!

Finns det någon vänlig själ på Bojen som kan hjälpa mig analysera? :)

Bilder på mod:
https://www.box.com/s/88dd14f5152e7216669a
https://www.box.com/s/9f6d45ad8a17ae19293c
https://www.box.com/s/759e2b7358e153252598
https://www.box.com/s/880a960ce855bc6f3957

Hur det egentligen skall se ut:
http://www.badermann.de/park_75.html

Tacksam för all hjälp!

/J


10 May 2012, 12:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Jun 2008, 15:15
Posts: 148
Location: Hässelby/Linköping
Post Re: Park 75 tidigt 70-tal
Ser ut som om det är monterat ett separat katodmotstånd + avkopplingskonding för andra halvan av V1 (V1b), och klämt in detta i krympslang (din övre röda ring). På Park original ser det ut som om det är ett gemensamt katodmotstånd + konding för V1a och V1b, vilket jag tror var vanligt på tidiga Marshallmodeller (JTM45?). På senare modeller (1987 och 1959) är det såvitt jag vet separata katodmotstånd + kondingar på de båda ingångsstegen på det sätt din Park är moddad. Vad som är gjort med low-inputen på kanal II (din andra röda ring) veti sjutton.

Jonas B


10 May 2012, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Park 75 tidigt 70-tal
Sedan verkar den vara Marshall leadifierad (1987-krets) med brightkonding på brightkanalens volym, oklart värde. Och även diskant/mid-lyftande konding över mixermotståndet på brightkanalen (vanligen 500pF på 470k).
Allt det där för att få diskant/midlyft och en aggressivare ton på brihgtkanalen.
Låter det bra finns ingen anledning ta bort modifikationen. Det är vi vilket fall inte någon apart mod.
Biaskretsen har fått timpot. Det är fiffigt om man vill kunna ställa bias...
/Gunnar


10 May 2012, 15:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Park 75 tidigt 70-tal
Har inte bara skruvdelen ramlat av på ingången?

_________________
Johan Hansson


10 May 2012, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Park 75 tidigt 70-tal
Tubis wrote:
Har inte bara skruvdelen ramlat av på ingången?



Jo, ser det ju ut som.

Sen sitter det skärmgallermotstånd i den, som inte fanns orginal, men detta lik biaspottten är en uppgradering som är bra.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 May 2012, 16:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.