View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 16:47



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Single ended 6V6 bias 
Author Message

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post Single ended 6V6 bias
Har byggt en liten enpetare, som en fender princeton.
Har en nättrafo med ganska låg spänning i sig, så jag håller på att labba med katodmotståndet på slutröret.

Som det ser ut nu, är:

117ohm på motståndet
6.27V mätt över motståndet vilket blir: 53mA
231V anodspänning-6.27=224.73
224.73x53mA=11.91W

Är det ok att ligga så nära max plate dissipation? Det ska väl göra det på single ended eftersom dom har som mest ström i tomgångsläge?
Eller kan jag lika gärna gå ner lite, och köra röret lite kallare? Ska testa vad som låter bäst så klart, men lite input vore kul. :)


29 Mar 2012, 18:04
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Single ended 6V6 bias
Sålänge inte röret rodnar är det inga problem. Men experimentera för tusan, det låter inte nödvändigtvis sämre om du ökar katodmotståndet, tvärtom kan det göra susen ibland. Men inte alltid. Eller tvärtom.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


29 Mar 2012, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post Re: Single ended 6V6 bias
Japp, öronen är ju det bästa instrumentet. :)

Blev en avsevärd förbättring när jag bytte ut det 470 ohm som satt först i alla fall.. Det är ju anpassat till en högre anodspänning, så det blev för kallt.


29 Mar 2012, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 930
Location:
Post Re: Single ended 6V6 bias
jomenvisst kan du utan att våndas testa runt upp till max (14W) men jag tror inte att du kommer att höra nån skillnad på en eller två Watt hit eller dit. Det händer ju betydligt mer med saker o ting i PP. Mitt stalltips, fast jag är ju inget vidare på hästar.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


29 Mar 2012, 23:45
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Jan 2008, 22:37
Posts: 231
Post Re: Single ended 6V6 bias
maglemer wrote:
jomenvisst kan du utan att våndas testa runt upp till max (14W) men jag tror inte att du kommer att höra nån skillnad på en eller två Watt hit eller dit. Det händer ju betydligt mer med saker o ting i PP. Mitt stalltips, fast jag är ju inget vidare på hästar.


Testade idag, och som du sa maglemer var det ingen större skillnad,
men hittade ett läge jag gillade.

Men.. Den har lite fizzelton som ligger utanpå disten liksom, vad kan
det vara? Utgångstrafon?


30 Mar 2012, 17:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.